ג'אן: במכבי ת"א אתה פרח מוגן, בחוץ הקוצים דוקרים אותך

דור ז'אן
דור ז'אן | דני מרון

דור ג'אן היה קפטן קבוצת הנוער ובן טיפוחיו של סוזה, אבל אז יצא למסע נדודים וכמעט נעלם עד שהגיע הטלפון מתורג'מן. רגע לפני שהוא פוגש את קבוצת האם, חלוץ אשדוד מספר כמה קשה לעזוב את החממה, מה באמת קורה ברמלה ומי נותן למושאלים תקווה. ראיון חובה לכל שחקן צעיר

(גודל טקסט)
דור ג'אן לא מתכחש לסטטיסטיקה. מעטים המקרים שמושאלים חוזרים למכבי ת"א, אבל הוא חושב שלו זה כן יקרה. "אני מאמין שמי שטוב ומתאים בסופו של דבר יגיע חזרה למכבי תל אביב. זה לא משנה אם אחרי שנה, שנתיים או ארבע. אני בטוח שאחזור, אבל צריך לטפס כמה מדרגות כדי להגיע לשם. בהתחלה הייתי בלאומית, עכשיו טיפסתי לליגת העל והמדרגה הבאה היא מכבי. זה לא משהו שעומדים עם שעון חול ומחכים מתי יגיע. זה משהו שפשוט קורה", כך מספר חלוצה של מ.ס אשדוד, ואחד המושאלים הבכירים של מכבי ת"א. הוא כבר היה בליגת העל ולא פרץ, ואת קפיצת המדרגה רשם בקבוצת הבת הלא רשמית מרמלה. הצעד הבא בחייו של מושאל הוא להוכיח את עצמו בקבוצת ליגת העל. מחר (שבת, 20:30, ספורט4), ג'אן ינסה להוכיח את עצמו כשיפגוש את מכבי ת"א. 


הראיון נערך יומיים לאחר ההדחה המאכזבת של קבוצתו מ.ס אשדוד בפנדלים מול הפועל רעננה, שמנעה ממנה ההעפלה לחצי גמר גביע המדינה. "כמו שאמרו לא פעם ולא פעמיים, הגביע הוא סוג של חלום עבור מ.ס, מעין בונוס. המטרה העיקרית היא הליגה. לא רצינו לעלות, נתנו הכל והיינו קרובים. שיחקנו נגד קבוצה שהיא יחסית שוות כוחות אלינו, גם בליגה. זה הוכרע על הדברים הקטנים, על פנדלים ולפעמים צריך קצת מזל. הפעם אנחנו בצד המפסיד. זה לא נעים להפסיד בשלבים המאוחרים בגביע, אבל אין כבר זמן, צריך להתאסף ולהיות מוכנים לליגה. איך הרגשנו? היה שקט בחדר הלבשה, תחושה של פספוס. יכולנו לעבור שלב והבקענו שער חוץ מוקדם. הם לא בעטו כמעט לשער שלנו, אבל כמו בליגה הם איכשהו הצליחו להבקיע לנו. כולנו מקצוענים ויודעים שיש לנו מטרות".




אולי הפנדלים האלה היו סוג של מצג לעונה שלכם?

"אני חושב שיחסית הקבוצה עשתה מספר לא קטן של שינויים בינואר, ואני ביניהם. יש סגל מצוין לקבוצה ואנחנו שווים מקום יותר גבוה, אבל זה המצב. התחתית מדגדגת אותנו ואנחנו צריכים להידבק למעלה יותר. אם מפחדים לרדת ליגה? אני לא חושב שזה מאבק של שלוש קבוצות. גם רעננה במאבק, וזה יהיה מצחיק, אבל גם מכבי חיפה מתמודדת בתחתית. אין לנו פחד או לחץ, חדר ההלבשה באווירה טובה וכולם באים בגישה טובה. אם נהיה מונעים מפחד, דברים פחות טובים יקרו".


באת לכאן באמצע העונה אחרי פתיחת עונה מדהימה ברמלה, לא פחדת להגיע לפה ולהיעצר?

"לא. הרגשתי שאני צריך לעשות את קפיצת המדרגה הזאת בין הליגות. טעמתי כבר את ליגת העל וידעתי שברגע שאגיע לפה, דברים ילכו קצת יותר קשה, במיוחד בקבוצה שמתמודדת בתחתית. אני יודע שכל הדברים שהגיעו בליגה הלאומית יגיעו גם בליגת העל".



דור ג'אן. אין שחקן שלא רוצה לנצח (דני מרון)


מדברים הרבה על זה שרמלה לא רוצה לעלות.

"כשאתה משחק ברמלה, כל השחקנים שומעים שהקבוצה לא רוצה לעלות, שמכבי לא רוצה שנעלה ושאנחנו מועדון בלי שאיפות. זה לא נכון! אין שחקן שלא רוצה לנצח את כל המשחקים ולהיצמד למעלה. דבר שני, אני חושב שהירידה שלי לרמלה לפני שנתיים, בדיעבד עשתה לי רק טוב. לקחתי איזשהו צעד אחורה כדי לשפר דברים שבליגת העל לא הצלחתי. זה מקום שקט שנותנים לך את הזמן לעבוד ולהצליח. יש לך את כל המעטפת מסביב וצוות מקצועי טוב שעזר לי להתבלט ולעלות למעלה חזרה".


מה הסוד של המועדון הזה?

"הקבוצה צעירה ויש שם מוסר עבודה שאני לא חושב שיש אפילו בקבוצות בליגת העל. יש שחקנים שעולים באמת בכל משחק לתת את הכל. זה מועדון שקט בלי לחץ, בלי תקשורת".



קרויף. עקב אחרי יוצאי מכבי ת"א ששיחקו ברמלה כולל ג'אן (דני מרון)


עוקבים אחריך במכבי? באו לראות אותך? 

"זה לא סוד שהצוות המקצועי של רמלה בשנתיים האחרונות אלו אנשים שקשורים למכבי ת"א ובאו משם (עמיר תורג'מן ואחריו זיו אריה). בנוסף, מכבי שולחים כל מיני נציגים לבוא ולראות משחקים. בינואר חתמתי על חוזה חדש עם מכבי כשסיימתי את התקופה ברמלה. הם באו לעקוב מכאן הם אומרים לך: 'זאת הבמה שלך. תפרוש כנפיים ותעוף קדימה'. עם ג'ורדי פחות דיברתי, כי כיום הוא בתפקיד המאמן ופחות מגיע. כשהוא היה סוג של מנג'ר, הוא היה מגיע יותר ומדבר יותר, אבל לא יותר מדי. בסופו של דבר יש לנו מאמן וזה לא יראה טוב אם הוא יבוא וידבר איתנו. הם רואים ומגיעים, גם המנכ"ל הגיע השנה". 


אתה מתאר את מכבי ת"א ב'.

"יש הרבה שחקנים שאני מכיר שם הרבה שנים. יש בזה משהו נכון ויש משהו לא נכון. בסופו של דבר אתה במועדון אחר, שמנוהל על ידי אנשים אחרים. בית"ר ת"א/רמלה זו אגודה בפני עצמה שיש בה אנשים אחרים, שלא קשורים למכבי. אבל בגלל שיש שם חממה של המון שחקנים ממכבי ת"א וצוות מקצועי שקשור למכבי ת"א, יש הרגשה של 'כאילו חזרנו לנוער'. זה אותם המקורות ואותם שורשים, אבל זה רק שיפר את הקבוצה ולקח אותה קדימה. רוב השחקנים פה הם שחקנים שגדלו במועדונים הבכירים בארץ וחונכו למצוינות, לתת את הכל, להיות תמיד במקום הראשון. גם אם המועדון עצמו לא שואף לדברים האלה,  השחקנים כן וזה כן זורם בך. רואים את זה הלכה למעשה בשנתיים האחרונות".



ג'אן. נפתח לי פקק (דני מרון)


התפתחת מאוד תחת עמיר תורג'מן. מה דעתך עליו כמאמן קודם כל ובנוסף מה החלק שלו בהגעה שלך לאשדוד?

"בשנה שעברה התחלתי את העונה פחות טוב. הייתי עד ינואר עם ארבעה שערים ודברים הלכו לי יותר קשה. בינואר איזשהו פקק נפתח לי ונכנסתי למסע של כיבושים כמו שאומרים. אני חושב שבסופו של דבר עמיר הוא זה שקיבל אותי ללאומית. אני זוכר שבאתי אליו כשפחות נהניתי מכדורגל. הוא הכיר אותי מהנוער וידע איך להרים אותי. הוא עזר לי להגיע לשחקן שאני היום. אני חושב עליו רק דברים טובים. התאמנתי אצל חלק מהמאמנים הבכירים בארץ והוא לא נופל מהם. הוא דקדקן נורא ומסתכל על כל הפרטים הקטנים שחלק גדול מהמאמנים מדפדפים. בנוסף, הוא יודע איך לגשת לשחקן, להרים אותו למעלה ולהוציא ממנו את המקסימום".


דיברת על התקופה שלא נהנית מכדורגל. לא בדיוק היה לך קל עד עכשיו.

"בעונה השלישית שלי כחריג בנוער, כשפאולו סואזה אימן את מכבי, הוא העלה אותי כמחליף ושיחקתי כמעט בכל המשחקים בחלק השני של העונה. עונה לאחר מכן, הוא פשוט עזב ואוסקר חזר. החיבור בינינו לא היה הכי טוב שיכול להיות מההתחלה. הגיעה לי הצעה גם מב"ש וגם מק"ש, שתי קבוצות צמרת. הרגשתי בכל הגוף שלי שק"ש זה מה שאני רוצה. נכנסתי עם מכבי לבוררות והייתי נחוש לעזוב ולא לחזור, מתוך גישה ששחקן שמושאל ממכבי לא חוזר לשם. היו שיחות טלפון עם אנשים מהצוות של ק"ש כמו ברק ואיזי. נתנו לי את התחושה שמחכים לי ובונים עליי. הגעתי אחרי חודשיים לשם והרגשתי שבאימונים באמת הולך לי טוב, אבל לא שיחקתי מספיק. הקבוצה רצה וניצחה אז לא היו שינויים. רציתי פשוט ללכת לשחק במקום אחר. 


בינואר החלטתי שהגיע הזמן אפילו לרדת ברמת הקבוצה כדי לשחק. עידן בר און אימן את הפועל פ"ת באותה עונה והוא התקשר אליי ואמר שהוא רוצה שאני ושחר הירש נשחק ביחד בחוד. אחרי שלושה ימים מרגע שחתמתי הוא הלך הביתה ובא מנחם קורצקי. בסופו של דבר אתה מוצא את עצמך – אחרי כ"כ הרבה שנים במועדון גדול כמו מכבי – במקום אחר. נסעתי לאימונים ולא הייתי שם. הראש היה במקום אחר. שיחקתי עד סוף העונה שלושה משחקים והבקעתי שער אחד. לשמחתי העונה נגמרה מהר. הושאלתי לעכו של ירון הוכנבוים והרגשתי שגם שם לא קיבלתי צ'אנס. בינואר אמרתי לעצמי 'אני חייב לחזור ליהנות מכדורגל'. 



תורג'מן. הכיר את ג'אן מהנוער של מכבי ת"א וידע איך להרים אותו (לירון מולדובן)


סיכמתי ברמה"ש של ליאור זדה ויום לפני החתימה עמיר התקשר אליי. הוא היה סקאוט במכבי באותה התקופה ואמר לי: 'דור, אני לא יודע אם אתה יודע, אבל מוניתי אתמול להיות מאמן בית"ר ת"א/רמלה'. ידעתי קצת שלקבוצה הזאת יש קשר למכבי, אבל לא ידעתי מה. הוא אמר לי 'תגיע'. ברגע שהוא אמר את זה, הכל התהפך לי בראש ומבחינתי זה היה היעד. אם זה הציל לי את הקריירה? אין לדעת לאן יכולתי להתגלגל, אבל זו הייתה ההחלטה הכי טובה שיש". 


עזבת את מכבי לתקופת השאלות בדיוק בזמן מהפכת ג'ורדי. דור מיכה השתלב בבוגרים ואתה לא. מה לך לא עבד?

"קודם כל באותה העונה שמוטי איוניר היה המאמן, אותו דור של מיכה, ברסקי, דאבור וקהת (שנתון 92) לקחו דאבל בנוער. אני הייתי בסך הכל שחקן נערים א'. עוד לפני שג'ורדי הגיע, התקבלה החלטה בצוות המקצועי שמקדמים את הצעירים האלה. אני זוכר שהעלו כמעט את כל השחקנים הבכירים בנוער וגם כשהם עלו לבוגרים, הם עשו דברים יפים. אני רק עליתי לנוער באותה עונה ולקחנו אליפות. לקראת סוף השנה, איוניר פוטר וניר לוין מונה והחליט שעד סוף העונה הוא נותן לי מעין צ'ופר ומעלה אותי לבוגרים לשני המשחקים האחרונים. במשחק הראשון יצא לי להבקיע שער. בעונה לאחר מכן הייתי יותר עם הנוער, ואז הגיע סוזה שקידם אותי וראה את הפוטנציאל. סוזה דיבר איתי לא מעט. היה אומר לי מה הוא חושב עליי ואיך הוא רוצה שאשחק. הוא באמת היה המאמן הכי טוב שהיה פה".


ומה בכל זאת עשית שונה?

"אני מאמין שלכל שחקן יש את התהליך שהוא עובר. אז נכון שמיכה, דאבור וכל השאר היו חלק ממהפכת הצעירים, אבל למען האמת יכול להיות שאם זה היה קורה אחרי שנתיים, אני לא יודע אם היו מעלים את כל השחקנים האלה. אני לא חושב שנפלתי בין הטיפות. הייתי צריך לעבור מסלול שונה וזה מה שהפך אותי לשחקן שאני היום".



ג'אן. מחוץ למכבי המאמן יכול לצעוק עליך ולדבר עליך לא יפה (אודי ציטיאט) 


איך מרגיש שחקן שעולה לבוגרים במכבי ת"א?

"במחלקות הנוער של מכבי, אתה עדיין לא יודע מה זה בוגרים, מבחינה מנטלית וגם מבחינת היכולות שיש לך. אתה מוצא את עצמך בתור קפטן בנוער, יושב למחרת בחדר ההלבשה עם טל בן חיים, ערן זהבי וכל השחקנים שאתה רק מסתכל ומעריץ אותם. שם אתה מוצא את עצמך כעוד שחקן שצריך להוכיח את המקום שלו. לא תמיד זה קל להרגיש את ההבדלים האלה. יכול להיות שבמועדונים אחרים אתה פחות מרגיש את הבדלי האיכות, אבל זה חלק מהכדורגל כשאתה גדל במועדון גדול".


אתה יוצא לסוג של מסע עם כל ההשאלות האלה. יש רגעים שאתה אומר לעצמך 'אני לא אחזור לשם'?

"ברור שכשיצאתי מהמקום שהיית בו 13 שנים, היה את החשש שאולי אני לא אחזור וסיימתי את הדרך שלי עם המועדון. אתה לא באמת יודע מה קורה. פעם הגדרתי את זה ואמרתי שכשאתה במכבי אתה כמו פרח מוגן וכשאתה יוצא החוצה יש הרבה קוצים שדוקרים אותך. אתה לא מוכן באמת לעולם האחר. מכבי זו מעין בועה בפני עצמה. כשאתה יוצא החוצה, אתה מגיע לקבוצות שפתאום יכולים לפרק אותך, המאמן יכול לצעוק ולדבר אליך לא יפה, כי זו לא מכבי ת"א. אתה לומד להכיר את הצדדים האחרים של הכדורגל".


העונה הזאת נותנת לכם תקווה? אנחנו רואים מושאלים כמוך, כמו רוסלן ברסקי וכמו דן גלזר, שמראים שיש על מי להסתכל.

"תקווה זה כן משהו שהתגבר בשנים האחרונות ואנחנו מדברים על זה בשיחות בינינו – המושאלים. למכבי יש הרבה נציגים שעוקבים אחרי כל המושאלים ויש למועדון תכניות להביא את המושאלים למחנה האימונים. אתה כן מרגיש שזה בר השגה".



זהבי. מודל החיקוי של ג'אן (הליגה הסינית)


מי המודל לחיקוי שלך?

"השחקן הישראלי הוא ערן זהבי. אני חושב שהוא מממש 100 אחוז מהפוטנציאל שלו. לשמחתי התאמנתי איתו ואני יודע איזה שחקן אימונים הוא וכמה הוא מכונה או מעין תופעת טבע. אפשר ללמוד ממנו הרבה דברים. בכדורגל העולמי זה כריסטיאנו רונאלדו. בחור שנמצא המון שני בטופ של הכדורגל העולמי. הוא הגיע לכל מה שהגיע קודם כל בזכות עבודה קשה. צריך להסתכל וללמוד מכל מהלך שהוא".


יש לך מה להוכיח למכבי, או יותר נכון מה המשמעות עבורך לפגוש את מכבי?

"לפני שאני צריך להוכיח למכבי, אני רוצה להוכיח לעצמי שאני כן יכול וכן ראוי. ברור שלשחק נגד מכבי, במיוחד אחרי שחתמתי על חוזה חדש, זה מרגש ומדגדג איפשהו. מבחינת מוכנות, זו הכנה רגילה כמו לכל משחק". 


 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי