זקוק לתרופה: רק הגביע יכול להציל את מונטלה

וינצ'נזו מונטלה
וינצ'נזו מונטלה | Gettyimages

אוהדי סביליה עוד זועמים על פיטוריו של בריסו שחלה בסרטן, והמאמן האיטלקי עשוי לשלם את מחיר ההתנהלות הבעייתית של המנהל המקצועי. ניצחון על לגאנס (22:30, ספורט4) וכרטיס לגמר יעניקו לו קצת שקט

(גודל טקסט)

האם יש כאן צדק פואטי? חובבי הכדורגל ברחבי העולם לא קיבלו בעין יפה את ההחלטה של הנהלת סביליה לפטר את המאמן אדוארדו בריסו במהלך טיפוליו נגד מחלת הסרטן. כעת, כחודש מאוחר יותר, המשבר רק הלך והעמיק עם מחליפו על הקווים, וינצ'נזו מונטלה. הקדנציה הקצרה של האיטלקי כבר נמצאת בסכנה, ולתוצאת משחק הגומלין מול לגאנס בחצי גמר הגביע הספרדי הערב (רביעי, 22:30, ספורט4) עשויה להיות השפעה דרמטית על המשך דרכו של המועדון.

השתלשלות העניינים בפרשת בריסו הותירה טעם מר מאוד גם בקרב האוהדים השרופים ביותר של המועדון. ב-21 בנובמבר, חזרו האנדלוסים מפיגור 3:0 במחצית ל-3:3 מול ליברפול בליגת האלופות, ומיד לאחר מכן נפוצו הדיווחים על מחלתו של המאמן הארגנטיני. שמועה, שהפכה לפופולרית מאוד ברשתות החברתיות ואומצה בשקיקה על ידי כלי תקשורת רבים, טענה כי בריסו סיפר לשחקניו על הטרגדיה האישית בהפסקה, וכך עודד אותם לבצע קאמבק פנטסטי למענו. האמת קצת פחות ציורית – השחקנים ידעו על הסרטן כבר אחרי הניצחון על סלטה ויגו, האקסית של בריסו, מספר ימים קודם לכן. הגרסה הזו אף אושרה בהודעה הרשמית של סביליה עצמה, בה הבטיח המועדון לעזור לארגנטיני ככל שיידרש. "אנחנו עומדים לצידו", נכתב שם.

והנה לכם, דווקא אחרי סדרת הטיפולים הרפואיים המוצלחים, הופרה ההבטחה הזו. תקופה לא מוצלחת בליגה הספרדית, אשר הניבה נקודה בשלושה משחקים, גרמה למנהל הספורטיבי אוסקר אריאס לשנות את דעתו ולהעיף את המאמן לכל הרוחות. ביציעים לא הבינו מדוע אזלה הסבלנות. אמנם נכון שההתאקלמות של בריסו לא עברה חלק, וסביליה השיגה מספר תוצאות בעייתיות מאוד בחודשיו הראשונים בתפקיד, בין היתר התבוסה 5:1 במוסקבה מול ספרטק בליגת האלופות, ו-5:0 במחצית מול ריאל מדריד בליגה. עם זאת, האנדלוסים עדיין היו בצמרת, עלו לשמינית גמר בליגת האלופות, והמצב הרפואי של בריסו חייב לנהוג בו בכפפות של משי. הוא היה ראוי לקבל זמן להוכיח את עצמו. כי הרי אם כבר מישהו נכשל, הרי שזהו אריאס בעצמו.

המשימה של המנהל הספורטיבי החדש הייתה קרובה לבלתי אפשרית – להחליף את הדמות האגדית ביותר בתולדות המועדון. מונצ'י, העילוי הנדיר בכל הקשור לשוק ההעברות, עשה עבודה מדהימה וזכה להכרה כלל עולמית על פועלו רב השנים. אחרי שהחליט לשנות את האווירה וקיבל את התפקיד ברומא, לא שיחזר אריאס את ההצלחה, וזה היה צפוי. ההעברות שבוצעו בקיץ האחרון, ובראשם החלוץ הקולומביאני לואיס מוריאל, לא הצדיקו את עצמן נכון לעכשיו, והלחץ על איש המקצוע היה גדול. אולי המצוקה האישית גרמה לו לנסות להסיט את האש ולפטר את בריסו, והארגנטיני הואשם בכך שביצע רוטציות נרחבות מדי בהרכב ומנע יציבות. יש בכך אמת, אבל למה היה צריך להביא אם כך במקומו את מונטלה, אשר חטא במחלה דומה מאוד במהלך הקריירה.

וינצ'נזו מונטלה. הקריירה בסכנה (gettyimages)
וינצ'נזו מונטלה. הקריירה בסכנה (gettyimages)

כדי להבין את גודל ההימור על האיטלקי, די להזכיר כי הוא המאמן הראשון של סביליה מאז 1987 שלא מדבר ספרדית. הבוס הקודם שלא הכיר את השפה היה ג'וק וולאס הסקוטי, אגדה של אוהדי ריינג'רס, והקדנציה שלו באיצטדיון ראמון סאנצ'ס פיחואן הייתה קצרה במיוחד. הנתון הזה היה ידוע למונטלה שנכנס לסיטואציה לא פשוטה – גם להחליף מאמן פופולרי שפוטר על אף היותו חולה סרטן, גם לקבל לידיו סגל לא מאוזן שבנה אריאס, גם להתמודד עם בעיות חברתיות בחדר ההלבשה המפולג, וכל זאת כאשר צל הפיטורים ממילאן עדיין מרחף מעל ראשו.

לפני שנתיים היה מונטלה השם העולה בשמי הכדורגל האיטלקי. הוא ביסס את עצמו כטקטיקן מעולה ונועז על ספסל פיורנטינה, הצליח בסמפדוריה, ונתפס כמנוסה מאוד יחסית לגילו הצעיר. תוסיפו לכך את ההילה של חלוץ עבר מעולה במדי סמפדוריה ורומא, ותקבלו את הסיבה לכך שמילאן הסכימה לשלם פיצויים על מנת למנותו בקיץ 2016. אלא שהמציאות בסן סירו הייתה גדולה עליו, והציפיות אחרי מסע רכש מטורף ולא הגיוני בקיץ האחרון היו מוגזמות. מונטלה פוטר, בדיוק כמו כל קודמיו, והוגדר כפלופ.

תדמיתו ספגה מהלומה, לא בהכרח רק באשמתו, והגעתו לספרד הייתה מפתיעה מאוד בנסיבות אלה. "לא ציפיתי לכך", הודה מונטלה בעצמו. אחרים היו בוטים יותר. "זה הזוי שמונטלה לקח את מקומו של בריסו, במיוחד אחרי שנכשל במילאן. יש אלפי מאמנים שיכולים לעשות את העבודה. אנשי עסקים לא יכולים לנהל כדורגל. בריסו ראוי לתמיכה, והמצב הזה חייב להשתנות", כתב דייגו מראדונה.

אדוארדו בריסו. פופולרי (gettyimages)
אדוארדו בריסו. פופולרי (gettyimages)

רצה הגורל, ומשחק הבכורה של האיטלקי בליגה היה הדרבי הלוהט מול בטיס, והיריבה בירוק-לבן ניצחה 3:5. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה בה כבשה בטיס חמישייה במגרשה של סביליה, ואקורד הפתיחה הצורם העמיד את מונטלה בעמדה פגיעה הרבה יותר. ההמשך היה קטסטרופלי לא פחות. למונטלה ניצחון ליגה אחד בלבד בחמישה משחקים. הוא הפסיד לאלאבס הקטנה, איבד נקודות בתיקו ביתי דרמטי מול חטאפה, ובסוף השבוע האחרון הובס שוק על ירך באצטדיונה של אייבר, 5:1. לספוג שתי חמישיות תוך חודש מקבוצות כאלה – היש עלבון גדול יותר? "אני יכול לבקש סליחה מהאוהדים", אמר מונטלה, אך ההתנצלות לא התקבלה.

ורק הריצה בגביע מאפשרת לו להשאיר איכשהו את הראש מעל המים. ניצחון כפול על קאדיס מצמרת הליגה השנייה בשמינית הגמר היה נחמד. ניצחון כפול על אתלטיקו מדריד ברבע הגמר היווה הישג משמעותי מאוד. במשחק הראשון בחצי הגמר מול לגאנס, השיגה סביליה תיקו 1:1, והיא נמצאת במרחק נגיעה מהעפלה לגמר. הדבר הכרחי על מנת להביא מעט שקט תעשייתי למערכת, אבל השחקנים יודעים היטב כי לגאנס ניצחה את ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו ברבע הגמר. היריבה מסוכנת מאוד, קל וחומר במצבם הנוכחי של האנדלוסים. ואם סביליה תפסיד שוב, לא כדאי לקנא במונטלה ובאריאס. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי