עשו היסטוריה: ממפיס השתווה לקרויף, גריזמן לפלאטיני

ממפיס דפאי, נבחרת הולנד | GettyImages, Laurens Lindhout/Soccrates

ההולנדי להט עם שלושער ובישול ב-1:6 על טורקיה ושבר שיא של קלייברט: "לא שוכח את הפציעה הקשה, אבל חזרתי". הצרפתי כבש צמד ב-0:2 על פינלנד ונצמד לאגדת העבר בטבלת כובשי כל הזמנים של הטריקולור

(גודל טקסט)

לצד ה-0:5 המהדהד של דנמרק נגד נבחרת ישראל, 12 משחקים נוספים נערכו אמש (שלישי) ברחבי היבשת במסגרת מוקדמות מונדיאל 2022. על הכותרות הראשיות השתלטה נבחרת הולנד, שבחלון הנבחרות הראשון מאז חזרתו של לואי ואן חאל התפוצצה עם 1:6 מדהים על טורקיה. במקביל, צרפת ניצחה 0:2 את פינלנד וקטעה רצף של שני משחקים ללא ניצחון.

בית ז' של מוקדמות המונדיאל נחשב לאחד המרתקים בקמפיין לאור העובדה ששלוש נבחרות נאבקות בו על ראשות הטבלה. אתמול, שתיים מהן נפגשו באמסטרדם כאשר הולנד הביסה 1:6 את טורקיה וטיפסה על חשבונה לראשות הבית. האורחת המובסת ירדה למקום השלישי, כאשר במקום השני בבית נמצאת כרגע נורבגיה, עם אותו מספר נקודות כמו המוליכה ועם שתי נקודות יותר מהשלישית.

שחקן נבחרת הולנד, ממפיס דפאי
שחקן נבחרת הולנד, ממפיס דפאי | רויטרס

הכוכב הראשי של ההצגה בכתום היה ללא ספק ממפיס דפאי, שהעונה גם הפך לפנים החדשות בהתקפה של ברצלונה עם עזיבתם של ליאונל מסי ואנטואן גריזמן. ההצגה נמשכה משריקת הפתיחה ועד לשריקת הסיום, תרתי משמע. דאבי קלאסן העלה את הכתומים ליתרון כבר בדקה הראשונה מבישול של ממפיס, בעוד דוניל מאלן כבש את השישי בדקה ה-90. שתי דקות בתוך תוספת הזמן, צ'נגיז אונדר הבקיע את שער הניחומים של הטורקים. פרט לבישול המוקדם, ממפיס הוסיף בתווך שלושער משלו, וההולנדים השיגו נקמה על ההפסד 4:2 לטורקים בפתיחת הקמפיין.

ממפיס דפאי רשם כמה ציוני דרך נהדרים במשחק, כאשר עבר את ווסלי סניידר והשתווה ליוהאן קרויף ואבה לנסטרה במקום השמיני בטבלת כובשי כל הזמנים של האורנג'. בנוסף, 12 שעריו בנבחרת ב-2021 הם שיא לשנה קלנדרית אצל הכתומים, כאשר עד אתמול החזיק בשיא פטריק קלויברט, שכבש 11 שערים בנבחרת ב-2000.

בסיום המשחק אמר ממפיס דפאי על המופע האישי: "אני נהנה לשחק ואני בכושר נהדר. הייתה לי פציעה רצינית (בעונת 2019/20), עבר מאז הרבה זמן אך אני לא שוכח אותה בקלות. אני עובד קשה, אבל עכשיו חזרתי. הביטחון שלי? זה לא השתנה".

שחקן נבחרת צרפת, אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן חוגג | רויטרס

נבחרת נוספת שהשיגה אמש ניצחון חשוב בקמפיין היא צרפת, שגברה בליון 0:2 על פינלנד בזכות צמד של אנטואן גריזמן. אחרי שנעצרה ב-1:1 גם מול בוסניה וגם מול אוקראינה, אלופת העולם פתחה פער של שבע נקודות בפסגה, אך ליריבות שמתחתיה יש משחק חסר.

לקראת המשחק שנערך בליון, בעיר חגגו את חזרתו של קארים בנזמה, שגדל במועדון המקומי. זו הייתה ההופעה הראשונה שלו באצטדיון החדש שנבנה עבור היורו הביתי ב-2016, אך מי שגנב את ההצגה הוא חברו להתקפה ושחקנה החדש-ישן של אתלטיקו מדריד.

עם 41 שערים בנבחרת, גריזמן השתווה למישל פלאטיני במקום השלישי בטבלת כובשי כל הזמנים של הטריקולור, כאשר לפניו נמצאים רק תיירי הנרי (51) ואוליבייה ז'ירו (46).

הקפטן וחברו של גריזמן לסגל, השוער הוגו לוריס, החמיא: "קשה להישאר ברמה הכי גבוהה שיש והוא עושה זאת כבר הרבה שנים. הוא בין שלושת הכובשים הגדולים של הנבחרת והוא מתקרב ל-100 הופעות. הוא שחקן גדול עבור הנבחרות וכולנו שמחים עבורו".

לראשונה מאז קמפיין מוקדמות מונדיאל 2006, אז צרפת הגיעה לגמר והפסידה לאיטליה בפנדלים, הטריקולור החלו את קמפיין המוקדמות ללא הפסד בששת המשחקים הראשונים. האם זה מרמז על העתיד לבוא? מאמן אלופת העולם, דידייה דשאן, התייחס לתוצאה החשובה: "ההופעה הייתה קרובה יותר למה שמצפים מנבחרת במעמד שלנו. זו הייתה תוצאה מאוד חשובה אחרי שתי תוצאות תיקו, שכן ההעפלה עדיין בידיים שלנו. לא עשינו הכל נכון אבל הראינו יותר נחישות. הכנסנו איכות למשחק והיה לנו קצת ביטחון".