זהירות, הרצף בסכנה: כך יעצור אבוקסיס את בית"ר ירושלים

שחקני בית"ר ירושלים מודים לקהל
שחקני בית"ר ירושלים מודים לקהל | דני מרון

השיטה שהביאה לברזיל זכייה במונדיאל 2002 חוזרת לאופנה, כשבני יהודה מבצעת אותה נהדר. כהן פורח, אשכנזי מפתיע וקנדיל שורף את הקו. לחמן על המצ' אפ בין ההתקפה המופלאה לטקטיקן הנהדר. וגם: היהלום הסלובקי

(גודל טקסט)

הכדורגל של סקולארי חוזר לאופנה. למעלה מ-15 שנה מאז הזכייה ההיא של ברזיל וכשאנחנו מריחים את הטורניר ברוסיה, מי חלם שמאמני שתי קבוצות בליגה הישראלית, הפועל רעננה ומכבי תל אביב, ינקטו באותה שיטה מפתיעה של הזוכה מ-2002. חמישה שחקני קו אחורי ובהם שלושה בלמים, שלושה חלוצים וביניהם שני קשרי אמצע בלבד – 5-2-3 – זו השיטה של העתיד.

אתמול, בשעות הצהריים בקורס המאמנים במשרדי ההתאחדות לכדורגל, ניטש ויכוח מקצועי כיצד מתמודדים מול השלישייה הקדמית של מכבי נתניה המרוכזת במרכז והמסקנה הגורפת הייתה ברורה: שלושה בלמים על שלושת החלוצים, ללא שחקן מחפה מאחור. את זה הבין ניר קלינגר, שאימץ גם הוא את הרעיון. הראשון העונה לנקוט בשיטה הזו היה יוסי אבוקסיס בצמד המשחקים מול טרנצ'ין הסלובקית.

בתחילת העונה, לא היה מוכן אבוקסיס לוותר על הקווים ולכן ויתר לחלוטין על החזקת כדור בקישור. גם מול בית"ר ירושלים הערב (שני), המאמן, שמחזיק בסגל כבר חמישה שחקני מרכז שדה, ימשיך לא להזניח את הקווים, האזור הכי חזק של בית"ר, אבל יעלה בשיטה שהשאירה את מכבי ת"א וב"ש על האפס.


שיטה שכבר השאירה את הגדולות על אפס שערים (דני מרון)

יש משהו דומה בין בני יהודה למכבי תל אביב ובין השקפות העולם של אבוקסיס וג'ורדי קרויף. שחקן חלק קדמי שזז מעמדה לעמדה, מה שמשנה לחלוטין את שיטת המשחק. להולנדי יש את ניק בלקמן ולאבוקסיס את יונתן כהן, שניהם דקיקים, גבוהים ובעלי רגל שמאל אימתנית. הדמיון הגדול בין בלקמן לכהן הוא לא רק במראה, אלא גם באישיות הנעימה ובכך ששניהם שחקנים שיכולים לשנות את השיטה.

את יונתן כהן הכניס המאמן של בני יהודה במידת הצורך לאמצע כדי ליצור משולש חזק ולהפוך את השיטה ל-5-2-3. האבא, מיקי, בן גילו של מוטי איוניר בנוער של מכבי תל אביב, היה כלבויניק. יונתן יותר התקפי ויותר "טאלנט". חמישה שערים הוא כבש בעונה הקודמת בכל המסגרות, חמישה יש לו כבר העונה, כולל השער ב-0:2 של מכבי ת"א על טיראנה. זו עונה שתרים את הכוכב בן ה-21 לפסגות.

בית"ר מגיעה הערב עם שני בלמים בלבד, שלושה קשרים ושלישייה קדמית. אבוקסיס יזנק על ההזדמנות, ימקם שלושה בלמים על השלישייה הקדמית של בית"ר וישגר את מאור קנדיל ובן תורג'מן עד אנטואן קונטה ומרסל הייסטר. כאן מגיעה ההתלבטות. האם להשאיר את כהן ואת אלמוג בוזגלו בקווים וליצור שם יתרון או להכניס את שלושתם למרכז ולמקם את כהן מאחורי שני החלוצים בעבודה הקשה על קלאודמיר פריירה.


יונתן כהן. עונה שתרים את הקשר הצעיר (עדי אבישי)

מול אשקלון בית"ר ספגה שוב ראשונה. השחקנים של טביב ספגו עד היום שבעה שערים ב-10 הדקות הראשונות, המעידים על מוכנות לקויה או זלזול וחוסר חדות בפתיחה. בית"ר חייבת להתכונן לכך שמתוך תשעת השערים האחרונים שלה, בני יהודה כובשת שישה ב"דקות התרדמה" שבין 40-60, דקות שבאחריות ערנות המאמן. בית"ר מסיימת טוב, כותשת בסיום ואם ישנה שיטה שיכולה לעצור את שטף השערים הבית"רי, שמונה בשלושה משחקים אחרונים, זו השיטה של בני יהודה והמאמן היצירתי שלה שספגו ארבעה שערים בלבד בשבעת המשחקים האחרונים.

מפתיעה ביותר ההתקדמות האדירה שעשה יובל אשכנזי. מאז השער שלו כמחליף מול טרנצ'ין, ישב אשכנזי בעיקר בתחילת הליגה על הספסל. 15 השערים שלו בליגה א' בשנתיים האחרונות מעידות על כובש בנשמתו, גם אם זה בא מעמדת הקשר האחורי והשער שלו מול מכבי פתח תקווה היה אדיר.

ועוד נקודה. מהעבר השני, אצל בן זקן, בשקט בשקט, בשבוע הראשון שלו בישראל, נכנס יקוב סילבסטר לעניינים. הוא אמנם כבש ב-12 החודשים האחרונים שער בודד בפנדל, אך הותיר חותם אתלטי וקליל. הסלובקי ששיחק בדינמו זאגרב הגדולה דרוך להיכנס במהלך המשחק ולתחום משולש חלוצים אדיר במנורה יחד עם וארן ושכטר. עד כמה בית"ר עוצמתית בהתקפה שלה, תעיד העובדה שבמחזור הקודם בבונדסליגה ניצבה באיירן מינכן הגדולה של גרמניה לאחר 22 מחזורים עם 53 כיבושים. היום, אחרי 22 מחזורים, ניצבים השחקנים של בן זקן עם 52 שערים.


סאבו וסילבסטר. החלוץ החדש נכנס לעניינים (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי