שרפו את המקדש: הדרבי הוא לא על המגרש אלא בין הקהלים

בלומפילד מלא עשן
בלומפילד מלא עשן | אריאל שלום

המשחק בין הפועל למכבי תל אביב היה יכול להסתיים באסון, אך גורמי האכיפה אינם מסונכרנים עם הגורמים הספורטיביים, ועל חוסר האחידות הזה יקום או ייפול הדבר. רון עמיקם בחן את הסאגה וחזר עם תמונת מצב מדאיגה

(גודל טקסט)

אירועי הדרבי בבלומפילד, שלא היו רחוקים מאסון, הדגישו את הסאגה, אבל גם אחרי סבב אצל כל הגורמים עולה התמונה המדאיגה: אין חדש תחת השמש, ומה שהיה הוא שיהיה. כלומר, אין כרגע פתרונות יצירתיים, שנמצאים על המדף, כדי לעשות פה שינוי מהותי כל אימת שמתרחש דרבי תל אביבי, שבו המשחק הוא לא על המגרש אלא בין הקהלים. גורמי האכיפה אינם מסונכרנים עם הגורמים הספורטיביים, ועל חוסר האחידות הזה יקום או ייפול הדבר.

21 אבוקות ורימוני עשן הודלקו או הושלכו בדרבי, עם פתיחת המשחק. אחד מרימוני העשן פגע בראשו של שמוליק דוידפור, צלם הבית של הפועל ת"א, פער בפדחתו חתך והוא פונה לבית החולים 'אסף הרופא', שם בוצעו בו שבעה תפרים והוא גם עבר בדיקת סי.טי. אוהדת נוספת נזקה לטיפול בעקבות שאיפת עשן, כתוצאה ממדורות שהתרוממו לגבהים בשני יציעי האולטראס של שני המחנות.

מדוע לא הופסק המשחק בעקבות הדלקת היציע או הפגיעה בצלם, כפי שהופסק הדרבי ב-2014 על ידי רועי ריינשרייבר בעקבות פריצת אוהדים? באיגוד השופטים הבהירו כי למרות שאוראל גרינפלד, השופט, הוא הסמכות הבלעדית להפסיק משחק, אך אין לו שיקול דעת מוחלט בהפסקת משחק, ולשיקול הדעת של מפקד המשטרה בשטח בשיתוף משקיף המשחק וראשי הקבוצות, יש גם השפעה. במקרה הושגה שליטה, כך שניתן היה להמשיך במשחק.  


במקרה הושגה שליטה. אוהדי הפועל תל אביב (אריאל שלום)

הדלקת אבוקות הינה דבר שכיח בדרבים תל אביבים והיו עשרות מקרים כאלה בעבר, אבל מדורות ענק הוא אירוע נדיר, וחסר תקדים, לפחות ב-20 השנים שבהן מנהל איתן שור את אצטדיון בלומפילד. לפני 50 שנה הבעירו אוהדי בית"ר ירושלים את קורות השערים וחלקים מהדשא, אבל כזה דבר, כמו בדרבי האחרון, עוד לא היה. באצטדיון ובחברת 'היכלי הספורט' המנהל את אצטדיון בלומפילד העלו הערכות, לנוכח הממצאים בשטח, ולפיהם השליכו אוהדי הפועל ת"א אבוקה שהודלקה ביציע, חומרי בערה נוספים, לרבות חולצות, דגלי פלסטיק ומוטות מנייר, שיצרו להבה גדולה, ומיד חוקה המעשה מהעבר השני על ידי אוהדי מכבי ת"א.

איך הוכנסו כל כך חומרי בעירה ועישון לאצטדיון, למרות כמות של 230 שוטרים ו-370 מאבטחים, על 21,900 צופים שנכחו, כמות שהיא בין פי אחת וחצי לפי שניים יותר ממשחק ליגה רגיל של הפועל ת"א? "אם רוצים להכניס, בכל אצטדיון בארץ, זה ייכנס", אמרו בהפועל ת"א והוסיפו: "לא רוצים להגיד מה חברת האבטחה הזו כבר נתקלה בהם בעבר". לפני הדרבי, הוקמו אוהלי בידוק ונעשו בדיקות קפדניות, עד כדי כך שאחד המאבטחים אף הצליח לעכב אוהד צעיר ומבוהל, שהחביא אבוקה בין עכוזיו, חלקה נעוץ בפי הטבעת.

הפועל ת"א נפרדה בקיץ האחרון מחברת האבטחה 'מעיין', בעקבות אי סדרים כספיים בין הצדדים, שהביא לכך ש'מעיין' תבעה את הפועל על 200 אלף שקל שלא שולמו לה. בהפועל טענו כי נגבו מהם כספים מעל המסוכם. בכל מקרה, בקיץ חזרה הפועל לחברת האבטחה TQS, אותה חברת אבטחה ממנה נפרד אייל ברקוביץ', אז המנהל המקצועי בהפועל ת"א, בעקבות אירועי 'פואד' בדרבי של סוף 2014. בהפועל טוענים כי מדובר בחברה מקצועית שעשתה ככל שנדרש כדי למנוע הכנסת אמצעי בעירה, למרות הערכת מצב וגם ידיעות על כך שאוהדים ינסו להכניס.

בהפועל וסביבתה לא פוסלים את האפשרות כי אוהדים נעזרים בסייענים שעובדים או נמצאים בזירה במהלך השעות שלפני כניסת הקהל. מנהל האירוע, איתן כיחל, אמר: "כאחד שעבד עם חברות אבטחות, הסדרנים עשו פה מה שניתן. אין פה קוסמות. אי אפשר להמציא חברה עם לוחמי קומנדו. הסדרנים עצמם הם אותם סדרנים, בכל החברות. יכול להיות שאלמלא הבידוקים הייתה נכנסת כמות גדולה יותר של אמצעי בעירה. כשעומדים בתור מאות אנשים אי אפשר לעשות בידוק של נתב"ג. קל מאוד להכניס אמל"חים קטנים. אנחנו עושים הכל כדי לעזור לסדרנים לעבוד יעיל. עושים תרגילי דמה, מתגמלים סדרנים שמונעים בזמן אמת וגם פועלים נגד המתרשלים. אחרי הכל, צריך לזכור שלחלק מהסדרנים זה יום עבודה שני, חלק אנשים מבוגרים. זה לא הרמטי".

 

"כשעומדים בתור מאות אנשים אי אפשר לעשות בידוק של נתב"ג" (אריאל שלום)

בשבועות האחרונים החלה הפועל ת"א בהגשת תביעות אזרחיות כנגד אוהדים מתפרעים. בשבוע שעבר נשלחו שני מכתבי הרתעה, לפני חודש עוד אחד. "מי שפוגע במועדון הוא לא אוהד, ולא משנה מה הן האמוציות שהוא חווה", אמרו שם.

כבר נסרקו הצילומים ממצלמות האבטחה וגם ממצלמות חברת הפקה פרטית אותה שכרה הפועל ואשר מצלמת מהדשא מהדשא. הממצאים לא ברורים וחלק מהם נמצאים תחת מסך עשן, תרתי משמע, שכן העשן הסמיך מקשה על זיהוי העבריינים, בעיקר בקרב אוהדי מכבי. אצל אוהדי הפועל התגלו יותר ממצאים ובימים הקרובים יוגשו תלונות. "אנחנו מעריכים שיהיה ניתן להגיע לחשודים נוספים", אמרו הגורמים בשטח. במנהלת הליגה החליטו לזרז את הרעיון להכניס טכנולוגיית עילית שתביא לזיהוי חד ערכי של פנים, כלומר כזה שיתאים את עצמו למאגר של צילומים שיהווה בסיס נתונים. יו"ר המנהלת, ארז כלפון, שוחח בעניין הדרבי עם מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן. הבעיה, היא החוק להגנת הפרטיות שקיבל משנה תוקף בעקבות ממצאים שעלו לאחרונה על קופת חולים בתחקיר בחדשות 12, לפיהם זלגו נתונים לחברות ביטוח. במנהלת הליגה ימתינו להקמת הממשלה הבאה ולמינוי שר משפטים קבוע, בכדי להזיז עניינים. פתרונות מעשיים כרגע – אין.

חברת 'היכלי הספורט' שכרה שמאי שייתן אומדן נזקים. כ-30 כיסאות, שעשויים מחומרים מעכבי בערה נשרפו לחלוטין, ועוד כעשרות כיסאות נשברו כתוצאה מקפיצות עליהם או מעשה ונדליזם אחרים. מנכ"ל חברת היכלי הספורט, מאור בנימיני אמר: "בין אם זה יהיה 30 או 50 או 100 אלף שקלים, הנזק הוא לא נזק כספי אלא גם נזק תדמיתי – זה נזק לאוהדי הכדורגל בארץ. אנשים יחשבו פעמיים לפני שישלחו ילדים למשחק כזה".

בשלב הזה החליטה החברה על איסור – עד להודעה חדשה – להכנסת אביזרי עידוד של שני קהלי האוהדים, על החמרת הפיקוח וגם תדרוש החמרת עונשים, לצד העובדה כי תתבע את הנזקים מהקבוצות שהשתתפו בדרבי. לצד הקריאה להקמת בית משפט לספורט, מדגישים כל הגורמים כי אדם שהיה משליך ברחוב חפץ שהיה פוגע בראשו של אחר, והיה גורם להבהלתו לבית החולים, או אדם שהיה מבעיר מדורה בשטח ציבורי שהייתה גורמת לנזק – היה משלם על כך בחירותו, ולא מורחק ממגרשי הכדורגל לתקופת מגוחכות.


העשן הסמיך מקשה על זיהוי העבריינים. אוהדי מכבי ת"א (אריאל שלום)

אגב, שתי הקבוצות יועמדו לדין משמעתי ביום רביעי הבא, ויתכן כי דוח המשקיף, אבי לוי, שהיה חמור ובו נכתב בין השאר כי "דליקת הכיסאות ביציעים הייתה מסוכנת מאוד ובנס לא נגרם אסון גדול", עלולה לשדרג את סעיף האישום ולהכניס בו את הביטוי "נסיבות מחמירות". עם זאת, חשוב לציין כי אין עבר משמעתי גדול לשתי הקבוצות בשנים האחרונות וגם במקרה של "נסיבות מחמירות" העונש יוכל להגיע במקרה הקיצוני לקנסות כבדים, עונשי רדיוס על תנאי או סגירת יציעים 5 ו-11 במשחקים הקרובים.

בשלב הזה אין כוונה להחליף את הכיסאות שנמצאים ביציעים מאחרי השערים, שכן מדובר באצטדיון שפתח שערי ורק לפני שלושה חודשים. מדובר בכיסאות זהים לאלה שהותקנו ב'סמי עופר' ובאצטדיון בנתניה, והכיסאות שהיו ביציעים אלה, לפני השיפוץ בבלומפילד, כיסאות שהמשענת בהם נשכבת קדימה, אינם תקניים. בכל מקרה, בשיחות סגורות הודו גורמים בחברה, כי לא יהיה מנוס מכך שהכיסאות האלה יוחלפו בבוא היום, ברעיון אחר, שטרם גובש.

בנימיני: "היו פה שלושה חודשים של משחקים אינטנסיביים, והיו פה אוהדים מכל המקומות שעשו נזקים. מה שהיה בדרבי זו עליית מדרגה, קו פרשת המים, כי זה משהו שגירד סכנת חיים. כמישהו שאחראי על האצטדיון – אני לא מוכן שזה יהיה אצלנו. נצטרך למצוא איזון בין הרצון לחוויית צפייה לבין מציאות של חווית פציעה".

 


קו פרשת המים? (אריאל שלום)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי