נפילה בארבע נקודות: סיפור הקריסה של מכבי חיפה

רמי גרשון
רמי גרשון | ערן לוף

המחויבות שנעלמה עם שחקני הבית, גישה רעה, סגנון שלא תואם לשחקנים ומנהל ספורטיבי שעסוק בארגון במקום בתפקידו. לחמן מסביר איך הגיעו הירוקים למצב שהם נלחמים על הכבוד וההגמוניה בעיר שהייתה שלהם

(גודל טקסט)

הייתי בטוח שהנה זה בא. סברתי שפרד רוטן התביית על ההרכב הנכון. ארנסט מאבוקה ההתקפי חוזר להרכב לעמדת המגן התוקף, כששלישייה ישראלית קלילה, מאוזנת, כובשת ומהירה – רוקאביצה, סלליך ודמארי – פותחת בהרכב הראשון. כשהקשר המרכזי הטוב בישראל, שלומי אזולאי, מתייצב בשלישיית הקישור ואליו חוברים קוסטדינוב וקהת לשלישיית קשרים התקפית המנפיקה מספרים. התקווה לפלייאוף עליון נמוגה ומשחק הגביע היה משחק הדמעות – ההזדמנות האחרונה לתואר. על הנייר ועל הדשא, כל הסיבות שבעולם התחברו לקאמבק ירוק ביום חמישי שעבר. כאשר כל זה לא הספיק לניצחון, התברר גם שעומק הבוא הוא הכי עמוק שאפשר. בארבע נקודות בולטות נופלת מכבי חיפה.

1. זיקה. בני סכנין כבר שש נקודות מעל מכבי חיפה. מאז המחזור ה-16 פותח שם בהרכב קשר צעיר בן 23 בלבד בשם עטאא ג'אבר. לפני חמש שנים הוא כבר נטל חלק בניצחון 0:3 של מכבי חיפה על אשדוד. לפני ארבע שנים בדיוק הוא פתח בפעם הראשון במשחק ליגה בהרכב הירוקים בניצחון 0:1 על… סכנין. לפני שנתיים בדיוק, בשישה במארס, הוא כבש את שער הבכורה שלו במדי הירוקים ועשה זאת בניצחון 2:3 על הפועל חיפה. בדיוק שחקנים כמו ג'אבר הם שחסרים היום ליעקב שחר. שחקנים שיביאו רעננות, שייכות, מחויבות ואחריות – מוטיבים שמביאים בדרך כלל שחקני בית.

2. גישה. גם כשהיא בתחתית, עדיין מאמני היריבות מכינים את קבוצתם למשחק נגד קבוצה גדולה. ואכן מכבי חיפה דומיננטית ברוב משחקיה (וכשבמשחק הגביע מכבי תל אביב הייתה הדומינטטית, חיפה ניצחה בגדול), מניעה את הכדור בשטח היריב וזו מגמה שלא מתאימה לאופי השחקנים. הבלמים הירוקים, רמי גרשון, אליסון דוס דנטוס ואטיין ריינן, מתאימים למשחק נסוג. כשמכבי חיפה מחזיקה בכדור ושניים מבין השלושה מטיילים על קו האמצע, הם גם חשופים למתפרצות. הדברים נכונים בעיקר לגרשון, שהיה רגיל בגנט הבלגית לסגנון נסוג. הנתון הזה פוגע בחיפה. שחקני השלישייה הקידמית המהירה, ובעיקר רוקאביצה וסלליך, חייבים שטח. משחק עומד בשטח היריב מציב אותם בפוזיציה סטטית ועוקר מהם את אפשרות הזינוק למתפרצת.

3. טקטיקה וארגון. המאמנים ההולנדים ידועים במקצועיותם בשיפור השחקן הבודד. טקטית, ה-4-3-3 בווריאציות שונות היא משנתם של רוב ההולנדים מאז ימי מיכלס וקרויף. במכבי חיפה לא ראינו פתרונות טקטיים יצירתיים עד כה. לראייה, ביום משחק הגביע החשוב היה עסוק מו אלאך בשיחות עם מאמני מחלקת הנוער. הצוות שלו היה זקוק לעצה לפני ובמהלך הדרבי. המנג'ר החדש הכריז כי הינו איש של ארגון. יעקב שחר בעלים שנמשך למקוריות ולאיכות, הביא לחיפה איש ארגון, בעוד המועדון שלו זקוק למנהל ספורטיבי שישפר את האימונים וניהול המשחק.

רמי גרשון. קריסה (ערן לוף)
רמי גרשון. קריסה (ערן לוף)

4. בנייה לשנים. מאז ה-15 בינואר מכבי חיפה ניצחה במשחק ליגה אחד בלבד. היא נמצאת במקום הלפני האחרון ביחס כיבושים מול איומים ובששת המשחקים האחרונים ספגה בממוצע שני גולים למשחק. חיפה איבדה את הריכוז מול השער ועוד הרבה קודם, את הרספקט מהיריבות. את זה יוכלו להחזיר שחקני בית כמו נטע לביא ושון וייסמן. מכבי חיפה הוא מהמועדונים היחידים בישראל בו יכולים קברניטי המועדון להעמיד הרכב חזק עם תוצר מקומי. ויסמן, גאדיר, גוזלן, ריאן, ארד, סאן מנחם וג'אבר ראויים לחולצת ההרכב הירוקה. יחד עם שלומי אזולאי ונטע לביא, זהו צוות לשנים.

ומילה על היריבה. עם פחות פאסיליסטיס ויותר פשטות וצניעות, ביום בהיר רואים בהפועל חיפה כוכבים שמצליחים, כאלה שצמחו במועדון מקרית חיים, ספגו את האוירה ונטשו. תראו אילו שמות עברו בשלב כזה או אחר במחלקה האדומה ותבינו שיש נקודת דמיון ברורה בין שני המועדונים מחיפה – פספוס. איתי שכטר, עודד אלקיים, עדן שמיר, רועי שוקרני, יובל אבידור, אלי אלבז, אופיר מזרחי, חנן ממן ויונס מלדה הם חלק מהפספוסים של המועדון האדום. יחד עם הסמלים הללו, ועם השחקנים הנוכחיים שצמחו במועדון – מקסים פלקושצ'נקו, גל אראל, לירן סרדל וגילי ורמוט, הפועל חיפה הייתה יכולה להיות אלופה כבר מזמן.

מו אלאך. עסוק בארגון (ערן לוף)
מו אלאך. עסוק בארגון (ערן לוף)

בינתיים, הערב הזה יהיה כולו יוקרה. מכבי חיפה חייבת לתת לריסטו מיטרבסקי את הכדור לשגר אליו לחץ עקבי וסבלני. בשבועות האחרונים הירוקים נבהלים מעצמם אחרי פתיחה טובה, אבל הסטטיסטיקה מראה שדווקא בחצי השעה האחרונה הם כבשו יותר ממחצית השערים שלהם. המפתח מבחינת הירוקים – לעצור את שחקני הגל השני של האדומים, שאחראים על 11 מ-22 השערים האחרונים. אין ספק, ניר קלינגר בנה מכונה טקטית לעומת אוסף השחקנים הלא מחובר בירוק.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי