היהודי הנודד: סיפור הקריירה הבעייתית של ניק בלקמן

ניק בלקמן
ניק בלקמן | מכבי תל אביב

הוא חלם להיות וויין רוני, אבל מצא את עצמו מתגלגל בהשאלות, סופג ביקורות ומתרחק מהפרמייר-ליג. האם השחקן הלא יציב שחש ש"אין לו מה להוכיח לאף אחד", יוכיח את עצמו במכבי תל אביב?

(גודל טקסט)

 החלום של ניק בלקמן לאורך כך הקריירה היה לחקות את מי שגדל והעריץ מילדות, וויין רוני. הוא רצה להיות רוני החדש של מנצ'סטר יונייטד, אחרי שהחל את הקריירה באקדמית הכדורגל של "השדים האדומים" שהייתה סמוכה למקום היוולדו, סלפורד, בפרברי מנצ'סטר, אבל הוא לא החזיק שם מעמד יותר מחמש שנים – מגיל שמונה עד גיל 13 ולאחר מכן נדד לאקדמיות פחות מלהיבות כמו בארי ופרסטון נורת' אנד, אבל אף פעם לא שכח את רוני.

כתב העיתון "דרבי טלגרף", סטיב ניקולסון, נזכר: "כשהוא הגיע לדרבי קאונטי בינואר 2016 הוא אמר לכולנו שהוא רוצה לשחק חלוץ מרכזי כמו רוני, אבל למזלו הרע ברוב הקריירה שלו הוא מצא את עצמו משחק באגפים. לא היה לו מזל בדרבי. כשהוא הגיע המנג'ר שהחתים אותו היה פול קלמנט, אבל תוך חודש מרגע שהגיע קלמנט פוטר. היו לו חמישה מנג'רים שונים בעונה וחצי. בקושי זכינו לראות אותו משחק ורוב הזמן הוא שיחק באגפים, אבל שלא יעבוד עליכם. הוא בהחלט יכול לשחק מצוין באף בעיקר בימין. הוא סבל מפציעות, לא השתלב בקבוצה מקצועית וחברתית. בעצם לכולם ברור שהבעיה העיקרית שלו היא שהוא פשוט צריך לשחק כדורגל. גם המנג'ר הנוכחי גארי רואט אמר את זה".

מכבי תל אביב תהיה הקבוצה החמישית אליה הושאל בלקמן בן ה-27 בקריירה. זה מעיד על חוסר יציבות וחוסר הצלחה למצוא קבוצה שבאמת תהיה אכסניה טובה עבורו. דרבי קאונטי שילמה עליו לרדינג 3.5 מיליון ליש"ט והתאכזבה. השאלה מה יקרה לו במכבי תל אביב אם הוא לא יקבל את מבוקשו לשחק חלוץ מרכזי. לקבוצה של ג'ורדי קרויף הוא לא מגיע כעוד שחקן סגל, אלא יצפה לקבל את מה שלא קיבל באי הבריטי.


ניק בלקמן. יזכה לשחק בשפיץ של קרויף? (AFP)

החברים של בלקמן ששיחקו איתו אומרים שבאימונים הוא עושה דברים מדהימים ויש לו פוטנציאל אדיר, אבל הוא לא מצליח לרוב להביא את היכולת הזאת למשחקים רשמיים. אפשר לראות בשערים שכבש כמה שלא היו מביישים את תחרות "השער היפה של העונה". יש לו בעיטת פצצה והוא יכול לעשות במשחק דברים מדהימים. טיפ אחד בכל זאת יכול להלהיב את אוהדי הצהובים. אומרים עליו שהוא אחד מבועטי הפנדלים הכי טובים בכדורגל האנגלי. "הייתי נותן לו לבעוט כל פנדל. קור הרוח שלו מדהים. הוא פשוט רוצח בפנדלים", אמר ניקולסון.

בלקמן הוא חתיכת טיפוס מחוץ למגרש. הוא אוהב לעזור לנזקקים. הוא אוסף חולצות שחקנים ותורם אותן לצדקה ומדרבן שחקנים מפורסמים לתרום לו חולצות. מוצאו של אביו מברבדוס והכדורגלן אסף 400 חולצות של שחקני כדורגל ותרם אותם לארגון צדקה בכדורגל בברבדוס לשם טס בקיץ האחרון. בין היתר הייתה לו חולצה של יאיא טורה ממנצ'סטר סיטי ונייתן צ'בלואה מצ'לסי לשעבר. "זו הייתה הרגשה נפלאה לתת את החולצות לאקדמיית הכדורגל בברבדוס", אמר השחקן, שהקים ארגון בשם "ניק קיט קולקשיין".


בלקמן. מהפנדליסטים היותר טובים שיש (מכבי תל אביב)

לפני שלוש שנים הוא האריך את שערו במטרה לתרום שיער ולעזור לאחד מחבריו שחלה בסרטן וציין את הסרט של נלסון מנדלה, הנשיא שחום העור הראשון של דרום אפריקה, ככזה שנתן לו השראה.

בלקמן משווק בישראלי כשחקן יהודי-אנגלי שהגיע לכאן בגלל שמכבי תל אביב מחפשת שחקנים יהודים טובים ברחבי העולם – שוברי שוויון שיעזרו לה להתמודד עם הדלילות בשוק המקומי. מבחינת ג'ורדי קרויף, מדובר בעוד שחקן עם יכולות של זר שיכול לשחק כשחקן מקומי. מכבי ת"א, כזכור, עשתה זאת עם איגנסיו פידלף, איגור פיליפנקה ודניאל טננבאום, אבל לא הצליחה באמת לקבל אקסטרה מאף אחד מהם.

בתור ילד, זכה בלקמן לחינוך יהודי והוא נשלח לבית הספר היסודי "דוד המלך" במנצ'סטר, שם עשה את צעדיו הראשונים בעולם הכדורגל. על השורשים היהודים שלו סיפר בלקמן: "שיחקתי במכביה עוד בגיל 13 כשייצגתי את בית הספר שלי. סבתא שלי מרתה מהולנד נולדה כנוצריה, אבל במלחמת העולם השנייה איבדה את כל המשפחה שלה ומשפחה יהודית אימצה אותה והיא החליטה להתגייר. כששיחקתי במכביה חשבתי פעם ראשונה על כך שאני רוצה יום אחד לשחק בנבחרת כלשהי". אגב, כשחתם ברדינג בפרמיירליג בינואר 2013 הוא אמר בראיון שהוא יכול לשחק בחמש נבחרות שונות. "אני יכול לשחק באנגליה בה נולדתי. אבא שלי מברבדוס. סבתא שלי מצד אמא שלי היתה הולנדית, האבא של אימי מפולין ויש לי קרובי משפחה בישראל". אבל לבלקמן אין הופעה בינלאומית אחת.

הוא מגיע לישראל עם פוטנציאל גדול, אבל רוצה לשקם את הקריירה שלו בערך כמו איסק קואנקה, תאמש פקהארט, טינו סוון-סושיץ' וכריסטיאן באטוקיו. זה הפך למעין טרנד חדש הקיץ בגדולות של הכדורגל הישראלי – שחקנים תקועים שמגיעים מליגות גדולות להרוויח כסף יחסית גדול ולנסות לחזור לתלם במקום בו הם לכאורה אמורים להיות כוכבים.


בלקמן. מגיע למכבי תל אביב כדי לשקם את הקריירה (האתר הרשמי)

הקבוצה הראשונה בה שיחק היתה מקלספילד שהחתימה אותו בגיל 17 על חוזה מקצועני ראשון ב-2007. שנתיים לאחר מכן סאם אלרדייס מנג'ר בלקבורן דאז בפרמיירליג התאהב בבחור והחליט להחתים אותו, אבל הוא הושאל לבלקפול בצ'מפיונשיפ. בעונה לאחר מכן הושאל לחצי עונה לאולדהאם עד ינואר 2010 ולאחר מכן חזר לבלקבורן ושוב המשיך במסכת השאלות במאת'רוול ואברדין.

בקיץ 2010 עבר בלקמן לחלק הסקוטי של הקריייה שלו. הוא הושאל לחצי שנה למאת'רוול הסקוטית אותה אימן חברו של אלרדייס, קרייג בראון, ששיכנע את חברו לתת לחלוץ הצעיר דקות משחק. בלקמן החזיר טובה וכבש 10 שערים ב-18 משחקים בהם שלושער נגד סט. ג'ונסטון בניצחון 0:4. כשבראון עבר במהלך העונה לאברדין לקח איתו את בלקמן בנובמבר 2010, אבל שם הוא נכשל. כשהגיע למאת'רוול אמר עליו אז בראון. "ניק הוא בחור נהדר ושחקן מעולה. הוא מהיר מאוד, חזק מאוד, ויש לו סיומת טובה. יש לו כל התכונות הנדרשות לחלוץ פרט לניסיון".

בקיץ 2011 חזר בלקמן לבקבורן וחווה את אחת העונות הכי גרועות שלו ב-2011/12 כאשר שותף רק במשחק אחד כמחליף ולמשך שש דקות בלבד בעונה שלמה. בקיץ 2012 הוא פתח פרק חדש בקרייירה שלו שהתאפיינה עד אז בפתיחות טובות בכל קבוצה חדשה אליה הגיע ודעיכות לאחר מכן. הוא חתם במפתיע בליגה השלישית בשפילד יונייטד לשנתיים ואכן לפי הטרנד הרגיל הבקיע בנגיעה הראשונה שלו בכדור במשחק גביע הליגה נגד ברטון. בחצי העונה הראשונה הוא כבש 11 שערים ב-28 משחקים. קריסטל פאלאס ורדינג רצו אותו, אבל בלקמן סירב להצעת הפאלאס ובחר ברדינג.


"מהיר, חזק ועם סיומת טובה". בלקמן (Gettyimages)

בינואר 2013 כאמור הוא הגיע בעצם למועדון היחיד בו הצליח בגדול וגם זה אחרי רק שנתיים וחצי. רדינג שילמה עליו 1.2 מיליון ליש"ט והוא חתם על חוזה לשלוש שנים. ההתחלה הייתה קשה. הוא שיחק באותה עונה 11 משחקים בלבד, לא כבש והקבוצה ירדה ליגה, אבל אחרי שנתיים נוספות בינוניות ברדינג הוא החל את עונת 2015/16 בצ'מפיונשיפ כמו רוח סערה. כבש תשעה שערים ב-13 משחקים ראשנים ובישל עוד חמישה וזה למעשה היה שיא הקריירה שלו. הוא נבחר אז לשחקן חודש אוגוסט וספטמבר של המועדון והתלונן שחלק גדול מחבריו יצא למשחקים עם הנבחרת בעוד שממנו התעלמו ברחבי הגלובוס.

סטיב קלארק עוזרו לשעבר של ז'וזה מוריניו בצ'לסי התמנה אז לתפקיד בתחילת העונה והסיט אותו לעמדת חלוץ מרכזי מאגף ימין. כבר במשחקי ההכנה הוא הראה יכולת טובה כאשר כבש שער מדהים מול סוונזי 1:1 בבעיטה מ-30 מטר. "אין לי מה הוכיח לאף אחד. אני עושה הכל עבור הקבוצה והשחקן ומה שקורה הלאה זה עניין של התפתחות המשחק". בלקמן שיחק אז לצידו של אורלנדו סה, חלוץ מכבי תל אביב לשעבר, שהיה הרבה פחות פורה ממנו. "זה כיף לשמוע ששרים את השם שלך באיצטדיון. בשנתיים האחרונות שהייתי ברדינג לא שיחקתי מספיק כמו שרציתי. היה לי קשה, אבל תמיד האמנתי בעצמי". כנשאל מה עשה ההבדל אמר: "נתנו לי לשחק בקביעות בעמדה שאני אוהב כחלוץ ולא כשחקן כנף ימין. עשיתי את המיטב כששיחקתי בעמדה הזאת בימין, אבל היא לא האהובה עליי".

בחצי העונה הראשונה הוא כבש 11 שערים בצ'מפיונשיפ ב-25 משחקים והתקשורת המקומית כתבה: "זה מדהים שבתוך כמה חודשים בלקמן הפך מהשעיר לעזאזל לגיבור של איצטדיון מדג'סקי", אבל הדברים שוב התהפכו כנגד בלקמן. המנג'ר קלארק פוטר ובריאן מקדרמוט הובא במקומו. בינואר 2016 החליט הבעלים התאילנדי של הקבוצה לממש עליו רווחים ומכר אותו ב-3.5 מיליון ליש"ט לדרבי קאונטי.


בלקמן. ברדינג החליטו להרוויח (Gettyimages)

פרשן העיתון "גט רדינג", צ'ארלס וואטס, כתב אז: "זו הייתה טעות למכור את בלקמן ולממש כסף בגלל ההצלחה שלו. זה מראה שהבעלים התאילנדי לא היה רציני. אם הם מכרו את מלך השערים של הקבוצה בינואר מה זה אומר על התוכניות שלהם? אני מבין רק את החשיבה הכלכלית, כי החוזה שלו בקיץ הקרוב היה נגמר". למעשה רדינג ניסתה כל אותה שנה להאריך את חוזהו של בלקמן ולהחתים אותו על חוזה חדש, אבל חשב להתקדם וסירב.

מבחינת בלקמן המעבר לדרבי היתה למעשה טעות קשה. הקבוצה נקלעה לתקופה חלשה יחסית. את עונת 2015/16 היא סיימה בפלייאוף לעלייה לפרמיירליג, אבל נכשלה במשחקי המבחן ובעונה שעברה סיימה רק תשיעית. בלקמן רשם בעונה וחצי רק 23 משחקים ושער ליגה אחד ופתח רק בשבעה משחקים. הוא נותח בברך אשתקד, סבל מפציעה בשריר הירך ולא עשה הכנה טובה לעונה. רואט הודה לאחרונה שלא יקבל דקות משחק ועדיף לו לצאת להשאלה.

והיו גם פרשות מחוץ למגרש. אוהדי רדינג נהגו לשיר לו: "תמיד היית חרא", והתלוננו על הגישה שלו. "אף אחד לא יזיל דמעה כשהוא יעזוב. כסף לא קונה הצלחה", נכתב עליו. בקיץ שעבר הוא נקנס על ידי בית המשפט לאחר שלא דיווח על הכנסות בגובה 45 אלף ליש"ט. נציגיו המשפטיים טענו בדיון: "הוא כדורגלן, לא גאון פיננסי".

מכבי ת"א לא הצליחה בעבר עם שחקנים שהגיעו מהכדורגל האנגלי כמו רוברט ארנשו ואורלנדו סה. מבחינת בלקמן, בגיל 28, הוא מגיע למקום בו הוא מצפה להיות כוכב, אבל ייתקל בתחרות לא פשוטה וינסה להיכנס לנעיים הענקיות של טל בן חיים. קרויף עצמו אמנם אמר בשבת שאת בן חיים לא יכול להחליף שחקן אחד, אבל מעניין יהיה לראות כיצד יתמודד היהודי הנודד (והיהודי הראשון שנולד באנגליה ושיחק בפרמייר-ליג) עם תחרות, רוטציה, ליגה חדשה ועם הדיסוננס בין קבוצה שרואה אותו כשחקן משלים לבין הרצון שלו לקבל סוף סוף את ההכרה ככוכב.


יזכה להכרה בקריית שלום? (האתר הרשמי של מכבי תל אביב)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי