תעלומה: מבלי שאימן, ארטטה הפך לאחד השמות החמים על המדף

מיקל ארטטה
מיקל ארטטה | OLI SCARFF / Contributor

מה כל כך מיוחד בו, ההילה של פפ והפיכתו לדמות קריטית בצוות המקצועי של סיטי. נגד ארסנל (ראשון, 18:15 בספורט1) אור הזרקורים יופנה אל עוזר מאמן התכולים, שמוגדר כחידה

(גודל טקסט)
במאי 2018, הכל היה מוכן לכאורה למינויו של מיקל ארטטה כיורשו של ארסן ונגר בארסנל. עיתונאים מקורבים מאוד למועדון, כולל דייויד היטנר המוערך מגרדיאן, דיווחו כי המגעים נכנסו ליישורת האחרונה, וקפטן התותחנים לשעבר כבר החל לגבש את הצוות המקצועי שילווה אותו. ואולם, זמן קצר לאחר מכן חלה התפנית, מועמדותו נפסלה, ודווקא אונאי אמרי קיבל את התפקיד.

מה בדיוק השתבש? אף אחד מחוץ לארסנל לא יודע, ואולי אפילו ארטטה עצמו טרם הבין את הדינמיקה הפנימית שגרמה להעדיף באסקי אחר על פניו. פרשנויות רבות פורסמו בתקשורת, אך הן לעתים סותרות לחלוטין. היו שהעריכו כי איבן גאזידיס, היו"ר שהכיר את ארטטה מקרוב במהלך חמש שנותיו של קשר העבר במועדון, היה זה שדחף בכל הכוח למנות אותו, אך נחסם. אחרים העריכו בדיוק את ההפך – גאזידיס חשש שהמינוי ייתפס כמסוכן, והכישלון יונח לפתחו בשל היחסים ההדוקים בין השניים, ולכן קיבל רגליים קרות ופסל את האופציה בעצמו.

ואולי האמת בכלל נמצאת באמצע. בכל מקרה, גאזידיס כבר לא בלונדון – הוא נמצא כיום בצוות שמנהל את הפרויקט המקרטע של מילאן. לעומת זאת, ארטטה נמצא שוב גבוה מאוד ברשימת המועמדים לתפקיד המנג'ר הבא של ארסנל בעקבות פיטוריו של אמרי. מחר (ראשון, החל מ-18:15, ישיר בספורט1) כאשר מנצ'סטר סיטי בה הוא משמש כעוזרו של פפ גווארדיולה תתארח באיצטדיון האמירויות, אור הזרקורים יופנה אליו.


הפעם אור הזרקורים יופנה אליו. מיקל ארטטה (Gettyimages)

האם הוא ישוב בקרוב הביתה? האם הוא העתיד? או אולי הוא דווקא היריב הגדול, ומתכנן להישאר על ספסל התכולים עוד שנים ארוכות? נכון לעכשיו, אופציות רבות פתוחות בפניו, ואקסית נוספת שלו, אברטון, מחפשת אף היא מנג'ר חדש אחרי שפיטרה את מרקו סילבה. ארטטה הוא איש מבוקש מאוד. בגיל 37, מבלי שאימן באופן עצמאי, הוא הפך לאחד השמות החמים ביותר על המדף. בקיץ קושר שמו לניוקאסל, וגם לברייטון. הוא מושך מאוד, אך גם מרתיע. הוא מהווה תקווה גדולה, אך גם סיכון גדול. הוא תעלומה וחידה, ואוהדי הכדורגל אוהבים תעלומות וחידות. כל העיניים נשואות אליו.

מה כל כך מיוחד בארטטה? ראשית, הוא נתפס כסוג של מאמן על המגרש גם בהיותו שחקן. קשר מרכזי חרוץ וצנוע, הוא ניווט את המשחק, והיה יד ימינו של המאמן על המגרש. באברטון, סמך עליו דייויד מויס בעיניים עצומות. בארסנל, התייעץ איתו ונגר לעתים תכופות. שנית, הוא משלב את התכונות הנחשקות ביותר מבחינת הנהלות של קבוצות בפרמיירליג. מצד אחד, הוא מביא את הניצוצות מספרד, כבוגר לה מאסיה של ברצלונה, אשר החל את דרכו בליגות הבכירות דווקא בבירת צרפת, בהשאלה בפריז סן ז'רמן של לואיס פרננדז. מצד שני, הוא הזר הכי בריטי שאפשר לדמיין. הוא הגיע לריינג'רס בגיל 20, ואז בילה יותר מעשור באנגליה. השליטה שלו באנגלית מושלמת. הוא זר, אבל לא זר. הוא מקומי, אבל לא מקומי.

שלישית, כיום הוא גם נהנה מההילה של גווארדיולה, או אולי – אם תרצו להסתכל על כך באופן מחמיא אפילו יותר, הוא תורם להצלחה של פפ במנצ'סטר סיטי. המאמן המפורסם מכיר את ארטטה עוד מהימים בהם היה הבאסקי נער במילואים של בארסה, ותמיד זכר אותו לטובה ודאג לשמור על הקשר. כאשר אימן את באיירן מינכן, הוא התקשר אליו במיוחד על מנת לקבל טיפים להתמודדות במפגשים מול צ'לסי, בעוד ארטטה עדיין היה שחקן פעיל בארסנל. כאשר תלה הקשר את הנעליים ב-2016, בגיל 34 לאור הפציעות הכרוניות, גווארדיולה בדיוק הגיע לסיטי. הוא חתם על החוזה מראש, וגיבש את הצוות בקפידה. ארטטה היה השם הראשון על הדף.


השם הראשון על הדף של פפ גווארדיולה (Gettyimages)

והוא הפך באופן מיידי לדמות קריטית במועדון. לפי העדויות, הוא מדבר עם גווארדיולה במונחים שאף אחד חוץ מהם לא ממש מסוגל להבין. מנגד, בעודו אחראי על האימונים היומיומיים ועל ההכנות לקראת המשחקים, הוא דווקא מסוגל להעביר את רעיונותיו בפשטות. הוא חי את המשחק ואת הקבוצה. לדבריו של גווארדיולה עצמו, יש לו חושים מיוחדים שמאפשרים לו להבין כיצד יתפקד כל שחקן ביום נתון, ואיך עדיף לבחור את ההרכב. השחקנים מעריצים אותו – או לפחות מעידים על כך בראיונות, ואין סיבה לפקפק בכך. לירוי סאנה, למשל, הצהיר: "שואלים אותי על עבודה בהדרכת פפ, אבל אני מספר על ארטטה. למדתי ממנו המון, והוא תמיד צודק. אחרי כל אימון, יש לו משהו מועיל לומר".

לעתים תכופות, ארטטה הוא המאמן בפועל, בעוד גווארדיולה עסוק בתכנונים גלובליים יותר – וההערכה העצומה כלפיו גורמת להנהלה לראות בו יורש עתידי אפשרי לפפ עצמו. כי הרי איש אינו יודע כמה זמן יישאר הקטלוני במנצ'סטר. את ברצלונה הוא עזב אחרי ארבע שנים, בבאיירן מינכן סירב לעבוד יותר משלוש עונות שהוקצבו בחוזה היחיד. כעת הוא בעונה הרביעית בסיטי, וחתום עד 2021. מצד אחד, המועדון מעוניין להאריך את שיתוף הפעולה. מצד שני, שמועות בלתי פוסקות רומזות שיעזוב כבר בקיץ הקרוב במקרה של פיאסקו בכל החזיתות. האופציה הזו נלקחת בחשבון, גם אם גווארדיולה עצמו מכחיש אותה, ולכן מעשית יש לארטטה אלטרנטיבה "סמויה" – להישאר במקום העבודה הנוכחי ולהמתין לקידום.

"אצטער אם מיקל יעזוב, אבל לא אעמוד בדרכו" (Gettyimages)

הוא לא חייב לרוץ לארסנל שדחתה אותו ב-2018. אם לא היה היורש של ונגר, הוא עשוי להיות היורש של גווארדיולה. כאשר יתארח אצל התותחנים, המחשבות יציפו אותו – הנוסטלגיה לאוהדים באדום בצפון לונדון מצד אחד, וההנאה הרבה שהוא מפיק מהעבודה במנצ'סטר סיטי מצד שני. בינתיים, הנהלת ארסנל לא יצרה איתו קשר, אבל שמו מופיע שוב כמועמד מוביל, במיוחד עם פרדי ליונגברג יקבל את התפקיד עד סיום העונה, כי ארטטה לא צפוי לנטוש את פפ עד מאי. "אצטער אם מיקל יעזוב, אבל לא אעמוד בדרכו", אמר גווארדיולה לפני שנה וחצי. הוא יהיה מוכן לומר זאת גם בקיץ הבא, אם ימשיך לעבוד בסיטי, אבל הנסיבות השתנו. ארטטה צבר ניסיון רב יותר, וזה יפעל לטובתו אם ימונה למנג'ר ארסנל, אך עלול לפעול דווקא לרעת ארסנל אם יבחר להתמיד במקום הנוכחי.

האם כדאי לתותחנים להחזיר את הקפטן הביתה? האם כדאי לו לחזור? האם הוא נמצא כבר עכשיו בקבוצה בה יבלה עוד שנים ארוכות מאוד? כל השאלות האלה ירחפו באוויר הלונדוני ביום ראשון. זה לא סתם משחק בין ארסנל למנצ'סטר סיטי. במובן מסוים, זה היום של ארטטה.

עוד באותו נושא: מיקל ארטטה, פפ גווארדיולה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי