תוצאות בקבוקון B אישרו: שיר צדק נטל חומר אסור

שיר צדק
שיר צדק | מאיר אבן חיים

הפועל באר שבע אישרה: שיר צדק נכשל גם בבדיקה השנייה והוא עלול לספוג עונש השעייה ממושך מאופ"א. החומר האסור שנטל: אוקטופמין המצוי בתוספי תזונה. לפי מקרי העבר ספורטאים שנתפסו על שימוש בחומר נענשו בחומרה

(גודל טקסט)
הפועל באר שבע הודיעה היום (שני) שגם תוצאות הבדיקה של בקבוקון B מראות ששיר צדק נטל חומר אסור. בשל כך צפוי לספוג השחקן עונש השעייה ממושך מאופ"א. האלופה חשפה את החומר האסור אותו נטל צדק: אוקטופמין. 


בהודעת המועדון נכתב: "המועדון סמוך ובטוח בתום ליבו של שיר ומאמינים שכך יתברר גם בדיון באופ"א. בד בבד, ממשיך המועדון לקיים את הבדיקות הפנימיות הנדרשות". בקבוצה בודקים בין היתר את החשש שצדק נטל את התוסף במסגרת תרופה למניעת השמנה. 



גורם בקבוצה המעורה בפרטים אמר לספורט1: "מדובר בחומר הורמונאלי, תוצר סינטטי, שמסייע להולכה עצבית ומשפר את תפקוד השרירים. נצטרך לבדוק מהו מקור האספקה שממנו צדק קיבל את 'הכדור', בתקווה שזה הגיע אליו מגורם מחוץ למועדון. אצלנו על המדף במועדון אין את החומר הזה, במינון שנמצא מדובר על ערכים גבוהים".


הגורם העריך שלא יהיה מנוס מעריכת בדיקה מדגמית, ביוזמת המועדון, של עוד שני שחקנים ולשלוח לבדיקה במעבדות בלתי תלויות. ובהנחה שהם נקיים לשלוח את הממצאים בהקדם לאופ"א כדי "להתנקות", כמועדון, מהפרשה. צדק, שלא זומן למשחקי נבחרת ישראל, ככל הנראה לא ישולב במשחקי הקבוצה עד הכרעת אופ"א בעניינו. 


ברקת וצדק.
ברקת וצדק. "מאמינים בתום ליבו" (מאיר אבן חיים)


החומר שנמצא בגופו של צדק נקרא אוקטופמין המצוי בתוספי תזונה. התוצאה של לקיחת החומר בין השאר הינה זירוז קצב חילוף החומרים בגוף, ללא השפעה על קצב הלב ולחץ-הדם ופירוק תאי שומן אגב הגברת התרמוגנזה, הוא תהליך יצירת החום בגוף, השורפת לשם כך קלוריות.


חומר האוקטופמין שנמצא בדמו של שיר צדק נכלל בתוספי מזון שמורידים אחוזי שומן ומסייעים לחיטוב שרירים, שמה שמעלה את החשש שהשחקן נטל אותו עצמאית כדי לסייע במניעת השמנה. החומר מדרבן את פעילותם של קולטני B-3. הוא מסייע  לזירוז קצב חילוף החומרים בגוף, ללא השפעה על קצב הלב ולחץ-הדם ופירוק תאי שומן אגב הגברת התרמוגנזה, שהוא תהליך יצירת החום בגוף, השורף לשם כך קלוריות. אוקטופמין נמצא בשימוש דווקא אצל ספורט הנכים ומאפשר להם להתחרות בצורה טובה יותר.



שיר צדק. עלול להיות מורחק לתקופה ארוכה (מאיר אבן חיים)

שיר צדק. עלול להיות מורחק לתקופה ארוכה (מאיר אבן חיים)


מקרי העבר מראים שספורטאים שנטלו את החומר המדובר הורחקו לתקופה ממושכת. שחקן הכדורגל מוונצואלה אדגר חימנס הורחק לשנתיים על ידי פיפ"א, גם מרימת המשקולות האוקראינית נטליה סירוטה לזמן ממושך, כמו גם רוכבת האופניים הרוסייה אולגה זבלינסקיה, שהושעתה ל-18 חודשים. גם חוליו סזאר קאסרס מפרגוואי הושעה למשך שנתיים (ושנתיים נוספות בגלל סירובו להיבדק) מכל פעילות בכדורגל בעקבות שימוש בחומר זהה. 


הפיזיולוג מולי אפשטיין הסביר בחשבון הטוויטר: "אוקטופמין – החומר שייך לקטגוריית הממריצים ומסווג בקטגוריה Specified Stimulants שבה העונש הוא מזיכוי ועד לשנתיים השעיה. עכשיו הכל תלוי בהליך המשפטי ובראיות שיתקבלו. צריך להוכיח תום לב מוחלט וחוסר ידיעה מצד השחקן ואז אחריות גדולה נופלת על מי שסיפק/אישר את השימוש. עכשיו השאלה היא מי נתן לו את התוסף – גורם בקבוצה, גורם מחוץ לקבוצה, על דעת עצמו. אם ניתן על ידי גורם מקצועי בקבוצה, אותו גורם צפוי להיענש. הבנתי שהדיון המשפטי יתקיים במוסדות אופ"א כך שהם אלה שיקבעו את העונש. ראשית יש לנהל תחקיר פנימי מעמיק על כל ההשתלשלות".


אוקטופמין הוא חומר ששייך למשפחת החומרים הממריצים, מחקה פעילות של אדרנלין. בד"כ נמצא בתוספים להפחתת שומן ובתוספים שנלקחים להמרצה לפני פעילות

— Muli Epstein (@muliepstein) October 2, 2017

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי