חגיגות היובל: הסיפור המדהים של האיש שהדיח את מכבי ת"א

יובל אשכנזי
יובל אשכנזי | דני מרון

הנדודים בליגה א', תהליך הלמידה, ההבטחה לאיציק ברוך, ובן אדם אחד שהאמין בו והפך לגורו. היכרות עם האיש שהנחיל לאלופה הפסד ראשון העונה בזירה הישראלית. מחר (שבת, 17:45 בספורט4) הפועל ב"ש מחכה בטרנר

קבוצות: בני יהודה
(גודל טקסט)

יממה לפני משחק חצי הגמר מול מכבי תל אביב, ערך כובש שער הניצחון של בני יהודה יובל אשכנזי, שיחה עם אביטל מוטיל, המאמנת המנטלית שמלווה אותו. כמו לפני כל משחק, השניים ערכו תיאום ציפיות: איך הוא מרגיש, במה מתרכזים ומצבו המנטלי. "מה המטרה שלך במשחק הזה?", שאלה אותו. "המטרה שלי היא לנצח", השיב.

אביטל לא הסתפקה: "אל תחשוב בקטן איך אתה מנצח עם הקבוצה, תחשוב איך יובל יוצא המנצח של המשחק, איך כולם יזכרו אותך". הסוף כבר ידוע. אשכנזי כבש את השער שהנחיל לאיביץ' ומכבי תל אביב הפסד ראשון העונה במסגרת ישראלית וסידר לקבוצתו גמר גביע שני בשלוש שנים.

אלא שעבור אשכנזי (27), העובדה שהוא משחק בליגה הבכירה אינה מובנת מאליה, כשעד לפני שנתיים היה רגיל להתרוצץ סביב מגרשי ליגה א'. זה היה שבוע חלומי עבורו, שהתחיל בשער מול מכבי נתניה והמשיך בשער מדהים ששווה גמר וביסס את מעמדו כאחד השחקנים הבולטים בקבוצה הצעירה והתוססת של יוסי אבוקסיס.


יובל אשכנזי חוגג העפלה לגמר גביע המדינה (דני מרון)

כדי להבין היכן החלה הקריירה של אשכנזי, צריך לנוע מספר קילומטרים משכונת התקווה אל העיר רמת גן, שם גדל במחלקת הנוער של הפועל המקומית. למעשה, עד הגעתו לבני יהודה לפני כשנתיים, הוא אפילו היה שייך לאורדונים, אלא שבכל שנה, השתבש משהו אחר שמנע ממנו לעלות לקבוצת הבוגרים.

בקבוצת הנוער יובל היה מהשחקנים היותר טובים, כשבאחד המשחקים, מספרים בשורות האורדונים, מרוב שהיה מחויב קיבל צהוב שני והקריב אדום על כך שיצא בצורה איטית מחילוף באחד המשחקים הקריטיים. בר"ג מזכירים בהומור את העובדה שבאחד האימונים בנוער, דובר על צירוף מאמן כושר לקבוצה ואשכנזי אמר שאינו מרגיש צורך בכך. מי היה מאמין ששמונה שנים לאחר מכן הוא יהפוך לאחד המשקיענים בליגת העל (מוביל את הליגה במרחק כולל בממוצע למשחק).

עם העלייה לבוגרים בעונת 2012-2013, ולאחר הופעה אחת בגביע הטוטו מול מכבי פתח תקווה, הבין אשכנזי שהמאמן פרדי דוד לא רואה בו חלק מהקבוצה ושהוא צריך למצוא יעד חדש. הפנייה הראשונה, הייתה למאמנו בקבוצת הנוער איציק ברוך. ברוך הרים טלפון לחברו שי מאור, שאימן את הפועל אזור בליגה א'. מאור לא התלהב וטען שיש לו ריבוי שחקנים בחוליית הקישור.

ברוך התעקש וביקש שרק יבחן אותו במשך שבוע, כשאימון אחד הספיק למאור להבין את הטעות. עוד באותו ערב קיבל ברוך שיחה ממאור ומיהר לבדוק עם אשכנזי מה קרה: "יובל, שי בקו השני. מה כבר עשית?". "כלום, היה לי דווקא אימון לא רע", הוא ענה. ואשכנזי צדק, מאור התקשר לבשר לברוך שהוא מעוניין להחתים אותו על חוזה. "כוכב כדורגל", הוא כינה אותו. החתימה בוצעה ובאותה עונה באזור הוא הכיר את אחד האנשים המשמעותיים בחייו, מישל נתנזון, "פלאפל" הוא מכונה.


מוביל את הליגה במרחק כולל בממוצע למשחק (דני מרון)

נתנזון, אלוף העולם בשש-בש, בדיוק חזר ממספר שנים בהן שהה בארה"ב והחל לשמש כמעין ספונסר בקבוצה. את אשכנזי הוא לקח כפרויקט אישי, כשעד אז הוא היה שחקן ספסל. אלא שלאט לאט דברים השתנו. כל יום בתשע בבוקר הם היו הולכים למגרש האימונים בבית שרת ברמת גן. בעיטות בימין, בעיטות בשמאל, כשבהמשך התווסף גם מאמן אתלטיקה, במקביל לעבודה עם אלון מזרחי.

אשכנזי, שעד אותם שנים חיפש תשובות לחוסר יכולתו לפרוץ, החל לראות מקצוענות מהי. סוכנו ואחד האנשים הקרובים אליו, אורן יחזקאל, החליט יחד עם נתנזון על הצעד הבא: הם היו משלמים בשביל לצפות במשחקיו. הם הרגילו את אשכנזי, לצפות גם כן, וכך יצא שבכל משחק ששיחק, הוא צפה מספר פעמים לצורך הסקת מסקנות.

לאחר שנה באזור ועוד אחת בקריית מלאכי, הקשר ניסה את מזלו שוב בהפועל רמת גן, הפעם תחת המאמן הטרי תמיר בן עמי. באחד האימונים הראשונים, הוצב אשכנזי כמגן ימני ולא אהב את ההחלטה, לקח את חפציו והמשיך בנדודים.

הפעם היה תורה של כפר שלם להיות המשאילה התורנית. הרכבת נמשכה, כשלבסוף מצא את עצמו בקדנציה שנייה באזור, אלא שהפעם אשכנזי התפוצץ עם תשעה שערים, כשבתחילת העונה שלאחר מכן (2016-2017) הגיעה ההזדמנות לה הוא חיכה.


יוסי אבוקסיס. "יובל הוא מסוג השחקנים שצריך לעצור כדי שלא יתאמן יותר מידי (עדי אבישי)

ליאור זאדה, שמונה למאמן הפועל רמת גן, החליט לזמנו לאימוני פתיחת העונה, אלא שמישל, הגורו כבר אמרנו? חשב אחרת. "כפר שלם הביאו את חיים שאבו והם בונים קבוצה לעלייה. תעזוב את רמת גן ובוא לכפר שלם". אביו של יובל, יוסי, ראה את ההזדמנות של בנו וכאב דואג ניסה להתערב: "אם הבן שלי עובר לכפר שלם, סיימת איתי", אמר למישל. "אתה תשחק 90 דקות בכל משחק, בהפועל רמת גן לא ייתנו לך לשחק. בוא איתי ואני אעשה אותך השחקן הכי טוב", ניסה מי שמכונה "פלאפל" לשכנע את הילד.

"אם אתה תגמור לו את הקריירה אני לא אסלח לך, אבל אם הוא יהיה בליגת העל, אני אוריד בפניך את הכובע", אמר האב בכניעה לנתנזון. גם איציק ברוך, בניסיון אחרון, ניסה לשכנע: "אתה חייב לבנות את עצמך בהדרגה". אשכנזי הצעיר, נשמע בטוח בעצמו: "איציק, אני מכפר שלם אגיע לליגת העל".לא מעט אנשים זלזלו. מישל התערב עם מאות אנשים שיובל יהיה בליגת העל, הם פקפקו והוא צדק. מאז מספרים שמישל קנה אפילו לאבא יוסי כובע והביא לו כדי שיסיר אותו בפניו.

ובעונה הזאת בכפר שלם אשכנזי ביסס את מעמדו. שבעה שערי ליגה היו לו. באחד המשחקים שברו בכפר שלם את הראש איך לנצח את אחד הקרבות החשובים שלהם. מישל, שהפך להיות מעורב בכפר שלם, הציע: השחקן הכי טוב יעלה מהספסל. בצעד לא טריוויאלי, אשכנזי הלך כמו עיוור והסכים. הוא נכנס כמחליף בדקה ה-60 והיה מעורב בשער הניצחון היקר.

בסיום אותה עונה, הגיע הצ'אנס המיוחל, בו גם "פלאפל" הגשים את אותה מטרה לה פילל: להביא את יובל לליגת העל. "יש לי שחקן צעיר שאני מאמין בו, יובל אשכנזי קוראים לו. אני רוצה שתבחנו אותו בבני יהודה ותתנו לו הזדמנות", אמר מישל לחברו הטוב ובעלי בני יהודה, ברק אברמוב.


העונה אשכנזי הפך לאחד הברומטרים של בני יהודה (עדי אבישי)

המאמן יוסי אבוקסיס לא פסל. אבוקסיס, שראה מדי שנה כמות לא קטנה של נבחנים שעושים סיבוב של מספר ימים ומשוחררים, הסכים לבחון, במיוחד לנוכח העובדה שקבוצתו הייתה הראשונה שפתחה את העונה (ב-13.6) והסגל שלו נראה כמעט ריק לחלוטין. אחרי שני אימונים פלוס מחנה אימונים בחו"ל בו כבש באחד המשחקים, בבני יהודה השתכנעו והקשר חתם לשלוש שנים.

הפועל רמת גן עוד התערבה ודרשה דמי העברה, אלא שאשכנזי נכנס לפעולה וקנה את כרטיס השחקן שלו בעצמו תמורת 65,000 שקלים. כבר בתחילת הדרך בכתום הוא הספיק לכבוש במסגרת האירופית מול א.ס טרנצ'ין, אלא שההזדמנות האמיתית בליגה הגיעה במהלך אמצע העונה מול עכו. אשכנזי פתח והרשים עד שהפך לתגלית העונה של האוהדים אשתקד.

בכלל, שיתוף הפעולה בין כפר שלם לבני יהודה הפך לפורה. גם העונה, בתיווכו של איתן אהרון חברו של אבוקסיס ואחד מאנשי כפר שלם, הצטרף הקשר שי מזור לזהובים, לאחר שאבוקסיס זכר לאהרון חסד ילדות על צירופו של החלוץ גל צרויה לפני מספר שנים. "צריך כבר עכשיו להתבונן בסגל של כפר שלם, כי אחד מהשחקנים שם ייבחן בבני יהודה בעונה הבאה", אמר בחיוך גורם בקבוצה משכונת התקווה.

בעונה הנוכחית, אשכנזי כבר הפך לאחד הברומטרים החשובים במערך של אבוקסיס, כשגם פציעה בכתף לפני כחודש וחצי שאיימה להשביתו עד תום העונה לא הכניעה אותו. שני השערים האחרונים היו רק הבונוס. "הבחור הזה מקצוען ברמות מטורפות", החמיא לו אבוקסיס. "אני הרבה שנים בכדורגל ולא ראיתי דבר כזה, הוא מסוג השחקנים שצריך לעצור אותם כדי שלא יתאמנו יותר מדי".


בן שהר ויובל אשכנזי. הקשר ינסה להציג יכולת גבוהה גם נגד באר שבע (דני מרון)

לאחר הניצחון על מכבי תל אביב בחצי הגמר, הקדיש אשכנזי את השער שכבש לנתנזון, אשר סובל ממחלת הסרטן. ביחד עם שחקנים נוספים להם עזר, ביניהם יניב מזרחי מעירוני רמת השרון, הם היו עושים משמרות ליד מיטתו בבית החולים, מיד עם גילוי המחלה.

"הוא ילד מדהים שמאוד בלט בקבוצת הנוער", פרגן לו איציק ברוך והוסיף: מגיע לו שאפו, אני מאוד אוהב אותו ושמח בשבילו. אני תשע שנים ברציפות מאמן נוער. מבחינתי לראות שחקנים כמו ניר ברדע, מוטי ברשצקי ויובל זו התוצרת".

"יובל אשכנזי יהיה בקבוצה גדולה ובנבחרת ישראל, זה עניין של זמן", אמר בנחרצות אורן יחזקאל. אין קצה גבול ליכולת של השחקן הזה. אם הוא יגיע לליגה האנגלית גם שם ישחק בהרכב. הוא תמיד יעשה את הדבר שאתה לא מצפה. בקטע הזה הוא השחקן הכי קרוב לערן זהבי".

מחר (שבת, 17:45 בספורט4), אשכנזי ייצא עם קבוצתו למשחק חוץ באצטדיון טוטו טרנר. בדרך להגשמת חלומו להיות חלק מסגל נבחרת ישראל ולשחק בליגה האנגלית, אשכנזי שוב ירשום ביומן המיוחד המלווה את התהליך שלו ושל הקואצ'רית אביטל מוטיל: איפה אני רוצה לשחק בעתיד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי