"יוהאן קרויף החדש": עולם הכדורגל מתמוגג מפרנקי דה יונג

פרנקי דה יונג
פרנקי דה יונג | Gettyimages

הקשר בן ה-21 מקבל מחמאות מכל מי שראה אותו משחק ובזכותו הולנד הדיחה את צרפת וגרמניה מליגת האומות. הקבוצות הגדולות ביבשת כבר רבות עליו, אבל הוא בסך הכל רוצה להחזיר את אייאקס למרכז הכדורגל האירופי

(גודל טקסט)

פעם, אייאקס אמסטרדם הייתה אחת הקבוצות הפופולאריות באירופה. אבל כבר 13 שנה שהיא לא עולה אפילו לשלב הנוקאאוט בליגת האלופות, מה שגרם להתרחקותה מהתודעה של אוהדי הכדורגל הצעירים. השנה היא חוזרת לקדמת הבמה האירופית ועושה זאת עם הנשק שתמיד היה הכי חזק שלה – טיפוח שחקנים צעירים.

היא עושה זאת בזכות אקדמיית הכדורגל שלה שלא מעט זמן נחשבה לטובה ביבשת. בסגל הנוכחי משחקים שניים מהכישרונות הצעירים הכי מבוקשים באירופה: הבלם מתיאס דה ליכט בן ה-19 והקשר פרנקי דה יונג בן ה-21 שהפכו לשחקני הרכב ראשון גם בנבחרת הולנד שהצליחה להדיח את צרפת מליגת האומות. אייאקס כנראה יכולה לעשות עם השניים סיבוב פרידה העונה. שניהם מבוקש בברצלונה, בעוד הקשר מבוקש גם במנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז' שעשויות לריב עליו בקיץ.

דה יונג החל את הקריירה שלו בווילם טווי הקטנה בגלל שנולד בכפר קטן בשם ארקל שממוקם בין טילבורג, העיר בה משחקת ווילם, והעיר רוטרדם. בגיל 17 החלו אצל הנער מחשבות על התקדמות בקריירה. מארק אוברמארס, המנהל הספורטיבי של אייאקס, ניסה לשכנע אותו להגיע לקבוצה כבר ב-2011, אבל פרנקי העדיף להישאר עוד ארבע שנים בווילם.

את פרנקי מתארים בהולנד כילד מתוק עם חיוך שובה לב, אבל על המגרש הוא הבוס הגדול. יש כאלה שכבר מכנים אותו "יוהאן קרויף החדש". אולי זה מוגזם, אבל מדובר בשחקן עם הרבה פוטנציאל ופפ גווארדיולה הוא אחד המעריצים שלו. ההשוואה עם קרויף נובעת מהסיבה שדה יונג, כמו הקשר האגדי, היה מנהיג קבוצה כבר בגיל 17. מאמנו בנוער של ווילם, יוס בוחרס, אמר עליו: "בגיל שבע הרגשתי שהוא כבר בוגר וזה הלך וגבר ככל שהוא גדל. שאלו אותי מי שחקן גדול יותר – ליאו מסי או כריסטיאנו רונאלדו, אמרתי להם תרשמו את השם פרנקי דה יונג".


"בגיל שבע הרגשתי שהוא כבר בוגר וזה הלך וגבר ככל שהוא גדל" (Gettyimages)

דה יונג אמר העונה שהוא מוחמא מההתעניינות של ברצלונה, אבל אחרי שאייאקס עלתה לשלב הבתים של האלופות החליט להישאר לפחות עד לקיץ 2019. בוחרס המשיך לשבח את דה יונג: "יש מעט שחקנים בעולם שקיבלו את הכישרון שלו. מדובר בטכניקת משחק עדינה שאין לאף אחד. לא ראיתי בכל חיי כזה כישרון".

עלי דורסון, סוכנו של דה יונג, מחזיק גם בשחקנים כמו ויקטור לינדהולף ואמיל פורסברג השבדים, הצליח להחתים את דה יונג, שעתיד להכניס לו הרבה מאוד כסף, בגלל שבנו שיחק איתו בווילם טווי. היום דורסון נחשב כמו האבא השני של קשר נבחרת הולנד. הוא סיפר על ההיכרות שלו עם דה יונג: "הבן שלי התאמן בווילם, אבל ראיתי את דה יונג משחק במגרש אחר ומיד הבנתי שהוא כישרון מיוחד. אי אפשר היה להתעלם מהטיפול שלו בכדור. לאט לאט הבנתי שאני מגיע למגרש לראות את הבן שלי, אבל העיניים נודדות לדה יונג. מה שהוא קיבל מאלוהים זו מתנה שכל כדורגלן היה רוצה לקבל". פרנק היינן, כתב ESPN , אמר על הקשר: "אם אתה רואה קלטת וידאו שלו אתה רואה קלטת שמלמדת איך לשחק כדורגל. פרנקי הוא כמו שף ראשי בתוכניות הבישול".

כאמור, אייאקס צריכה להודות לאוברמארס על שהתעקש עם דה יונג. אוברמארס עצמו אמר למגזין "פוטבול אינטרנשיונל": "ראיתי אותו משחק ואחרי שלוש נגיעות בכדור החלטתי שאני רוצה אותו. הוא היה רזה בטירוף, קטן עם רגליים רזות, אבל הוא ידע לשחק כדורגל. הדרך בה נגע בכדור, איך שהוא הסתובב והמסירות שלו היו ללקק את האצבעות. זה לקח לנו ארבע שנים לבשל אותו כדי שיפרוץ ועכשיו ברצלונה רוצה לקטוף את הפירות. כל מה שהיינו צריכים לשפר אצלו זה את חוזקו הגופני". הוא מוערך כיום ב-40 מיליון יורו באתר "טראנספרמארקט.קום", אבל בגלל ההתקדמות שלו העונה מחירו יכול להגיע גם ל-70 מיליון.

דה יונג אמר על עצמו: "כשהיינו ילדים החלטנו לשחק עם כדור קטן יותר ברחוב כי זה עזר לנו יותר לשלוט בו, וזה עבד. עברתי לאייאקס כי אהבתי את העובדה שהם גידלו עשרות צעירים ותמיד ידעתי שיוהאן קרויף גדל ושיחק שם וזה מחמיא לי שמשווים אותי אליו, אבל יש לי עוד הרבה לעבור כדי להגיע לקרסוליים שלו". בקיץ דה יונג יעמוד בפני החלטה קשה מאוד, איזו קבוצה לבחור. בינתיים אוהדי אייאקס עוד יכולים להתענג עליו.


"מה שהוא קיבל מאלוהים זו מתנה". פרנקי דה יונג במדי נבחרת הולנד (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי