בחזרה לניינטיז: הכוכב האדום הפכה לקבוצה המרגשת בליגה האירופית

שחקני הכוכב האדום חוגגים
שחקני הכוכב האדום חוגגים | Getty

26 שנים קשות עברו על הקבוצה הסרבית מאז הוכתרה כאלופת אירופה. מאמנים מוצלחים וזרים טובים במחירי מבצע באו במקום כוכבים מקומיים שבורחים בגיל צעיר והצעידו אותה לשלב ה-32. ב-19:00 (ספורט1): צסק"א

(גודל טקסט)
הליגה האירופית יוקרתית עבור מועדונים רבים, אבל שתי קבוצות היו גאות במיוחד להשתתף בה העונה. הראשונה היא קלן, שהעפילה למפעל אירופי לראשונה מאז 1991, ועשרות אלפי אוהדיה ליוו אותה במסעים המרגשים. השנייה היא הכוכב האדום בלגראד, אשר גם עבורה 1991 מהווה ציון דרך קריטי בהיסטוריה. זו השנה בה הניפו הסרבים את גביע האלופות, אחרי ניצחון סנסציוני בפנדלים על מארסיי בגמר. מאז פירוק יוגוסלביה, התרסקה האימפריה לרסיסים, וההצלחה היחסית העונה גורמת לאופוריה של ממש בקרב מעריציה השרופים.


אפשר להבין אותם. הגעגועים לקבוצה האדירה מתחילת שנות ה-90', בכיכובם של דיאן סאביצ'ביץ', רוברט פרוסינצ'קי, סינישה מיכאילוביץ', ולאדימיר יוגוביץ' ודארקו פאנצ'ב עדיין עזים. לאורך עשורים, היתה הליגה היוגוסלבית תחרותית ומרתקת, ונציגיה התמודדו בכבוד בזירה האירופית, בין היתר בגלל החוק שאסר על השחקנים לעבור לקבוצות זרות לפני גיל 28. כל זה נעלם כלא היה כאשר יוגוסלביה הפסיקה להתקיים. למלחמת האזרחים היתה השפעה לא מבוטלת על הנסיגה, אבל הגורמים הכלכליים היו חשובים הרבה יותר. בליגה הסרבית הצנועה, נותרו שתי קבוצות על מבלגראד – הכוכב האדום ופרטיזן. הרמה הכללית היתה נמוכה, היציעים התרוקנו, הספונסורים לא השקיעו כסף, וכל שחקן מוכשר העדיף מיד לברוח, אפילו לקבוצות קטנות במערב אירופה.




תוסיפו לכך ניהול שערורייתי ומאבקי כוח פנימיים, ותקבלו מצד עגום במיוחד. ב-1992 קיימה הכוכב האדום את משחקה האחרון באירופה באביב, כאשר הפסידה לאנדרלכט ולא הצליחה להעפיל שוב לגמר גביע האלופות. מאז, היא מעולם לא שרדה את חודשי הסתיו באירופה, ובעשור האחרון לא התקדמה אפילו מעבר למוקדמות בקיץ. השתתפותה האחרונה בשלב הבתים היתה בעונת 2007/08, כאשר המפעל עדיין נקרא גביע אופ"א, וגם אז היא הפסידה בכל 4 המשחקים. מאז, היא הודחה באופן קבוע בשלבים המוקדמים, לעתים מול יריבות שקולות כמו אפואל ניקוסיה, סלובן ברטיסלאבה, צ'רנומורץ אודסה האוקראינית או קייראט הקזחית. השפלה רדפה השפלה, ובשלב מסוים איבדו האוהדים את התקווה. הם ידעו שאין לכוכב האדום סיכוי אמיתי באירופה.


המומנטום השתנה באופן משמעותי לפני שנתיים, כאשר המאמן המונטנגרי מיודראג בוז'וביץ' הצליח לבנות סגל תחרותי מאוד עבור הזירה המקומית, ושבר שיאים בדרך לאליפות שניה בלבד בעשור האחרון, עם מאזן מדהים של 26 ניצחונות ו-4 תוצאות תיקו ב-30 משחקים. בעוד הסרבים הצעירים המבטיחים ביותר עדיין עזבו את המולדת, שם המועדון דגש על החתמת זרים איכותיים במחירי מבצע, והדבר הוכיח את עצמו. וגם אם האליפות חמקה ב-2017 במסגרת שיטה חדשה לליגה שכללה קיזוז ולא היתה פופולרית בלשון המעטה, העתיד נראה טוב לקראת הקרבות ביבשת.



מילוייביץ'. הבטיח לעלות מהמוקדמות עד הכי רחוק שאפשר (Getty)


סביר להניח שאף קבוצה לא עוררה התלהבות כה גדולה בקיץ האחרון במסגרת מוקדמות הליגה האירופית. כל הצד האדום-לבן של בלגראד עקב בשקיקה אחרי מעללי הכוכב האדום, למרות שבוז'וביץ' העדיף לעזוב. מחליפו, ולדאן מילוייביץ', הבטיח להפוך לקבוצה הראשונה שמתחילה את העונה בסיבוב המוקדמות הראשון ומעפילה לשלב הבתים בליגה האירופית. והוא עשה זאת, כאשר יציעי איצטדיון מרקאנה המיתולוגי היו מלאים עד אפס מקום. הנצחונות על פלוריאנה ממלטה ואירטיש הקזחית היו שגרתיים, אבל מול ספרטה פראג וקרסנודאר התעלו הסרבים על עצמם. אחרי הניצחון 1:2 על הרוסים, החגיגות ביציעים וברחובות בלגראד היו מדהימות, כמעט כמו אחרי הזכייה ב-1991. צריך לראות כדי להאמין.


Red Star Belgrade fans after their goal against Koln #UEL#CZVKOEpic.twitter.com/RCgES547cv

— Tom Wood (@EFJtomwood) December 7, 2017


רצה הגורל, והכוכב האדום שובצה בשלב הבתים דווקא עם קלן, לצד ארסנל ובאטה בוריסוב. המשחקים בין שתי הקבוצות המרגשות של המפעל היו טעונים וצמודים, ובשני המקרים ניצחו הסרבים 0:1. יש לומר כי האדומים-לבנים לא הלהיבו במיוחד. עם 3 שערי זכות ושני שערי חובה בשלב הבתים, נרשם במשחקיהם פחות משער למשחק במצטבר, אבל לאוהדים לא היה אכפת. ההישג מול הגרמנים במחזור האחרון הבטיח שהם סיימו על חשבונם במקום השני, מתחת לתותחנים, והמשיכו באירופה מעבר לחג המולד לראשונה מזה 26 שנה. יותר מרבע מאה מאז המשחק ההוא מול אנדרלכט. רוב שחקני הסגל הנוכחי כלל לא נולדו אז.


"הדור הזה ראוי להישג המרשים. זה פרס עבור כל המאמץ שהשחקנים והאוהדים השקיעו לאורך 14 המשחקים שלנו באירופה העונה" אמר מילוייביץ' במסיבת העיתונאים. ואז קיבלו כולם את הבשורה המשמחת בהגרלה – צסק"א מוסקבה מגיעה לבלגראד.



האולטראס הכוכב האדום ביחסים הדוקים עם המקביל של ספרטק מוסקבה. נאתכו וצסק"א צפויים להחיים לא קלים


זה לא דבר של מה בכך. ראשית, הסרבים נהנים תמיד לשחק מול נציגות אמא רוסיה, והמאבקים מול קרסנודאר עדיין טריים מאוד בזיכרון. שנית, האולטראס של ספרטק מוסקבה הם בעלי הברית הקרובים ביותר של אוהדי הכוכב האדום. זו ידידות שנמשכת כבר שנים ארוכות, ולכן צסק"א, כיריבה העירונית הגדולה של ספרטק, הופכת אוטומטית ליריבה שנואה גם עבור הכוכב האדום.


הערב, אם כך, יהיה זה גם משחק היסטורי ראשון מאז 1992, וגם סוג של דרבי. האווירה מבטיחה להיות מרגשת מכל הבחינות, וגם האוהדים הנייטרלים לא יוכלו להישאר אדישים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי