המדריך לצרכן: כך תשיגו כרטיסים למונדיאל ברוסיה

קאזאן
קאזאן | Gettyiamges

אילו חברות מציעות חבילות, באיזה ערים כדאי לאוהדים לבקר ואיך קורה שדווקא הקהל הישראלי יהיה הרב ביותר מבין המדינות שלא העפילו? ספורט1 מביא לכם את כל מה שצריך לקראת חזרת אליפות העולם לאירופה

(גודל טקסט)

מונדיאל 2018 יתקיים בקיץ הקרוב בתאריכים ה-14 ביוני ועד ה-15 ביולי. משחקי הטורניר יתקיימו ברוסיה ב-11 ערים ו-12 אצטדיונים. למעשה, המונדיאל חוזר לאירופה לראשונה מאז שהתקיים בשנת 2006 בגרמניה.

מכיוון שגם לא ברור מתי תהיה הפעם הבאה שהטורניר יהיה באירופה הנגישה והקרובה אלינו (ב-2022 הוא צפוי להיערך בקטאר וב-2026 הוא ייערך בארה"ב), אנו צופים כי כמות הישראלים שתטוס בקיץ לרוסיה תעמוד על בין 8,000 ל-10,000 אנשים, אשר כל אחת ואחד מהם יצפו בממוצע בלמעלה משני משחקים במהלך הטורניר. ספורט1 מכין אתכם, הצרכנים לקראת המונדיאל ומספק לכם את המדריך המלא לרוכש הישראלי: ממה צריך להיזהר, באיזה נבחרות הישראלים מעדיפים לצפות והיכן כדאי לרכוש.

יוסי אלפסי, מנכ"ל חברת לייב טיקטס שמוכרת כרטיסים בלבד למונדיאל, טוען שהיקף הצופים הישראלים במונדיאל יהיה גדול יותר מזה שהיה בברזיל 2014: "צריך לזכור שהמונדיאל בברזיל היה יותר רחוק מבחינה גיאוגרפית. באותה תקופה גם חל מבצע צוק איתן ולכן יהיו יותר ישראלים ברוסיה מאשר היו בברזיל. צריך לשים לב שמבחינת מגמות הרוכשים – אם בברזיל אנשים רכשו חבילות מוכנות, כאן ישנה הבנה של הישראלי הממוצע, שבאפשרותו לבחור חבילה בעצמו וזה יותר ישתלם לו כלכלית. אנחנו מציעים, לפחות בשלב זה רק כרטיסים. רוב סוכני הנסיעות רוכשים מאיתנו את הכרטיסים.

מונדיאל 2018
מונדיאל 2018. חגיגה אירופית (טוויטר)

אז על מה לקוח שבא לרכוש חבילה למונדיאל צריך לשים את הדגש? לאלפסי התשובות: "לקוח חייב לבדוק שלושה דברים – הדבר הראשון הוא מענה שתספק לו החברה שהוא רוכש ממנה. אם יש לו טלפון או מייל שיוכל לספק לו מענה בשעת הצורך. בנוסף, יש לשים לב גם לעמלות שלא נראות בעת ההזמנה אך מתווספות לבסוף. דבר נוסף שיש לבדוק בקפידה הוא אתרים שמשתמשים בשמות זהים למותג אך בפועל אינם אמינים. אתרים עם שמות כמו worldcup.com וכדומה, נותנים ללקוח הרגשה שהוא רכש מחברה אמינה, אך בפועל לא כך הדבר".

ומה בנוגע למחירים? "מחירי הכרטיסים היו אטרקטיביים מאוד, בעיקר לפני ההגרלה. אם פעם אנשים יכלו לרכוש כרטיס לארגנטינה – איסלנד (עוד לפני שפורסם שזה המשחק שישוחק באותו אצטדיון) ב-250 יורו, היום המחיר האמיר ל-500 יורו ומעלה".

בלייב טיקטס מעריכים גידול של 50% בכמות הישראלים שיטוסו. במונדיאל הקודם היה צפי ל-8,000 ישראלים אך בפועל נסעו כ-6,000 בלבד. כמות הישראלים ברוסיה צפויה להיות הגבוהה ביותר מבין המדינות שלא העפילו למונדיאל – בפארקי האוהדים (פאנזון) המרכזיים במוסקבה, סנט פטסרבורג וסוצ'י יהיו הרבה יותר ישראלים מאיטלקים, אמריקאים והולנדים (מדינות כדורגל עם מסורת שלא העפילו למונדיאל הנוכחי).

נבחרת ספרד
נבחרת ספרד. פחות מושכת (AFP)

עוד מוסרים בחברה, שחובבי הכדורגל הישראלים, שחווים בין מונדיאל למונדיאל את הכדורגל האירופאי ואת טורניר היורו, מחפשים בעיקר כרטיסים למשחקים שיתקיימו בשלב הנוק-אאוט של הטורניר ולא כרטיסים לשלב הבתים. הציפייה לעלייה בכמות הישראלים שיטוסו בקיץ נובעת מהתעניינות גבוהה מצידם של שני קהלים שכמעט ולא היו רלוונטיים לפני ארבע שנים במונדיאל הקודם וגם לפני שנתיים בטורניר יורו 2016 – קהלים אלו הם יוצאי חבר העמים בישראל וערבים ישראלים.

יוצאי חבר העמים מתעניינים כמובן בשל הנבחרת המארחת, רוסיה, והערבים הישראלים בשל חמש נבחרות ממדינות מוסלמיות אשר העפילו למונדיאל (ערב הסעודית, תוניסיה, מרוקו, מצרים ואיראן). היעדים המבוקשים מבחינת ישראלים הם המשחקים אשר מתקיימים בערים מוסקבה, סנט פטרסבורג וסוצ'י. הערים הללו ערוכות טוב יותר מבחינת תשתיות תיירותיות ותחבורתיות, זאת בניגוד לערים אחרות אשר מארחות את הטורניר שאינן ערוכות לאירוח כפי שצריך. בערים הללו ניתן גם לסגור נסיעה לשבוע ולצפות ב-3-4 משחקים.

ומה מבחינת החבילות? כך לדוגמא, קיים ביקוש של ישראלים לנסוע לפחות משבוע ימים למוסקבה ולצפות במשחק הפתיחה שייערך ב-14 ביוני, במפגש בין ארגנטינה לאיסלנד ב-16 ביוני ובמשחק בין גרמניה למקסיקו ב-17 ביוני. גם נסיעה שלא כוללת את משחק הפתיחה היא אטרקטיבית מאוד עבור הישראלים. עוד שילוב שמעניין רבים הוא צמד המשחקים בשלב הבתים בסנט פטרסבורג כאשר ב-19 ביוני רוסיה תפגוש את מצרים וב-22 ביוני ברזיל את קוסטה ריקה, מי שיאריך את הנסיעה יוכל לצפות במשחק המסקרן בין ארגנטינה לניגריה שיתקיים ב-26 ביוני. נסיעה של שבוע לסוצ'י, יעד תיירותי אטרקטיבי בחודשי הקיץ, בין ה-23 ביוני ל-30 ביוני תאפשר לצפות במשחקים של גרמניה נגד שבדיה, אוסטרליה נגד פרו ומשחק בשמינית הגמר (הראשונה בבית 1 נגד ה-2 בבית 2).

אוהד רוסיה
אוהד רוסיה. יקבל תמיכה מהחברים בישראל (AFP)

עוד חבילה מעניינת שניתן לבנות בנפרד זו נסיעה של שבוע למוסקבה בין ה-27 ביוני ל-4 ביולי. בתקופה זו ניתן יהיה לצפות במשחק בין ברזיל לסרביה בשלב הבתים, ובשני מפגשים משלב שמינית הגמר (הראשונה בבית 2, הכולל את פורטוגל וספרד, נגד ה-2 בבית 1, הראשונה בבית 8 נגד ה-2 בבית 7, הכולל את אנגליה ובלגיה).

הנבחרות הכי פופולריות בישראל הן ברזיל, ארגנטינה, אנגליה, ספרד, גרמניה וצרפת. בשל ההתעניינות הגדולה של יוצאי חבר העמים בנבחרת הרוסית גם רוסיה הצטרפה למועדון השנה. נתון חשוב נוסף הוא שכל משחקי רבעי הגמר לא יתקיימו בערים המרכזיות – מוסקבה וסנט פטרסבורג. המשחקים יתקיימו בקאזאן, נובוגראד, סמארה וסוצ'י. ישנם ישראלים שמתכננים נסיעה של שבוע לאזור סיביר ב-2 ביולי כדי לצפות במשחק בשלב שמינית הגמר ובשני משחקי רבע הגמר שיתקיימו ב-6 ביולי בקאזאן וב-7 ביולי בסמארה. המרחק בין קאזאן לסמארה הוא פחות מ-400 ק"מ.

פיפ"א חילקה את הכרטיסים המוצעים למכירה לארבע קטגוריות של מחירים על פי המיקום באצטדיונים. קטגוריה 1 במקומות הטובים ביותר, 2- באזור הקרנות, 3 – טבעת שנייה ושלישית, 4 – מאחורי השערים במקומות הפחות טובים (נמכרים רק לקהל מקומי).

מסי, רונאלדו וניימאר
מסי, רונאלדו וניימאר. ימשכו עניין רב (טוויטר)

למרות שקיימות הצעות לחבילות של משחקים+מלון+טיסות, ברוב המקרים עדיף להרכיב את החבילה באופן עצמאי למען עסקה זולה יותר לצרכן ובעיקר בגלל הגמישות שמאוד חשובה לאוהד הנוסע למדינה גדולה כמו רוסיה. מחירי הטיסות למוסקבה ולערים המרכזיות ברוסיה נוחים וזולים ומגוון האפשרויות רחב, כך גם לגבי מלונות וחדרי האירוח. ניתן להשיג מקומות על טיסות ישירות במחיר של כ-$400 לאדם. בסופ"ש האחרון ניתן היה להשיג כרטיס טיסה ישירה למוסקבה לשני החצאים והגמר במחיר של $340. Live Tickets מציעה למכירה כרטיסים למשחקי שלב הבתים החל מסכום של 200 אירו לכרטיס, ולמשחקי שלב הנוק-אאוט החל מ-330 אירו לכרטיס.

יהודה מזרחי, סמנכ"ל שיווק בחברת הכרטיסים טיק טיק מסביר גם הוא את ההבדלים בין המונדיאל הנוכחי לזה שנערך ב-2014: "ישנו הבדל עצום. הביקוש יותר גבוה ולדעתי הסיבה הוא מיקום המונדיאל. רוסיה היא יעד אטרקטיבי וגם הרבה יותר קרובה לישראל. גם העובדה שישנם הרבה תושבים מחבר העמים בישראל משפיעה. הטיסות לרוסיה מאוד זולות וטווח המחירים לישראלי החכם שמזמין היום הוא בין 300-400 דולר לכל טווח תאריכי המונדיאל. אם תדבר איתי בעוד שלושה חודשים אני בטוח שכל הטיסות יעלו קרוב לפי 2. כדאי ללקוח לקנות כמה שיותר מהר טיסה ולתכנן את הכול. זה פחות או יותר מה שקורה".

למרות המרחק בין עיר לעיר ברוסיה הגדולה, מזרחי מציע: "מי שקונה בד"כ קונה לאותו המקום. אם הוא בוחר במוסקבה, הוא יכול ללכת בטווח של ארבעה ימים לשלושה משחקים במוסקבה. יש לעומת זאת את הלקוח האמיד יותר שיבחר ללכת לשני משחקי חצי הגמר: האחד בסנט פטרסבורג והשני במוסקבה וזו לא טיסה רחוקה. פחות נשמע על אנשים שהולכים על קאזאן, סמארה וכו'. הרוב המוחלט שקונים הם למוסקבה וסנט פטרסבורג. מזג האוויר לא אמור להרתיע כי ביוני מזג האוויר נושק ל-27 מעלות. אין מה לחשוש מהקור כי זו אחת התקופות הטובות לביקור ברוסיה".

קאזאן
קאזאן ארנה. פחות פופולארי מהערים המרכזיות (טוויטר)

ומהם המפתחות לרכישה? "קודם כל להזמין כמה שיותר מהר. המחירים רק עולים והם עלו שלוש פעמים רק בשבוע האחרון. ישנה עלייה ברכישה מאז פרסום הגרלת המונדיאל. אם לפני זה מישהו קנה כרטיסים למשחקים על פי מספר משחק ועכשיו הוא יודע שזה גרמניה-מקסיקו, אז הוא ירצה לקנות יותר-אך גם עליית המחירים בהתאם".

בטיק טיק מציינים כי הנבחרות המועדפות בקרב רוכשיהן אלו גרמניה, ארגנטינה, ברזיל ופורטוגל. וההפתעה הגדולה ביותר? ספרד – למשחקיה לא נרכשו כמעט כרטיסים. "זה לא מפתיע", מציין מזרחי, "מסי ורונאלדו, כוכבי הליגה הספרדית בכלל משחקים בנבחרות פורטוגל וארגנטינה.
ומה ייחודיות החברה? מדובר בחברת בוטיק שמוכרת חבילות להופעות ולאירועי ספורט בכלל. אנחנו קמים בבוקר עם ספורט והולכים לישון עם הספורט בלילה. סוכן שמדבר עם לקוח מלווה אותו מיום הקנייה ועד היום שהוא נכנס לאצטדיון. יש נציגים של החברה במוסקבה לאורך כל הטורניר. בגלל שהלקוחות מפוזרים ולא יודעים איך לתכנן את הנסיעה, אנחנו משתדלים לכוון אותם על בסיס חבילות מוכנות ומאפשרים שינויים".

חבילה לשלושה משחקים בשלב הבתים הכוללת את המשחק בין גרמניה למקסיקו ועוד שני משחקים של נבחרת פורטוגל, כולל טיסות ומלון ארבעה כוכבים נמכרת בטיק טיק ב-2090 יורו באישור מיידי. חבילה נוספת למשחק חצי גמר נמכר ב-1600 יורו.

גביע העולם הנכסף
גביע העולם הנכסף. רוצים לראות את ההנפה מהיציע? (טוויטר)

גם באיסתא ספורט מציעים חבילות למונדיאל. שחר היימן, מנהל השיווק: "איסתא ספורט היא חברת התיירות הגדולה והוותיקה במשק. עשינו עשרות שנים אירועים בסדר גודל של מונדיאלים ואולימפיאדות, שאלו אירועים שונים מחבילות לברצלונה וכו' שעושים כל יום. חברות תיירות הספורט לא מכירות את מוסקבה כמו את ברצלונה. שלחנו כבר שלוש פעמים אנשים מטעמינו לבדיקות במוסקבה בתחום המלונות, דרכי ההגעה והכרטיסים.

ומהן ההמלצות לצרכן? "מבחינת מלונות, לוודא שהמלונות ברמה גבוהה או סבירה. יש לבדוק גם דרכי הגעה מהמלון למרכז. אנחנו בחרנו לא לשים את המלונות בכיכר האדומה כי זהו מרכז העיר והמחיר קופץ בהתאם. בחרנו לשים את הלקוחות במלונות שאולי בקו אווירי רחוקים ממרכז העיר אך קרובים לתחנות תחבורה ציבורית. מבחינת הכרטיסים, הלקוח צריך לראות שהוא קונה את הכרטיסים ממקום אמין או אם מתמזל מזלו לרכוש מפיפ"א ישירות זה גם בסדר גמור. יש לשים לב גם לנושא ה-FAN ID. ברוסיה התחילו נושא חדש בתחום הכרטיסים, בו כל אדם שמגיע עם כרטיס צריך להיות מצויד בטופס מסוים ואנו יודעים לספק את זה".

כל החבילות של איסתא לשלב הבתים ושמינית הגמר אלו חבילות למשחקים כפולים, עם התמקדות ביעדים המרכזיים: סנט פטרסבורג ומוסקבה, אליהם הנגישות גבוהה והמחירים וההתנהלות סבירים. החבילות מתחילות מ-999 יורו (כולל טיסות ומלונות שלושה כוכבים על בסיס ארוחת בוקר וכרטיס בקטגוריה 3). החבילה הפופולארית ביותר באיסתא מציעה במחיר של 1399 שני משחקים מרכזיים: ארגנטינה-איסלנד וגרמניה-סרביה (ניתן לראות בהם את קיארטנסון וראיקוביץ').

אוהדים ישראלים
אוהדים ישראלים. באים גם בלי הנבחרת (דני מרון)

אחת הדאגות העיקריות של הקהל נובעת מהבחינה התיירותית. היימן מרגיע: "יש המון מה לעשות מבחינה תיירותית. יש מועדוני לילה רבים, מוזיאונים וכדומה. אין מה לדאוג". יש לציין, שמחירי החבילות למונדיאל הנוכחי, זולות בכ-50% בערך ממחירי החבילות למונדיאל בברזיל. הסיבות נובעות בעיקר מהמרחק הגיאוגראפי הקטן יותר וגם מהמטבע הרוסי-הרובל. אופציה נוספת הקיימת בשוק היא רכישת כרטיסים דרך אתר viagogo. מדובר באתר המציע לאוהדים למכור עצמאית כרטיסים הנמצאים ברשותם, ולקבוע את המחיר לבד. הבעיה באתר זה, מעבר להיותו לא רשמי ולפיכך גוברת הסכנה ברכישה דרכו, היא העמלה הגבוהה שנאלצים לשלם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי