בצל הפליטים: הונגריה מחכה לדרבי מול רומניה

הפליטים בבודפשט. הקהל יוציא עליהם זעם?
הפליטים בבודפשט. הקהל יוציא עליהם זעם? | צילום: Gettyimages

הקרב בין השכנות שוב כאן (21:45): הקהל וההיסטוריה על הפרק

(גודל טקסט)

הונגריה תארח הערב (שישי, 21:35, ישיר בספורט1) ב"גראפומה ארינה" בבודפשט את רומניה יריבתה השנואה והמושבעת במשחק חשוב שטעון כחומר נפץ. כוחות הביטחון ההונגרים גייסו  למעלה מ-3,000 שוטרים וסדרנים כדי שהמשחק יעבור בשלום. כרגע רומניה מובילה בבית עם 14 נקודות והמארחת שלישית עם 11. ניצחון רומני יבטיח כמעט סופית למאמן רומניה, אנחל יורדנסקו, את ההשתתפות ביורו. תיקו יספק את הרומנים כדי לשמור על המצב הקיים.

 

עד היום נערכו בין הנבחרות 25 משחקים, 12 נצחונות להונגריה, 7 לרומניה ו-6 תיקו. מאז מאי 1981 כשהונגריה ניצחה בבודפשט עברו 34 שנה בלי ניצחון הונגרי אחד על הרומנים.

 

 

באוקטובר 2014 שתי הנבחרות סיימו ב-1:1 בבודפשט במשחק הראשון בבית. אסור לערב פוליטיקה בספורט? לא במקרה של שתי הנבחרות. בחבל טרנסילבניה ברומניה התושבים מרגישים הונגרים לכל דבר ומעדיפים לדבר רק בשפה זאת וחלקם לא יודעים אפילו רומנית. מבחינתם הם שייכים להונגריה.

 

במלחמת העולם השנייה הגרמנים העניקו את טרנסילבניה להונגרים, אבל בתום המלחמה החבל חזר לשליטת הרומנים. מכאן חלק מהשנאה.

 


אוהדי רומניה. איך יתקבלו אצל השכנה? (Gettyimages)

 

אם אתם חושבים שהמשחק האחרון בבירת רומניה עבר ללא תקלות אתם טועים. עוד לפני המשחק האוהדים ההונגרים פשטו על העיר העתיקה של בוקרשט והרסו מסעדות והשתוללו. היו עצורים ומהומות והמשטרה פעלה ביד חזקה. במהלך המשחק ההונגרים קראו קריאות גזעניות לרומנים: "צוענים, צוענים" ואלה לא נשארו חייבים ופנו לקהל ההונגרי וצעקו להם: "כל ההונגרים החוצה מרומניה".

 

לפני שבועיים, לא פחות משש קבוצות הונגריות בליגה הראשונה נקנסו כל אחת ב-10,000 יורו על כך שאיפשרו לאוהדיהן להקניט את העם הרומני במשחקיהן. מדובר באויפשט, הונבד, וידאוטון, דברצן, MTK בודפשט ודיוסגיור.

 

המקרה הראשון של יריבות קשה מאוד ושנאה בין שני העמים בכדורגל קרה כבר ב-1938 על אדמת הונגריה במשחק בו הונבד המקומית אירחה את ריפנסיה טימישווארה. המקומיים הוליכו 0:1 עד לשניות הסיום ואז החלוץ הרומני סילביו בונדאה כבש את שער השייוון, דבר שגרף עשרות הונגרים שנכנסו בכוח לחדר ההלבשה והיכו את השחקן עד שאיבד את ההכרה והתאושש רק אחרי חודשים ולא חזר יותר לשחק. בשנות ה-50 וה-60 נבחרת רומניה היתה הרבה פחות טובה מהונגריה שנחשבה לאחת הטובות בעולם עם שחקנים כמו פרנץ פושקאש ואחרים וכונתה "נבחרת הפלא".

 


ההונגרים יתעסקו לא רק בפליטים (Gettyimages)

 

המלחמה הפסיכולוגית בין הנבחרות כעת בשיאה. ההונגרים פרסמו בתקשורת שלהם שסגל נבחרת רומניה המונה 25 שחקנים שווה 59 מיליון יורו ואילו הסגל ההונגרי שווה רק 33 מיליון בלבד. ברומניה שואלים האם הכתבה נועדה להרדים את הרומנים.

 

נשיא ההתאחדות הרומנית, רזבאן ווליאנו, התראיין בטלוויזיה הרומנית ואמר: "נקווה ששלטונות הביטחון ההונגרים יידעו להגן על האוהדים שלנו והמשחק יעבור בצורה חלקה. יש לי תחושה שננצח, אבל גם תיקו לא יאכזב".

 

לפני ההתמודדות העכשווית שוב נרשמו מהומות סביב המלון של הרומנים בבודפשט. במרכז העיר התגודדו עשרות אוהדים עם חצוצרות כדי להעיר את שחקני רומניה, אבל הם פוזרו עם זרנוקי מים.

 

אם לא מספיק כאב הראש של משחק הכדורגל, המשטרה המקומית חייבת גם לתת את הדעת לאלפי פליטים מסוריה ועוד מדינות שגורמים לכאבי ראש לא קטנים בעיר ובתחנת הרכבת שלה.  נסגרו צמתים ורחובות בעיר וההונגרים חוששים שהאולטראס הימניים שלהם ינצלו את השעות אחרי המשחק ויגרמו למהומות קשות ויוציאו את זעמם על הפליטים חסרי הבית.

 

מקצועית, עד עכשיו אנחל יורדנסקו לא פרסם את ההרכב למרות שאובידיו חובאן אכן נראה כמי שעומד לפתוח. האם סוף סוף ההונגרים ישברו את הקרח אחרי 34 שנים? הרבה תלוי בחלוץ המצוין שלהם באלש דז'וז'אק שעבר הקיץ מדינאמו קייב לבורסאספור. הוא כבש באוקטובר בבוקרשט את שער השיוויון (1:1) ויש לו בעיטות חופשיות מצוינות. חלוץ לגיה ורשה, נמניה ניקוליץ' (סרבי ממוצא הונגרי שנולד בעיר קרובה להונגריה), שנרכש הקיץ מווידאוטון הוא עוד הונגרי מצוין. הוא בינתיים מלך השערים של "האקסטרא קלאסה" עם 7 שערים.

 


חובאן. בתמונת ההרכב (Gettyimages)

 

באשר לנבחרת רומניה שסובלת מפציעות האם יהיה קלאודיו קסרו מלודוגורץ שיכריע את המשחק. קלאודיו בומבה עשוי לקבל כמה דקות משחק ואמור לפתוח על הספסל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי