לאן היא נעלמה: מבנפיקה הגדולה נותר רק השם

בנפיקה
בנפיקה | AFP

הנשרים הודחו מליגת האלופות בשלב הבתים, כשסיימו במקום האחרון לאחר שנוצחו בכל ששת משחקיהם וספגו מאזן שערים 14:1. דני דבורין עם המסע אל שנות ה-60 בהם זכו הפורטוגלים בשתי אליפויות אירופה ברצף

(גודל טקסט)

שנים רבות מאד אני עוקב אחר בנפיקה ליסבון, ולמעשה עושה זאת מאז ימיה הגדולים בראשית שנות ה-60. אז אי אפשר היה שלא להתפעל מקבוצת הכדורגל הפורטוגלית שזרחה כאילו משום מקום, מודרכת על ידי מאמנה היהודי בלה גוטמן וחוגגת במגרש בניצוחו של כוכבה אאוסביו.

נכון, ימיה הגדולים בזירה המרכזית באירופה, בהם זכתה פעמיים בגביע היבשת לאלופות, חלפו מזמן, אבל אי אפשר להתעלם ממהלומת הנוק-אאוט שספגה השבוע בשלב הבתים של ליגת האלופות. לא רק שסיימה אחרונה בבית שכלל את מנצ'סטר יונייטד, באזל וצסק"א מוסקבה, אלא שנוצחה בכל שישה ממשחקיה. מאזן הכולל אפס נקודות והפרש שערים שלילי של 14:1, הם עבורה כבר בחזקת השפלה. כמעט לא טבעי היה לראות נתונים אלה בטבלה, ואולם זו המציאות, והיא רק מוכיחה שמבנפיקה הגדולה נותר למעשה רק השם.

זה הזמן לשתף את הקוראים באחד ממשחקי הגמר הגדולים ביותר שהיו בגביע אירופה לאלופות, ובו גברה בנפיקה 3:5 על ריאל מדריד. התאריך: השניים במאי 1962, המקום: האצטדיון באמסטרדם.

61.257 צופים ראו את המאבק הדרמטי, שהתנהל בשיפוטו של ההולנדי לאו הורן. ריאל הגיעה לגמר לאחר שהדיחה ברבע הגמר את יובנטוס, ובחצי הגמר את סטנדרד ליאז'. בנפיקה הדיחה ברבע הגמר את נירנברג, ובחצי הגמר את טוטנהאם. מלכתחילה היה ברור שצפוי גמר מרתק, מה גם שבנפיקה זכתה בגביע האלופות שנה קודם לכן, בזכות ניצחון בגמר (ללא אאוסביו), 2:3 על ברצלונה.

כוכביה של ריאל מדריד היו פושקאש, די-סטפנו, חנטו, דל-סול וסנטה-מריה. מנגד, הובילו את בנפיקה אאוסביו, קולונה, ז'רמאנו וסימואש.

פרנץ פושקאש פתח את הגמר הזה בסערה והעלה את הקבוצה הספרדית הנהדרת ליתרון של 0:2 משערים שכבש בדקות 18 ו-23. אולם הנשרים מליסבון השוו על ידי אגואש בדקה ה-25 וקאוום בדקה ה-33. ההונגרי השלים בדקה ה-39 שלושער אישי, אך היתרון 2:3 החזיק מעמד עד הדקה ה- 50, שבה השווה קולונה ל- 3:3. בדקה ה- 64 הוכשל אאוסביו ברחבת 16 המטרים, והוא עצמו בעט את כדור הפנדל פנימה לרשת הבלאנקוס. אחר כך, בדקה ה- 69, קינח בשער שני שלו, והתוצאה 3:5 נשמרה עד לסיום המשחק. זו הייתה זכייתה השנייה ברציפות של בנפיקה באלופת אירופה.

אוזביו. העניק שני גביעי אירופה לבנפיקה (gettyimages)
אאוסביו. גיבור הניצחון 3:5 על ריאל מדריד (gettyimages)

מאז לא שבה הקבוצה הפורטוגלית לזכות בגביע היקר. האגדה מספרת שמאמנה, בלה גוטמן, הטיל עליה קללה כיוון שכעס על הנהלת הקבוצה, בהבטיחו שלא תזכה בגביע למשך 100 השנים הבאות. ב- 1990, כאשר מילאן ובנפיקה הגיעו למשחק הגמר שנערך בווינה, עלתה משלחת, ובראשה אאוסביו, אל קיברו של גוטמן הנמצא בבירת אוסטריה, וביקשה את סליחתו. תחינתם של הפורטוגלים שיחזור בו מהקללה לא עזרה, ומילאן ניצחה 0:1 משער של רייקארד.

בנפיקה הינה שיאנית הזכיות באליפות פורטוגל בכדורגל. היא זכתה באליפות 36 פעמים, בהן ארבע ברציפות בארבע העונות האחרונות.

שידרתי בטלוויזיה לא מעט ממשחקיה באותן שנים, וגם אם הצלחותיה בליגת ארצה ראויות לציון, השבוע סיום דרכה בליגת האלופות רק מעיד על הפערים הגדולים שבינה לבין הגדולות של אירופה.

פרנץ פושקאש. לא הצליח לעצור את הנשרים (gettyimages) פרנץ פושקאש. לא הצליח לעצור את הנשרים (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי