יעקב בוזגלו: ברק בכר הוא המאמן המתאים לנבחרת ישראל

ברק בכר
ברק בכר | אודי ציטיאט

ועדת האיתור עושה לו רע (ולא מבינה את הבעיות האמיתיות בכדורגל), את האינטרסנטים הוא רוצה לראות מחוץ להתאחדות ואת דרור קשטן מאמן ילדים באקדמיה ממשלתית. בוזגלו סניור כועס ומפתיע

(גודל טקסט)

רק המונח ועדת איתור עושה לי רע. אני יודע שברוב המקרים יושבים בוועדה בכדורגלנים מוערכים בעבר, אולי אנשים שמבינים את המשחק, אבל אני לא חושב שיש כל כך הרבה אנשים שמבינים את הבעיות האמיתיות. אם תיקחו 10 מאמנים בליגת העל ותשאלו אותם מה הבעיות שמונעות מאיתנו להתקדם, הם יענו את מה שכולם עונים: המתקנים, התשתיות, הכסף. אלו דברים שחוזרים על עצמם.

הבעיות הרבה יותר מורכבות. זה מערכתי. בלי מעורבות של המדינה לא יהיה כדורגל. בכל מקום שהחליטו על פרויקט לאומי להרמת הענף, הבינו שהכל מתחיל ונגמר באקדמיות ממשלתיות. כי הלמידה של משחק הכדורגל היא לא רק בשטח, אלא יכולה להיות הרבה יותר עיונית. כדי לגדל דורות של צעירים, עתודה אמיתית, המדינה צריכה לשחרר את הכסף הגדול. אי אפשר לסמוך אך ורק על המועדונים.

מה קורה בפועל? אין סבלנות ואין הכנה של המאמנים לאימון כי ברוב מחלקות הנוער משלימים הכנסה. הם לא מקצועיים ולא ומקצוענים, מקבלים שכר נמוך ואני כהורה שואל למה צריך לשלם הרבה מאוד כסף כדי להשתעבד. הבן שלי לא יכול ללמוד כדורגל כי אף אחד לא יודע ללמד אותו ואף אחד לא מוכשר ללמד אותו. זה קודם כל חינוך. ילדים בני 22-23, שאני קורא להם כדורגלנים לשעבר, מתוסכלים שלא הצליחו לממש את הכישרון, הידע והיכולת להיות שחקנים, נפלטים ועכשיו הם צריכים להיות אלה שמלמדים את ילדינו לשחק. אין בזה שום היגיון.


צעירים שנפלטו לא יכולים ללמד אותו. מאור בוזגלו (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

מאמנים ותיקים כמו זאב זלצר, דרור קשטן, יצחק שום, השריף ודומיהם הם אלה חייבים לקחת את הפיקוד ולהתחיל ללמד ילדים כדורגל. הם היו שחקנים, יודעים מה זה, הם הורים, הם יכולים להיות מחנכים ולתת מענה לכל החוסרים שיש לנו בכדורגל. אלו דברים לא פחות חשובים מזהות מאמן הנבחרת הבוגרת. אני בטוח שאם ניתן לקשטן ללמד ילדים טרום ב', הוא יידע ללמד אותם כדורגל יותר מכל אחד אחר כי יש לו את הניסיון, הידע, היכולת, הוא הורה ומחנך. מאמן צריך לדעת מה זה הורה ולהעמיד את עצמו במקומו. אצלנו לוקחים. מנסים להרכיב פאזל למרות שחסרים לו חלקים.

אני תמיד אומר שצריך להפסיק את האגו ולחשוב על לגו ולוגו. ברגע שאתה יודע להרכיב פאזל, תדע להבין את הכדורגל. לכן, הייתי רוצה לראות אקדמיות ממשלתיות, מקצועיות, עם אנשי מקצוע ותיקים ומוכחים, שבונות ילדים ונותנות להם ארגז כלים נכון גם מבחינה מנטאלית. אני חוזר ואומר שהכדורגלן הישראלי לא נופל מהאירופאי ועולה עליו מבחינת כישרון. אבל כדי לייצר כדורגלנים משכמם ומעלה ההכנה צריכה להיות מגיל אפס.

הנבחרות במשבר? בואו ניקח את הכדורגל כפרויקט לאומי. אי אפשר לעשות חלטורה ולדרוש כסף. אי אפשר לקחת בייביסיטר, לזרוק לילדים כדור ולחשוב שאתה מאמן. אני רואה מאמני נוער שעומדים וצועקים לשפוט 'תגמור את המשחק' כי הם מובילים. זו בושה. ככה לא מלמדים את הילדים. מאמן ילדים צריך להיות סבלני, רגוע שהתוצאה לא תעניין אותו אלא הדרך. כדי שזה יקרה מאמן צריך להפוך את עצמו למקצוען, להשתכר בהתאם ולעשות הכנה לאימון ולא לבוא רק מתוך אינטואיציה. לא לעשות מעצמו צחוק.


יכול ללמד ילדים יותר מכל אחד אחר. קשטן (אסף קליגר)

הבעיות ידועות, אבל חלק ממקבלי ההחלטות בכדורגל הישראלי, האינטרסנטים שמייצגים את המועדונים וגם יושבים בהתאחדות ובמנהלת, לא עשו דבר כדי לתקן אותן. הם גם האנשים שבסופו של דבר עוד יבחרו כאן מאמן נבחרת. צריך להבין את חלוקת האינטרסים. יש חיבור בין המנהלת להתאחדות. יש חיבור בין הסוכנים למועדונים, בין התקשורת למועדונים ולשחקנים. הכל סביב אותם אנשים. איך לא כל אחד ימשוך לכיוון שלו?

בארץ, מצפים ממך תמיד לתת כבוד למועדון ולבעלים ולתקשורת ולהתאחדות ולמנהלת. איפה אתם? איזה כבוד אתם נותנים לשחקן? איפה הגמול? מה השחקן מקבל בתמורה? למה אף אחד לא מסתכל על הצרכים שלו? אני מסתכל על ילד מוכשר כמו מנור סולומון וטוען שזה הרס גדול לכדורגל. רוצים לעזור לו? לחבק אותו? שדרגו לו את ההסכם. רוצים למכור אותו בעשרות מיליונים ומשלמים לו 5,000 שקל. הוא לא יכול להסתובב עם זה בקניון. למה לא לתת לו את התחושה שהוא שווה את מה שדורשים עליו?

כשאני אומר 'אתם', אני מתכוון לאותם אינטרסנטים שמקבלים את ההחלטות מהנוער ועד ההתאחדות. שנים 'עשיתם' ולא הגענו לאף מקום. בואו נהיה אמיתיים, הגיע הזמן שמישהו יבוא ויגיד 'נכשלתם'. איך שלא תהפכו את זה, העסקנים שבחרו נכשלו לא פחות ממאמן כזה או אחר. וכשבן אדם נכשל, הוא צריך לעשות הכל כדי לא להיכשל שוב.


סולומון. תג מחיר של עשרות מיליונים ומרוויח סכום שלא מספיק לקניות (דני מרון)

החלפנו מאמן אחרי שמונה שנים, ארבע שנים, שנתיים, אבל עדיין נכשלנו. כל מה שעשינו עד היום לא טוב. בואו נעשה משהו אחר. אנשים שאנחנו איתרנו כדי שיאתרו לא מאתרים כלום. אני מחכה ומצפה אחד כמוני שעבר כברת דרך גם כשחקן וגם כמאמן יקבל הזדמנות. אני בחרתי להריץ את הילדים שלי והצלחתי. לא תוכלו לקחת את זה ממני. אנשים שניהלו ומנהלים את הכדורגל נכשלו. בואו נחפש את האחר. אני אחר. אני מסתכל על הכדורגל בצורה שונה.

יש לי ביקורת על מבנה ההתאחדות. אני מאמין במגוון אנשים מקצועיים שינהלו את המחלקות השונות. תוציאו את אנשי המועדונים מהמנהלת ומההתאחדות, זה ניגוד עניינים שזועק לשמיים ולא נותן כלום. אדם אחד לא יכול לקבל את כל ההחלטות כשבעצם לא מקבלים שום החלטה בגלל אותו ניגוד עניינים. כך אנחנו לא מגיעים לשום מקום ועד שלא תהיה רביזיה לא נגיע לשום מקום.

גם הניהול המקצועי של הנבחרת יכול שיהיה מורכב מחמישה-שישה אנשי מקצוע שייקחו על עצמם אחריות לבנות את הגרעין שיהיה בסיס הסגל. הם יחליטו על כל שחקן ושחקן, יריבו ויכעסו ובסופו של יום יחד עם המאמן יחליטו על הסגל. גם נבחרת צריכה יציבות ולא להזמין שחקן אחרי שני משחקים טובים ואז לייבש אותו. זה לא נותן ביטחון ולא נותן כבוד לשחקן. זה לא נותן כבוד או זהות לנבחרת.

עכשיו אני הולך להפתיע אתכם. בראש הצוות המורחב, הייתי רוצה לראות את ברק בכר כמאמן הנבחרת. הוא מאמן שיודע לחשוב תוך כדי משחק, לשנות מערכים, יודע לכבד את השחקן ולקבל כבוד. הוא צעיר, מודרני ומרשים ואני מאמין שהוא המאמן הכי מתאים לנבחרת ישראל.


האיש המתאים להוביל את נבחרת ישראל. ברק בכר (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי