לא רק חגיגות: אירופה הפכה לבת ערובה של אוהדי מרוקו

כל ניצחון הופך להתפרעות והשחתה, כל הצלחה מלווה במהומות ומעצרים. בצל החגיגות של אוהדי נבחרת מרוקו נרשמות הפרות סדר בערים רבות, שרחובותיהן הפכו לשדה קרב, וגם היהודים על הכוונת ("כולם הומואים"). בינתיים יש מי שלא מוכן לעמוד מנגד ולשתוק

(גודל טקסט)

בן למשפחת מהגרים מרוקאית נאבק על חייו בבית החולים במילאנו אחרי שנדקר בגרון במהלך חגיגות בעיר האיטלקית, אחרי שמרוקו ניצחה את פורטוגל במונדיאל 2022 ועלתה לחצי הגמר. לפי הדיווחים בארץ המגף, כ-5,000 יוצאי מרוקו וארצות ערביות אחרות, יצאו לחגוג את ההישג התורן ביום שבת האחרון והיה גם מי שלא אהב את ההפרעה לתנועה ולסדר הציבורי.

על פי העדויות, כפי שהן הוצגו בתקשורת באיטליה, במהלך החגיגות, אותו יוצא מרוקו נתקל באדם אחר בעל חזות מזרח אירופית שניסה לפלס את דרכו ברחוב. האחרון רתח מזעם, שלף סכין, דקר בגרון ונמלט. נכון לכתיבת שורות אלו, המשטרה עדיין לא הצליחה לשים עליה את ידו. החוגג המרוקאי בן ה-30 מאושפז ועדיין לא יצא מסכנת חיים.

זו רק תקרית אחת מיני רבות שקרו במערב אירופה בשבועיים האחרונים. מהלך העניינים כמעט קבוע: נבחרת מרוקו מנצחת במונדיאל וערים שלמות הופכות לבנות ערובה בידי מתפרעים שמתעלמים מהרצון של שאר האזרחים להמשיך את מהלך חייהם הרגיל – בלי רחובות חסומים, בלי אש ועשן, בלי פחים שרופים, זכוכיות מנופצות ורכבים מושחתים.

במילאנו הנפגע היה דווקא אחד החוגגים, אולי בגלל שבאיטליה הדברים מתנהלים קצת אחרת מאשר בהולנד, בלגיה, ספרד וצרפת. מאז שמרוקו ניצחה את בלגיה 0:2 בשלב הבתים, בארבע המדינות הללו דיווחו שוב ושוב על "חגיגות" שיצאו משליטה והפכו למהומות כלליות.

"פלסטין הביסה את ישראל על הבמה הכי גדולה בעולם – במת המונדיאל"
העיתונאי מהריאיון המדובר של ליאו מסי חושף את השיגעון שלא ראיתם

רכב שרוף בבריסל במהלך החגיגות של אוהדי נבחרת מרוקו אחרי הניצחון על בלגיה
ממתי ככה נראות חגיגות אחרי ניצחון במשחק כדורגל? רכב שהוצת על ידי אוהדי מרוקו בבריסל | רויטרס

בבלגיה והולנד רחובות בערים מרכזיות כמו בריסל, אמסטרדם, אנטוורפן, רוטרדם והאח נראו כמו שדה קרב אחרי כל ניצחון של נבחרת מרוקו במונדיאל. אם המשטרה הסכימה לעבור בשקט על חסימת רחובות והדלקת אבוקות, היא כבר לא הייתה יכולה להישאר אדישה לוונדליזם, ניפוץ שמשות של רכבים, שריפת קורקינטים חשמליים – אנרכיה. כשלהתרחשות נכנסו אמצעים לפיזור הפגנות, אי אפשר היה לעצור את כדור השלג.

כך ניצלו המתפרעים את הניצחון על כר הדשא, לעוד עימות אלים עם המדינה שקלטה אותם, אבל לדעתם מפלה אותם על בסיס קבוע. זו משוואה פשוטה: משחק כדורגל נתן את האות להתאספות המונית ברחובות והתאספות המונית ברחובות נתנה את האות להתפרעויות.

המתאגרף הבלגי-מרוקאי מוחמד אל מרקוש הסביר ל"דויטשה ואלה" הגרמני: "זו תוצאה של תסכול ארוך שנים. תמיד הייתה אפליה נגד מרוקאים בבלגיה. כל דבר רע שקורה – זה באשמת המרוקאים. מאז שהייתי ילד, לשוטרים יש תדמית של אנשים רעים בעינינו".

באופן אירוני, המתפרעים פוגעים גם בלא מעט מהגרים. "הקהילה המרוקאית לא רוצה להיות מקושרת לאלה שלא מגיעים כדי לחגוג, אלא באים בשביל לעשות דברים אחרים", אמרה דוברת משטרת בריסל, איסלה ואן דה קר, "גם להם נמאס מההתפרעויות, הם לא רוצים שזה יגרום לחברה הבלגית להסתכל עליהם כעל מי שמייצרים מהומות".

בהולנד ובלגיה, שתי הנפגעות העיקריות מה"חגיגות המרוקאיות", ניסו לשנות את המנגינה בסוף השבוע האחרון. המשטרה נערכה בכוחות גדולים עוד לפני המשחק נגד פורטוגל, אבל זכות הדיבור ניתנה לראשי ערים ומנהיגי קהילות שביקשו בדרכי נועם.

"אני מבינה את הרצון לחגוג וכמובן שזה מותר ואף רצוי", אמרה שרון דייקסמה, ראשת העיר אוטרכט בהולנד, "יחד עם זאת, כולם צריכים לציית לחוק". בחלק מהערים התנדבו בכירים בקהילות המוסלמיות לחצוץ בין החוגגים לכוחות המשטרה כדי להרגיע בעצמם. במסגדים ביקשו שעלייה לחצי הגמר תלווה בתגובה במסגרת החוק.

בהרבה מקומות קריאות ההרגעה עבדו ורוב הצוהלים עשו זאת במסגרת החוק. בתקשורת ההולנדית סיפרו ש"משפחות שלמות יצאו לרחובות והחגיגות היו שלוות", אבל גם היו יותר מדי מקרים שונים בתכלית. ובסופו של יום, בבוקר למחרת דווח על נזק נרחב, מאות עצורים ברחבי המדינות השונות, הצתות, השחתה, יידוי אבנים ותקיפת שוטרים.

וטועה מי שחושב שהאלימות מופנה רק כלפי כוחות הביטחון. ביום שבת תועדה בהולנד חגיגה של אוהדי מרוקו ששרים "כל היהודים הומואים", ובמקרים אחרים הונפו דגלי פלסטין ונשמעו גם קריאות אנטי ישראליות.

"כל היהודים הומואים". ככה חגגו ניצחון מרוקאי

ביום רביעי מרוקו תשחק נגד צרפת וכמה מדינות באירופה נכנסות לכוננות קרב. לא על הגבולות או במקומות רחוקים, מלחמה על החיים הסדירים ברחובות המרכזיים.

בינתיים הקיצוניות האלימה של יוצאי מרוקו באירופה, מציתה אש גם בצד השני. במדריד ארגוני האוהדים של ריאל ואתלטיקו, שמזוהים עם הימין הלאומני פרסמו קריאה משותפת "להגן על העיר מפני אוהדי מרוקו".

בוורונה שבאיטליה, נעצרו בשבוע שעבר 13 חברים בארגון ימני קיצוני, אחרי שתקפו באופן מאורגן מרוקאים שיצאו לחגוג את הניצחון על ספרד בשמינית הגמר. הם לא עשו הבחנה כשרצו ברחוב עם אלות ובין היתר גרמו לאשפוזה של אם לילדים, שנפצעה מזכוכיות שניפצו ברכבה.

"הם אף פעם לא לומדים", צייץ חירט וילדרס, ממנהיגי הימין בהולנד. אוהד ישראל מדופלם ואחד הפולטיקאים המאויימים במערב אירופה, "'לחגוג' ניצחון באופן אלים זה פשע. למה לא עוצרים את החלאות הללו עד סוף המונדיאל? למה לא מענישים אותם באופן חמור ומגרשים אותם מהמדינה? רק פעולה קשוחה תעזור במקרה הזה".

ריגול במונדיאל? "ארגנטינה מכינה תכנית מסריחה, אבל גילינו את הכל"
"איזו אישה": כך הגיבה אנטונלה ל"על מה אתה מסתכל, טמבל" של מסי

ב"לה פריזיאן" דווח כי כ-2,000 שוטרים יתפרשו ברחבי הבירה פריז כדי לשמור על הסדר ולמנוע עימותים בין אוהדי נבחרת צרפת לאוהדי מרוקו ביום רביעי.