זמנה של הזקנה: יובנטוס חייבת להסיר את תווית הלוזרית

שחקני יובנטוס חוגגים אליפות
שחקני יובנטוס חוגגים אליפות | צילום: AFP

הקבוצה שמחזיקה בתואר המפוקפק - שיאנית ההפסדים בגמר האלופות, מרגישה שזאת ההזדמנות שלה לשנות כיוון, אבל כדי לגבור על ריאל מדריד היא תצטרך סוף סוף לכבוש

(גודל טקסט)

האם יובנטוס לוזרית? בכל הקשור למפעל האירופי החשוב ביותר, התשובה המתבקשת חיובית. אין קבוצה שהפסידה יותר פעמים בגמר גביע האלופות, או ליגת האלופות מאשר הגברת הזקנה. שמונה פעמים העפילה יובה למעמד הגדול, ורק פעמיים הניפה את הגביע.


הזכיה הראשונה, ב-1985, היתה עצובה מאוד ולא הרגישה חגיגית כלל אחרי האירועים הנוראיים ביציעי איצטדיון הייזל בבריסל. מישל פלאטיני כבש את השער היחיד בפנדל בניצחון 0:1, אבל גם הוא בכה בסיום. מצב הרוח ב-1996 היה טוב הרבה יותר, אבל אפילו אז, בגמר "הביתי" על אדמת איטליה, באיצטדיון אולימפיקו ברומא, נזקקה יובנטוס לדו קרב פנדלים כדי לגבור על אייאקס אחרי תיקו 1:1 ב-120 דקות.
 


יובנטוס לא השכילה לכבוש יותר משער אחד באף גמר גביע האלופות. בששת ההפסדים שנחלה, הבקיעה הגברת הזקנה פעמיים בלבד במצטבר. בסך הכל, עומד ממוצע הכיבושים שלה בגמר אירופי על חצי שער למשחק. זהו נתון עלוב בכל קנה מידה, והנמוך ביותר בהיסטוריה בקרב הקבוצות שהעפילו לגמר יותר מפעמיים. האיטלקים מתגאים בהגנה, אך ההתקפה חשובה לא פחות, ומהיבט זה מצבה של יובה חמור באופן קיצוני. האם מדובר בחוסל מזל, או אולי יש הסבר הגיוני לתופעה?


זה החל ב-1973, כאשר יובנטוס נתפסה כאנדרדוג מוחלט מול אייאקס. יוהאן קרויף, בעונתו האחרונה באמסטרדם, חגג כקפטן גביע שלישי ברציפות בזכות שער של ג'וני רפ כבר בדקה ה-5 בבלגרד. לרשותו של מאמן הביאנקונרי צ'סטמיר ויצפאלק, דודו של זדנק זמאן, עמדה חוליית התקפה נהדרת עם פייטרו אנסטאזי, ז'וזה אלטאפיני ורוברטו בטגה שנתמכו על ידי פרנקו קאוזיו ופאביו קאפלו בקישור. ואולם, הם כשלו נגד ההולנדים שליטי הכדור.


פירלו בסיום גמר 2015. יובנטוס הפעם במצב טוב בהרבה
אנדראה פירלו בסיום גמר 2015. יובנטוס הפעם במצב טוב בהרבה (gettyimages)


גם מול המבורג בחלוף עשור, באיצטדיון האולימפי באתונה, ספגה יובנטוס שער מוקדם. פליקס מגאת, מאמן קשוח מאוד לעתיד, היה אז הקשר היצירתי של הגרמנים, והוא הצליח להכניע את דינו זוף בן ה-41 שרצה לפרוש עם גביע ביד. פלאטיני, זביגנב בונייק ופאולו רוסי לא הצליחו לפרוץ את ההגנה שהציב המאמן האוסטרי ארנסט האפל, והשוער אולי שטיין שמר על רשת נקיה בדרך ל-0:1.


שני הביקורים הבאים של יובנטוס בגמר הניבו נצחונות, אבל השאיפה להפוך לכוח הדומיננטי ביותר בכדורגל האירופי אחרי ההצלחה המסחררת של מרצ'לו ליפי ב-1996 לא התממשה. בורוסיה דורטמונד, עם אוטמר היצפלד על הקווים ומתיאס זאמר המופלא בתפקיד הליברו האולטימטיבי, גברו על מחזיקת הגביע ב-1997 בזכות צמד בזק של קרל היינץ רידלה במחצית הראשונה.


יובה סברה כי צירופו של זינדין זידאן יתרום לה, אבל הצרפתי הפגין משחק חלש בגמר באיצטדיון האולימפי במינכן, וגם שער מצמק של הנסיך הצעיר אלסנדרו דל פיירו לא הועיל. לארס ריקן כבש את השער המהיר ביותר כמחליף, 17 שניות בלבד אחרי שנכנס לתחומי המגרש. הכוכב הצעיר הקפיץ כדור אמנותי מעל אנג'לו פרוצי, ובדיעבד זה היה רגע השיא בקריירה המאכזבת שלו. דורטמונד ניצחה 1:3, בעוד ליפי חיכה שנה אחת בלבד להזדמנות נוספת.


גם הצ'אנס הזה הסתיים בפיאסקו. הגברת הזקנה נחשבה לפייבוריטית ברורה בגמר מול ריאל מדריד שהפגינה יכולת ירודה בליגה הספרדית, אבל יופ היינקס שם את כל הביצים בסל אחד, במטרה לשים קץ ל-32 שנה ללא זכיה בגביע האלופות. היה בכך לא מעט מזל, אבל פרדראג מיאטוביץ' הבקיע את שער הניצחון בדקה ה-66, בעוד זידאן, דל פיירו ופיליפו אינזאגי נותרו בידיים ריקות. המשחק של יובנטוס היה מעט זהיר מדי עד לספיגה, והיא שילמה על כך מחיר יקר.



אנצ'לוטי ומאלדיני עם גביע האלופות בו זכו על חשבון יובנטוס


ניתן לומר כי זהירות ושמרנות היו בעוכריה של קבוצת הפאר האיטלקית גם ב-2003. אלמלא ההשעיה הטרגית של פאבל נדבד, יובנטוס היתה הפייבוריטית מול מילאן. דהירתה נראתה חסרת מעצורים אחרי מותו של הבעלים ג'אני אניילי, וכולם תיכננו להקדיש לו את הגביע, אבל הכרטיס הצהוב המיותר של הכוכב הצ'כי בחצי הגמר מול ריאל מדריד טרף את הקלפים. ליפי, בקדציה השניה על הספסל, העדיף לא להסתכן מול קרלו אנצ'לוטי אותו החליף ביובה, והגמר באולד טראפורד היה משעמם למדי. הוא הסתיים בתיקו מאופס, בפעם היחידה בתולדות הטורניר עד כה, ויובנטוס החמיצה לא פחות מ-3 בעיטות בדו קרב הפנדלים. זו היתה לוזריות במיטבה.


12 שנה ופרשת קלצ'יופולי אחת חלפו מאז ועד ההעפלה השמינית של יובנטוס לגמר, ואנדראה פירלו האמין שיוכל להניף את הגביע במשחקו האחרון באירופה, גם אם היריבה היא ברצלונה. החלום הזה התנפץ לרסיסים מול יריבה קטאלונית עדיפה ומנוסה יותר, אשר ניצחה 1:3 באיצטדיון האולימפי בברלין (איצטדיונים אולימפיים לא מביאים מזל ללבנים-שחורים). לא היתה למסימיליאנו אלגרי תרופה נגד שלישיית MSN.


אז האם נראה בשבת הפסד שביעי של יובנטוס? יש משהו בקבוצה הזו שגורס אחרת. היא בטוחה הרבה יותר בכוחותיה בהשוואה ללפני שנתיים, והיא משדרת עוצמה פנימית. בנוסף, אף קבוצה מעולם לא הגנה על התואר בתולדות ליגת האלופות, והדבר לא משחק לטובתה של הבלאנקוס בקרדיף. "אנחנו לא חושבים על רצף ההפסדים בגמרים ורואים אותו אחרת – היה צריך להגיע לגמרים האלה", הצהיר אלגרי. אבל כדי לשבור את הקללה, ייתכן שיובנטוס תצטרך להבקיע לראשונה בתולדתויה יותר משער אחד בגמר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי