חופשי ולגמרי לבד: על הדומיננטיות של קיין ולוקאקו

רומלו לוקאקו
רומלו לוקאקו | AFP

בזמן שהתרנגולים דוהרים, המספרים של המפציץ האנגלי כבר פתחו חזית בין פוצ'טיניו לפפ ומעלים סימני שאלה. מוריניו אומנם ממשיך להסתגר, אך תלוי בצורה מוחלטת בבלגי. ב-14:30 הם נפגשים בספורט1

(גודל טקסט)

לפני כמעט חודש כעס מאוד מאוריציו פוצ'טינו על משפט שאמר אחד הקולגות שלו על העובדה שהארי קיין הוא טוטנהאם, וטוטנהאם היא הארי קיין. פוצ'טינו כעס בצדק. החלוץ המרכזי שלו באמת ענק, אבל המנג'ר הארגנטיני בנה תלכיד יוצא מן הכלל שכולל הגנת ברזל והתקפה שנראית כמו מכונה משומנת, שהפך את טוטנהאם למועמדת לגיטימית לתואר.

ובכל זאת, עולה השאלה מה היה קורה אילו חלוץ אחר היה נמצא בחוד של הספרס. השאלה הזו קיבלה תשובה לא מדויקת השבוע בגביע הליגה, כשטוטנהאם הודחה מהמפעל בידי יריבתה המושבעת ווסטהאם. זה לא מדויק, כי פוצ'טינו לא העלה את ההרכב הכי חזק, ובעיקר הדברים נכונים בנוגע להגנה שחטפה שלושה שערים ברבע שעה. ועדיין, זה סוג של תשובה לשאלה איפה הייתה טוטנהאם בלי קיין. על פי המספרים.  

היום ייפגשו באולד טראפורד שני החלוצים המובילים של הפרמייר-ליג. שניהם נושאים על גבם הרחב את פתיחת העונה הטובה בליגה, שניהם דומיננטיים מספיק כדי לענות לכל מי ששואל מה היה קורה בלעדיהם. קיין אחראי לתשעה מ-19 שערי הליגה של קבוצתו (שמונה שערים ובישול), רומלו לוקאקו אחראי לתשעה מתוך ה-22 של ז'וזה מוריניו (שבעה שערים ושני בישולים). הדומיננטיות הזו קיימת בהרבה מועדונים גדולים, תמיד יש את הכובש המוביל וזו לא המצאה של הפרמייר-ליג העונה. אבל שתי הקבוצות שייפגשו היום הן ללא ספק כאלה שתלויות בשניים שהזכרנו.

קחו לדוגמה את מוליכת הטבלה הדורסנית, מנצ'סטר סיטי. הקבוצה של פפ גווארדיולה מחזיקה את סרחיו אגוארו, שמעורב בהכי הרבה שערים העונה, וכל זאת בפחות משישה משחקים. לאגוארו יש שבעה שערים ושלושה בישולים, הוא דומיננטי מאוד, אבל גם בלעדיו סיטי ממשיכה להיות אותה מכונה מתקתקת. מתוך ה-32 שכבשה סיטי, לירוי סאנה היה מעורב בתשעה כיבושים (חמישה שערים וארבעה בישולים), סטרלינג בשמונה (שישה ושניים), קווין דה בריינה ודויד סילבה בשבעה (שער ושישה בישולים לכל אחד), ולז'סוס שישה שערים ובישול.


הארי קיין. טוטנהאם זקוקה לשערים שלו (AFP) 

אבל סיטי היא היוצאת מן הכלל. העונה הזו החלה בסימן הדומיננטיות של החלוצים אצל ארבע הראשונות. גם אלברו מוראטה פתח נהדר את העונה והיה מעורב בשמונה שערים מתוך ה-17 של צ'לסי, ועדיין השפעתו רחוקה מלהיות מכרעת על התוצאות הסופיות של הבלוז. נראה שהדוגמה הנכונה הגיעה בשבת, כשהחלוץ הספרדי עזב את המגרש בפיגור 2-1, ודווקא אז הקבוצה של אנטוניו קונטה התעוררה והבקיעה שלוש פעמים כדי לנצח, כולל צמד של המחליף מישי בטשואיי.

אצל קיין ולוקאקו הסיפור שונה. להוציא משחק אחד, לוקאקו כבש בכל אחד משבעת משחקי הליגה הראשונים של יונייטד, שהניבו 19 נקודות. בשני המחזורים האחרונים קרה משהו לשדים האדומים. רבים רואים בשינוי שיטת המשחק מול ליברפול כגורם לירידה ביכולת ההתקפית של לוקאקו וחבריו גם במשחקים שבאו אחרי – באירופה מול בנפיקה ובליגה מול האדרספילד. וכשלוקאקו לא מבקיע, ליונייטד קשה לקחת נקודות.

עד כמה הבלגי חשוב בסגל שנבנה באולד טראפורד יעיד מצבה של האקסית, אברטון. לא משנה כמה שמות הגיעו בקיץ וכמה כסף שפך הבוס של הכחולים מליברפול – בלי לוקאקו, אברטון פשוט נראית קבוצה אחרת לחלוטין.  חסרונו של מי שהיה עוגן התקפי בשנים האחרונות הוא סיבה מרכזית להתרסקות של רונאלד קומאן, שכבר שילם בכיסאו.


לוקאקו. כמב שהוא חסר לאברטון (gettyimages)

אצל קיין הסיפור הרבה יותר מובהק: כשקיין לא כבש בחודש אוגוסט, בשלושת המשחקים הראשונים בליגה, טוטנהאם השיגה רק ארבע נקודות. הניצחון היחיד שלה היה מול עשרה שחקנים של ניוקאסל. מהרגע שקיין נכנס ל"זון", התרנגולים השיגו 16 מ-18 נקודות בליגה, כשקיין מבקיע שמונה מתוך ה-15 במשחקים האלה.

באולד טראפורד ייפגשו שתי המדורגות שתיים ושלוש, אבל הראשונות בדירוג התלות בחלוץ המרכזי שלהן. נראה כמובן גם הבדלי סגנונות, ולא ברור עדיין אם מוריניו יחליט לשחק בסגנון איתו בחר לשחק מול ליברפול. סביר להניח שלא, אבל מה שבטוח, אם הוא ירצה לכבוש שער, הוא תלוי מעל הכל ביכולת של לוקאקו.

מנגד, פוצ'טינו לא יודע להסתגר בסגנון מוריניו. למרות שההגנה שלו הייתה הטובה בליגה בעונה החולפת וספגה רק שער אחד יותר ממנצ'סטר יונייטד, הסגנון של המזרח-לונדונים הוא ללכת קדימה, לחפש את כריסטיאן אריקסן, שימצא את קיין. בעיקר אחרי חסרונו בגביע הליגה, אפקט קיין יהיה משמעותי מאד עבור השחקנים האחרים, גם מנטלית. כל שנותר לנו הוא לקוות שנראה את השניים במיטבם. לוקאקו מארח את קיין, לא להחמיץ.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי