הבלוף הכי גדול בארץ: מי דוחף להצערת הנבחרת

ערן זהבי מאוכזב
ערן זהבי מאוכזב | ערן לוף

מי הגורמים שמשפיעים על זימונים לנבחרת, איך בישראל הורסים בשיטתיות שחקנים ועד מתי נאכל את השקר שנקרא הצערה. יעקב בוזגלו חושף בטורו האישי את כל מה שלא מספרים לכם

(גודל טקסט)

נבחרת ישראל משקפת את הרעות החולות של הכדורגל הישראלי. אין יושר מקצועי, יותר מדי קומבינות, יותר מדי משפיעים חיצוניים. אנחנו ממציאים את הגלגל ולכן לא הגענו ולא נגיע לשום מקום. אני חוזר ואומר תמיד, אנחנו לא נופלים משום מדינה בעולם בכישרון, אבל כל זמן שהאינטרסים יעבדו שעות נוספות, אין סיכוי להצלחה.

אני עוקב אחרי הזימונים ורואה תמיד את אותם גורמים משפיעים. תקשורת, סוכנים ומועדונים הם המשפיעים הגדולים בכדורגל. ברוב המקרים שחקנים משמעותיים לא נכללים בסגל. מה כן קורה? לא מעט גימיקים. שחקנים שנותנים משחק-שניים טובים מוזמנים. רבותיי, ככה לא בונים, ככה הורסים.

עזבו שטויות, לזמן שחקן צעיר אחרי משחק-שניים זה לא לבנות, אלא להרוס שחקן. בראש ובראשונה חייבים לדעת להכין שחקן מנטאלית למעבר הזה. לא יכול להיות שילד שלשום היה בנוער, אתמול שיחק בבוגרים ומחר הוא שחקן נבחרת. זאת בדיחה. לא משנה כמה גדול ומוכשר הוא ולא משנה מי הוא. יש בארץ שחקנים שעברו כברת דרך מאוד ארוכה מנבחרת הנערים, נבחרת הנוער, הצעירה, הם עשו דרך רצינית וגם כשהגיע להם, לא קיבלו צ'אנס בבוגרת בגיל כל כך מוקדם.


עבר כברת דרך מאוד ארוכה בנבחרות ישראל. בוזגלו (דני מרון)

בואו ניכנס לפרופורציות. בואו ניתן לילדים המוכשרים את הכלים הבסיסיים על מנת שיצמחו לקרקע מוצקה ולא שיהיו עלה תאנה. המטוטלת הזאת יכולה לחסל שחקן. ברגע שלא מכינים שחקן בצורה נכונה ומנטאלית, מדובר בהרס גדול. בטח לא בבנייה.

בפועל קורה משהו אחר. לכל מועדון יש את אנשי התקשורת שלו שמופעלים על שלט רחוק. כשיש אינטרס למועדון שיוזמן שחקן כזה או אחר, יש לאן לגשת. מספיק עם הקומבינות האלה. בואו נהיה רציניים, זה מקצוע רציני שעושים ממנו חלטורה ואחר כך שאלים 'למה לא עוברים את בוסניה, אלבניה או איסלנד?'. לא נעבור אף אחד כי אף אחד לא מתנהל בצורה חאפרית כזאת.

צריך לשים לב לנקודה משמעותית שהפכה למגמה. היום כדורגלן בכיר מרוויח הרבה כסף, המועדון לא ממש משתגע להלל ולשבח אותו כי אז הוא ידרוש ממנו יותר כסף. לכן, היום מעדיפים להלל ולשבח את הצעירים. במועדונים רוצים את הצעירים בנבחרת על מנת להרים את הערך שלהם על מנת שיוכלו למכור אותם ביותר כסף. אז מה עושים? מוכרים לתקשורת סיפורים על הצערה. זה לא רציני.


מוכרים לתקשורת סיפורים על הצערה (ערן לוף)

כשבתקשורת מדברים על הצערה, בדרך כלל מדובר בסיסמא שבאה אחרי תוצאות לא טובות. רוצים צעירים (מסיבות לא נכונות) ושורפים שחקנים מעל גיל 30. תפסיקו עם כל השטויות. נבחרת זה לא דבר שבונים. נבחרת היא למעשה מדינת ישראל. מאמן יכול לבחור מבין כל שחקני ליגת העל, הלאומית והליגיונרים. הבחירה היא כל כך גדולה, אך לצערי יש לי הרושם שיש כל כך הרבה אינטרסים שמפריעים לכל מאמן באשר הוא לזמן את השחקנים הכי טובים במדינה.

חלילה אני לא רוצה לפגוע באף מאמן עבר ובטח לא במאמן הווה. כולנו חייבים להבין ולהפנים שיש צוות מקצועי שנבחר וצריך לתת לו לעבוד בשקט ולבחון אותו על פי תוצאות. נבחרת זו לא קבוצה כמו שליגת על היא לא הסרייה A או לה ליגה. נבחרת זה שילוב של הרבה פרמטרים שלצערי לא נלקחים בחשבון בזימון, אבל האינטרסים גוברים על הכל בכדורגל הישראלי.

קשה לי לשמוע כל יום על הצערת הנבחרת. מה קיבלתם בזה? לתת לשחקן צעיר גרוע לשחק לפני ותיק טוב? צעירים חובה להריץ רק דרך הנבחרת הצעירה, אבל בארץ מי סופר אותה בכלל? שחקן גדול זה אחד שגדל בנבחרות ועבר דרך, אחד שמבין מה זה נבחרת ולא נזרק למים בשביל גימיק. ההתנהלות הזו קשה לי מאוד ורק מלמדת אותי שלא נגיע לשום מקום. גם אם בין מקבלי ההחלטות יושבים אנשי מקצוע מהדרג הגבוה בארץ, עדיין אין להם את הידע ואת ההבנה מה זה להיות שחקן נבחרת. וכך נבחרת ישראל חיה על הבלחות. פעם זה מצליח. לרוב לא.

תבינו, מבחינתי נבחרת זאת עוצמה, נבחרת זאת זכות, ערכים. הנבחרת היא המדינה. אלא שכל עוד מי שיעמדו לרשות המאמן הם העסקנים בעלי האינטרסים ולא מגוון השחקנים הנבחרת תמשיך להיראות כמו שהיא נראית תמיד. עצוב, עצוב מאוד.


פעם זה מצליח. לרוב לא. יעקב בוזגלו (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי