הטעות של בן זקן, נקודת התורפה של בכר: המפתחות של בית"ר וב"ש

בית"ר ירושלים
בית"ר ירושלים | דני מרון

מאמן בית"ר צריך להתאים את עצמו לאופי של שחקניו, שילוב בלמים טכניים מדאיג את האלופה ואיך יהפוך ז'אורז'יניו לשחקן המפתח במפגש בין שתי הקבוצות עם שחקני הכנף הטובים בארץ? אייל לחמן מנתח

(גודל טקסט)
4-3-3 היה המסר של ברק בכר בהגיעו לראשונה להפועל באר שבע. בכר שלא יוותר לעולם על שני שחקני כנף בכל צד, הקפיד על קשר אחורי בודד ושניים חזקים לפניו, לאחרונה דן אייבינדר ומהראן ראדי, שני קשרים הגנתיים פרופר. עם שני אחוריים ישחק ברק רק במערך של חמישה שחקני הגנה, שני קשרים אחוריים בקו אחד ושלישייה קדמית, עדיין כששניים בכל קו. המשולש הרגיל והמועדף על ידי שחקני ישראל של שניים מאחור נפסל מלכתחילה על ידי בכר, בשל היותה של השיטה מזוהה עם תקופת אלישע לוי בבירת הנגב. 

ההתמודדות של יריבות מול באר שבע היא בהצבת חלוץ שני על ג'ון אוגו, הקשר האחורי הבודד. הניגרי, קשר קדמי בינוני עד חלש באקדמיקה ולייריה הפורטוגליות, הוסט לאחור וחש בטוב. במשחק הקרוב, אין מתאים למשימה מז'אורז'יניו, אקס בני סכנין, שממוקם לאחרונה בקווים ובית"ר מאבדת בכך כובש שערים. חזרה של הברזילאי למרכז למצ' אפ מול אוגו תחשוף את מיגל ויטור וחאתם אלחמיד לתנועת העומק הקטלנית של הג'ינג'י, תיתן לבית"ר כוח במשחק הראש במרכז השדה ותשחרר את בני בן זקן מהרדיפה אחרי 'שלישיית האפורים' במרכז. כלומר, במערך של 4-4-1-1 טמונה עיקר ההפתעה שבית"ר יכולה להציג והסיכוי היחיד לתוצאה שכולה הפתעה גדולה.

 

במפגש הגורלי עם קבוצת התחתית השווייצרית לוגאנו בליגה האירופית, לבכר לא הייתה אפשרות לבחור בין הבלמים, שכן לואי טאהא נעדר בשל כרטיסים צהובים ומתן אוחיון לא רשום לאירופה. מבחינתו, הציוות הזה אינו כל כך נורא שהרי ויטור אוהב את הצד הימני, אלחמיד את השמאלי ובעצם מדובר בשני בלמים הכי טכניים בכדורגל שלנו – דויד לואיז ודנטה בנופים של הכדורגל הישראלי.


 


כששני בלמי העל הברזילאים הללו נפגשו בפעם הראשונה במונדיאל האחרון, הם ביקשו מדקת הפתיחה את הכדור אליהם וספגו יחד בסיום שביעייה מנבחרת גרמניה. הטכניקה תנצח? לא כשזה בא על חשבון דריכות ואחריות של שני הבלמים במשחק ההגנה. לא כשלפניהם יש קשר אחורי אחד בודד. חלוץ תוסס אחד לוחץ יספיק לעיתים מול שני בלמים מהסגנון הנ"ל שרוצים אליהם שוב ושוב את הכדור. סלובודאן דראפיץ' אמר לי בשבוע שעבר שבהיותו מאמן בית"ר, שכטר היה היחיד שהוא הוריד ממנו את נטל הלחץ. סלובו קיווה ששכטר יידבק מההתלהבות של האחרים וכך אכן היה. 


למרות גילו,שכטר שמור,קליל ושש אליי קרב. את שכטר יגבה קלאודמיר פריירה בהצטרפות ללחץ מהגל השני. רק שהמאמן הנוכחי של השניים מאמין בהמתנה ולא ביציאה, באחריות ולא ביומרנות, בהגנה נסוגה ולא בלחץ בשטח היריב. כך המוטיבציה של שכטר, שנאספה וטופלה בדם, יזע ודמעות, נעקרת והולכת לאיבוד.


השרטוטים של אייל לחמן לקראת משחק הענקיות
השרטוטים של אייל לחמן לקראת משחק הענקיות


שאלת מיליון הדולר בלחץ הנה מה המאמן מעדיף: בלמי יריב טכניים, שסיכוי גדול יותר שיחזיקו כדור מאחור ויזמינו את המתקפה עליהם או שמא בלמים חסרי יכולת אישית שלא ייקחו סיכונים ויטיסו את הכדורים לגיא בן הינום? כמובן שוורד, עזרא, בניון ושכטר יעדיפו את הסטייל הראשון, רק שהסטייל של בני בן זקן אומר כאן מחכים – וזאת טעות בהיערכות מול אלופה שנכנעה אפילו ללחץ של בן אז'ובל והפועל עכו.



הסטייל. בניון (דני מרון) 


שמונה שערים ספגו הירושלמים בחמשת המשחקים האחרונים. 13 שערים כבשו אנשי הדרום בחמשת המשחקים האחרונים. המאמן הצעיר של אלי טביב חייב לאמץ את הקונספט הזה. המשך התגוננות בחלק המגרש של בית"ר יחרוץ את גורלה. בכך בן זקן יוכל לנצל את הכוח הגדול של בית"ר מתחילת העונה: הפתיחה. 


שחקני המנורה כבשו מתחילת העונה לא פחות מ-10 שערים ב-20 דקות הפתיחה ואת זה יוכלו לעשות רק עם אותו שרטוט מערך התקפי. זה יהיה מפגש בין שתי הקהלים התוססים היום בישראל ובין הקבוצות עם שחקני הקו הטובים ביותר בישראל.


בן ביטון ואיסק קואנקה בימין של ב"ש, קלטינס ועידן ורד בימין של בית"ר. אורן ביטון הפנטסטי ו-וואקמה בשמאל של האלופה, הייסטר וחן עזרא בשמאל של בית"ר. אילו אגפים, על משקל אילו ציפורים.  והשמינייה הזו אכן תעוף על הקווים במטרה לספק כמה שיותר כדורי רוחב, שם לבאר שבע יהיה חלוץ בודד שימתין ולבית"ר יהיה את שכטר וז'אורז'יניו. 



הדבר הבא. ביטון (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי