חולות על כדורגל: נשים שמצפות למונדיאל

ליאת בירון
ליאת בירון | אלבום פרטי

ליאת מנהלת את קבוצת הפייסבוק "מדברות מונדיאל", אבישג ראתה את גמר ליגת האלופות בדייט, לאה משתתפת עם החבר'ה בטפסי ווינר ועלינא צופה במשחקים עם הבן שלה. לקראת המונדיאל, נשים מוכיחות שאין מגדר לכדורגל

(גודל טקסט)

ארבע שנים חיכינו לו והנה הוא כאן, גביע העולם, מונדיאל 2018 מתקרב אלינו בצעדי ענק ואנחנו מתרגשים. וכשאני כותבת מתרגשים, אני דווקא מתכוונת למתרגשות. לא עוד גברים שנעלמים לחודש ימים ולא מתקשרים עם הנשים, כי אם עידן חדש שלמען האמת אצל הרבה נשים, הוא כבר נחשב ישן. לרגל חגיגת הכדורגל הענקית שמגיעה אלינו בקיץ הקרוב, קבלו היכרות עם מספר נשים חזקות שמבינות כדורגל לא פחות מכם ומהחברה שלכם, ויש מצב שאפילו יותר.

אבישג קהלני. כדורגל זה ריפוי בשבילה
אבישג קהלני. כדורגל זה ריפוי בשבילה (אלבום פרטי)

שם: אבישג קהלני

גיל: 30

עיסוק: שחקנית ומנהלת חנות תכשיטים

מאיפה בארץ: במקור נס ציונה, כרגע תל אביב

סטטוס: רווקה

אוהדת את: מכבי תל אביב מגיל 18. ביטלתי את המנוי כי היה לי קשה להגיע לנתניה. פעם הייתי פאנטית, היום פחות.

איך התחילה האהבה לכדורגל? אני מסתובבת עם בנים מאז ומתמיד. החבר הכי טוב שלי, שאוהד מכבי שנים, לקח אותי למשחק פעם אחת והתאהבתי. זה גם סוג של ריפוי בשבילי כי אני יכולה לצעוק ולפרוק אגרסיות. פה של נהג משאית בקיצור, בואי נגיד שאין מישהו שלא חוטף את נחת זרועי.

איך גברים מגיבים? התל אביביים במהות שלהם לא אוהבים כדורגל, וזה קשה לי עם זה כי אני מרגישה יותר גברית מהם. בשבת יצאתי לדייט על גמר ליגת האלופות ואמרתי לו שהוא חייב להחזיר אותי עד המשחק. הוא עף על זה וראינו את הגמר יחד. זה עשה עליו רושם, לא בטוחה כמה אחרים היו זורמים על זה. אני אוהדת ריאל יותר מליברפול. הוא עף על זה, נורא הצחיק אותו. לבשתי את החולצה והצעיף של ריאל וזה שיעשע אותו לגמרי.

מה זה מונדיאל בשבילך? יש משחק כל יום ככה שזה הכי פאן שיש. להתרכז בסוף כל יום בכדורגל. אני רוצה שספרד תנצח כי הסגל שלה מורכב מהשחקנים בין הטובים בעולם. סרחיו ראמוס אהבת חיי, הוא ואיברהימוביץ'. אני רואה את כל הליגות אז יש לי קבוצה מועדפת בהרבה מקומות. אנגליה, איטליה וספרד זה מה שאני רואה בדרך כלל.

ד
ד"ר עלינא ברנשטיין. את בן הזוג שלה כדורגל לא מעניין, אז היא צופה עם הילד (אלבום פרטי)

שם: ד"ר עלינא ברנשטיין

גיל: 50 פלוס

מאיפה בארץ: גרה כיום בתל אביב יפו. במקור מבת ים.

עיסוק: חוקרת ומרצה לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל ובאוניברסיטת תל אביב.

סטטוס: חיה בזוגיות ללא נישואין 25 שנה, ויש לנו תאומים בת ובן בני אוטוטו 14.

אוהדת את: הפועל ת"א ובארסה, כמובן. במונדיאל אהדתי את הולנד ואת איטליה, בהיעדרן הפעם אני זורמת עם הבן שלנו ואחזיק אצבעות לארגנטינה.

איך התחילה האהבה לכדורגל? בכיתה ה' כל הבנים התחילו לדבר על כדורגל. התחלקו לאוהדי מכבי ת"א והפועל ת"א, קראו עיתון ספורט וכן הלאה. אני רציתי גם. רציתי גם להיות מקורית אז הלכתי על הכח רמת גן. קראתי עיתון ספורט באדיקות, צפיתי במשחקים. נשבתי בקסמי המונדיאל. למגרשים עצמם לא הלכתי וגם היום עיקר צריכת הכדורגל שלי היא דרך מסכים. הפכתי את זה למקצוע ותחום ההתמחות שלי הוא הקשר בין תקשורת לספורט. את בן הזוג שלי כדורגל לא מעניין בכלל, אבל הבן שלי ואני רואים משחקים ביחד.

איך גברים מגיבים? זה מתחלק, היחס הכי טוב בא מהחברים של הבן שלנו. הם חושבים שאני "קולית" שזה בכלל מעניין אותי. עם הסטודנטים זה היה מורכב כי הם חשבו שבגלל שאני אשה הם יודעים יותר על כל מיני היבטים של כדורגל, כיום פחות מופתעים או עושים עניין מבעבר.

מה זה מונדיאל בשבילך? חגיגה. סדר יום/שבוע שסובב סביב הצפייה, השמחות והאכזבות.

ליאת בירון. יוזמת ומקימת הקבוצה
ליאת בירון. יוזמת ומקימת הקבוצה "מדברות מונדיאל" (אלבום פרטי)

שם: ליאת בירון.

גיל: 32.

עיסוק: מומחית בנושא מגדר וסכסוכים, עבדתי עד לא מזמן שלוש שנים בדרום סודן. יוזמת ומקימת הקבוצה "מדברות מונדיאל".

סטטוס: רווקה.

אוהדת את: מנצ'סטר יונייטד. במונדיאל: ברזיל וארגנטינה.

איך התחילה האהבה לכדורגל? בצעירותי שיחקתי כדורגל ואהדתי את מנצ'סטר יונייטד. יש משחק שלעולם לא אשכח וזה גמר ליגת האליפות ב1999 מול באיירן מינכן.

איך גברים מגיבים? מתלהבים. הבחור שהתחלתי לצאת איתו השבוע אוהד את גרמניה, ואני יותר אוהבת קבוצות דרום אמריקאיות. זה יהיה מעניין.

מה זה מונדיאל בשבילך? את הקבוצה הקמתי לפני המונדיאל הקודם, ופתחתי אותה מתוך תפיסת עולם פמיניסטית עבור נשים מכל הסוגים, מכאלו שממש מבינות וחיות ונושמות כדורגל, ועד כאלו שסתם נהנות מדי פעם לצפות במשחקים. הרעיון היה ליצור מרחב קצת שונה. מרחב נשי, בו כל אחת יכולה לשתף. אם זה דיונים ושרשורים על משחקים, קבוצות, שחקנים. יצרנו קהילה וליווינו את המונדיאל ביחד, וכך נעשה שוב גם בחודש הקרוב. אם יש דבר שמעצבן אותי, זה למשל בחצי הגמר במונדיאל הקודם כשהפרשן באולפן אמר: "אפילו נבחרת הנשים של ברזיל לא היתה חוטפת כזאת כמות של גולים". הערות שוביניסטיות כאלו לצערי לא חסרות ואנחנו צריכים וצריכות להיאבק בתופעות האלה.

יעלי כהן. הגמר נופל השנה בדיוק על תאריך יום הולדתה
יעלי כהן. הגמר נופל השנה בדיוק על תאריך יום הולדתה

שם: יעלי כהן

גיל: 33

עיסוק: מנהלת צוות data science בפייפאל, ומשחקת בקבוצת דינמו פרישמן בליגה ארצית

סטטוס: בזוגיות

מאיפה בארץ: תל אביב

אוהדת את: הפועל תל אביב

איך התחילה האהבה לכדורגל? מגיל ממש קטן אהבתי לשחק ולראות משחקים ובבית זרמו עם החיידק. הייתי בווקמן על שירים ושערים בטירוף כל שבת. איפשהו בהמשך הפסקתי לשחק כי תכל'ס רק בנים שיחקו וזה הרגיש פחות מתאים. ואז לפני כמה שנים, כשעברתי לתל אביב, אמרתי לעצמי שאני חייבת לחזור כי זה עדיין אחד הדברים האהובים עליי ולשמחתי מצאתי קבוצה נהדרת ואנחנו משחקות ביחד פעמיים בשבוע.

איך גברים מגיבים? מגיבים סבבה. בדר"כ די נלהבים לגלות שאני משחקת. דיברנו בעבודה על הקמת קבוצה של המשרד לפני כמה ימים אז אחד החבר'ה חשב שבאתי לשיחה בתור מארגנת, בכלל לא העלה בדעתו שאני יכולה לשחק.

מה זה מונדיאל עבורך? אירוע ספורט מרגש. יום יבוא ואהיה שם. רצינו לטוס השנה ולא הסתדר, אולי נטוס למונדיאל של הנשים בשנה הבאה בצרפת . ונכון, יש מלא בדיחות שוביניסטיות על המונדיאל בהקשר של זוגיות כמו איך תכין את אשתך למונדיאל וכו', אז אצלנו זה הפוך. נמרוד, הבן זוג שלי, מקווה שייראה אותי בתקופה הזו. אגב, הגמר יוצא השנה ביומולדת שלי.

לאה גורליק ריגר. החברים קוראים לה
לאה גורליק ריגר. החברים קוראים לה "מודריץ" (ואסים מוסאי)

שם: לאה גורליק ריגר

גיל: 30 מיד אחרי המונדיאל

עיסוק: מחנכת כיתה ג' ומאמנת מנטאלית

מאיפה בארץ: קריית מלאכי

סטטוס: נשואה לאוהד המכונה ריגר, ואמא של עמנואל המהממת

אוהדת את: מכבי חיפה

איך התחילה האהבה לכדורגל? הכל התחיל מהכדורסל ועבר לכדורגל בגיל 13 בערך, גדלתי בבית חרדי, אז בלי טלויזיה או עיתונים, רק דרך הרדיו. מהרגע שקניתי את הרכב שלי בגיל 22 יכולתי גם להגיע למשחקים, אפילו לבד עד שהכרתי יותר ויותר אוהדים. בהמשך התאהבתי בליגות הנמוכות שזה כיף לא נורמלי בימי שישי.

איך גברים מגיבים? החברים שלי כבר מכירים את התופעה הרבה שנים ואני לגמרי אחת מהחבר'ה, אם זה בקבוצות הוואטסאפ שלנו, של אוהדי הקבוצה או קבוצות כדורגל כלליות של החברים. נפגשים לצפיות משותפות והולכים יחד למשחקים, משתתפת איתם בטפסי ווינר בימי שישי ואם צריך הימורים בליגה הלאומית הם שואלים אותי. הם גם קוראים לי מודריץ' (כי אני דומה לו, ככה הם אומרים) אז כשיש משחק של ריאל או קרואטיה, הם שואלים אם כבר נכנסתי כבר ולמה אני לא טובה היום. אנשים חדשים מגיבים קצת בחשדנות, זה מוזר להם.

מה זה מונדיאל בשבילך? חגיגת כדורגל. כמה משחקים ביום, כמה שבועות של מלא כדורגל ואחרי פגרה קצרה מהליגות זה אושר. ואולי בגלל שאני לא אוהדת באמת אף נבחרת, זה יותר כיף. ככה אפשר להתמקד בסיפורים ובכדורגל טוב. כמובן שתמיד יש לי העדפה לנבחרות מסוימות וזה בעיקר כאלה שחגיגה לעיניים לראות אותן. עד שישראל תעפיל ואבחר בצד שלה תמיד.

הילה והב. משוגעת על יובה (אלבום פרטי)
הילה והב. משוגעת על יובה (אלבום פרטי)

שם: הילה והב

גיל: 40

עיסוק: אדריכלות ועיצוב פנים

מאיפה בארץ: ראשון לציון

סטטוס: גרושה 2+ (בזוגיות)

אוהדת את: יובנטוס ומכבי תל אביב.

איך התחילה האהבה לכדורגל? בבית תמיד ראינו כדורגל, כשנולדו לי תאומים אחד לבש צהוב והשני לבש כחול. בשבתות נסענו למשחקים בבלומפילד. במהלך השנים יצא לי לראות משחקים של יובנטוס ואהבתי את השחקנים שהיו, דל פיירו שהוא אגדה, בופון שאני ממש אוהבת כשוער וכאישיות ומשם כבר נדבקתי בחיידק הכדורגל. כל משחק מתעורר האדרנלין, המתח של 90 דקות כי הכל יכול להשתנות בדקה האחרונה.

איך גברים מגיבים ששומעים שאת ספצית בכדורגל? בהתחלה הם מסתכלים עליי כאילו אני לא מבינה כלום, אבל ברגע שמתחילים לדבר ורואים שאני יודעת כמה דברים על כדורגל הם פותחים עיניים, פעם מישהו אמר לי שזה החלום שלו שאשתו תאהב ככה כדורגל. טסתי שלוש פעמים למשחקים באיטליה, פעמיים עם בן זוגי ופעם לקחתי את הבנים שלי רואי ואסף לגביע האיטלקי ברומא, כמובן שניצחנו וזאת הייתה אחת החוויות שלי ושלהם שלא נשכח כל החיים. רק מי שהיה באצטדיון כזה גדול יכול להבין. 

מה זה מונדיאל בשבילך? חוויה.

קטיה אגינוב. סיפור האהבה החל בזכות רונאלדיניו (אלבום פרטי)
קטיה אגינוב. סיפור האהבה החל בזכות רונאלדיניו (אלבום פרטי)

שם: קטיה אגינוב

גיל: 27

עיסוק: עורכת וכתבת שטח של אתר האינטרנט של ערוץ 10.

מאיפה בארץ: נתיבות

סטטוס: רווקה

אוהדת את: בארסה. בנבחרות ההעדפה היא לברזיל

איך התחילה האהבה לכדורגל? במונדיאל 2006 היה פרומו למשחק של נבחרת ברזיל ורונאלדיניו. הסתקרנתי וצפיתי במשחק, מאז התחלתי ממש לעקוב.

איך גברים מגיבים? מופתעים, שואלים שאלות להבין עד כמה באמת מבינה. לדעתי הרוב מתלהבים.

מה זה מונדיאל? חגיגה. עוזר להעביר את הקיץ עד שהליגות חוזרות.

עומר כהן. חולמת לטוס לגמר (אלבום פרטי)
עומר כהן. חולמת לטוס לגמר (אלבום פרטי)

שם: עומר כהן

גיל: 30

עיסוק: Experience managar ב"Meet in Place"

מאיפה בארץ: קיבוץ מעברות במקור, כיום ת"א

סטטוס: בזוגיות

אוהדת את: הפועל תל אביב, באיירן מינכן, נבחרת גרמניה ועוד כמה קבוצות שיש לי אהבה אליהן אבל השלוש הראשונות הן ברמה של אוהדת.

איך התחילה האהבה לכדורגל? היא הגיעה מאבא שמאוד אוהב ספורט ובעיקר כדורגל, תמיד היו לנו את כל ערוצי הספורט בבית ואבא היה צופה במשחקים. כשגדלתי האהבה גדלה איתי והתחלנו ללכת קצת למשחקים. חוץ מזה שאני קיבוצניקית במקור ושיחקתי כדורגל עם הבנים מגיל קטן, ובהמשך גם בקבוצה של נשים בקיבוץ.

איך גברים מגיבים? אצל גברים זה מתחלק, יש את אלה שיתלהבו ויגידו הלוואי שחברה שלי הייתה כמוך והיה אפשר לשבת לראות איתה משחקים בכיף ויש את אלה שיגידו שזה משחק לא נשי.

מה זה מונדיאל בשבילך? אושר. כדורגל שכיף לראות (בדרך כלל), התרגשות, עניין וכמו הרבה אנשים – החלום לטוס לראות את הגמר ולקוות שהקבוצה שלי תיקח את הגביע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי