אין קשרים, אין שערים: ההבדל בין הפועל חיפה למכבי חיפה

חנן ממן מול גל אלברמן
חנן ממן מול גל אלברמן | ערן לוף

כל מה שבין הגנה להתקפה לא קיים אצל הירוקים, שקיבלו רק שני שערים ממרכז השדה. האדומים מציגים: מספרים של קבוצת צמרת מודרנית. וגם: איך הביס קלינגר את לוזון והטיפ שנתן מו אלאך. לחמן מתכונן לדרבי

(גודל טקסט)

נאפולי: קאייחון-5, זילינסקי-3, אלאן-2, ז'ורז'יניו-2, האמשיק-1, מרקו רוג-1,אמאדו דיווארה-0. סך הכל – 14 שערים של שבעה קשרים.

קלאב ברוז': רוד פורמר-3, אנטוני לימבומבה-3, האנס ואנאקן-2, ליאור רפאלוב-0, נאקאמבה-0. סך הכל – 8 שערים של חמישה קשרים.

הפועל באר שבע: מיכאל אוחנה-1, מהראן ראדי-2, ג'ון אוגו-1, מאור מליקסון-1, דן איינבינדר-1, איסק קואנקה-2. סך הכל – 8 שערים של שישה קשרים.

בית"ר ירושלים: עידן ורד-4, קלאודמיר פריירה-3, יוסי בניון-3, ז'אורז'יניו-3, אריק סאבו-1, דוד קלטינס-0, פול אדגר-0. סך הכל: 14 שערים של שבעה קשרים.

מכבי תל-אביב: אבי ריקן-3, דור פרץ-0, כריסטיאן באטוקיו-0, אייל גולסה-0, טינו סוון סושיץ'-0. סך הכל – שלושה שערים של חמישה קשרים.

השוואת התוצרת ההתקפית של הקבוצות
השוואת התוצרת ההתקפית של הקבוצות

הפועל חיפה: חנן ממן-4, רוסלן ברסקי-2,מקסים פלקושצ'נקו-2, רסמוס סיוסטדט-0, ראדו גנסארי-0. סך הכל – 8 שערים של חמישה קשרים.

מכבי חיפה: רועי קהת-1, גיאורגי קוסטדינוב-1, גל אלברמן-0, גילי ורמוט-0, נטע לביא-0, קאיו-0, שלומי אזולאי-0. סך הכל – שני שערים של שבעה שחקנים.

כשניר קלינגר עזב את הכורסה המרופדת והבטוחה לטובת משכורת גבוהה אצל יואב כץ, הוא לקח הימור גדול. אחרי הירידה עם אשדוד, הוא לא התלהב לאמן. מכבי שעריים נראתה כפרויקט ארוך טווח, אבל הפיתוי למרכז הבמה היה גדול מדי. קלינגר מונה להיות מנהל מקצועי בידיעה שהכל יכול להשתנות. השיקול (והחשש) מה יהיה אם שוב דברים לא יתחברו נדחק הצדה. כשדברים אכן לא התחברו, קלינגר זז לעמדת המאמן. ופתאום דברים קורים לו אחרי הרבה שנים.


קלינגר. ניצח את לוזון עוד ביוני (ערן לוף)

קלינגר היה מספיק מנוסה להבין שני דברים: 1. הפעם הוא חייב להצליח. 2. כדי להצליח עליו לבנות טוב את הקבוצה. ובדיוק כאן הביס את גיא לוזון, עוד לפני שהתחילה העונה. קלינגר ניצל את ההבנה והניסיון ש-50 אחוז מעבודת המאמן הינה בקבלת החלטות בקיץ, הביא לאדומים מהעיר התחתית את הזרים ארנסטס שטקוס, רסמוס סויסטדט, גבריאל תמאש וראדו גנסארי, ואת האלמוני רוסלן ברסקי והאמין בניסו קפילוטו, שמואל שיימן ואלון תורג'מן ובכך ניצח את גיא לוזון עוד בחודש יוני.

ארבעה זרים עברו בהרכב של קלינגר קר הרוח, שישה במכבי חיפה. 26 שחקנים שיתף גיא לוזון מתחילת העונה, 22 בלבד שיתף קלינגר בקבוצה הבריאה והיציבה שבנה בריכוז כל כך גדול.

שני המאמנים משחקים עם חלוץ במרכז וחלוץ בצד. באגף הנגדי יתופקד חלוץ ואנחנו לקחנו את אותו קשר, צירפנו אותו לקשרי האמצע ששיחקו העונה וסיכמנו את תרומתם הישירה להזזת הרשתות.


לוזון. 26 שחקנים עברו אצלו (דני מרון)

בעידן בו כל מאמן נוער וילדים למד לסדר קו 3, 4 או 5 בהגנה, בעידן בו הווידאו עוסק ביכולת חלוצי היריבה, ישנה חשיבות עליונה להכרעת משחקים דרך הצטרפות שחקני הקישור מהגל השני.

פתחנו עם טבלאות ומאזנים של שתי הכובשות המובילות של הליגה האיטלקית והליגה הבלגית, נאפולי וברוז', וכן את המצליחות בליגה שלנו, בית"ר ירושלים, הפועל חיפה והפועל באר שבע אל מול שתי המאכזבות מכבי תל אביב ומכבי חיפה.

המספרים דיברו בעד עצמם. הפועל חיפה נהנית משמונה שערים שהובקעו על ידי שחקני חוליית הקישור, מכבי חיפה התהדרה בשניים בלבד שנכבשו על ידי לא פחות משבעה קשרים שעברו בעמדות הללו. העובדות מדברות בעד עצמן. המצליחות כבשו ממרכז השדה באחוזים גבוהים יותר.


פראליה וז'וטאוטאס. חלק מהמשולש הקטלני של מכבי חיפה (Gettyimages)

ותיקי מכבי חיפה נזכרים בערגה במשולש הקטלני של ריימונדס ז'וטאוטאס, וואליד באדיר וננאד פראליה. בעידן של אברם גרנט, הגנות היריב – ובמיוחד זו של דרור קשטן בהפועל תל אביב – עסקו בעצירת שחקני השלישייה הקדמית רפי כהן, סרגיי קלשנקו ויוסי בניון ובהמשך גם באייגביני יעקובו וג'ובאני רוסו.

באדיר ופראליה הכריעו אליפות בגל השני, התומך והמפתיע, בתנועות הקשת המפורסמות והיעילות לפינת החמש הרחוקה. בהפועל חיפה זוכרים את התמיכה של אורן זיתוני, דימיטרי אוליאנוב וגוראן מילנקו בג'ובאני, אורן נסים ולירון בסיס האפורים בעונת האליפות של גוטמן.

גם במכבי תל אביב יודעים שקטנים הסיכויים לשחזר חוליית קישור כובשת, כזו של השניים שמעל אלברמן, ראדי וערן זהבי,עם 15 שערים של השניים האחרונים בעונה הראשונה של ג'ורדי קרויף ואוסקר גרסיה.

המודל לחיקוי היה אז ז'וזה מוריניו שהגיע מפורטו לצ'לסי, שיחק עם דידייה דרוגבה בודד בחוד, אך תמך בשני מצטרפים בחסד: מייקל אסיין אמצע ימין ופרנק למפארד אמצע שמאל. האחרון כבש בווסטהאם 24 שערים ובצ'לסי 147 רק בזכות מאמן שדבק בהצטרפות הקשרים מאחור.


מוריניו. המודל לחיקוי (Gettyimages)

עם ליין שחקנים רחב מאחור ועוד יותר מלפנים, אצל הירוקים עדיין לא ירד האסימון לאף אחד שכל מה שבין ההגנה להתקפה הוא הבעיה. כשאין חילוצי כדור בקישור, חוליית ההגנה תיראה חלשה וכשאין הצטרפות, ההתקפה תיראה דלילה.

בפני המאמן של מכבי חיפה עומדת האפשרות הבאה: לוותר על המאבק בקישור, שם הוא מפסיד דרך קבע, לנצל את כוח הסגל שלו ולשחק עם שני קשרים בלבד וארבעה חלוצים ובתנאי שהרביעייה הזו תגלה אחריות, לא תעמוד מעל הכדור עם הגב לשער היריבה ותירתם לעבודה קשה.

עומר דמארי וסינטיהו סלליך במרכז, גילי ורמוט וניקיטה רוקאביצה בצדדים, יהוו חוליית התקפה בלתי ניתנת לעצירה. אין קישור, יש התקפה וזו צריכה להיות העצה הראשונה של מו אלאך למאמן שלו. לפחות עד שאותו מנהל טכני יעשה את מה שלא עשו כמו שצריך בקיץ.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי