סוזה כבר התקשר: דילמת 50 מיליון הדולר של ערן זהבי

ערן זהבי
ערן זהבי | הליגה הסינית

מלך השערים של בסין מחוזר על ידי שנגחאי שנואה, אקס מכבי ת"א כבר שוחח איתו כדי שיעבור לטייאנג'ין וגם גוואנגז'ו RF מוכנה לשדרג את תנאיו. עמיקם עם אסטרטגיית המו"מ, הסכומים והשיקולים בדרך לסכום העתק

(גודל טקסט)

בשבת סיים ערן זהבי את עונתו השנייה בסין עם תואר מלך השערים בסופר ליג, מעמד של מלך השערים בכל הזמנים בגוואנגז'ו ר.פ, ותשעה מיליון דולר במצטבר, שכרו בעונה החולפת. זהבי יצא בתחילת השבוע לחופשה משפחתית קצרה בסינגפור, משם ישוב בסוף השבוע עם רעייתו, שי, לערב בחירת כדורגלן העונה בסין, בה הוא אמור לקבל את פרס 'מגף הזהב', על הזכייה בתואר מלך השערים בליגה, ואולי תארים נוספים שטרם נחשפו. משם הוא אמור לשוב לארץ בתחילת השבוע הבא, לפגרת חורף.

אחרי שנה וחצי בליגה הסינית, העמיד זהבי הישג של 38 שערי ליגה ב-45 משחקים, ממוצע של 0.85 שערים למשחק, גבוה אפילו יותר ממה שהיה לו במכבי ת"א בשלוש העונות המטורפות בהן כבש 91 שערים, אבל בניגוד למכבי ת"א בגוואנגז'ו לא זכה זהבי בתואר אליפות, לא קרוב לכך, וגם לא בתואר כלשהו או כרטיס לליגת האלופות האסיאתית.

עכשיו זהבי בשל למעבר לקבוצה גדולה יותר בסין. מלבד קבוצתו, בה הוא מחזיק בחוזה לשנתיים נוספות, זהבי מחוזר על ידי שתי קבוצות נוספות. הגדולה שבהן היא שנגחאי שנואה, שעד לפני עשור הייתה אחת משלוש הקבוצות הבכירות בליגה, אבל בשנים האחרונות בכלל לא בכיוון. העונה היא סיימה במקום ה-11 וגם זאת לאחר שניצחה שלושה מחמשת משחקיה האחרונים לאחר פיטוריו של המאמן האורוגוואי גוסטבו פוייט. שנואה עשויה עוד להגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות אם תנצח בהמשך החודש בסיכום שני המשחקים את יריבתה העירונית שנגחאי SIPG ותזכה בגביע הסיני, אבל הסיכויים לכך קלושים. שנואה מעוניינת שזהבי יחליף את השחקן היקר ביותר בסין, קרלוס טבס, שאכזב באופן בולט. עבורם, זהבי עם תפוקה של 30 שערים בכל המסגרות הסיניות עדיף על טבס שכבש רק ארבעה שערים והצליח לעוף עם הקבוצה בפלייאוף ליגת האלופות מול קבוצה אלמונית מאוסטרליה.


המחליף של קרלוס טבס? שנואה מעוניינת בכך

הקבוצה השנייה היא הדיירת החדשה בליגה הסינית, טייאנג'ין קוונז'יאן, שעלתה רק לפני עונה וכבר זכתה בכרטיס לפלייאוף ליגת האלופות לאחר שסיימה שלישית בטבלה. את המאמן פאביו קנבארו, קפטן נבחרת איטליה שזכתה במונדיאל 2006, יחליף פאולו סוזה, מי שזהבי מייחס לו את השינוי האדיר בקריירה שלו, מי שהפך אותו לשחקן המרכזי במכבי ת"א ולמכונת שערים. סוזה כבר טלפן לזהבי והודיע לו שהוא בתוכניות שלו וכי צפויה פנייה רשמית לגוואנגז'ו RF. לא ברור את מי רוצה סוזה שזהבי יחליף, אבל לקבוצה הסינית שני מכונות שערים בפני עצמם, הברזילאי אלשנדרה פאטו שכבש העונה 15 שערים והצרפתי טוני מודסטה שהגיע מקלן וכבש בממוצע שער למשחק. זהבי מאוד אוהב את סוזה, העיר לא רחוקה מהבירה בייג'ינג, הקבוצה נשלטת על ידי ענקית התרופות 'קוונז'יאן', אבל בניגוד לגוואנגז'ו שבה היו רק שני זרים דומיננטיים – זהבי והברזילאי רנאנטיניו שגם מרוויח הרבה פחות ממנו – כאן המספרים יצטרכו להתחלק אצל כוכבים יותר גדולים.


פאולו סוזה כבר בישר על הצעה רשמית שבדרך (עדי אבישי)

מה שברור, שהביקוש לזהבי גם יקבע את אסטרטגיית המו"מ. כפי שפרסמנו לראשונה לפני חודש וחצי, ידרוש זהבי שכר של 50 מיליון דולר ל-3 העונות הקרובות, מכל קבוצה, בכלל זה קבוצתו הנוכחית. המספרים ידועים לכל הצדדים, אבל בניגוד לגוואנגז'ו RF, שתי הקבוצות האחרות יצטרכו לשלם על ההעברה וגם מס בגובה ההעברה לממשלה הסינית. מדובר על עסקה בסדר גודל של קרוב ל-150 מיליון דולר ברוטו, ואנחנו מדברים על שחקן ישראלי. השכר של זהבי צפוי לכלול מענקים ריאליים – מענקי שערים, מענק מלך שערים ומענקי ניצחונות – ולכן יתכן ושכר הבסיס שלו יהיה נמוך במעט מ-15 מיליון דולר, אבל בהשוואה לשכרו בתחילת דרכו בסין, הוא אמור להרוויח פי שלושה ובהשוואה לשכרו במכבי ת"א בעונתו האחרונה, הוא אמור להרוויח פי עשרה! רק לשם ההמחשה, ב-2016 שילמה מכבי ת"א לכל שחקניה – כולל זהבי – שכר של 65 מיליון שקלים ברוטו. זהבי אמור להרוויח בעונה הבאה לבדו למעלה מ-50 מיליון שקלים נטו. בשנה. ועדיין לא מדובר אפילו על אחד מ-20 המשתכרים הכי גבוהים בעולם, מבין שחקני הכדורגל.

השכר הוא המוטיב העיקרי שיקבע את תחנתו הבאה של זהבי, אם בכלל יעזוב. צריך לזכור כי משפחתו של זהבי נקלטה בצורה מושלמת בגוואנגז'ו, שלושת ילדיו מסודרים בגני ילדים, והעיר – השלישית בגדולה בסין – קרובה לשני מרכזי בילוי אטרקטיביים מאוד: הונג קונג ומקאו. מעבר לכך, מעמדו של זהבי בקבוצה הוא מיתי, למועדון יש שלוחה עסקית בישראל, דרכו. עם זאת, בעונה הבאה לא ברור מה יהיה סגל השחקנים. בכיר השחקנים הסיניים בקבוצה, הקפטן ז'יפנג, מתעתד לעזוב. הברזילאי המאכזב ג'וניור אורסו סיים את העונה לפני חודשיים בגלל פציעה ושני הזרים הנוספים, הבלם האיסלנדי אוטסן והחלוץ האוסטרלי יואנו, כמעט ולא שיחקו וכנראה שלא ימשיכו. המאמן סטויקוביץ' מתנה את המשך דרכו בקבוצה בהשארתו של זהבי.


זהבי ובנו רוי. יש גם יתרון בלהישאר בגוואנגז'ו (אינסטגרם)

אם גוואנגז'ו תעמוד בתנאים שיציב זהבי – וזה לא פשוט למועדון עם ממוצע קהל עלוב יחסי של 9,000 למשחק – הוא עשוי להישאר. מצד שני סוזה קוסם לו ומצד שלישי הקהל האדיר שמחכה לו בשנגחאי. זהבי שיחק בשבועות האחרונים פעמיים בשנגחאי לעיני כמעט 30 אלף צופים, והדבר עשה עליו רושם בל יימחה.

אגב, דווקא העובדה כי טיאנג'ין תשחק בליגת האלופות, כלומר תכנס למעגל המשחקים ב-30 בינואר – משחק נוק אאוט אחד שאם תעבור אותו תחל בשלב הבתים שבועיים לאחר מכן – כאשר הליגה תיפתח רק במארס, מהווה עבור זהבי נקודת תורפה. אם יש דבר אחד שזהבי למד בשנה וחצי האחרונות, בעיקר בשנה וחצי הרצופה (עונה במכבי ת"א וחצי עונה בסין) שכמעט עברה עליו ללא פגרה, שגופו זקוק למנוחה, בפרט בגיל 30. בשבועות האחרונים של העונה נראה זהבי קצת יותר עייף, ופחות חד, דבר שפגע באפשרות שלו לשבור את שיא ההבקעות של אלקסון בליגה הסינית, שעומד על 28 שערים בעונה. במקרה שיצטרך לשחק בליגת האלופות, זהבי ייאלץ לשוב לאימונים כבר בחודש הבא, וזה לא בתוכנית השיקום הגופני שלו. בשורה התחתונה: השיא עוד לפניו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי