הימור מסוכן: מכבי חיפה מצפה שיאניק ווילדסחוט יסחוב אותה

יאניק ווילדסחוט
יאניק ווילדסחוט | Harry Trump / Stringer

הכישרון מעולם לא הוטל בספק, אבל כשפגש מאמנים שדרשו ממנו לעשות פעולות הגנתיות ולעבוד בלי הכדור, המגרעות התגלו. ענבל מנור על שחקן תקוע שעבר פציעה קשה וצריך לתת לו את התנאים האופטימליים להצליח. פרופיל

(גודל טקסט)

אוקטובר 2015. ארבעה ימים אחרי שהושאל ממידלסברו לוויגאן, יאניק ווילדסחוט עלה כמחליף למשחק גביע מול קרו אלכסנדרה. בדקה ה-76, הוא קיבל כדור בתוך חלק המגרש של וויגאן, דהר איתו במהירות ושחרר מ-20 מטר פצצה ברגל ימין אל החיבורים. זה היה שער הניצחון שקבע 2:3. שבוע וחצי מאוחר יותר, נשאל אייטור קראנקה מאמן בורו האם ראה את השער שכבש השחקן עליו ויתר: "יאניק הוא יאניק", ענה הספרדי. "לא מפתיע אותי לראות אותו מבקיע שער כזה. הבעיה היא שאנשים רואים רק את השער, אבל אנחנו צריכים שחקנים שעושים יותר. הוא צריך להבין איך לשחק כשהקבוצה בלי הכדור".

סיפורים כאלה חזרו על עצמם שוב ושוב בקריירה של הרכש ההולנדי החדש של מכבי חיפה. הכישרון מעולם לא הוטל בספק. מדובר בשחקן כנף אמיתי, מהיר, טכני, חזק, עם דריבל נהדר ושליטה טובה בכדור. אבל עדיין, משהו היה חסר. הוא לא הצליח לעשות את הקפיצה המיוחלת ולייצר לעצמו מומנטום. הוא נדד וחיפש, אבל זה לא באמת קרה לו לאורך זמן בשום מקום. ווילדסחוט בחור טוב, רציני, לא בעייתי שלא מעט מאמנים החמיאו לו, אבל בסופו של דבר תמיד העדיפו שחקנים שלמים ממנו. השאלה היא: האם מה שכבר לא מספיק טוב לצ'מפיונשיפ, יכול לעשות את ההבדל בקבוצה לחוצה כמו מכבי חיפה?

מגמת ה"ליד" התחילה אצל הקשר שנולד באמסטרדם בגיל צעיר. הוא בוגר האקדמיה של אייאקס ולמרות שכבש 15 שערים בעונה האחרונה בנוער, חוזהו לא הוארך והוא לא עלה לבוגרים. "לא כולם מוכשרים כמו כריסטיאן אריקסן ששיחק איתי. הוא יכול היה להתמודד עם הרמה מיד. אחרים צריכים קצת זמן", אמר לימים. קבוצת הבוגרים הראשונה שלו הייתה זוולה, אז בליגה השנייה, ועונה אחת טובה הקפיצה אותו לליגה הבכירה לוונלו. גם שם המשיך להתקדם עם שבעה שערים בעונת 2011/12 וזימון לנבחרת הצעירה של הולנד. ווילדסחוט הפך להיות שחקן מבוקש.


הנפילה הייתה קשה. יאניק ווילדסחוט (Gettyimages)

ונלו קיבלה הצעה מפאלרמו, מזלצבורג וגם קבוצות פרמיירליג החלו לרחרח. הדרישה ל-2.5 מיליון יורו תמורת 75 אחוז מהכרטיס הרתיעה את המתעניינות. הירנביין הסכימה לשני מיליון ונדחתה. ווילדסחוט התאכזב, שקע במשבר וכתוצאה מהיכולת הרעה איבד את מקומו בהרכב וסיים את עונת 2012/13 עם שער אחד. הוא נראה עד כדי כך רע, עד שהמנהל הספורטיבי של ונלו הודה: "טעינו כשלא מכרנו", והבטיח לשחקן: "תעזוב, אבל לא תמורת תפוח וביצים". והוא אכן עזב. להירנביין. תמורת שליש ממה שהסכימה לשלם שנה קודם לכן.

ווילדסחוט תמיד חלם לחזור יום אחד לאייאקס בדלת הקדמית. אפילו אמר: "לעולם לא אשחק בפיינורד", ואז חזר בו. אלא שהנפילה אחרי שנת הפריצה הייתה קשה לו. בהירנביין התקשה לתפוס מקום, הושאל לדן האח, נפצע ומיעט לשחק. מידלסברו שלחה לו חבל הצלה כשהחתימה אותו ביום האחרון של חלון ההעברות בקיץ 2014. "הם התעניינו בי זמן רב, אבל לפני כמה שנים לא הייתי מספיק מוכן למעבר. כששמעתי שהם רוצים אותי שוב, ידעתי מיד שאני רוצה להגיע", אמר.

קראנקה, מי ששימש כעוזרו של ז'וזה מוריניו בריאל מדריד, העדיף שחקנים אחרים על פני ההולנדי, כמו למשל את אלברט אדומה שעלה אשתקד ליגה עם אסטון וילה. ווילדסחוט בקושי שיחק. 12 הופעות ליגה בלבד. רק ארבע בהרכב. שני שערי ליגה. כשירד לקבל דקות בקבוצה הצעירה, נכתב עליו שהוא נראה: "תשוש ולא בכושר". הייתה לו הופעה בלתי נשכחת עם שער מדהים מול רות'רהאם, אבל הרבה יותר רגעים מתים בהם "היה נעלם באופן מסתורי". 


הרבה "להיעלם באופן מסתורי" (Gettyimages)

ווילדסחוט עזב באוקטובר 2015 לוויגאן בהשאלה לטווח קצר, אבל הפתיחה הנהדרת שלו גרמה ללאטיקס לממש במהירות את האופציה לרכישה. קראנקה נפרד: "בסגל שלנו, קשה לתת הזדמנות ליאניק. הוא צעיר וצריך לשחק כדי להתפתח. חשבנו שנכון לכולם למכור אותו. למה הוא לא מספיק טוב לפרמיירליג? יש לו הכל, אבל עדיין קשה לו לשחק כאן. הוא שחקן טוב ומוכשר, חזק ומהיר וכשהוא יתבגר, הוא יהיה טוב מאוד".

בוויגאן, נהנה ווילדסחוט כנראה מהתקופה הטובה בקריירה. המאמן גארי קולדוול היה מאוהב בו וטען שהוא "נהדר בכל משחק" וגם החיבור עם האוהדים היה מיידי. הוא כבש שבעה שערי ליגה, עזר לקבוצה לעלות לצ'מפיונשיפ וקיבל מקום בנבחרת העונה. המומנטום נמשך גם אחרי העלייה, אבל כאן שוב ביצע את הטעות ההיא מוונלו. רגע לפני סגירת חלון ההעברות של ינואר 2017, ניגש להנהלה וביקש להשתחרר. נוריץ' עמדה מאחוריו עם הצעת ענק של שבעה מיליון ליש"ט, שהתקבלה בלית ברירה. האוהדים זעמו והכעס רק התגבר כשהקשר צוטט ש"נמאס לו לשחק מול יציעים ריקים".

עבור אוהדי וויגאן הוא היה "נחש", בוגד. הם הרימו אותו, תמכו בו והחל מהמשחק הראשון קראו להנהלה לרכוש אותו והוא מבחינתם ירק להם בפרצוף. אחד אף הציע למכור נחשי גומי ולזרוק אותם עליו כשיגיע עם נוריץ' ל-DW. ווילדסחוט מצדו מיהר להתנצל וטען שהתשובה שלו הוצאה מהקשרה בעריכה של הראיון. הוא גם ביקש להסביר: "הייתה תקופה בהולנד ששיחקתי מצוין ומעבר גדול נפל. עונה לאחר מכן שיחקתי רע וכל הקבוצות שרצו אותי נעלמו. לסיפור הזה היה משקל בהחלטה שלי… ראיתי הזדמנות שהייתי צריך לקחת".


עבור אוהדי וויגאן הוא היה "נחש" (Gettyimages)

אלא שכמו בהולנד, אחרי עלייה באה ירידה. כשהגיע מאמן עם דרישות הגנתיות בדמות דניאל פארקה הגרמני, הכישרון של ווילדסחוט לא הספיק. שנה אחרי "החתמת הפאניקה", כפי שכונתה על ידי אוהדי הקנריות, ווילדסחוט נשלח להשאלה בקרדיף ולמרות שעזר לקבוצה לעלות, לא שיחק תפקיד משמעותי. כשחזר בקיץ שעבר, פארקה שלח אותו שוב לבולטון עם הסבר: "המחשבה הייתה להשאיל אותו שוב אחרי שלא הלך לו כל כך טוב בקרדיף. הבאנו שחקני התקפה ואנחנו רוצים סגל יותר קטן. אין לו הרבה מקום כאן. אני עצוב כי הוא אחד השחקנים הכי נחמדים שעבדתי איתם, תמיד במצב רוח טוב. יש לו קצב ודריבל משוגע והוא יודע לייצר מצבים, אבל אנחנו חושבים שהסגל צריך להיות יותר מצומצם".

העונה שעברה הייתה רעה מכל הבחינות. ווילדסחוט פתח רק בארבעה משחקי ליגה ועל פי פרסומים, בולטון, שנשרה לליגה השלישית, לא עמדה בהתחייבויות לשלם את שכרו שעמד על 12 אלף ליש"ט לשבוע. "הוא יודע שהוא צריך לדרוש מעצמו יותר בשליש האחרון של המגרש", אמר עליו המאמן פיל פרקינסון שבמקרים רבים אפילו לא הלביש אותו. בינואר נפצע במשחק גביע מול וולסול ונפגע ברצועות הקרסול. הוא עבר ניתוח לא שב לשחק עד תום העונה. עם סיום ההשאלה, נוריץ' שעלתה ליגה כמובן ויתרה על האופציה להארכת חוזהו והוא הפך לשחקן חופשי. אחרי שנה כזאת, כבר היה קשה לו למצוא קבוצה חדשה באנגליה.

אגב, כמה ימים לפני הפציעה, נטען ב"סאן" שיעבור בהשאלה לשפילד יונייטד מהצמרת. הידיעה הוכחשה בהמשך, אבל זה לא מנע מאוהדי בולטון להציע "להסיע אותו לשם". זה הסיפור של ווילדסחוט. כישרון שלא הצליח לפרוץ. שחקן טוב ולא בעייתי שלא הותיר חותם. יש בו משהו, אבל ביותר מדי משחקים הוא לא אפקטיבי ולא בא לידי ביטוי. באחת הכתבות בעיתון שמכסה את מידלסברו נכתב: "הוא מהיר כמו ברק – הסיוט הכי גדול של מגן – אבל לא עושה את הפעולות 'המכוערות' של המשחק".


ווילדסחוט משמאל. כישרון שלא הצליח לפרוץ (Gettyimages)

"הוא בחור אהוב, קצת מוזר. משחק בקצב גבוה ושולט טוב בכדור, עובר בקלות שחקנים", כתב עליו בעבר עיתונאי מקומי בוויגאן. "ימני ברגל, אבל משתמש בשתי הרגליים כדי להגביה ולבעוט. הוא שחקן התקפי ואל תצפו ממנו להגן. למעשה, אתה לא רוצה אותו בחצי המגרש שלך הוא נטל – לא מתקל ולא עומד נכון, רע מאוד באוויר ולא אחד השחקנים האמיצים".

כי ווילדסחוט הוא שחקן כנף הולנדי טיפוסי. רוב חייו שיחק ככנף שמאל עם רגל ימין ב-4-3-3 והשתמש בחוזקות שלו – המהירות, הטכניקה והדריבל. זה הספיק עד רמה מסוימת. כשפגש מאמנים שדרשו ממנו לעשות פעולות הגנתיות, לעבוד בלי הכדור או לזוז לעמדות שונות במגרש, המגרעות שלו התגלו. לכן, מצא עצמו מתגלגל בין תשע קבוצות בתשע שנים. לכן, אחרי חמש שנים באנגליה התחנה הבאה שלו תהיה ישראל – כאן יוכל להרוויח סכומים קרובים למה שקיבל בצ'מפיונשיפ, בניגוד למשל להצעות מקבוצות מרכז טבלה בהולנד או בלגיה.

מכבי חיפה חיפשה שם שירגיע את הקהל וקיבלה שחקן עם רזומה מרשים על הנייר. זריקת הרגעה לקיץ קשה. בגיל 27, אחרי חמש שנים באנגליה, ווילדסחוט כנראה העדיף מועדון גדול בליגה שיש בה (יחסית ללא מעט מקומות בדרג השני של אירופה) כסף גדול. שחקן טכני, מהיר וחזק כמוהו אמור להתלבט פה באופן טבעי וזה בוודאי יהיה לו יותר קל מאשר ההתמודדות מול שחקני ההגנה הקשוחים בליגת המשנה באנגליה. השאלה היא: מה הבשורה שמביאה מכבי חיפה בהחתמה הזאת?


מכבי חיפה חיפשה שם שירגיע את הקהל (Gettyimages)

ובכן, אין ממש בשורה. ווילדסחוט כנראה לא מגוון מספיק כדי לאפשר למרקו בלבול להשתמש בו במערך של שלושה בלמים שכל כך אהוב עליו, כמו למשל השחקן שאותו בא להחליף קרים פריי. הוא כמובן לא פוטנציאל מכירה עתידית גדול והמספרים שלו בעייתיים. הוא מעולם לא כבש בקריירה יותר משבעה שערים לעונה. ולכן ההשוואה שבאה מתוך מכבי חיפה לטל בן חיים וניק בלקמן נראית על פניו בעייתית. ווילדסחוט הוא שחקן תקוע אחרי פציעה קשה. אמנם לא מבוגר, אבל כזה שאפשר בקלות להכריז ששיאו מאחוריו.

מכבי חיפה, בגדול, בונה על כישרון נטו. היא מקווה שמה שלא היה מספיק טוב לאנגליה, יספיק כדי לבלוט מעל הבינוניות המקומית. זו מחשבה נכונה, אבל מסוכנת ותלויה בעיקר בנכונות של השחקן להראות רצינות ולא לגרור את עצמו למטה במחשבה של "באתי בשביל הכסף ולא צריך להתאמץ". כאן המקום להזכיר שבשנים הרעות של מכבי חיפה היא לא הצליחה עם ישראלים או זרים תקועים שבאו לשקם את הקריירה. היא לא מצאה שום שחקן שיסחוב אותה קדימה.

ווילדסחוט יתמודד במכבי חיפה עם דבר נוסף שלא הכיר. ציפיות לסחוב קבוצה על הגב מבחינת יכולת. ירצו לראות ממנו וירטואוזיות, ירצו שילהיב ואם אפשר לקבל מספרים ביחד עם כל זה – מה טוב. גם פריי לא נתן מספרים, אבל כן הראה ניצוץ. במכבי חיפה כמו במכבי חיפה מחפשים לפעמים קוסם. פריי היה כזה. פריי הרגיש כמו מישהו שנקלע לסיטואציה במקרה ועוד יכול לחזור לרמות הגבוהות יותר. ווילדסחוט ייבחן גם לפי ארסנל הטריקים שלו. מכבי חיפה תיבחן לפי היכולת שלה להתאים את עצמה אליו. כי לא מספיק להרגיע עם שם גדול, צריך גם לתת לו את התנאים האופטימליים להצליח.


במכבי חיפה כמו במכבי חיפה מחפשים לפעמים קוסם (אריאל שלום)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי