בנבחרת ישראל לא מצפים למשחק קל: "הדרך למונדובאסקט ארוכה וקשה"

play
גיא פניני עם תומר גינת, נבחרת ישראל | דני מרון
גיא גודס מוצג כמאמן נבחרת ישראל בכדורסל 02:17

במשחק הבכורה שלו על הקווים, גודס ושחקניו יארחו את נבחרת פולין שהגיעה בסגל חסר מאוד. בנבחרת מתכוונים להמשיך בשיטה של קטש. מנקו: "רוצים לשחק כמו שאנחנו יודעים". וגם: המספרים לקראת המשחק ושחקן ה-NBA העתידי של היריבה

(גודל טקסט)

תשעה חודשים אחרי שסיימה את מוקדמות אליפות אירופה עם כרטיס ליורובאסקט, תפתח הערב (חמישי, 19:00) נבחרת ישראל את הדרך לאליפות העולם 2023 שתיערך בפיליפינים, יפן ואינדונזיה, עם משחק ביתי בשלב הבתים הראשון של המוקדמות נגד נבחרת פולין. כל הכרטיסים להתמודדות נחטפו מראש ובנבחרת מקווים לצאת מהמשחק עם ניצחון בכורה.

בכמה מילים: לא מעט לבטים היו לראשי הנבחרת בזימון הסגל לקראת החלון הנוכחי, אך כשהגיעו לבחירת ה-12 שיירשמו למשחק נותרה רק שאלה אחת פתוחה – האם להוסיף מוביל כדור בדמותו של רועי הובר, או ללכת עם גולן גוט. העובדה כי ים מדר שישחק עם זריקה בשל דלקת בברך, וגל מקל שמתאושש מפציעה, אינם בשיא כושרם, הובילה להכללתו של הובר בתוך ה-12 למשחק והוא יערוך הופעת הבכורה במדים הלאומיים. גוט אמור לצאת עם הנבחרת לטאלין, כשייתכן שגם גבי צ'צ'אשווילי יהיה בסגל לאחר שהרשים מאוד באימונים, אך חוסר הניסיון שלו גרם לכך שבצוות העדיפו את איתי שגב.

מבחינת סגנון, גיא גודס שואף לשחק את הכדורסל של עודד קטש בנבחרת – כדורסל מהיר, הרבה מאוד פיק אנד רול וניסיון להימנע כמה שיותר ממשחק עומד. בנבחרת מודעים ליתרון הפיזיות והגובה של הפולנים, אך סיפרו כי התמודדו עם נבחרות גבוהות ממנה בעבר ובהצלחה יתרה.

גיא גודס, מאמן נבחרת ישראל בכדורסל
לראשונה כמאמן הלאומי. גודס | דני מרון

מבחינת יחסי הכוחות נראה כי ישראל פייבוריטית גדולה מאוד להתמודדות. בנבחרת רוצים לפתוח חזק ולייצר יתרון משמעותי על פני פולין כדי להימנע מלחץ מיותר, אך מוכנים גם לתרחיש שהדברים לא יילכו כפי שהם מצפים. גל מקל וים מדר אמורים להיות שני הגארדים הפותחים, את עמדות הפנים צפויים למלא תומר גינת וג'ייק כהן ורפי מנקו יהיה הפורוורד המוביל.

"לפני כל פתיחת קמפיין יש התרגשות מן הסתם, בטח כשאנחנו חוזרים לשחק פה בבית אחרי שנה של קורונה ובועות וכל מה שהיינו צריכים לעבור, אז כולנו מחכים לשחק נגד פולין עם אולם מלא", אמר מנקו לקראת המשחק, "ברור שזה משהו שאנחנו חולמים ורוצים לעשות, אנחנו יודעים שהדרך לשם מאוד ארוכה וקשה, אבל לחשוב על אליפות העולם עכשיו זה לא הדבר הנכון. הכי נכון להתרכז במשחק מחר וכשננצח אותו, אז לחשוב על המשחק הבא, אבל שלב-שלב ובשאיפה שבסוף נוכל באמת להרגיש את החלום הזה מתגשם".

על החיבור עם גיא גודס אמר מנקו: "גיא נכנס לנבחרת שרצה תקופה כבר עם עודד והוא באמת שמר על הדברים העיקריים והכניס דברים שלו. אני חושב שהתפקיד שלנו כנבחרת שרצה הרבה זמן הוא לבוא ולשחק כמו שאנחנו יודעים ולעשות את העבודה בשביל שהוא יוכל לפתוח ברגל ימין את הקדנציה שלו ואנחנו את הקמפיין".

שחקן נבחרת ישראל רפי מנקו
"מחכים לשחק עם אולם מלא". רפי מנקו | אתר רשמי, האתר הרשמי של פיב"א

במרכז ההתמודדות: ים מדר. שאלת כשירות לא קטנה מרחפת מעל שחקנה של פרטיזן בלגרד לקראת המשחק, אך אם הוא יכול לשחק ולהראות את יכולותיו, הוא בהחלט יהיה אחת האטרקציות הגדולות בדרייב אין, האולם הביתי שלו בישראל. מדר אף הוזכר על ידי פיב"א כאחד השחקנים שעתידים לפרוץ במשחקי המוקדמות הללו.

הנתונים: חמישה משחקי בית רשמיים קיימה נבחרת ישראל בהיכל קבוצת שלמה, המאזן – חמישה ניצחונות. מאז פתיחת עידן החלונות של פיב"א בנובמבר 2017, קיימה ישראל שני משחקי בית בבועות בחו"ל ושני משחקי בית נוספים ביד אליהו – בשניהם הפסידה.

ישראל ופולין נפגשו עד היום 50 פעמים והמאזן הכללי עומד על 17:33 לטובת הכחולים-לבנים. במשחקים שנערכו במסגרות רשמיות של פיב"א או בטורנירים קדם אולימפיים, המאזן הוא 7:12 לישראל, שניצחה את פולין בשלושת המשחקים הרשמיים האחרונים ביניהן. שתי הנבחרות שיחקו 13 פעמים בארץ, 11 מתוכן הסתיימו בניצחון לישראל שהפסידה בפעם האחרונים לפולנים בבית ב-1987 במסגרת משחקי הפועל. גיא גודס, המאמן הלאומי, רשם לא פחות מ-17 אסיסטים ו-6 חטיפות בניצחון 85:109 על פולין במסגרת מוקדמות אליפות אירופה ביד אליהו בנובמבר 1991.

חמישה שחקנים בלבד נמצאים כיום בסגל הנבחרת והיו שם גם במשחק הבכורה של עודד קטש בנובמבר 2017 נגד אסטוניה – גל מקל, רפי מנקו, ג'ייק כהן, עידן זלמנסון ותומר גינת. שבעת הנוספים בסגל במשחק ההוא? ריצ'רד האוול, חואקין שוכמן, תמיר בלאט, שון דאוסון, בר טימור, אבי בן שימול ובן אלטיט.

בעוד עבור רועי הובר זו הופעת הבכורה בנבחרת, כמה שחקנים כבר ותיקים מאוד. השניים הוותיקים ביותר הם גיא פניני, שיערוך את הופעתו ה-152 במדים הלאומיים ועד לפרישתו צפוי לעקוף לפחות את נדב הנפלד המדורג שביעי ואולי אף יותר מכך, וגל מקל שיערוך את הופעתו ה-101 וישתווה בכך לעופר אשד במקום ה-20.

שחוקן נבחרת ישראל ים מדר
אם הוא כשיר, זו תהיה אטרקציה. ים מדר | דני מרון

היריבה: נבחרת פולין הגיעה באליפות העולם האחרונה לרבע הגמר ושואפת להעפיל למשחקים גם הפעם. הנבחרת עברה שינוי גדול, בעיקר בעמדת המאמן כשמייק טיילור שהדריך את הנבחרת מאז שנת 2014 עזב לאחרונה, ואת מקומו תפס איגור מיליצ'יץ', המאמן הקרואטי-פולני שמדריך את סטאל אוסטרוב. שלושה שחקנים מובילים לא נמצאים עם הנבחרת בחלון הנוכחי – המתאזרח איי ג'יי סלוטר, הכוכב של הנבחרת מתיאוש פוניטקה והפורוורד מיכאל סוקולובסקי ששיחק בשנה שעברה בהפועל חולון. בפולין סימנו כמטרה לעבור את החלון הראשון עם ניצחון אחד לפחות, כשאחרי המשחק נגד ישראל הם יארחו את נבחרת גרמניה בלובלין.

שימו לב ל: אולק בלצ'רובסקי. בגיל 21, הסנטר שמתנשא לגובה 2.19 הוא אחת הבעיות המרכזיות שנבחרת ישראל תצטרך להתמודד איתן. בלצ'רובסקי עבר הקיץ לקבוצת מגה בי מקס של מישקו רזנטוביץ', ואמור להתברג בדראפט הקרוב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי