אבוחצירה: כדורגל בשבת? לא אוהב שיש כפייה חילונית

שמעון אבוחצירה
שמעון אבוחצירה | דני מרון

קורצקי? "בשורה אחת עם המאמנים הגדולים בארץ", מכבי חיפה? "אי אפשר להביא כל קיץ 20 שחקנים ואז להפוך אותם למנודים", והתחנה הבאה: "אוכיח לעצמי שאני יכול להצליח בגדולות". אבוחצירה חוזר עם תשובה ופותח הכל

(גודל טקסט)

חצי שנה הספיקה לשמעון אבוחצירה לקחת צעד אחורה מהגדולות. "רציתי לשחק ולא ראיתי שזה הולך לקרות. פתחתי את העונה בצורה נהדרת, עם גול באירופה ושלושה שערים בחמשת המחזורים הראשונים. בהתחלה זה היה מקובל עליי, אבל באופי שלי אני רוצה לשחק תמיד. אם לא הייתי רוצה לשחק, הייתי נשאר בבית"ר ירושלים עד היום". עכשיו הוא בהפועל רעננה, סופר כבר שבעה שערי ליגה בעונה הכי טובה שלו מאז 2012/13. הוא בן 31, חושב על חזרה בתשובה, אבל יש לו גם הרבה מה להשיג עד אז. ויש לו גם הרבה מה להגיד. על מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, שנה וחצי בלי כדורגל, שיר צדק וגם על דת וכדורגל.

העונה הנהדרת שלו ברעננה, כללה גם כרטיס לחצי גמר גביע המדינה: "עשינו סוג של היסטוריה למועדון ולעיר. חלמנו על זה ואני לא אשקר. זה פתח לנו את התיאבון. מהרגע הראשון שבאתי להפועל רעננה רציתי לעשות קפיצה ביחד עם המועדון וזו ההזדמנות והשלב. אפשר לעשות משהו שונה עם הפועל רעננה ולהביא אותה לצמרת של הכדורגל הישראלי, שזה מקום בין חמש-שש הקבוצות שיילחמו על הפלייאוף העליון ולא על הירידה".


מה לא עבד לכם בתחילת השנה?

"פתחנו את העונה עם קבוצה צעירה. מתוך 20 שחקנים, היו לנו 12-13 שחקנים שלא סיימו גיל נוער. הלכנו לסוג של שינוי, של הצערה. בליגת העל זה קצת קשה וראו שזה לא קל לאף אחד. ניסו לעשות הכל, גם דודו וגם גיא. המועדון התעשת מהר ודמיאן ואשר ידעו לעשות שינוי ולהביא את מנחם, שכל מילה שאגיד תקטין את מה שהוא עושה בהפועל רעננה. במילה אחת? וואו. מנחם נמצא באותה השורה עם המאמנים הגדולים בישראל. האימונים שלו, העברת המסרים, הביטחון שהוא נותן לשחקנים. לבוא לשחקני הפועל רעננה ולהגיד להם: 'אני מאמין שננצח את מכבי ת"א ונעלה לחצי גמר הגביע', לא כל אחד יכול להגיד. הוא מכיר את המועדון הזה יותר טוב מכולם".


יצא לו שם לא טוב בשנים האחרונות אחרי ירידות ליגה.

"אני חושב והרבה חושבים, שמנחם קיבל החלטות שלא כל אחד היה לוקח. אם זה ללכת להפועל ת"א במינוס תשע נקודות, אם זה ללכת לקבוצות שלא היה להן סיכוי והוא היה קרוב להשאיר אותן. זה מראה על הביטחון והאומץ שיש לו ומגיע לו קרדיט. הוא עשה שינוי ויש לו גדולה. הוא קיבל צ'אנס בשתי גדולות, בבית"ר הצליח ובהפועל, הוא היחיד שהגיע למועדון מפורק וסיים רחוק משחק אחד מהישארות".

קורצקי.
קורצקי. "יש לו ביטחון ואומץ ומגיע לו קרדיט" (דני מרון)

מה הסוד של הפועל רעננה? אין קהל, אין כסף, אין אצטדיון ביתי. לקבוצות כאלה יש זכות קיום בליגת העל?
"אני חושב שקרדיט גדול מגיע לאשר ודמיאן שהם בעלים מיוחדים בנוף של הכדורגל הישראלי. היו מאמנים מצוינים, יש פה תלכיד מצוין בין ההנהלה לצוות המקצועי והשחקנים יודעים את המטרה של המועדון. תוסיף שחקנים עם אופי טוב וכל החיבור הזה יוצר קבוצה שצריכה להיות בליגת העל, כי הפועל רעננה זה מועדון לגיטימי לחלוטין. לגבי קהל, אנחנו מנסים לעשות משהו כדי לבנות תלכיד וזה בדרך הנכונה. לא אגיד שנגיע ל-5,000 איש, אבל נרצה לגייס 2,000-2,500 אוהדים. אם נמשיך להצליח בגביע ונשאף לפלייאוף העליון, אין סיבה שלא נעשה שדרוג. כשאני הגעתי לק"ש התחלנו בדיוק ככה, ובסופו של דבר שידרגנו את המועדון ועשינו שם משהו גדול. גם רעננה יכולה לעשות דבר כזה, אבל זה עניין של תהליך ולשמור על השלד הקיים".

ההחלטה שלך להגיע לרעננה מתבררת כבינגו מבחינתך?
"כן, הגעתי למועדון טוב שמאוד רצה אותי ונתן לי את הביטחון והאהבה שציפיתי. אני מרגיש פה הכי טוב בעולם וכיף לי".


מה לא הסתדר לך בבית"ר?

"אני חושב שזה לא היה מקצועי ולכן בחרתי לעזוב. אם זה היה מקצועי, הייתי נשאר ונלחם על המקום שלי כי כן הייתי משחק. היו דברים שלא אהבתי ולא היו נכונים לעשות, אבל יש דברים כאלה בכדורגל ששום דבר לא הולך לפי הספר. הייתה לי חצי שנה נהדרת בבית"ר שלא אשכח כל חיי. עד היום האוהדים מתקשרים ושולחים לי הודעות. זה המועדון הכי חם בישראל. התחברתי לשם בחצי שנה כאילו שיחקתי שם שלוש שנים".

אבוחצירה בימיו בבית
אבוחצירה בימיו בבית"ר. "דברים לא הסתדרו ביני לבין בן שמעון" (דני מרון)

כשאתה אומר לא מקצועי, הכוונה לאלי טביב?
"בהקשר שלי, אי אפשר לערבב את טביב. היו דברים ביני לבין רן (בן שמעון) שלא הסתדרו וזה מפתיע. היה לי קשר עם רן אחרי האליפות והוא קידם אותי כשחקן כדורגל. אף אחד לא ייקח את זה ממנו ואני לא אשכח לו את זה לעולם. לפעמים יש דינמיקה של מועדון ומה שהסתדר בק"ש לא הסתדר בבית"ר, כי שם יש יותר לחץ ודרישות. ההצלחה שלי עם רן תלווה אותי כל החיים ובטח גם אותו".


גול מולם ואתה חוגג?

"אני לא אחגוג. הם עשו לי כבוד עד היום. אני מאוד אהיה שמח להבקיע, לא אשקר".

חשוב לך מאוד להגיע למועדונים שנותנים לך את המושכות?
"זה נכון לכל שחקן, במיוחד לחלוץ. ברגע שאתה יודע שאתה מקבל את המושכות, זה נותן לך ביטחון ומאפשר לך לממש את הפוטנציאל שלך. לא לכל קבוצה יש סבלנות לחכות לראות ששחקן מצליח. צריך מזל ומומנטום נכון כדי להיות בקבוצה הנכונה. לגביי, קיבלתי את מלוא הביטחון מהפועל רעננה".

ומהמועדון שנותן לך את הביטחון, למועדון שפחות הצלחת בו – מכבי חיפה. למה שחקנים כמוך, כמו תורג'מן ושכטר לא מצליחים במכבי חיפה וכן פורחים במקומות אחרים?
"אתה לא יכול לבנות כל שנה סגל ולהביא 20 שחקנים, להחתים אותם לארבע שנים ובקיץ להפוך אותם למנודים ולהחתים שוב 20 שחקנים. נוצרה במכבי חיפה מערבולת, וחבל. זה נורא מזכיר את השנים של מכבי ת"א כשהייתי ילד, שהיה נורא קשה להצליח עם הלחץ. אם מכבי חיפה תבנה תלכיד שהיא מאמינה בו בלב שלם, ולא בגלל שההוא אומר ככה וככה, זה ישתפר. אבל גם עכשיו זה לא נראה כמו התחלה של משהו. הם לקחו מנהל מקצועי, שלא נראה שמאמינים בו. יש שם הרבה אנשים שמושכים בחוטים ואז העסק לא יכול להתנהל. פעם היה מוח אחד במכבי חיפה שניהל את כל המערכת – יעקב שחר – והיום זה לא המצב. ברגע שהוא יחזור לקחת את הסמכות המקצועית הבלעדית ולא ישמע לכל רחשי הסביבה אלא לעצמו – והוא מבין כדורגל וצמח בכדורגל – הוא יוכל להוציא את הספינה מהמעמקים שלה. אם הוא לא יעשה את זה, אני לא חושב שהם יצליחו להתאושש בשנים הקרובות".

יעקב שחר.
יעקב שחר. "הוא מבין כדורגל, צריך להחזיר לו את המושכות (ערן לוף)

ומבחינת השחקנים, מה לא עבד לכם?
"אי אפשר להשוות את הסגל של חיפה לאף סגל בארץ. למכבי חיפה יש 5-6 חלוצים ולכל קבוצה אחרת 2-3. מה אתה יכול להשיג עם כמות כזו של חלוצים? נניח ויש לך גם אירופה. צריך להעניק ביטחון לחלוץ אחד, להגיד לו שהוא החלוץ המוביל וליצור מעין היררכיה. ברגע שתהיה היררכיה, כולם יבינו את המקום שלהם. כשאתה בא למכבי חיפה, אתה אומר לעצמך שמגיע לך להיות בהרכב אם הגעת לפה, וכל אחד מרגיש ככה. פעם היה את יעקובו, אחרי זה את קולאוטי ואז את קטן והייתה היררכיה. לא כיף לראות את המערבולת ואת כל השחקנים המוכשרים שסובלים כי בסופו של דבר זה מועדון פאר".


למה יש כ"כ הרבה לחץ על השחקנים?
"בכל מקום שאתה לא מצליח יש לחץ. אני לא חושב שזה נכון להאשים רק את המועדון. גם אני באתי בשיא שלי וציפו שאמשיך אותו ואוביל אותם להילחם על תארים. לא עשיתי את זה ולא נראיתי טוב, אפילו הלכתי אחורה. חשבתי שאהיה שם שנה, שנה וחצי ואצא החוצה. יכול להיות שגם אני עשיתי טעויות ולא הצלחתי, אבל בכדורגל צריך טנגו – הקבוצה והשחקן. משהו לא התחבר שם. בתקופה שלי הייתה יוצאת כל שבוע כתבה שאני לא מתאים למכבי חיפה, אלא רק לקבוצות קטנות. אחרי זה בא שכטר מצרפת וגם לא הצליח, ואחרי זה אלירן עטר. מה? גם הם לא מתאימים לקבוצות גדולות? יש משהו מערכתי לא טוב".

שכטר במדי חיפה.
שכטר במדי חיפה. "איך יכול להיות שכולם לא מסתדרים בקבוצה כזאת?" (ערן לוף)

אני רוצה לחזור לבעיה שהייתה לך בלב. היו רגעים שאמרת לעצמך שלא תחזור לשחק?
"עניין הלב התחיל בחצי השנה הראשונה במכבי חיפה. מהרגע הראשון ידעתי שאין לי שום דבר והאופי שלי לא נתן לי להישבר. אני לא נכנס לסוג של יאוש או ותרנות. אני רק חושב איך אני יוצא מסיטואציה לא נעימה, לאחת טובה יותר. זה משהו שחישל אותי. היה פחד בגלל הלב. עברתי חצי שנה לא קלה בהתחלה וכן, היה חשש שאסיים את הקריירה שלי. זה פגע בי מקצועית כי זו הייתה הפציעה הראשונה שלי בקריירה שגרמה לי להיעדר מעל שלושה חודשים. זו הייתה תחילת הדרך בחיפה ואז עוד קיוו וציפו שהנה אני הולך לתת את התפוקה שלי. יש דברים משמיים וצריך לקבל הכול באהבה ולהגיד תודה לבורא עולם. בסופו של דבר כשאני מסתכל לאחור, זה רק עזר לי".

הוצגת כאיזשהו מוצר פגום.
"אני חושב שמכבי חיפה כמועדון פעל איתי לא נכון עם כל עניין הפציעה. אני חושב שהם יצרו בתקשורת תדמית של בן אדם חולה לב ולא הייתי כזה. עברתי את כל הבדיקות אצל הפרופסורים הכי טובים במדינה שראו חד משמעית שהלב בסדר. שנה וחצי לא נתנו לי לשחק, גם כשהייתי בריא. אז למה לא להשאיל אותי? זה נכנס לבוררויות ולעורכי דין, וזה היה לא נעים. אני זה שנפגעתי והלכתי אחורה מבחינת הקריירה והיכולת. אנשים לא מבינים כמה זה שנה וחצי בכדורגל. היום אני רגוע כי יש לי עוד שנה וחצי ספייר בקריירה. שמרתי על עצמי מבחינת תזונה ומבחינה גופנית. כשחזרתי, שיחקתי במשחק הראשון במדי בית"ר והבקעתי. היו לי הרבה שיחות עם עצמי ועם המשפחה שלי, שנתנה לי את הגב והאמונה היומיומית בחיים. האמנתי שאם בורא עולם אומר לך 'אתה לא פורש מכדורגל', אתה תחזור להיות מה שהיית. התקרבתי לדת וזה עשה לי טוב ונתן לי להבין את החיים יותר בקלות. הרגשתי עוצמות חזקות ושמישהו מכוון אותי מלמעלה".

נתת טיפים לחברך שיר צדק על איך זה לשבת בחוץ ולחזור?
"שיר צדק גם מקצוען שיודע לשמור על עצמו. יצא לי לדבר איתו כמה פעמים ועודדתי אותו. שיר בחור מאוד בוגר. כל שחקן שלא שיחק מעל חצי שנה נפגע איכשהו וזה לא יעזור. אני מאמין ששיר מקצוען ברמה הגבוהה ביותר ויחזור. הוא יצטרך בקיץ לעבוד בצורה יותר אינטנסיבית מאחרים, אבל כבר באוקטובר אני מאמין שנראה אותו. הוא מאוד רעב לחזור, במיוחד אחרי הפרסומים שהוכיחו את האמת. הוא יחזור עוד יותר רעב להוכיח".

שיר צדק.
שיר צדק. "מקצוען ברמה הגבוהה ביותר" (דני מרון)

מאיפה באה ההתקרבות שלך לדת?
"גדלתי במשפחה מאוד מסורתית. אני מרגיש שיש לי שליחות בכדורגל לעשות את קידוש השם. אני מניח תפילין בבוקר ויש כאלה בקבוצה שלא רגילים להניח ומניחים איתי. להתקרב לקדוש ברוך הוא, מקל עלייך את החיים ונותן לך להבין הרבה דברים במיוחד מקצוע תובעני כמו הכדורגל. אם אתה לא חזק, אתה יכול ליפול בהרבה דברים. אני חושב שזה נבנה בשנים שלי בק"ש כשחזרתי מחו"ל, ובשנתיים האחרונות שלי במכבי חיפה זה התפרץ לגמרי, במיוחד כשהייתי בחוץ. היה לי המון זמן פנוי ומצאתי את עצמי בשיעורים מתחזק. הדת שלנו כל כך מתוקה וכיפית ונכונה, שאתה רק משתדרג בה. לחזור בתשובה? בעזרת השם, הלוואי, אני מאמין שבסופו של דבר כן אבחר את הדרך הזאת. אבל השם יעיד, הוא קובע. אסי טובי הבא? הוא דווקא רץ איתנו במגרש ואמר לי לבוא ללמוד גמרא".

בסוגיית משחקי השבת, אני מניח שדעתך ברורה.
"אני חושב שכמו שאנשים לא אוהבים שיש כפייה דתית, אני לא אוהב שיש כפייה חילונית. צריך לשבת בשולחן כמו אנשים בוגרים ולהחליט מה הטוב ביותר לכולם. בציבור הדתי יש המון אנשים שמפסידים משחקים. אנחנו לא יכולים להגיד שיש כפייה חילונית? גם תלמידי ישיבות רוצים לבוא ולצפות בכדורגל. כמו שבית"ר ירושלים משחקת במוצ"ש, גם להפועל רעננה יש אוהדים דתיים שרוצים לבוא. אנחנו נמצאים בדור שכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. אם כולם יכולים להרוויח את זה אז למה לא? אשמח באופן אישי אם נבין את אלו ששומרי שבת. הענף יוכל להרוויח יותר אוהדים".

בחזרה אלייך, אתה בכושר הכי טוב בקריירה שלך?
"אני לא בכושר הכי טוב בקריירה שלי, אבל לפני שלושה-ארבעה חודשים התחלתי להתייצב. אני מרגיש היום את התוספת של הניסיון והרוגע הנפשי. אני היום שחקן יותר שלם שיודע מה הוא רוצה מעצמו. אני בדרך הנכונה נבחרת? אעשה הכל כדי לחזור לשם. אם אמשיך בכושר ההבקעה שלי היום, אני אקבל את הזימון. לנבחרת הולכים השחקנים שנמצאים במומנטום הכי טוב באותה נקודת זמן. זו תהיה סגירת המעגל שלי ותהיה החותמת – שמעון אבוחצירה חזר".

החוזה שלך ברעננה מסתיים בסוף העונה. בשלב הזה של הקריירה, אתה רואה את עצמך חוזר לקבוצה גדולה?
"ברגע שחתמתי ברעננה, אמרתי שאני רוצה לחזור לקדמת הבמה ולקבוצה גדולה כי לא השארתי שם חותם. אני רוצה לתת לעצמי גם הוכחה שהצלחתי שם. אם אני ראוי? אני חושב שכן. אם אני מבקיע כמות שערים רבה יותר מחלוצים בקבוצות הגדולות, אז אני יכול לעזור. אם אמשיך בכושר שלי, אין סיבה שלא אגיע לשם".

אבוחצירה. אבוחצירה. "בעזרת השם יום אחד אחזור בתשובה" (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי