חברו של אלי גוטמן שוב בליגת העל: פליקס נעים חזר

פליקס נעים
פליקס נעים | עדי אבישי

הוא ליווה את גוטמן מחולון לבאר שבע ולקפריסין, טס לצפות ברוסו, למד מהמנטור ולא השתחרר מהצל הענק. שחם לא רצה לפטר אותו ועכשיו נותר לו לקוות שיקרה הנס והפועל כפר סבא תישאר

(גודל טקסט)
לא מעט אנשים הופתעו כאשר סתיו שחם, בעלי הפועל כפר סבא, בחר להחזיר את פליקס נעים למשרת המאמן בקבוצה, שנמצאת במצב אנוש בתחתית הטבלה, ארבעה מחזורים לסיום העונה.

 

אלא שלמי שקצת יותר מעורב בסוד העניינים, ידועה מערכת היחסים הקרובה ביניהם, עוד מהקדנציה הקודמת. תחת שחם, רשם המאמן בן ה-57 את עונת הבכורה שלו כמאמן ראשי בליגת העל, כ-20 שנה לאחר שהתחיל את דרכו המקצועית בצוותא עם אלי גוטמן בהפועל באר שבע.




לא רבים יודעים, אבל מקורבים לנעים מספרים שהכל התחיל אי שם כשגוטמן אימן בצפרירים חולון. אז, התלווה אליו נעים לנסיעות והשאר היסטוריה. בכלל, בניגוד למאמנים רבים, לנעים אין קריירה עשירה ככדורגלן: הוא התחיל בגיל מאוחר ושיחק בעיקר בליגות נמוכות בתפקיד החלוץ המרכזי. "הוא היה ווינר עוד כשחקן, גולר עם משחק ראש אימתני" מספרים מכריו, "הוא לא היה מפחד לעלות לנגיחה אף פעם".

כשאומרים פליקס נעים, מיד לאחר מכן בא שמו של גוטמן. השניים מכירים עוד מילדות, ללא קשר לכדורגל, כאשר לפי יודעי דבר, גוטמן היה זה שפיתה את נעים לאמן בקייטנה שלו, אי שם במהלך שנות ה-90. אחר כך לקח אותו תחתיו להפועל ב"ש, כשלזכותו של נעים, נזקפת הבאתו של אחד מגדולי הקשרים שנחתו פה, ג'ובאני רוסו. גוטמן אגב, מכחיש זאת. "אלי תמיד דאג לפליקס, וניסה לעזור לו". עד היום, מספרים, הם נפגשים בבית הקפה נטו בחיפה, כאשר בשנים האחרונות, בעקבות אימון הנבחרת, גוטמן בחר להעתיק את מקום מפגשם למקומות קצת פחות המוניים.

 

בהמשך, המשיך נעים עם גוטמן להפועל חיפה, בית"ר ירושלים ופראלימני הקפריסאית, כאשר גם עם ניר קלינגר היו לו שתי קדנציות באי השכן בפאפוס, א.א.ל לימסול וסלאמינה, כאשר בתווך שימש כמנהל מחלקת הנוער בפראלימני. למרות שציפה להצעות מהליגות הבכירות, הן לא הגיעו ולאחר ששימש כעוזר המאמן של ניר קלינגר בהפועל חיפה, חזר לליגות הנמוכות, שם נחל הצלחות עם אסי גלבוע (רבע גמר הגביע) ומכבי דליית אל כרמל.


אלי גוטמן. המנטור של נעים. צילום: עדי אבישי

 

אלא שאז, דווקא אחרי חמישה ניצחונות בפתיחת העונה עם דליה, קיבל הצעה מסתיו שחם, אז הבעלים החדש של הפועל כפ"ס, להגיע לקבוצה. ההצלחה הייתה מהירה: תוך שנתיים טיפסה הקבוצה מהשרון לליגת העל כאשר נעים רושם את רגע השיא שלו כמאמן. בליגת העל הדברים חרקו. הקבוצה צנחה מתחת לקו האדום והלחץ שהופעל על שחם נתן את אותותיו: "סתיו סבל באותם יום מהפיטורים. הוא כל כך לא רצה לפטר את פליקס כי הוא באמת אהב אותו ונקשר אליו באופן אישי, הוא נקרע מהעובדה שהיה צריך לפטר אותו, אבל לא הייתה לו ברירה כי האוהדים עשו לו את המוות והיה לחץ גדול".

 

בכלל, כדי להבין את מאפייני האימון שלו, מספיק לדבר עם אחד מהשחקנים שהתאמן אצלו: "הוא תלמיד של גוטמן. האימונים מאוד טקטיים. הוא מפרט הכול באימונים, יום יום. הוא מאמן עם תבנית משחק, שמאוד מאמין בהנעת כדור. לא תראו אצלו העפת כדורים למעלה", סיפר אחד השחקנים שהתאמנו אצל נעים בשנים האחרונות. "הוא אבא של השחקנים. הוא בן אדם חם, הוא כל הזמן בקשר עם השחקנים גם אם זה בטלפון אחרי האימונים. כשצריך להיות קשוח הוא קשוח, אבל כשצריך לשחרר הוא יודע לשחרר ולעשות צחוקים".


חודשיים לאחר הפיטורים, נעים קיבל גלגל הצלה. חברו ברוך סער, יועצו של דורון גלנט בהפועל פ"ת, המליץ ונעים מונה לתפקיד המאמן שאחרי עידן מנחם קורצקי וגיא צרפתי. המטרה? עליית ליגה. בפועל, נעים לא הצליח שם ובסוף העונה לא המשיך בתפקידו. "זה לא הוגן לשפוט את פליקס על התקופה הזאת. הראש של השחקנים שם לא היה בכדורגל, אלא ב-1001 דברים אחרים, אם זה ענייני שכר, אם זה ענייני בעלות ועוד. זה לא באמת מדד", סיפר גורם בהפועל פ"ת באותה התקופה".

 

מאז אותה תקופה הוא די התנתק. "אני אגיד לך את האמת. אני חושב שהוא כמעט ולא התעסק בכדורגל מאז הפועל פ"ת ועד החזרה עכשיו", סיפר אחד מחבריו. וזה לא שנעים לא קיבל הצעות. כפ"ס רצתה להחזירו כבר אחרי פיטורי שרון מימר, נצרת עלית התעניינה גם היא ואפילו עם מכבי שעריים הוא כבר הגיעה לפגישה ודיבר על סכומים, אבל לא הגיע לסיכום. המשמעות? נעים לא קופץ על כל הצעה.


פליקס נעים. יחולל נס? צילום: דניאל סטרבורבדיס

 

כדי להבין מדוע הוא הסכים דווקא להצעה הזאת מסתיו שחם, יש להתייחס למערכת היחסים של השניים: "סתיו ופליקס נהיו חברים גם מחוץ לכדורגל. גם המשפחות עצמן התחברו ואלו לא סתם יחסים של בעלים ומאמן. סתיו מאוד מעריך את מה שהוא עשה פה. הרי זה לא סוד שרוב הסיכויים שכפ"ס לא תשרוד וסתיו רצה מישהו שיידע לבנות את הקבוצה לעונה הבאה אם תרד", אמר מקורב לשניים.

 

ונעים? לו היו את הסיבות שלו: "בסופו של דבר, מאמן כדורגל צריך פרנסה. יש לו פה מצב של win-win. אם הוא יישאר? זה בונוס. הרי אף אחד לא יאשים אותו אם הם ירדו כי רק עכשיו הוא הגיע. במקרה הכי גרוע? הוא יבנה קבוצה ללאומית. הרי זה לא שפליקס אימן כל חייו בליגת העל. אין לו אגו וזו לא פחיתות כבוד מבחינתו לאמן בליגה הלאומית. הוא יודע שבתקופה האחרונה הוא קצת נעלם מהרשימות ומבחינתו הוא חייב לחזור לסבב המאמנים ולתודעה התקשורתית. אם היית אומר לפליקס לפני 20 שנה שהוא יאמן בליגת העל, הוא היה צוחק עלייך. מבחינתו זה כמו לזכות בלוטו", סיפר אחד ממכריו.

 

אם מדברים על תקשורת, באופן קצת אירוני כשמדובר בכפר סבא, נעים, שרוצה לחזור להיות באור הזרקורים, בכלל סולד מהתקשורת. הוא לא הבן אדם שידבר עם עיתונאים ויותר מכך, יש שטוענים שבגלל זה הוא לא מתאים לדור המאמנים הנוכחי. מדברים עליו כעל טיפוס סגור ומסתורי. אחד שמעולם לא היה באור הזרקורים וגם לא הראה שום סימנים שהוא רוצה להיות. 

 

ואולי זה מה שצריכה הפועל כפ"ס כעת: מאמן שקט שבא לעשות את העבודה. "בתקופה של אלי כהן היו כמה שחקנים ממורמרים, שלא אהבו אותו. הפיטורים של אלי לא הפתיעו אף אחד", אמר אחד משחקני כפ"ס. אז בגיל 57, נעים, שהיה רגיל להיות דווקא בליגות נמוכות, מקבל עוד הזדמנות להוכיח שהוא ראוי לליגת העל. ואולי אם יוריד את הפועל ת"א של האקס גוטמן, הוא יצליח להשתחרר מהצל של אותו גוטמן. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי