מעצמה צעירה: חזרה לגמרים הקודמים של נבחרת העתודה

play
פיני גרשון, דני אבדיה, נבחרת העתודה בכדורסל | ברני ארדוב
נבחרת העתודה של ישראל חוגגת ניצחון בחצי גמר אליפות אירופה 00:34

האכזבות של בורשטיין, הלפרין ובלאט. הזכיות של בית הלחמי, אבדיה ומדר. לכבוד גמר אליפות אירופה השישי, חוזרים לגמרים הקודמים, כולל לזה שנערך בדיוק באותו מגרש כמו הגמר הקרוב

(גודל טקסט)

עד לפני שבוע, ערב פתיחת הטורניר, אף אחד לא דמיין שנבחרת העתודה תגיע שוב לגמר אליפות אירופה, אך הערב (שבת) החבורה של אלעד חסין המשיכה לנפץ תקרות זכוכית והבטיחה את מקומה בקרב על מדליית הזהב עם ניצחון 46:67 ענק ומוחץ בחצי הגמר על בלגיה – אותה נבחרת שניצחה את ישראל ב-16 הפרש בשלב הבתים.

ישראל, שהפכה למעצמה של ממש בנבחרות העתודה, סופרת גמר רביעי בחמשת הטורנירים האחרונים. סרביה אמנם זכתה בעבר שלוש פעמים ברציפות, ויחד עם צרפת היא היחידה שעמדה על הפודיום בארבעה טורנירים רצופים, אך את ההישג שישראל קבעה באליפות הנוכחית – אף אחת מעולם לא הצליחה לרשום.

לכבוד עוד קיץ חגיגי עבור הכדורסל הישראלי, הגיע הזמן לחזור אחורה אל חמשת הביקורים הקודמים של נבחרת העתודה בגמר אליפות אירופה, כולל האליפות שנערכה בהרקליון שמארחת את הטורניר גם השנה.

נועם יעקב, שחקן נבחרת העתודה של ישראל
נועם יעקב ניווט מצוין כהרגלו | אתר רשמי, fiba.com

2000 – גמר ראשון, הפסד ראשון

ישראל סיימה במקום השני בבית מוקדם שכלל את יוגוסלביה, יוון, טורקיה, ליטא ומקדוניה. ברבע הגמר הנבחרת של יורם חרוש הביסה את צרפת, בחצי הגמר גברה על ספרד של פאו גאסול ובגמר המתינה סלובניה. הפתיחה הייתה מבטיחה וישראל הוליכה 26:34 במחצית. הסלובנים בניצוחו של סאני בצ'ירוביץ', התקרבו וסמיליאן פאביץ' קלע סל ניצחון שקבע 65:66 והשאיר את אפיק ניסים, טל בורשטיין, יניב גרין, איציק אוחנון ושות' עם מדליית כסף.

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל
רק כמעט. שיבק | קובי אליהו

2004 – עוד כאב לב בחסות סלובניה

הנבחרת של אריק שיבק סיימה את הבית המוקדם במקום השני מתוך שש נבחרות, כאשר היא מכניעה את לטביה, ספרד והמארחת צ'כיה ומפסידה לרוסיה וקרואטיה. ברבע הגמר רשמה הנבחרת 82:83 דחוק על סרביה ומונטנגרו, ובחצי הגמר חלפה על פני יוון עם 82:88. בגמר שוב המתינה סלובניה, ששוב יצאה עם ידה על העליונה עם 61:66 באדיבות ה-MVP של הטורניר ארזם לורבק. את הנבחרת הוביל יותם הלפרין שנבחר לחמישיית הטורניר, כשלצידו בלטו גם רביב לימונד, אנטון קזרנובסקי וארז קוחנסקי.

שחקן נבחרת העתודה תמיר בלאט
הפעם הגמר ביוון יסתיים אחרת? בלאט ב-2017 | אתר רשמי, אתר FIBA

2017 – הפסד למארחת על אדמת יוון

מחר ב-21:00 תשוב הנבחרת לאולם שבו הפסידה לפני שש שנים בדיוק באותו המעמד. אז, עם עודד קטש על הקווים, הנבחרת ניצחה את כל ששת משחקיה עד הגמר כולל ניצחונות בנוקאאוט עם איטליה, איסלנד וצרפת. את הנבחרת הובילו מי שלימים שיתפו פעולה באלבה ברלין – יובל זוסמן ותמיר בלאט שנבחר גם לחמישיית הטורניר – אך בגמר זה לא הספיק ויוון חגגה 56:65 כואב.

יובל זוסמן שחקן נבחרת העתודה של ישראל
כבר ראינו את הילדים שלנו כובשים את העולם, תבינו אותנו אם הםעם אנחנו נזהרים עם האופוריה. זוסמן | אתר רשמי, אתר פיב"א

2018 – הגביע הראשון

ישראל המתינה עד לגמר הרביעי שלה כדי להניף את הגביע בפעם הראשונה, כאשר זוסמן הצליח לרשום תיקון לשנה שלפני ואף נבחר ל-MVP של הטורניר. הנבחרת של אריאל בית הלחמי גברה על שבדיה בשמינית גמר הטורניר שנערך בגרמניה, רמסה 75:98 את ספרד ברבע הגמר והשפילה 57:83 את צרפת בקרב על המקום בגמר. במשחק על מדליית הזהב הנבחרת ניצחה 66:80, כאשר לצד זוסמן נבחר לחמישיית הטורניר גם דני אבדיה.

ים מדר דני אבדיה נבחרת העתודה
לפנתיאון. מדר ואבדיה בטורניר ב-2019 | דני מרון

2019 – בק טו בק מול הקהל הביתי

האלופה המכהנת הגיע לטורניר הביתי עם ציפיות גבוהות, כאשר הצמד המלהיב של דני אבדיה וים מדר הצליח לסחוף את היכל שלמה ואת אירופה כולה בדרך לגביע. הנבחרת של בית הלחמי החלה עם הפסד לסרביה, אך מאז היא לא הביטה לאחור. ניצחונות על איטליה, אוקראינה ומונטנגרו הציבו את ישראל ברבע הגמר, ומשם היא הביטה בלבן של העיניים לענקיות היבשת. בטורניר שבו אבדיה הפך ל"דבר האמיתי" ישראל גברה ברבע הגמר על ליטא. לאחר מכן היא ניצחה את צרפת בשלב חצי הגמר בשנה השלישית ברציפות, וחתמה עם 84:92 ענק על ספרד בגמר. אבדיה שזרח מעל כולם נבחר לשחקן הטורניר, מדר חבר לו בחמישייה.