ההבטחה שמומשה: אלעד חסין סוגר מעגל עם נבחרת העתודה

play
אלעד חסין, מאמן נבחרת העתודה של ישראל | אתר רשמי, fiba.com
מחוץ לקווים, 16.7: לקראת הגמר של נבחרת העתודה 01:42

כמעט שני עשורים אחרי שסומן בדור העתיד, ואחרי שהנחית בארץ את קלייבורן, אוואנס, לנדסברג ואחרים, ויצא מחוץ לגלגל של מאמני ליגת העל, אלעד חסין בדרך להישג הגדול הראשון בקריירה כמאמן ראשי בגמר אליפות אירופה (21:00)

(גודל טקסט)

אחרי ההפסד לבלגיה בסיום שלב הבתים, הפסד שסידר לישראל הגרלה בלתי אפשרית בשמינית הגמר בדמות המועמדת הוודאית לזכייה ספרד, נשמע המאמן אלעד חסין דרוך בהודעה שיצאה מאיגוד הכדורסל, "אנחנו נפגוש את הנבחרת הטובה בטורניר, אבל לא נבוא להרים ידיים". פחות משבוע לאחר מכן, הספרדים ישחקו על המקום התשיעי בטורניר, בעוד חסין ושחקניו רחוקים ניצחון גדול אחד נוסף מזכייה שלישית עבור ישראל באליפות אירופה לנבחרות עתודה.

בגיל 43 ואחרי קריירה שאפשר להגדיר אותה כרכבת הרים, לחסין יש סוף סוף הזדמנות לרשום את שמו על ההיסטוריה של הכדורסל הישראלי, וזכייה שכזאת, עם סגל שלא מחזיק בתוכו שחקנים מוכחים וגדולים כמו דני אבדיה, ים מדר ויובל זוסמן, תהיה רשומה הרבה מאוד על שמו, בדרך אולי לממש את ההבטחה עליה דיברו לא מעט לפני קצת יותר מעשור.

מאמן מכבי חיפה, אבי אשכנזי, עם עוזרו, אלעד חסין
סומן בגיל צעיר כדבר הבא. אלעד חסין | נועם אשל

כבר כשהתחיל לעבוד בצוות של מכבי תל אביב בגיל 25 אלעד חסין סומן כמי שיכול להיות הדבר הבא. כשדן שמיר קיבל את ההזדמנות שלו והתחיל להביא קבלות, חסין חיכה והמתין ולבסוף בקיץ 2011 הוא הוקפץ מעמדת עוזר המאמן של אבי אשכנזי במכבי חיפה לעמדת המאמן הראשי.

כבר בקיץ ההוא חסין התחיל לעשות את מה שהוא ימשיך לעשות בגדול בקריירה שלו, לגלות שחקנים שיהפכו לשם דבר בכדורסל לאחר מכן, כשהביא את סילבן לנדסברג לירוקים. אלא ששלושה חודשים בלבד לקח לירוקים להתאכזב מחסין, והוא פוטר, כשמהר מאוד מצא את עצמו שוב לצידו של שמיר, הפעם בתקן של עוזר מאמן בהפועל חולון.

באמצע עונת 2013/14, עונה אותה החלה חולון עם עזיבה של שמיר לצסק"א מוסקבה, פוטר ליאור ליובין וחולון החליטה לקדם את חסין לעמדת המאמן. כאן, בניגוד לחיפה, ההתחלה הייתה טובה. אחרי עונה בה ייצב את הקבוצה, בנה קבוצה מצוינת בעונת 2014/15, הביא שחקנים שהגיעו לאחר מכן ליורוליג בדמותם של ג'ורדן טיילור וטוני קרוקר והקבוצה סיימה במקום השלישי, אך הודחה ברבע גמר הפלייאוף. את העונה שלאחר מכן חולון החלה עם מבול של פציעות, ולמרות שחסין הביא כוכב על בדמותו של וויל קלייבורן, הוא מצא את עצמו בבית כבר בדצמבר.

"כשאין אופציות של שחקנים בשוק, אז המטרות הקלות הם המאמנים", סיפר אז בראיון גלוי לוואלה! ספורט, "כל המאמנים שנמצאים היום בעסק הזה מבינים שזה יכול לקרות. האם הפיטורים עוזרים לקבוצות בסוף או לא? בסוף השנה נהיה יותר חכמים". חולון החזירה את דן שמיר במקומו של חסין, וניצלה מירידה רק במחזורי הסיום, וחסין? הוא כבר הבין שהוא הולך לשבת בבית, "זה אף פעם לא נעים להיות בסיטואציה הזו, אבל מצד שני אלו חייו של מאמן. צריך לדעת לעבור גם את זה".

את התחנה הבאה שלו חסין כנראה היה רוצה למחוק. שנה לאחר מכן הוא הגיע למכבי קרית גת, אולי הקבוצה הכי חלשה שהייתה בליגת העל בשנים האחרונות, ולא הצליח להושיע אותה כשהקבוצה יורדת ליגה בהתרסקות גדולה. יעברו עוד כמעט שנתיים עד שיחזור לכס המאמן.

מאמן עירוני נס ציונה, אלעד חסין, עם די ג'יי קופר
אלעד חסין מעביר הוראות לדי ג'יי קופר | לירון מולדובן

יותר משלוש שנים אחרי שפוטר מהפועל חולון, אלעד חסין החליט לקחת הצעה שלא בטוח שחלם עליה, להציל את הפועל חיפה מירידה לליגה הארצית. הוא החליט להמר על האדומים מהכרמל, ולא התחרט על כך. בעונה לאחר מכן חיפה הייתה חלק מהצמרת ועלתה לאחר שהליגה הופסקה בשל הקורונה, הוא שב לליגת העל, שוב לרוממה, מהדלת הקדמית.

בעונה הראשונה הוא הוסיף לרשימת הכוכבים שהביא לליגת העל כשהנחית את קינן אוואנס, וגם גילה את סנדי כהן לפני שהגיע למכבי תל אביב. חיפה הגיעה לצמרת, ולאירופה, וחסין קיבל שוב את הקרדיט לבנות את הקבוצה. העונה השנייה הייתה קצת פחות טובה, למרות ההחתמה הטובה של קאדים אלן, וקדנציה של שלוש וחצי שנים הסתיימה בהחלטה הדדית.

"ידענו שברגע שאלעד יגיע לנס ציונה, הוא יביא אליהם זרים ברמה גבוהה כמו שהביא שהיה אצלנו", סיפר אמש אחד מאנשי הפועל חיפה. וחסין לא איכזב עם ההחתמות של די ג'יי קופר וטיילר ביי, אלא שמערכת היחסים והקרדיט שניתן לקופר שביחד עם ביי ושאר הזרים הרימו את נס ציונה לצמרת ולחצי גמר גביע המדינה, פגע בסוף בקבוצה. קופר רב עם השחקנים, רב עם חסין בתקרית מוזרה וספק אלימה בסיבוב השלישי, ונס ציונה סיימה את העונה עם תשעה הפסדים רצופים בדרך להדחה ברבע גמר הפלייאוף.

אלא שלמרות חוסר ההצלחה, בנס ציונה המשיכו את האמון בחסין, ששוב שלף הקיץ את התכונה הטובה ביותר שלו – היכולת לבנות ולאתר שחקנים. דאסטי האנאס, גארד אמריקאי שספק אם מאמנים אחרים ידעו כי יכול להיות ישראלי, צפוי לחתום אצל הכתומים על תקן שכזה, וייתן להם יתרון, ביחד עם סגל ישראלי מצוין.

המנהל המקצועי של נבחרות ישראל פיני גרשון
"פיני מאמין בו, וזה לא מהיום". גרשון | דני מרון

זה הקיץ השני של חסין בנבחרות הצעירות. אשתקד עם נבחרת הנוער הוא הוביל אותה לרבע גמר אליפות אירופה, הישג שהנבחרת לא עשתה במשך שנים רבות. ההישג הזה גרם לראשי האיגוד ולפיני גרשון, מי שנחשב למאמין הגדול בחסין, לתת לו את נבחרת העתודה, בדור שהיה ברור שלא משופע בכוכבים. "פיני מאמין מאוד באלעד, וזה לא מהיום", סיפרו השבוע באיגוד הכדורסל, "היה ברור שזאת לא תהיה משימה קלה, וצריך מישהו שיודע לאלתר במצבים כאלה".

וחסין בהחלט אילתר. עם קבוצה שמשחקת כדורסל התקפי לא גדול, אבל עם הגנה קשוחה, הכי רחוק ממה שהיה לו השנה בנס ציונה, הוא הצליח להרים את הנבחרת לגבהים שאיש לא חלם עליהם. כולל הוא בעצמו, "תחושות מדהימות, אף אחד לא האמין שנהיה פה", הוא הודה אמש, בדרך לסגור מעגל ולממש את ההבטחה שסומנה לפני כמעט שני עשורים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי