ספאחיה: אם הכישרון עולה בהרבה על האופי, אוותר על השחקן

נבן ספאחיה
נבן ספאחיה | דני מרון

מאמן מכבי ת"א התייחס בבלוג באתר היורוליג לבנייה בקיץ ("מאוד קשה להחליף 12 שחקנים ועוד בקבוצה כושלת"), לבחירת הסגל ("אקח רק שחקן שמתאים לפילוסופיה שלי") ולקריירה שלו ("לא יודע כמה אני טוב כמאמן")

(גודל טקסט)

נבן ספאחיה הוא ללא ספק הגורם המרכזי בשינוי הדרמטי שעובר על מכבי תל אביב העונה. אחרי שנתיים רוויות כישלונות ותסכול, המאמן הקרואטי שב לקדנציה שנייה וערך שינוי קיצוני עם החלפת כל הסגל. את השריד היחיד, איתי שגב הוא מינה לקפטן. עד כה השינוי מוכיח את עצמו כשהצהובים מדורגים בצמרת היורוליג והחזירו במקביל את השליטה שלהם בליגת העל (הפסד ליגה אחד בעשרה משחקים).

הקרואטי התארח בבלוג "פינת המאמנים" באתר היורוליג ודיבר על  הכל: איך תכנן ובנה את הצהובים בקיץ, על השינויים שעברה בקבוצה וכן גם על הקריירה שלו.

 
"כשאני מגיע לקבוצה חדשה, אני צריך להכיר את תרבות הספורט של המקום אליו אני מגיע", כתב ספאחיה, "היו סיטואציות בהן מצאתי מקום מושלם ומקומות אחרים שהייתי צריך להחליף את רוב הקבוצה. העונה עם מכבי שונה מכל עונה אחרת בחיי כי להחליף 12 שחקנים בקיץ אחד זה מאוד מאוד קשה. כשיש לך קבוצה כמעט חדשה לגמרי, קשה מאוד לחזות את התקרה שלך ולאן תגיע, אבל בסופו של דבר קשה מאוד לבנות מסביב לקבוצה שלא הצליחה. אני מקווה שעם רעיונות חדשים, מאמנים חדשים ואפילו שינויים בהנהלה, קבוצה חדשה יכולה להצליח במהירות האפשרית".

"אחד הדברים הראשונים שאני עושה כשאני מגיע לקבוצה חדשה הוא לבדוק מה קרה לה בעונה שעברה", המשיך ספאחיה, "בצורה הזאת אני יכול לראות מה היה טוב ומה היה בעייתי ולדעת איך אני רוצה לבנות את הקבוצה. כמובן שהשנה עם מכבי זה לא הצליח כשרק שחקן אחד חזר מהעונה שעברה. לא היה לי שום זמן חופשי הקיץ כמו שתמיד יש לי. גם כשאתה מוצא שחקן שאתה רוצה, יש את עניין החוזה כשאתה תוהה אם הוא יסכים להגיע תמורת הכסף שאתה מציע לו. היו הרבה פעמים שעקבתי אחרי שחקנים כל הלילה וכשקמתי בבוקר אמרו לי שהם הולכים למקום אחר. זה מאוד קשה, אבל אני לא רוצה שאנשים ייקחו את זה כתירוץ – יש תקציב ותמיד יהיו מגבלות".


ספאחיה. "עקבתי אחרי שחקנים כל הלילה ובבוקר אמרו לי שהם הלכו למקום אחר" (עדי אבישי)

המאמן הקרואטי המשיך להתייחס לבחירת השחקנים, כמו גם להסבה שהוא עושה לג'ון דיברתלומיאו לעמדת הרכז: "כשבוחרים שחקנים, הכישרון כמובן מאוד חשוב עבורי, אבל אני שם את אותו דגש גם על האישיות. אם אני מבין שהכישרון עולה בהרבה על האופי, אני תמיד אוותר על השחקן הזה. אני צריך שהשחקן יהיה בן אדם טוב שמוכן לעבוד קשה ולעולם לא יעורר בעיות בכל סיטואציה על ומחוץ לפרקט. בהרבה קבוצות השחקנים יודעים את התפקיד שלהם כבר בהתחלה, אבל העונה נוריס קול החמיץ את רוב מחנה האימונים בגלל פציעה ודיברתולומיאו, ששיחק כל החיים שלו בעיקר כשוטינג גארד,  התחיל לשחק כרכז. הוא שיחק קצת בעבר בעמדה הזאת, אבל זו הפעם הראשונה בקריירה שלו שהוא משחק כרכז ברמה הזאת וזה יוצר לו ולנו סיטואציה שונה".


דיברתולומיאו. "פעם ראשונה שהוא משחק כרכז ברמה הזאת" (עדי אבישי)

"בדרך כלל כשאני מגיע לקבוצה אני מנסה לשנות את צורת המשחק, אבל היו כבר כמה קבוצות שגיליתי מערכת נהדרת עם שחקנים שיש להם כימיה", המשיך ספאחיה, "אבל היו גם קבוצות שהייתי צריך לשנות הכל מהתחלה. אני משנה את שיטת המשחק, מחליף את השחקנים וזה לוקח הרבה זמן. בסיטואציה כמו של מכבי הקיץ, אפילו לא שקלתי לקחת שחקן חדש שלא מתאים לפילוסופיית המשחק שלי".

לסיום, המאמן התייחס לדרך שעבר עד כה ולרזומה המרשים שלו שכולל זכייה באליפויות בשש מדינות שונות: "אני לא יודע כמה אני טוב כמאמן. יש הרבה מאמנים טובים שלא ניצחו (כמות משחקים) כמוני, אבל אני לא אגיד שאני יותר טוב ממישהו אחר. מה שאני כן יכול להגיד זה שיש מעט מאוד אנשים בענף הזה שעבדו בהרבה סביבות עבודה שונות לגמרי כמוני. לעבוד ברוסיה, ליטא, טורקיה, ספרד או ישראל זה שונה. להצליח להסתגל ולמצוא את הדרכים שלי לעבוד בתוך צורת חשיבה ותרבויות שונות על ומחוץ למגרש זו כנראה התכונה הטובה ביותר שלי והחלק הכי משמעותי בקריירה שלי. אני נהנה מזה מאוד". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי