קח אותי בן שמעון: הקפריסאים הציבו רף גבוה למאמן החדש

רן בן שמעון. מרגיש טוב עם עצמו
רן בן שמעון. מרגיש טוב עם עצמו | צילום: אודי ציטיאט

הליגה מוצפת זרים, שוערי הסגל לא רואים דקות, אבל ראשי הנבחרת מאמינים שהישראלי יוביל אותם ליורו 2020. התקשורת בעד המינוי וסבורה: "אם יחזיר את הרוח וימצא את הפורמולה הנכונה, בן שמעון יצליח"

(גודל טקסט)

קוסטקיס קוצוקומני, נשיא ההתאחדות הקפריסאית, היה חד וחלק עם המאמן החדש רן בן שמעון: "אנחנו רוצים שתעלה אותנו ליורו 2020. אם איסלנד, אלבניה וצפון אירלנד עשו זאת בעבר, למה שאנחנו לא נגיע יש גם לנו סיכוי". בן שמעון לא קיבל הוראות להשביח את הנבחרת או לעלות דרג אלא להתמקד במטרה הגדולה ולא פחות חשוב לראות שינוי מיידי בגישה של השחקנים ובפילוסופיה של הנבחרת.

"יש לנו סגל טוב שמתהווה עם חמישה-שישה ליגיונרים שמשחקים מחוץ לקפריסין, נבחרות טובות בגילאי 19 ו-21 אז למה שלא נעלה", אמר לספורט1 העיתונאי הקפריסאי ארודוטוס מילטיאדוס שסבור שהבקשה מבן שמעון אינה מוגזמת ופירט: "20 קבוצות יעלו ביורו הבא משלב הבתים ועוד ארבע מגביע אירופה לאומות בו אופ"א נותנת צ'אנס לנבחרות מדרג נמוך יותר".

חשיפת ספורט1: בן שמעון יהיה מאמן נבחרת קפריסין

בן שמעון אמנם לא היה המועמד הראשון ברשימה של קוצוקמני והפנייה אליו נעשתה לאחר שהקפריסאים קיבלו כמה סירובים משמות גדולים יותר, אבל הוא גבר על אלי גוטמן ומינויו התקבל באהדה בתקשורת המקומית ואצל אוהדי הנבחרת. הוא קיבל גם את החוזה הכי שמן למאמן נבחרת באי השכן – 200 אלף יורו לעונה לא כולל בונוסים על נצחונות וכמובן מענק עלייה ליורו. עם זאת גם נכתב שהסגנון של בן שמעון – משחק המתבסס הנעת כדור מרובה – כפי שראו ממנו כשאימן ב-א.א.ק לרנקה פחות מתאים לסגל הקיים.

משחקו הראשון יהיה ב-31 באוגוסט במסגרת בית 8 במוקדמות המונדיאל מול בוסניה-הרצוגובינה באיצטדיון GSP בניקוסיה. אין לו הרבה זמן להתכונן, הקבוצות עצמן נמצאות בהכנות לליגה או משחקות בגביעי אירופה אבל ממילא אין לקפריסאים סיכוי ריאלי בקמפיין הנוכחי. קפריסין רק רביעית בבית שלה עם שבע נקודות משישה משחקים, תשע אחרי בלגיה ראשונה, שככל הנראה תעלה אוטומוטית לרוסיה 2018 מהבית הזה, וחמש נקודות מיוון השנייה (מקום שעשוי להוביל לפלייאוף). לבוסניה-הרצוגובינה 11 נקודות ולבן שמעון מצפה גם משחק בבית מול יוון (7 באוקטובר).


בן שמעון קיבל את החוזה הכי שמן למאמן קפריסאי אי פעם  (ההתאחדות הקפריסאית)

בן שמעון הוא המאמן הזר התשיעי של נבחרת קפריסין מאז שנוסדה ב-1960 אבל חמישה מהם היו יוונים. הישראלי מגיע לכאוס לאחר שקודמו חריסטקיס כריסטופורו לא הצליח לשלוט בחדר ההלבשה. "שחקנים עשו דווקא לכריסטופורו במשחק הבית מול אסטוניה שהסתיים ב-0:0", מספרים בקפריסין. אחרי הכמעט תיקו מול הנבחרת החלשה באירופה, גיברלטר בחוץ (הקפריסאים ניצחו 1:2 משער בדקה ה-87), נמאס לראשי ההתאחדות. כריסטופורו פוטר ובהודעה הרשמית נאמר שזה היה אחד המשחקים החלשים ביותר של הנבחרת בכל הזמנים. קפריסין אף ירדה לאחד המקומות הנמוכים ביותר שלה בעשור האחרון: 95 בעולם.

"בקמפיין הקודם היתה לנו נבחרת מצוינת תחת המאמן פמבוס חריסטודולו", נאנח מילטיאדוס, "ניצחנו את ישראל 1:2 בחוץ ואת בוסניה 1:2 בחוץ ורק הפסד לבוסנים 3:2 בבית במשחק האחרון מנע מאיתנו עלייה לפלייאוף. הפעם סבלנו ממאמן כושל ומבית קשה". ואכן חריסטודולו הצליח להוציא 200 אחוז מהסגל שהיה לו אבל אז עזב לטובת אימון א.א.ל לימסול (וכיום מאמן את אומוניה ניקוסיה) ויצר חלל גדול בנבחרת.

אבל הבעיה הגדולה של קפריסין אינה זהות של מאמן כזה או אחר אלא ריבוי הזרים בליגה. הקבוצות הקפריסאיות מצליחות באירופה יותר מהישראליות. אפואל ניקוסיה רשמה הישג מדהים בעונת 2011/12 כאשר הודחה רק ברבע הגמר האלופות מול ריאל מדריד, אחרי שהדיחה בשמינית הגמר את ליון. הקבוצות יכולות (בגלל שילובה של קפריסין בשוק האירופי) לשלב בכל משחק 11 זרים ועוד שלושה חילופים של זרים. בממוצע מספר הזרים בליגה הוא אולי הגבוה באירופה והדבר מהווה כמעט מכת מוות לכישרונות המקומיים שבקושי רואים דשא.


סוטיריו. הקידום שלו לאירופה יעזור לבן שמעון (Getty)

באפואל יש 4-5 שחקנים טובים מקומיים, בא.א.ק לרנקה שיחקו הוותיקים בעיקר, אבל שאר הגדולות אומוניה, אפולון, ואחרות משתפות כמעט רק זרים. כל השוערים בסגל של בן שמעון הם שוערים מחליפים בקבוצות שלהם. ההתאחדות הקפריסאית ניסתה לטפל בבעיה ומחייבת לשתף בכל משחק שני מקומיים' אחרת הקבוצה חייבת לשלם על אי שיתוף כל שחקן 1500 יורו. רוב הגדולות מצפצפות על הקנס ומשלמות אותו ובלבד שיוכלו לשתף זרים. הקטנות רק יותר מהססות בגלל התקציב המוגבל.

בנעליים הגדולות של חריסטודולו
מיקאלו פאפדקיס מהעיתון "פוליטיס" מודה: "חסרים לנו שחקנים איכותיים. יש כמה ברמה גבוהה, אבל לא מספיק". על בן שמעון הוא אומר:" אני חושב שרן יכול לשפר את הנבחרת אם יעבוד כמו חריסטודולו. לא היתה לנו גם אז נבחרת גדולה, אבל היתה רוח קרב ומשחק מאוד קבוצתי. בן שמעון צריך להחזיר את הרוח הזאת, להלהיב את השחקנים ולמצוא את הפורמולה והטקטיקה הנכונים".

עיתונאי נוסף תומאס קטניס חושב שהבחירה בבן שמעון מצוינת, אבל מוסיף שמצפה לו עבודה קשה. "העניין הוא למצוא את האיזון בין הצעירים שעוד לא הגיעו לידי ביטוי ולבין שחקנים מבוגרים שכבר נמצאים בסיום הדרך", מטעים קטניס. הכוונה היא לוותיקים כמו קונסטנטינוס חרלמבידס קשר א.א.ק לרנקה בן ה-35 שפירק את ישראל בקמפיינים קודמים ושיחק כבר 88 משחקים בנבחרת. לשוער אנטוניס גיאורגלידיס בן ה-35, גם הוא מא.א.ק, ששיחק רק 12 משחקי ליגה ולבלם קבוצתו איליאס חרלמבוס בן ה-36.

דור הצעירים כולל את שחקן הכנף ג'ורג' אפרם מאפואל, החלוץ דמיטריס כריסטופי מאומוניה (כובש הצמד ב-1:2 הסנסציוני בבוסניה בקמפיין הקודם), הבלם קונסטנטינוס לאייפיס (שייך לאולימפיאקוס, הושאל בעונה שעברה לסטנדרד ליאז') ולחלוץ פיירוס סוטיריו שחתם הקיץ בפ.צ. קופנהאגן, ולקשר גריגוריס קסטאנוס (שייך ליובנטוס, הושאל בעונה שעברה לפסקארה).

מעבר לכך הקפריסאים תמיד יודעים לאזרח שחקנים. הקשר רנאטו מרגקה הפורטוגלי משחק בנבחרת ודוסה ג'וניור שכבש מול ישראל ב-1:2 בטדי לפני כשנתיים והצרפתי הוותיק וינסנט לאבן. הקפריסאים אופטימיים, בן שמעון ידוע כטיפוס אופטימי. השאלה איך זה יתחבר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי