"בזכות היציאה מהארון הפכתי לאלוף ישראל בהיאבקות"

ניר רוטנברג ריקסון
ניר רוטנברג ריקסון | רונן אקרמן

ניר רוטנברג, המכונה 'ריקסון', הוא אלוף ליגת ההיאבקות הישראלית וגיי מוצהר שחי בזוגיות מאושרת לצד בן זוג ושני ילדים. "רוצה להיות מודל לחיקוי עבור צעירים ולומר להם: "אל תפחדו להיות מי שאתם"

(גודל טקסט)

אם נשארו לכם סטריאוטיפים על גייז, אז הנה חשיפה: אלוף ליגת ההאבקות הישראלית הוא הומו מוצהר וגאה. קוראים לו ניר רוטנברג, בן 27, אבל הכינוי שלו – וכפי שכולם מכירים אותו בעולם ההאבקות – הוא "ריקסון". בראיון הראשון שלו כאלוף גאה לספורט 1, ריקסון מגלה שדווקא בזכות היציאה שלו מהארון הוא הפך למתאבק-על: "כשהייתי בארון, והייתי טרוד בהסתרת הזהות המינית שלי מתוך פחד מפני עולם ההאבקות, זה גם פגע ביכולת שלי בזירה. עובדה שמהרגע שיצאתי מהארון, השתחררתי ונהייתי אני, שלם ורגוע, גם השתפרתי מאוד בהאבקות, התחלתי לנצח והפכתי לאלוף הארץ".


בשנת ה-70 להקמתה, מדינה ישראל רשאית להתגאות בהישגים בתחומי המדע והפיתוח, הסטארט אפ, החקלאות והתרבות, אבל גם בחיי החברה היו וישנן בישראל נקודות ציון היסטורית. אחת כזו ארעה באוקטובר 2017, במסגרת המופע ה-16 של ליגת ההאבקות הישראלית  Israeli Wrestling League IWL.


רוטנברג, שאת הכינוי "ריקסון" הדביק לו מאמן ההאבקות הראשון שלו – על שמו של לוחם הג'יו-ג'יטסו הברזילאי האגדי ריקסון גרייסי, זכה בחגורת האליפות היוקרתית לעיני 180 אוהדים נלהבים באולם "מבוזה" בפתח תקווה. כל שאר המתאבקים, עמיתיו-יריביו של ריקסון, שקיבלו אותו בתמיכה ובחברות כשיצא מהארון, הריעו לאלוף החדש והניפו אותו על הכתפיים. בכך הפכה ישראל למדינה הראשונה בעולם שיש לה אלוף האבקות מכהן שהוא הומו מוצהר. מזל טוב!
 
 

ריקסון ניצח בקרב המוקדם שלו ועלה לגמר שכלל שישה מתאבקים, כשהאחרון שנשאר על הרגליים הוא המנצח. רוב היריבים היו גדולים פיזיים וחזקים משמעותית מריקסון, 1.70 מ' בלבד, וכללו כמה מגדולי המתאבקים הישראלים, אך הוא נסמך על התכונות החזקות שלו – מהירות, זריזות ומהלכים אוויריים אקרובטיים, כמו טיפוס על החבל הכי גבוה בזירה ומשם קפיצה על היריב והפלתו. "בזכות הטכניקה הטובה והיכולות המגוונות שלי, אני מסוגל לנצח יריבים הרבה יותר גדולים ממני", ריקסון מתגאה ומוסיף שהחיבור המצוין שלו לקהל עוזר הרבה: "הקרב קשה פיזית ומנטאלית, אני סופג מכות והפלות כואבות, זה החלק הקשה ביותר בקרב, כל מכה זו מכה. אבל כשכל הקהל נעמד וצועק בטירוף 'ריקסון ריקסון!' אני חייב לקום עבורם". 
 
 

היריב האחרון שנותר לעמוד בזירה מול ריקסון היה בן "אייסמן" רוזין – האלוף הראשון והמיתולוגי של ליגת ההאבקות הישראלית. בתום חצי שעה מתישה של קרב, במהלכו ריקסון ספג פציעה כואבת שהותירה צלקת באזור המרפק, הוא ניצח והגשים את חלום חייו כשזכה באליפות. "זה היה הרגע הגדול בקריירה שלי, התרגשתי מאוד. אני מתאבק בליגה מ-2013 ואף פעם לא הרגשתי שאני באמת קרוב להחזיק את החגורה אלא שאני מדורג באמצע מבחינת הרמה שלי. התחברו לי כמה קרבות טובים ו"פתאום קיבלתי את ההזדמנות הראשונה שלי בקרב על האליפות, מול 5 יריבים, וזכיתי. חשבתי לעצמי 'וואוו איך זה קרה?!' הייתי בשוק". 


חשבתי לעצמי 'וואוו איך זה קרה?!' הייתי בשוק" (אלון לוין)

 

ריקסון הוא לא אחד שנח על זרי הדפנה, ולראייה הוא הצליח להגן על חגורת האליפות שלו פעמיים – בקרב בדצמבר 2017 ובמארס 2018 כשהכניע את האלוף הקודם "הנמר השחור". ואם אתם רוצים לראות אותו, ב-27 ביוני ייערך המופע הקרוב (ה-19) של ליגת ההאבקות הישראלית, באולם מבוזה בפתח תקווה, ושם ריקסון ינסה להגן בהצלחה על חגורת האליפות שלו בפעם השלישית, כשאת זהות היריב שלו יידע רק במהלך האירוע עצמו.
 
 

בסרט הוליוודי כבר היה מגיע ההפי אנד, אבל החיים נמשכים. ריקסון קם לבוקר שאחרי ומצא אמביציה אישית וגם מסר ערכי חשוב: "אני כעת הדמות הראשית בענף, הפנים של ההאבקות בישראל ולכן אני משתדל להיות מודל לחיקוי. המוטיבציה שלי היא להשתפר כל הזמן, להתאמן הכי חזק ולהיראות הכי טוב בזירה. אין מצב שאני מפספס אימון כלשהו כאלוף". המסר של ריקסון הוא מסר של העצמה: "אפילו בספורט הכי פיזי וגברי, היציאה מהארון רק עזרה לי להגיע לפסגה, וכעת אני רוצה להיות מודל לחיקוי עבור צעירים שנמצאים בנקודה בה הייתי לפני כמה שנים. אני רוצה לומר להם 'אל תפחדו להיות מי שאתם', כי כשאני גדלתי כאוהד ספורט וכשצמחתי כמתאבק לא היתה לי דמות בולטת מהעולם הזה שיכלתי להזדהות איתה ולשאת אליה עיניים, ולכן ב-4 שנותיי הראשונות כמתאבק הייתי בארון פחדתי והסתרתי, וזה רק פגע בי. הוכחתי שנציג מהקהילה מסוגל להיות אלוף ודמות מובילה בלי להתבייש ובלי להתנצל".

 
 

לא רחוק מסופרמן

ריקסון הוא חלוץ גאה, פורץ דרך וייחודי בתחומו. מעט מאוד ספורטאים בארץ יצאו מהארון – אורי קוקיה (הפועל ר"ג), הכדורסלן הפעיל הראשון שיצא מהארון כשחשף את חייו לצד בן זוגו בנובמבר 2017, כדורסלן העבר גילי מוסינזון שחשף את היותו ביסקסואל במאי 2015 והכדורעפן ג'ניה דודוצקין, קפטן הפועל מטה אשר, שיצא מהארון ב-2013.



הכדורסלן הפעיל הראשון שיצא מהארון. אורי קוקיה (איגוד הכדורסל)

 

גם ברחבי העולם ישנם מעט ספורטאים מובילים שהם הומואים מוצהרים, ובתחום פיזי הומו-ארוטי כמו האבקות ידוע על עשרות בודדות של לוחמים שיצאו מהארון, ארבעה בולטים מעל כולם היו לוחמים בליגת ה-WWE המפורסמת והיוקרתית: דארן יאנג (היחיד שיצא מהארון בזמן שהיה פעיל), כריס קניון, אורלנדו ג'ורדן ופט פטרסון האגדי – האלוף הבין-יבשתי הראשון בתולדות ענף ההאבקות וגם האיש שהמציא את קרב הרויאל ראמבל.
 
 

אמנם בעשור האחרון חלה התקדמות משמעותית בחיבור של הקהילה הלהט"בית בישראל לספורט – ולראיה קבוצות כדורגל גאות שפורחות בכדורגל, כדורסל, כדורעף ועוד, תחרויות ספורט בינלאומיות לגייז שנערכו בארץ ואף יש לנו כמות נציגים הולכת וגדלה באולימפיאדות הגייז. ועדיין הספורט (בניגוד לתחומים אחרים) הוא תחום די מבודד בקהילה, שנתח קטן ממנה באופן יחסי מתחבר לספורט. מיעוט בתוך המיעוט. 
 
 

רבים שומעים "מתאבק" וחושבים על חיית רחוב. אבל זה הכי רחוק מהמציאות במקרה של ריקסון, בחור נעים ושקט, שמזכיר דמויות של גיבורי-על בעלות אגו ואלטר-אגו – כמו סופרמן וספיידרמן שהם גיקים ביום וגיבורי על בלילה, ריקסון הוא מתכנת בחברת סטארט-אפ ביום, שאת התואר במדעי המחשב השלים בגיל 23 בזמן שירות הקבע שלו כמתכנת בחיל המודיעין, ובערב הוא חיה מלאת אנרגיות – קורע את עצמו באימוני כושר, אימוני האבקות וגם אימוני אקרובטיקה, במקביל לתזונה מדודה ומוקפדת.



לפני שנתיים הציב לעצמו את המטרה – והגיע אליה (אלון לוין) 

 

כבר כשהיה נער בנה לעצמו ריקסון ("אצלי בחיים הכל מתוכנן במחשבה לטווח רחוק") תכנית מפורטת 10 שנים קדימה, וזו היתה הדרך שלו  שהתגשמה במציאות – גיוס כמתכנת למודיעין; שירות של 6 שנים במהלכן סיים את התואר; במקביל לשרות הצבאי מעבר לתל אביב ושילוב אימוני האבקות (התחיל לקראת גיל 21). 
 
 

בקיץ 2012 בעלי ליגת ההאבקות הישראלית איתן לוי ולידור בושרי רכשו זירת האבקות מקצוענית והכריזו רשמית על הקמת הליגה (IWL), שמחזיקה סגל של כ-20 מתאבקים ומטפחת עוד 27 נערים במסגרת אקדמיית הליגה. כבר ב-2013, כשנה לאחר הקמת הליגה, ריקסון – עדיין חייל בקבע שבדיוק עמד לסיים את לימודיו הגבוהים – נרשם והצטרף לליגה.  ימים ספורים אחרי השחרור מצה"ל הוא היה על מטוס למחנה אימונים בן 3 חודשים באחת מאקדמיות ההאבקות הטובות בעולם – ששייכת ללאנס סטורם (אקס WWE), ולאחר מכן המשיך לעוד חודשיים בקליפורניה לאימונים ולמופעי היאבקות, כשבין היתר השתתף בליגת Championship Wrestling from Hollywood  ששודרה בערוץ טלוויזיה בקליפורניה. "בנעורים הבנתי שבכדי שההיאבקות תוכל להוות עבורי קריירה ושבשביל ליהנות מהעיסוק בה, עליי להשקיע בעתיד שלי, בלימודים ובעבודה טובה ולדאוג להכנסות הנדרשות", מסביר ריקסון. 
 
 

לפני כשנתיים ריקסון שם לעצמו למטרה להיות אלוף ליגת ההאבקות הישראלית, ולשם כך עשה שינויים רציניים – אימונים מתקדמים יותר, שעות רבות יותר בשיעורי אקרובטיקה, בחדר הכושר ובזירת אימוני ההאבקות ובמקביל שכירת תזונאי והקפדה על כל מנת מזון שנכנס לגוף. וזה כבר השתלם כשהפך חיש קל ממתאבק ברמה בינונית לאלוף ישראל שהצליח להגן על תוארו כבר פעמיים.
 
 

אחרי שהפך לאלוף, ריקסון קיבל הודעות תמיכה מגייז שהתרגשו מהצלחה של בחור מהקהילה בתחום כה גברי ופיזי. "הבנתי שאם אני רוצה להיות טוב במשהו, אני לא יכול להיות לא טוב במשהו אחר", אומר ריקסון, "כל דבר שאני עושה בחיים אני דואג לעשות על הצד הטוב ביותר. זו צורת החשיבה שלי".

 
 

ההתאהבות והיציאה מהארון

ניר נולד בחיפה ביולי 1990, בן זקונים עם 2 אחיות גדולות. כבר בילדותו התחבר לספורט דרך המשפחה והחברים שלו, גדל כאוהד מכבי חיפה וכאוהד ה-WWF שהיה פופולארי מאוד בארץ בשנות ה-90 וכלל כוכבים כמו טטנקה, אנדרטייקר, שון מייקלס ולקס לוגר. "כשהייתי בן 4 כוכבי ה-WWF הגיעו למופע בארץ ונדבקתי למסך. ילדים אחרים התבגרו והפסיקו להתעניין בהאבקות אבל אצלי זה נשאר. מילדות הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות".
 
 

רק בגיל 19, במהלך השרות הצבאי, ניר התחיל להבין שהוא נמשך לגברים ולדבריו: "בגיל 20 כבר הייתי סגור על היותי גיי במאה אחוז. מיד סיפרתי למשפחה אותה יידעתי ראשונה, ולאחר מכן לאט לאט סיפרתי לכמה חברים טובים, אבל נשארתי בארון מסיבה אחת – לא רציתי שיידעו בעולם ההאבקות, כי חששתי שזה יפגע בקריירה שלי בארץ ובחו"ל ולא רציתי שיפסלו אותי כמתאבק. זה בכל זאת תחום ספורטיבי ופיזי מאוד". 



עם בן הזוג והילדים. האהבה הכי גדולה שלו (אלבום משפחה)
 
 

הדברים היחידים בהם ריקסון לא שלט בתכניותיו המדוקדקות הם התאהבותו הגדולה בבן זוגו ויציאתו מהארון. את רונן דורון, יזם ויועץ תקשורת, אב לשני ילדים מהורות משותפת, ניר הכיר לפני 4 שנים דרך אפליקציית ההיכרויות אטרף. "רונן היה האדם הראשון והיחיד שהכרתי דרך אטרף", מספר ניר שהיה אז בצבא ועדיין חזק בארון. רונן היה בטוח שמדובר בפרופיל מזויף ממש עד לרגע בו הם נפגשו לדייט במקס ברנר בשדרות רוטשילד, תל אביב וצעדו בלילה עד כיכר הבימה.  היתה רק בעיה אחת – ההיכרות הגיעה ארבעה חודשים לפני שניר סיים את שרותו הצבאי ועמד לנסוע למחנה האימונים ולתחרויות בחו"ל, ובעצם תיכנן להמשיך לשהות בצפון אמריקה כדי להמשיך בחלום ההאבקות שלו.  "התגעגעתי אל רונן מאוד, חזרתי ארצה אליו", אומר ריקסון שחזר ארצה ומיד עבר לגור עם רונן והילדים ולנהל חיי זוגיות מלאים. 
 
 

בגיל 24, חודשיים אחרי שחזר מקנדה והחל בחיי זוגיות יציבים במרכז תל אביב, ריקסון הרגיש בשל לצאת מהארון בפני עמיתיו המתאבקים. "כולם קיבלו את זה ממש טוב, בתמיכה ובחברות, אבל אחרי שיצאתי מהארון עליתי לזירה עם מחשבה מטרידה 'האם זה שאני הומו מפריע ליריב שלי?', כעבור תקופה קצרה המחשבה הזו נעלמה".  
 
 

במקביל ליציאה מהארון בעולם ההאבקות, ריקסון יצא פומבית מהארון בדף הפייסבוק האישי שלו כשפירסם את הזוגיות עם רונן. מאז קרוב לארבע שנים ריקסון מתאבק כהומו מוצהר, יש לו קהל מעריצים ומעודדים מסור ונאמן שהמובילים שלו הם משפחתו הגרעינית התומכת שמלווה אותו לכל קרב, אבל האוהדים הכי שרופים של ריקסון הם שני הילדים של רונן בני ה-12 שמכינים כרזות לכל קרב שלו, מצרפים חברים מהכיתה שיבואו לעודד ונמצאים במתח גדול. "הילדים מסתכלים עליו בתור מודל לחיקוי", מתמוגג רונן, "הם קרובים אליו מאוד, משחקים יחד בפלייסטיישן ומתייעצים איתו בענייני לימודים". 


– איפה אתה רואה את עצמך עוד 5-10 שנים?
 
 

"נשוי לרונן, עם עוד ילדים שנביא. ובתחום הזה של הקמת משפחה, עם כל ההתקדמות של הקהילה, יש לנו עוד מה להיאבק למען זכויות מלאות ושוויון". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי