עישון פאסיבי: המאבק בנאינגולאן מסכן את השאיפות של רומא

ראג'ה נאינגולאן
ראג'ה נאינגולאן | AFP

בבלגיה ויתרו על הנינג'ה בגלל האהבה שלו לניקוטין, אך התוכניות של די פרנצ'סקו קרסו בשל הרצון להיצמד לקוד האתי. לקראת הקאמבק מול אינטר (21:40, ספורט2), יוכין על הסוגיה שמסעירה את עיר הנצח

(גודל טקסט)

האם כדורגלן יכול לנהל אורח חיים לא ספורטיבי אם הדבר לא פוגע לדעתו בביצועיו? זו הסוגיה שעומדת במרכזה של פרשת ראג'ה נאינגולאן אשר הסעירה לאחרונה את איטליה. במהלך חגיגות השנה האזרחית החדשה, פרסם הקשר הבלגי ברשתות החברתיות סרטונים, בהם הוא נראה שותה ומעשן ללא הפסקה. תגובת המועדון לא איחרה לבוא – נאינגולאן ננזף, וגם ההתנצלות לא מנעה ממנו את העונש. הכוכב הושעה מהמשחק הביתי מול אטאלנטה לפני שבועיים, ואוזביו די פרנצ'סקו קבע: "נקטנו את הפעולה לפי הקוד האתי של המועדון, איתו אני מזדהה, ואותו השחקן מקבל ללא עוררין. כל מי שמפר את ההוראות ייענש באותו האופן".

ואולם, את מי בדיוק הענישה רומא? ללא נאינגולאן, היא ספגה 2:1 מול יריבה שגילתה עליונות במרכז המגרש, והפיאסקו העמיק את המשבר שהתפתח בשבועות האחרונים. רומא לא הצליח לנצח את גנואה ואת קייבו, הפסידה ליובנטוס, איבדה ניצחון ביתי על ססואולו, האקסית המיתולוגית של די פרנצ'סקו, בדקות האחרונות, וכעת פתחה את 2018 עם כישלון ביתי צורם. עד לפני חודשיים, היא הייתה חזק בתמונת האליפות. כעת נאפולי רחוקה ממנה כבר 12 נקודות, והשאיפות הגדולות ירדו לטמיון. האם זה היה הזמן הנכון להושיב בחוץ את השחקן הכי דומיננטי של הקבוצה, בשל התנהגות שהייתה ידועה מראש?

הרי נאינגולאן מעולם לא הסתיר את הרגליו. במהלך יורו 2016, למשל, הוא צולם מעשן במלון, והמאמן הלאומי מארק וילמוטס הסביר: "יש בחדרו מרפסת, והוא יכול לעשות זאת. אנשים רבים בצרפת ובאיטליה מעשנים. אני לא הולך למנוע זאת ממנו אם הוא זקוק לכך. זה הגוף שלו, ואני גמיש בנושאים האלה. כל עוד הוא מציג יכולת גבוהה על המגרש, הוא יכול לעשות מה שבא לו".


שחקן המפתח של רומא. ראג'ה (AFP) 

הקשר היה אחד הטובים בשורות השדים האדומים באליפות אירופה, אך בלגיה הודחה ברבע הגמר בידי וויילס, וילמוטס פוטר, ומחליפו נקט בגישה שונה. רוברטו מרטינס בחר לא לסמוך על נאינגולאן, בין היתר בגלל הסיגריות, הותיר אותו פעמים רבות מחוץ לסגל. הכוכב אמר על כך במרץ 2017: "אני לא מתבייש בהרגל הזה, ולא מתחבא. אני יודע שצריך לתת דוגמא טובה, וגם לי יש ילדים, אבל אני בסך הכול כדורגלן. זה המקצוע שלי, ואני עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. התאכזבתי שלא קיבלתי זימונים אחרי הופעות טובות ביורו, ואני אף פעם לא מסתיר את תחושותיי. למאמן צריכים להיות שיקולים משלו, אבל אני מסתכל קדימה".

התסכול פרץ החוצה ביתר שאת באוגוסט, כאשר מרטינס שוב לא כלל את הקשר בסגל לקראת המשחקים מול גיברלטר ויוון. נאינגולאן הנסער פרסם פוסט חריף בו הצהיר בין היתר: "אין טעם להמשיך להיאבק על המקום שלי בנבחרת, עדיף להפסיק עם זה כאן ועכשיו". זמן קצר לאחר מכן, התברר שהחרטה הייתה מידית. "ממש לא פרשתי. אם וכאשר אעשה זאת, תשמעו זאת באופן רשמי ממני. אני בסך הכול מאוכזב. עדיין לא החלטתי דבר", הוא אמר. באופן מעט ביזארי, הוא אכן זומן למשחקי הידידות בנובמבר, אך נאלץ להחמיץ אותם בשל פציעה קלה.

כעת, פחות מחצי שנה לפני המונדיאל, שערוריית חגיגות השנה החדשה הייתה הדבר האחרון לו היה זקוק נאינגולאן על מנת לשכנע את הבוס לקחת אותו לרוסיה. זה לא הפריע לו להפיץ את הסרטונים המוזרים, כי זהו אופיו. הוא לא מעוניין להתחזות או להעמיד פנים. "צריך לדעת לשמוח", כתב הבלגי, לפני שהמועדון הכריח אותו לשנות את 'קו ההגנה'. האם הוא צודק? השאלה הזו מורכבת.

ידוע כי כדורגלנים רבים מעשנים, ורבים עוד יותר שותים אלכוהול על בסיס קבוע. צילומי פפראצי תפסו אותם לא פעם, ודי להזכיר את המקרה המפורסם של ג'ק ווילשר, או את התמונה של מרקו וראטי שעשתה לא מעט רעש בטוויטר. האם התנהלות פומבית בוטה למדי בנושא הופכת לנקודת תורפה? אולי דווקא נאינגולן צודק, כי הרי מבחינת המאמץ והיכולת באמת אי אפשר לבוא אליו בטענות.


איך מרטינס ויתר עליו? (GETTY) 

עם או בלי סיגריות, הנינג'ה הוא אחד הקשרים הנמרצים והפעלתנים ביותר בעולם. הספק העבודה שלו מופלא, התיקולים הנקיים שלו הפכו למותג בפני עצמו, הוא מכסה שטחים בכל פינה במגרש, מחלץ כדורים, בונה התקפות, ויודע גם לסיים אותן. הוא שחקן הכלבו האולטימטיבי, קשר רחבה לרחבה קלאסי. לא לחינם סימן אותו אנטוניו קונטה כאחד היעדים המרכזיים, הן כאשר היה ביובנטוס והן בקדנציה הנוכחית בצ'לסי. אם קונטה, אשר דורש מחניכיו משמעת מופתית והקרבה, מוכן להשלים עם הרגלי העישון של נאינגולן, מדוע אחרים מסרבים לעשות זאת?

אוהדי רומא רבים לקחו את הצד של הבלגי בפרשה הנוכחית. הם מעריצים את הנינג'ה בשל נאמנותו, ובזכות הסלידה הגלויה שלו מיובנטוס. נאינגולאן לא רק פסל על הסף את האפשרות לעבור לגברת הזקנה בעצמו – הוא אפילו אמר, בחצי חיוך, שהחברות שלו עם מיראלם פיאניץ' נפגעה אנושות כאשר הבוסני עבר מאולימפיקו למדי הזברה. זו העונה הרביעית המלאה של הבלגי בעיר הנצח, והוא תמיד נמצא שם – בקושי מחמיץ משחקים, ובדרך כלל מדורג כאחד הטובים על המגרש. חסרונו מול אטאלנטה זעק לשמיים.

הערב ב-21:40 בספורט2, בקרב הגדול מול אינטר בסן סירו, הוא אמור לחזור. "ראג'ה יבקיע פעמיים", הבטיח המגן השמאלי אלכסנדר קולארוב, וזה מעיד גם על ההערכה הרבה לה זוכה הבלגי בחדר ההלבשה. בסיבוב הראשון, הוא היה השחקן המצטיין של רומא מול נראזורי ובישל את השער של אדין דז'קו, אבל החבורה של לוצ'אנו ספאלטי חזרה וניצחה 1:3. הפעם משתוקק הבלגי לנצח את המאמן שטיפח אותו בשנתיים הקודמות. לספאלטי הסיגריות שלו לא הפריעו, והוא יודע עד כמה היריב שלו מסוכן.


מצפה לו. ספאלטי (Gettyimages) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי