הקאמבק של האנגליות באלופות, פטר בוס הביא אסון על דורטמונד

מוחמד סלאח
מוחמד סלאח | AFP

לאחר דומיננטיות מוחלטת, ההגמוניה בצ'מפיונס עוברת מספרד חזרה לאנגליה, המשרה בשוורצגלבן גדולה על המאמן ההולנדי.האם בארסה תלך עד הסוף? האם ריאל תחזור לעצמה? עמית לוינטל מסכם את שלב הבתים

(גודל טקסט)

כוח האש האדיר של שלישיית האסים של פאריס סן ז'רמן ושל רביעיית הקסם של ליברפול הוביל לשיא שערים היסטורי בשלב הבתים של ליגת האלופות, שהסתיים אמש (שלישי). פטר בוס גרם לאסון בדורטמונד, נציגות הפרמייר-ליג הרשימו ומובטחים משחקי שמינית גמר גדולים שייתנו תשובות מרתקות לשאלות הבוערות. תובנות בולטות משלב הבתים בליגת האלופות 2017/8.

1. 3.19 שערים בממוצע למשחק בשלב הבתים של ליגת האלופות בעונת 2017/18 מהווים שיא היסטורי של ליגת האלופות. 306 שערים (ב-96 משחקים) ניתצו את השיא הקודם (292). ואולי המסקנה המיידית של רבים תהיה שהרבה גולים משמעותם התרחבות הפערים בין הגדולות לקטנות בליגת האלופות, אבל לאו דווקא. אמנם הפערים אכן גדולים, אבל שיא השערים החדש נובע קודם כל מכוח האש ההיסטורי של פ.ס.ז' ושל ליברפול.
בורוסיה דורטמונד של תומאס טוכל הלהיבה את כולם בעונה שעברה בשלב הבתים, כשקבעה שיא כיבושים היסטורי בשלב הבתים של ליגת האלופות עם 21 שערים. בעונת 2017/8 פ.ס.ז' קבעה שיא חדש (כבר במחזור החמישי) והעמידה את השיא החדש על 25. ליברפול אף היא התעלתה על השיא הקודם עם 23 שערים בשלב הבתים, כולל שתי שביעיות (0:7) מול שתי קבוצות שונות (מאריבור וספרטק) – הישג היסטורי שאפילו בארסה הלוהטת של גווארדיולה לא רשמה וספק גדול אם ישוחזר.

פ.ס.ז' וליברפול אינן קבוצות מושלמות. הקבוצה הצרפתית, עם כל הכבוד לפתיחת העונה המרשימה, מעוררת סימני שאלה אם ההגנה שלה מספיק איתנה. כמו כן, ניתן לתהות האם חוליית הקישור שלה מספיק איכותית, ועל ההגנה השייקית של ליברפול כבר אין עוד טעם להרחיב. אבל לשתי הקבוצות כוח אש אדיר – לפ.ס.ז' יש את שלישיית MCN עם ניימאר קבאני ואמבאפה. אגב, התגלית המעניינת ביותר לגבי ניימאר העונה היא שהסיומת שלו ברגל שמאל תוך כדי תנועה שמאלה היא קטלנית, והיא נשק מסוכן מאוד (כי שחקני הגנה דוחפים אותו לשמאל). קבאני הוא סקורר מטורף שבשנה וחצי אחרונות מעמיד בממוצע שער למשחק ואמבאפה כבש לפני יום הולדתו ה-19 כבר 10 שערים (ב-15 משחקים) בליגת האלופות מה שלא עשה אף בן-עשרה לפניו.

יורגן קלופ ספג המון ביקורת עד לפני חודש כשהיו פרשנים ואוהדי ליברפול שטענו שהוא לא יותר טוב מברנדן רוג'רס, שלטובת מי שלא זוכר – אמנם הייתה לו עונה מצוינת אחת טובה בליגה, אבל גם הוביל את ליברפול לקריסה אחרי שלואיס סוארס עזב לברצלונה. קלופ בנה קבוצה בצלמו ובדמותו, ובעידן שיש קבוצות כל כך משמימות – שהפרומואים למשחקים שלהם לרוב יותר מרגשים ומעניינים מהמשחקים עצמם, ראוי להעריך ולהעריץ את הכדורגל של הגרמני שהוא חוויה לצפייה.

ניימאר, קבאני ואבמפה. כוח בלתי ניתן לעצירה (AFP)
ניימאר, קבאני ואבמפה. כוח בלתי ניתן לעצירה (AFP)

נכון, המאמן הגרמני לא עשה את החיזוק הדרוש במרכז ההגנה ובעמדת השוער, נכון ליברפול היא קבוצה עם מאניה-דיפרסיה, אבל מרובע הקסם החצי ברזילאי חצי אפריקאי – קוטיניו פירמינו מאנה וסלאח זה תענוג לצפייה בכל משחק, וזו עוצמה מטורפת שמפחידה כל יריבה. המייטירדס צריכים רק חיזוק קל בהגנה בינואר ואת הקבוצה האנרגטית שלו שמשחקת באינטנסיביות נדירה, מספיק רעננה וכשירה בבוא האביב.

2. הבושה של בוס – דורטמונד בעונה שעברה עם טוכל – 14 נק', 4 נצחונות 2 תיקו, הפרש שערים 9:21 (12+), מקום ראשון מעל ריאל מדריד. דורטמונד העונה עם פטר בוס – 2 נק', 4 הפסדים 2 תיקו, הפרש שערים 13:7 (6-), מקום שלישי – 14 נק' אחרי טוטנהאם. אם בתחילת העונה לרבים היה נדמה שיש עתיד טוב לשידוך הזה, כעבור שלושה חודשים ברור לכל שהמאמן ההולנדי הוא אסון בדורטמונד.

יורגן קלופ. חייב חיזוק בינואר (AFP)
יורגן קלופ. חייב חיזוק בינואר (AFP)

האחריות אינה רק על בוס אלא גם על המנהל המקצועי, מיכאל צורק, שפישל בקיץ עם הרכש ובמיוחד שחקני ההגנה והשוער רומן בורקי. מעל הכל ברור שהג'וב הזה גדול בכמה מידות על מאמן מכבי ת"א לשעבר. ההתבזות עצומה – 11 משחקים רצופים בליגה ובליגת האלופות בלי ניצחון – מאז ספטמבר! כולל שני תיקואים עם אפואל ניקוסיה ושני הפסדים לעולות החדשות האנובר ושטוטגרט. בוס החינני שנראה לרוב אדיש על הספסל לא מפיח חיים בקבוצה ונדמה שלא מחובר ומתאים לאתוס של המועדון (תשאלו את קלופ).

ההנהלה של דורטמונד עוד לא פיטרה את בוס כי הכישלון שלו אולי מכסה קצת על הכישלון הגדול שלה, אבל נדמה שאין ברירה וזה עניין של זמן. לדורטמונד יש כעת משחק בית מול ורדר ברמן הלפני אחרונה, לאחר מכן מיינץ בחוץ, הופנהיים בבית ואז משחק אחרון לפני היציאה לפגרת החורף – קלאסיקר בגביע אצל באיירן מינכן.

בוס וזידאן. ההולנדי אסון לקבוצתו (AFP)
בוס וזידאן. ההולנדי גרם לאסון בקבוצתו (AFP)

3. ראוי להצדיע לברצלונה על הישג שיא בליגת האלופות – מקום 1 בשלב הבתים עונה 11 ברציפות, אבל בארסה יודעת הכי טוב שזה לא מבטיח כלום אחרי המפגש ההיסטורי עם פ.ס.ז' בשמינית הגמר בעונה שעברה. ריאל מדריד זכתה בליגת האלופות אחרי שסיימה במקום השני בשלב הבתים בעונה שעברה, וגם העונה הבלאנקוס סיימו רק במקום השני, וכמוה גם באיירן מינכן, יובנטוס וצ'לסי (שיכולה לקבל בהגרלה רק אחת מבין בארסה, פ.ס.ז' ובשיקטאש). המשמעות היא שנקבל שלושה מפגשי נוק-אאוט גדולים בשמינית הגמר, ואולי אפילו לארבעה. סיכוי גדול למפגש בין נציגות פרמייר-ליג לבין ריאל, באיירן ויובה.

4. נציגות הפרמייר-ליג הן המנצחות הגדולות של שלב הבתים, אבל כאמור זה לא מבטיח שום דבר לנוק-אאוט. חובת ההוכחה עליהן, כשיש ספקות לגבי כל אחת. טוטנהאם למרות שהרשימה וסיימה מעל ריאל מדריד, לא נספרת כמועמדת ללכת עד הסוף, על ליברפול מגחכים בגלל ההגנה שלה, יונייטד של מוריניו אולי קשה לפיצוח אבל גם אפורה ומוגבלת בקישור (במיוחד בלי פוגבה במיטבו וללא מיחיטריאן), צ'לסי חטפה מהלומה מרומא וסיימה אחריה, וסיטי אולי הכי מרשימה אבל כולם זוכרים שבאיירן של פפ תמיד קרסה באביב באירופה מול יריבות ספרדיות.

שחקני יונייטד. האנגליות חוגגות באלופות (AFP)
שחקני יונייטד. האנגליות חוגגות באלופות (AFP)

בכל מקרה אחרי עידן של דומיננטיות ספרדית בכדורגל האירופי בין 2006 ל-2007 (בארסה וריאל זכו ב-7 מ-12 גביעי האלופות האחרונים וסביליה ואתלטיקו זכה ב-7 מ-12 גביעי הליגה האירופית/גביע אופ"א האחרונים), יתכן שאנחנו עדים לקאמבק של קבוצות הפרמייר-ליג. עד לפני חמש שנים היינו בעידן של עוצמה אנגלית אמנם אף קבוצה אנגלית לא רשמה יותר מ-50% הצלחה בגמרים בעידן הזה, בין 2005 ל-2012 בכל גמר השתתפה נציגה אנגלית, פרט ל-2010 (אינטר-באיירן), כשב-2008 היה גמר של מנצ'סטר יונייטד מול צ'לסי.

ב-2013, דווקא כשהגמר נערך בוומבלי, אף נציגה מהפרמייר-ליג לא הגיעה אפילו לרבע הגמר! ומאז חמש עונות בלי נציגה אנגלית בגמר. העונה זה אמור להשתנות לאור היכולת המרשימה של מנצ'סטר סיטי והפוטנציאל של יונייטד וליברפול.

לואיס סוארס. ההגמוניה באלופות עוברת מספרד לאנגליה (טוויטר)
לואיס סוארס. ההגמוניה באלופות עוברת מספרד לאנגליה (טוויטר)

אמנם בארסה וריאל מנוסות ויודעות שצריך להגיע לשיא באביב, אבל אי אפשר להתעלם מכך שנדמה שהספרדיות בנסיגה, כך לפחות מסתמן עם ההדחה של אתלטיקו, עם הבלאנקוס שחסרים רעננות ורעב, ומראה סימנים של היותה מעבר לשיא אחרי שני גביעי אירופה רצופים. מצד שני, כריסטיאנו כבש בכל משחק בשלב הבתים ולך תעצור אותו בליגת האלופות. הקטאלנים תחת ארנסטו ואלוורדה אמנם מסודרים וקשים להכנעה, אבל אין ספק שהאיכות ההתקפית נפגעה בשל עזיבת ניימאר וצריך לבחון את ברצלונה מול היריבות האיכותיות ביותר.

האם בארסה מספיק איכותית ללכת עד הסוף? האם ריאל תחזור לעצמה במאני טיים? האם ממעיטים בפוטנציאל של באיירן? האם פ.ס.ז' של ניימאר שווה תואר היסטורי או שזו בכלל סיטי המרשימה של פפ, או שפפ שוב יקרוס באביב? האם כוח האש של ליברפול יכול לייצא מסע קסום? האם למוריניו נשאר מה למכור? האם יהיו חיזוקים משני משחק בינואר?

האם ליברפול תצא למסע קסם נוסף? (gettyimages)
האם ליברפול תצא למסע קסם נוסף? (gettyimages)

הרבה שאלות בוערות, נחכה לפברואר עד מאי לשלבי הנוקאאוט כדי לקבל את התשובות המרתקות בעונה שכזכור נחתמת במונדיאל ברוסיה.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי