מי הבוס? ההידרדרות של דורטמונד עלולה להוביל לפיטורי המאמן

פטר בוס
פטר בוס | Getty

ההולנדי, שהגיע בקיץ מאייאקס, החל את העונה בצורה פנטסטית, אך ב-22 הימים האחרונים הספיק לאבד את המקום הראשון בליגה ונמצא על סף הדחה מליגת האלופות. הערב (19:30, ספורט2) באיירן יכולה רק להעמיק את השבר

(גודל טקסט)
אם פטר בוס היה מאמן באנגליה הוא כבר היה זוכה לכותרת: "הירו (גיבור) לזירו (אפס)", כי בורוסיה דורטמונד שלו נמצאת בצרות צרורות לפני המפגש הערב (שבת, 19:30, ספורט2) מול באיירן מינכן. בתחילת העונה המאמן ההולנדי קיבל את כל השבחים האפשריים, אבל כעת הקבוצה שלו צברה נקודת אחת בליגת האלופות ונמצאת בסכנת הדחה. דורטמונד חייבת לנצח את שלושת המשחקים שנותרו בשלב הבתים, אך מולה ניצבות ריאל מדריד וטוטנהאם והעלייה לשלב שמינית הגמר נראה כמו מציאות רחוקה.


המנהל המקצועי של השוורצגלבן, מיכאל צורק כבר יודע: "אני לא תימהוני ולא חולם בהקיץ. לדעתי אנחנו נלחמים כרגע על המקום השלישי שמוביל לליגה האירופית". זו הפעם ה-12 שדורטמונד משחקת בשלב הבתים של ליגת האלופות ושש פעמים בשבע השנים האחרונות. בארבע העונות האחרונות הקבוצה עלתה משלב הבתים לשלב הנוק-אאוט, והפעם האחרונה שדורטומונד לא הצליחה להעפיל לשלב הבא הייתה בעונת 2011/12 בבית שכלל את ארסנל, מארסיי ואולימפיאקוס.



גם בליגה מצבה של דורטמונד לא מזהיר. בתוך 26 יום איבדה הקבוצה שמונה נקודות וניצחה רק בשני משחקים בשבעת המשחקים אחרונים שלה בכל המסגרות. הקבוצה איבדה את המקום הראשון בליגה לבאיירן מינכן במחזור האחרון, וכעת ניצבים בפניה שני משחקים נגד היריבה השנואה בליגה במחזור הקרוב ובגביע הגרמני בסיבוב הבא.



פייר-אמריק אובמיאנג. סובל מבצורת (AFP)
פייר-אמריק אובמיאנג. סובל מבצורת (AFP)


אחת האכזבות הגדולות העונה הוא החלוץ פייר-אמריק אובאמיאנג, שלא כבש באף מסגרת כבר שלושה משחקים. בשנה וחצי האחרונות דורטמונד ניצחה רק ארבעה משחקים כשהחלוץ לא כבש, וצורק התייחס גם לתקופת היובש של החלוץ כשאמר: "כבר היו לו הפסקות כאלה בעבר, אבל גם הוא צריך לעשות משהו כדי שנצא מהמצב". "דיברתי איתו והסברתי לו מה הוא צריך לעשות, אבל זה צריך לבוא ממנו. הוא זה שצריך להוציא את עצמו מהמשבר", סיפר בוס, שמעניק לחלוץ ימים חופשיים ונותן לו להרגיש שהלחץ רחוק ממנו, אבל עד כה אין תמורה לשינוי.


החיצים המורעלים בתקשורת הגרמנית כבר מופנים לעבר בוס, וב"בילד" רשמו: "הוא חייב להוכיח את עצמו. הוא צריך שחקנים גמישים שיוכלו לשנות את הגישה ולא להתעקש על השיטה שלו שלא עובדת יותר". העיתון קורא לבוס לשנות את שיטת ההגנה שלו וטוען שהקבוצות היריבות משחקות עם כדורים ארוכים ומתגברות על שיטת הלחץ שלו, כאשר שחקניו עולים למעלה ללחוץ בעורף של היריבה.


נגד בוס עולות טענות נוספות שההגנה שלו לא קבועה, מפני שבארבעה מתוך 16 המשחקים האחרונים שיחקה אותה רביעייה בהגנה. בוס הציב עשרה שחקנים שונים בחולייה ההגנתית, ולכן השוער רומן בורקי ספג כבר 11 שערי ליגה, למרות הביטחון מהמאמן והארכת החוזה. אחרי ההפסד האחרון בליגה להאנובר ניהלו השחקנים פגישת חירום באוטובוס של הקבוצה. זה היה רגע של החלטה לנסות להתמודד עם המשבר הזה לבד או למעשה ערעור ראשון על הסמכות של המאמן. הקפטן מרסל שמלצר שוחח עם שחקנים ואמר להם: "אנו חייבים לשנות את הגישה של הקבוצה. כל אחד חייב לשאול את עצמו האם הוא יכול לתת יותר". 


מיכאל צורק. מודע למצב הבעייתי (טוויטר)
מיכאל צורק. מודע למצב הבעייתי (טוויטר)


מתיאס זאמר, המנג'ר המקצועי לשעבר של באיירן מינכן ואקס דורטמונד, ניסה להגן על ההולנדי: "בשנה שעברה כולם האשימו את תומאס טוכל במצב של הקבוצה ועכשיו שוב מאשימים את המאמן. אולי זו הקבוצה שלא עומדת בלחצים ובשינויים כל עונה?". מאמנה לשעבר של דורטמונד הוסיף: "השחקנים צריכים להיענות לאתגר שעומד לפניהם. אני בהלם שהוויכוחים שהיו סביב טוכל לפני עונה חזרו שוב". לפי זאמר דווקא כשהקבוצה הובילה הבעיה החלה: "השחקנים חולמים במקום לעבוד קשה".


מדהים שעד לפני כמה שבועות המצב היה הפוך בשתי הגדולות בגרמניה. באיירן הייתה במיני משבר עם קרלו אנצ'לוטי ובוס ניצב על גג העולם. עכשיו המצב התהפך. בוס טען שהעובדה שדורטמונד הוליכה את הטבלה בתחילת העונה היתה קצת מטעה: "לא שיחקנו מאה אחוז גם בתחילת העונה, אבל היה לנו מזל. אולי המשחקים הקשים שיש לנו יכולים דווקא לעזור לנו לצאת מהמשבר. אנחנו צריכים לעשות כמה דברים באופן שונה". התקשורת טוענת ששיטת ה-4-3-3 שלו לא עובדת, אבל בוס טוען: "כבר עברתי את כל הדברים האלה בהולנד".הפרשנים בטוחים שדורטמונד צריכה להתרכז בליגה, וכבר משווים את המצב של בוס לזינדין זידאן. לעומת זיזו, ההולנדי עדיין חי על האדים של הגעה לגמר הליגה האירופית עם אייאקס.


בוס לא מוכן עד כה לשנות את שיטת ההגנה שלו, אותה הביא מאייאקס, בטענה שגם שם היו בעיות בתחילת העונה עד שהשחקנים הבינו את מה שהוא רוצה והקבוצה עלתה לגמר הליגה האירופית. בדורטמונד קרה לבוס תהליך הפוך, האם העונה של ההולנדי תסתיים מוקדם מהצפוי או שבוס יצליח להגיע אל השחקנים שלו?


פטר בוס. יצליח לצאת מהמצב? (AFP)
 פטר בוס. יצליח לצאת מהמצב? (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי