הכירו את גיאורגי קוסטדינוב, הרכש של מכבי חיפה

גיאורגי קוסטדינוב
גיאורגי קוסטדינוב | מכבי חיפה, אתר רשמי

הקשר הסכים לחתום בלבסקי בשכר נמוך עד פיצוץ עם יושבת הראש. הירוקים הסכימו לשלם פי שלושה ובבולגריה הרימו גבה. אז למה השחקן "שלא מפסיק לרוץ" מתחבר היטב לרשימת הרכש של גיא לוזון?

(גודל טקסט)
 שבועות שנמשכו לחודשים, ספינים אינסופיים ומספר אחד – 15 אלף לב בולגרי (כ-30 אלף שקל) לחודש – למעלה מ-100 אחוז שדרוג בשכר. הסכום שדרש גיאורגי קוסטדינוב מלבסקי סופיה הדהים את אנשי הקבוצה ואת התקשורת הבולגרית. הטענה הייתה שהקשר לא באמת רוצה להמשיך ומחפש קבוצה בחו"ל. כל שבוע הופיע שם של קבוצה אחרת ששמה נקשר בשמו של קוסטדינוב. אחת מהן הייתה יגילוניה הפולנית. אחרי ימים של ספקולציות, טען הנשיא: "אני לא מעוניין בשחקן. התקשורת הבולגרית לא מפסיקה להמציא".


בשלהי חודש אפריל, ללבסקי נמאס מהסחבת והמו"מ פוצץ. קוסטדינוב, שלטענתו כבר הסכים לחתום על חוזה בשכר נמוך ממה שביקש, נדחק החוצה והקבוצה הודיעה שלא ימשיך. רשימת המועמדות, לכאורה, הלכה והתארכה. הבולגרים דיברו על קבוצות ברוסיה, קזחסטן, בפולין, בצ'כיה, בבלארוס, בליגה הגרמנית השנייה ובליגה האיטלקית השנייה וקיבלו את מכבי חיפה. השכר אתם שואלים? כמעט פי שלושה ממה שדרש מלבסקי. הכירו את הרכש החדש של הירוקים. 





קוסטדינוב, 26, הוא במהותו שחקן של עבודה קשה והתקדמות תוך כדי תנועה. הוא יליד בורגאס ובינואר 2012, בגיל 21, עלה לראשונה לליגה הבכירה כשנרכש על ידי לודוגורץ. בשנתיים שותף ב-12 משחקי ליגה בלבד (299 דקות) ועזב כדי לקבל זמן משחק משמעותי בברואה. עונה וחצי טובות עוררו עניין סביבו והוא בחר במועדון הפאר לבסקי סופיה. "לבסקי חשובה יותר מכסף", אמר עם החתמתו. 






המעבר ללבסקי שינה את מעמדו של השחקן. "יש שחקנים במרכז המגרש שעושים את ההבדל. הוא אחד מהם", אמר עליו בזמנו שחקן ומאמן לבסקי לשעבר "גונזו" איבנוב. קוסטדינוב התאקלם במהירות, תפס פיקוד במרכז המגרש, אבל הבהיר: "מוקדם לדעת אם אני המנהיג החדש של לבסקי".


"הוא שחקן שעובד קשה בצורה יוצאת דופן. אם תסתכלו עליו מקרוב תראו שהוא כל הזמן בתנועה ולא עוצר. יש לו איכויות נדירות לשחקן בולגרי. אם למישהו יש ספקות לגביו, הוא מנסה להסיר אותן באמצעות עבודה קשה. הוא שחקן אלגנטי שאוהב כדורגל ונעים לצפות בו", אמר עליו המאמן הבולגרי הוותיק גיאורגי ואסילב.


בחודש אוקטובר זומן קוסטדינוב לנבחרת בולגריה לקראת משחק מול צרפת ועורר מיני סערה. "הוא מפחיד את הצרפתים", זעקו הכותרות בבולגריה. הסיבה? שם המשפחה הזהה לזה של כוכב נבחרת בולגריה לשעבר אמיל קוסטדינוב שהשאיר את צרפת מחוץ למונדיאל 1994. קוסטדינוב זכה לשלל כותרות כמו: "השם המקולל חוזר". בסופו של דבר, שיחק 90 דקות במה שהייתה הבכורה שלו בנבחרת שהפסידה 4:1.



הפחיד את הצרפתים, אך לא מהסיבות הנכונות (Gettyimages)


המגעים על הארכת חוזהו בלבסקי החלו במהלך פגרת החורף. בלבסקי טענו שהשחקן מתחמק מלתת תשובות ברורות ומנהל את המגעים באמצעות תחלופת אי מיילים. מדי שבוע צצה בתקשורת המקומית מועמדת נוספת לקלוט את הקשר, דווח על סקאוטים שהגיעו לראותו, אבל שום דבר לא התרומם. בסופו של דבר, בשלהי חודש אפריל, פוצצו המגעים באופן סופי.



"נפגשנו וסיכמתי את כל התנאים, אבל יש גורם בהנהלה אחד שהתנגד אז לא אחתום על חוזה חדש. לא נעים ללחוץ יד ולמחרת לגלות שהכל התהפך", זעם קוסטידנוב. את החץ הפנה כלפי יושבת הראש דיאנה איבנובה. בבולגריה מספרים שקוסטדינוב אכן סיכם על הישארותו עם המנהל הספורטיבי בסכום נמוך ממה שדרש בתחילה, אך איבנובה סירבה לשדרוג משמעותי בשכרו בטענה שיכולתו לא מצדיקה את זה.


לפיכך, מרגע הפיצוץ במגעים הודח קוסטדינוב מהסגל בטענה שיש להשתמש בשחקנים שממשיכים בקבוצה. ואחרי עוד גל מתוזמן של מגעים ומועמדות, נחת הקשר דווקא בישראל ובמכבי חיפה. מספר שבועות לפני כן הוא הוצע לבני יהודה, אך יוסי אבוקסיס שמע את דרישות השכר ואת עמלת הסוכן ו-ויתר. בבני יהודה הכחישו טענות שהסיבה לוויתור הייתה מקצועית.


בבולגריה היה השבוע מי שהופתע מהמהלך. "הוא שחקן טוב עם פוטנציאל, אבל לא יעשה הבדל מי יודע מה. הוא אחד שיכול לרוץ בכל מקום במגרש, אבל כוכב הוא לא. מפתיע? מכבי חיפה לא הצליחה יותר מדי בתקופה האחרונה", אמר איש מקצוע בולגרי בכיר. רק שההפתעה האמיתית באה מהשכר: "אם הם שילמו 220 אלף יורו לעונה, כנראה שהם מצפים לדברים גדולים".



במדי הנבחרת (משמאל). שכרו הפתיע את הבולגרים (Gettyimages)


קוסטדינוב ימצא במכבי חיפה דברים דומים למה שהכיר מלבסקי, מועדון גדול שלא זכה באליפות מאז 2009. מדובר בקשר מרכזי מגוון, שלא מספק מספרים. בשנתיים האחרונות, למשל, כבש ארבעה שערים כל עונה. הוא לא קשר אחורי טבעי ובוודאי שלא קשר קדמי. מעין מספר 8 הגנתי בסגנון אניס אלושי, ששיחק במדים הירוקים שלא בהצלחה יתרה בחצי העונה החולפת. 


עם ההגעה של קוסטדינוב, יוותר גיא לוזון על קמיל ואצק האפאטי. המאמן הירוק לא  צריך "6" – קשר אחורי טבעי – שכן יש לו את גל אלברמן ונטע לביא. הוא כן חיפש שחקן דינמי שמוסיף אנרגיות במרכז המגרש, פועל שחור שלא מפסיק לעבוד. בדיוק ההיפך מהצ'כי. קוסטדינוב אמור למלא את המשבצת הזאת ולפחות מבחינת הציפיות, הוא לא מגיע עם מטען ותג מחיר כמו ואצק לדוגמא, מה שאמור לתת לו יתרון. 


שחקנים בולגרים הצליחו באופן יחסי בישראל. מאמיל ולב, עד אלין טופוזאקוב, דימיטאר טלקיסקי, ולדימיר אנדונוב וכמובן דימיטאר מקרייב. אפילו איגור טומאשיץ' העביר פה כמה עונות לא רעות. ארבע שנים לא נחת פה שחקן מבולגריה וגם אם משווים את הרזומה של קוסטדינוב לשמות שעברו פה – אפילו הפחות מוצלחים כמו דימיטאר רנגלוב – אפשר להבין שהציפיות יהיו סולידיות.



מכבי חיפה מתנהלת מאוד באיטיות בחלון ההעברות גם בגלל ההברזה של טוני מוניוס. גל אלברמן הוא תוספת ווינריות, עומרי בן הרוש הוא חצי ברירת מחדל, אליסון דוס סנטוס לא ימכור מנויים וקוסטדינוב משלים היטב את הרשימה. לוזון לא מחפש שמות, בעוד הקהל דווקא רוצה רכש שהוא הצהרה. מישהו שיראה את כוח המשיכה של מכבי חיפה בחלון ההעברות. קוסטדינוב ממש לא כזה ואולי זה דווקא טוב לירוקים. היי, עדיף לשאול: למה שילשתם שכר לשחקן שהיה מועמד לבני יהודה? על מה שילמתם מעל מיליון יורו? 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי