דרכי נועם: על החזרה של נועם דוברת למגמת עלייה

play
נועם דוברת, נבחרת העתודה | קובי אליהו
תיקתקנו, סיכום אירועי ה-22 ביולי 05:38

הפציעה המחרידה בלמה את העלייה שלו, הנפילה בראשון לציון הורידה את הביטחון, אבל הגארד התאושש בדיוק בזמן כדי להוביל את נבחרת העתודה לחצי גמר אליפות אירופה. עכשיו הוא צריך להתמודד עם השם הגדול ביותר באליפות

(גודל טקסט)

הלילה של ה-18 בנובמבר 2020 היה מיוחד עבור דני אבדיה וים מדר שנבחרו בדראפט ה-NBA, אבל לא רק לשניהם. נועם דוברת, אז רק בן 18, ראה כיצד שניים מחבריו בגילאים הצעירים הופכים לסחורה חמה ברמה הבינלאומית, והחל בפריצה שלו במדי מכבי ראשון לציון.

המסלול של דוברת היה כמעט ברור. סוכנו אבי זילברמן כבר היה בקשר עם סוכניות אמריקאיות שהתעניינו בו, השם שלו היה בכל פנקסי הסקאוטינג, והמטרה הייתה הדראפט שנערך השנה. ביחד עם מכבי ראשון לציון הוא היה אמור לקבל החלטה לאן יתקדם בעונת 2021/22, האם יישאר, ומה הכי טוב בשבילו לעתיד.

עלייה לדאנק מיותרת נגד הפועל תל אביב במשחק בפלייאוף התחתון שינתה הכל. דוברת פרק את המרפק, נעדר לראשונה בקריירה תקופה משמעותית מהמגרשים, וחזר פחות טוב באופן משמעותי, בעיקר בכל הנוגע לפן המנטאלי. הוא לא קלע סל לשתי נקודות עד למחזור הנעילה של הסיבוב הראשון בליגת העל בעונה שעברה, ראשון לציון, ששמרה עליו למרות הצעה מהפועל ירושלים, התרסקה, והכיוון שלו היה לא טוב. המעבר לירושלים באמצע העונה שעברה בלמה את המגמה השלילית, ואליפות אירופה לעתודה וההצטיינות בה מסמנים כנראה את השיבה של דוברת לעבר הטופ של הכדורסל הישראלי.

נועם דוברת, הפועל ירושלים
המעבר מראשון לציון להפועל ירושלים בלם את הנפילה. דוברת | דני מרון

למי שהספיק לשכוח, למרות שבאמתחתו 89 משחקים בליגת העל, שתי הופעות בנבחרת הבוגרת, ומשחקים ביורוקאפ, נועם דוברת חגג בשבוע שעבר רק 20. זה נראה שהוא כאן הרבה מאוד זמן, וזה בעיקר בגלל שעלה לבוגרים עוד לפני שהיה בן 17. בפרספקטיבה הזאת מצבו נראה טוב בהרבה. "נועם הולך לקראת עונה חשובה מאוד, וההצטיינות שלו בעתודה מראה שהוא מגיע אליה בצורה טובה", מספרים בהפועל ירושלים על הרכז הישראלי המוביל של הקבוצה.

כשדוברת הגיע לראשונה לנבחרת הבוגרת, בחלון פברואר 2021 של מוקדמות היורובאסקט, החלה המחשבה כי הוא יהיה חלק מהנבחרת גם ביורובאסקט עצמו, והאם יוכל לשחק גם בנבחרת העתודה וגם ביורובאסקט לאחר מכן. "ראינו את ההתקדמות של נועם, את העונה המצוינת הקודמת שלו, והמחשבה הייתה מאוד חיובית. אם מסתכלים על המגמה ההיא, ובמצב הנוכחי בנבחרת, בהחלט זה היה ריאלי שהיה לו מקום בסגל הסופי לנסיעה לצ'כיה", אומר אחד מאנשי הנבחרת הבוגרת היום, "בפועל הגיעה הפציעה שלו ושינתה את כל התוכניות".

דוברת של פתיחת העונה שעברה היה צל חיוור של השחקן שהצטיין עד הפציעה. סגנון המשחק שלו השתנה במעט, הביטחון אבד, והנפילה של ראשון לציון לא הוסיפה. "בדיעבד, הייתה טעות לא לשחרר את נועם כבר בקיץ", מודה אחד מאנשי ראשון לציון, "יכולנו לבנות את הקבוצה אחרת, והוא יכל להתחיל מחדש במקום שבונה עליו ציפיות ריאליות אחרי הפציעה. העזיבה שלו לירושלים במהלך העונה הייתה נכונה לקבוצה אפילו שהיא ירדה ליגה".

נועם דוברת שחקן מכבי ראשון לציון
נראה שהוא כאן הרבה מאוד זמן. דוברת | ברני ארדוב

היכולת של דוברת בהפועל ירושלים לא הייתה מרשימה מדי, הוא סיים עם 6 נקודות ב-23.8 דקות את הליגה הסדירה ו-6.9 נקודות במספר זהה של דקות את הפלייאוף. לא שהתחושה הכללית הייתה שהוא מוצא את עצמו בתוך הקבוצה ומשתפר. במקביל באיגוד הכדורסל הבהירו לו כי בונים עליו לנבחרת העתודה, ודוברת שכבר הבין שחלום היורובאסקט לא יתגשם הפעם, חיבק את האתגר בשני ידיים. "הוא מאוד מחויב לנבחרת העתודה", אומר אחד מאנשי האיגוד, "הוא היה לא מספיק טוב בתחילת ההכנה אבל היה לנו ברור שהוא יהיה בשיאו בהמשך הדרך".

המספרים של דוברת הם מאוד מרשימים. הוא מדורג שישי בנקודות באליפות עם 16.6, מוריד 6 ריבאונדים (19 בדירוג), עשירי באסיסטים עם 4.2 ו-15 במדד הכולל עם 15.2. אמנם גלעד לוי רושם מספרים טובים ממנו, אבל אין ספק מי המנהיג של הנבחרת ומי בעל הבית האמיתי.

בסביבתו של דוברת מרוצים מההתקדמות שלו באליפות הנוכחית. כמעט כל אחד מכוכבי נבחרות העתודה האחרונים רשם שדרוג משמעותי בעונה שהגיעה אחרי האליפות הטובה – יובל זוסמן ב-2017 ו-2018, דני אבדיה ב-2018 ו-2019 וים מדר ב-2019. בהפועל ירושלים יהיה לא פשוט לדוברת להצטיין לנוכח ריבוי השחקנים המובילים בעמדה שלו ובעמדות הסמוכות, אבל הביטחון והכושר שאיתו יגיע ממונטנגרו אמורים לעזור לו לפתוח במצב טוב את העונה.

חוזהו של דוברת, שנרכש בכמעט מיליון שקל בעונה שעברה, מאפשר לו לצאת לדראפט ול-NBA בקיץ הבא. הערכה היא שאם ימשיך את ההתקדמות שלו, הוא יהיה מועמד לבחירה, אבל הדרך שלו לליגה הטובה בעולם עדיין רחוקה מאוד, והוא יצטרך לעשות עלייה שנראית כרגע גדולה ומשמעותית מאוד כדי לבוא בחשבון בעתיד הנראה לעין כדי להפוך לשחקן שמעניין מאוד קבוצות בארצות הברית.

נועם דוברת, שחקן נבחרת העתודה של ישראל
"מאוד מחויב לנבחרת העתודה". דוברת | אתר רשמי, fiba.com

הערב (19:45) דוברת, אחד השחקנים המובילים מבחינת דקות ומעמד בוגרים באליפות, יפגוש מולו את אחד השחקנים המרתקים והמבטיחים שיש לאליפות אירופה לעתודה הנוכחית להציע – חואן נונייז הספרדי מריאל מדריד. נונייז הוא שחקן שמסומן כבחירת לוטרי בדראפט, ייתכן שכבר הקרוב, והוא אמור להמשיך ולשדרג את מעמדו בבלאנקוס ביורוליג.

"עד עכשיו נועם גבר על כל גארד שעמד מולו בצורה די בולטת", סיפר אחד מאנשי נבחרת העתודה אחרי הניצחון על טורקיה, "נונייז הוא כנראה השם הכי גדול שיש לאליפות הזאת להציע. נועם בוגר ומוכן ממנו, ואנחנו בטוחים שהוא ימשיך במגמה הזאת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי