האלוף, האכזבות והנקודות האדומות: סיכום הטור דה פראנס

טאדיי פוגצ'אר | ANNE-CHRISTINE POUJOULAT/AFP via Getty Images

הסלובני טאדיי פוגאצ'אר לא רק ניצח בטור, הוא התווה את הדרך למסלול של הצלחה, אבל בן ארצו פרימוז' רוגליץ' התרסק. ומה לגבי סטארט-אפ ניישן? גלעד גרוסמן מסכם את הטור דה פראנס

(גודל טקסט)

האלוף: טאדיי פוגאצ'אר הצליח לשמור על תוארו בקלות מפתיעה. מי שהדהים בשנה שעברה בקטע הלפני אחרון השתלט על המירוץ בקטע החמישי נגד השעון, נטל את ההובלה בקטע השמיני – הקטע ההררי הראשון – וזכה בשני קטעים נוספים בהרים. הסלובני בן ה-22 הוא פנומן. לפני שנתיים הפך לרוכב הצעיר ביותר שזוכה במירוץ בדרג הבכיר כשניצח בטור של קליפורניה. בהמשך אותה שנה הגיע שלישי בוולטה. שנה שעברה הפך לרוכב הצעיר ביותר מזה 100 שנים לזכות בטור. השנה פוגאצ'אר זכה בשורה נוספת של תחרויות גדולות, בהן במונומנט הראשון שלו – ליאז'-בסטון-ליאז'. לפוגאצג'אר כבר 28 ניצחונות, בסה"כ 18 פחות מכריס פרום. העתיד שלו צפוי להיות עוד יותר ורוד (או צהוב).

היסטוריה: מארק קאבנדיש, הבריטי בן ה-36, עשה היסטוריה כשהשווה את שיא הנצחונות בקטעים בטור, שהיה שייך לאדי מרקס האגדי. קאבנדיש, שנכנס לטור ברגע האחרון כמחליף, זכה בארבעה קטעים (34 זכיות בקטעים בסה"כ בטור), לאחר שלא הצליח לזכות בקטע בטור במשך חמש שנים. הוא נכשל בניסיון לשבור את שיאו של מרקס בספרינט בקטע האחרון, אבל יתנחום בחולצה הירוקה הניתנת למאיץ המצטיין.

בשם הסב: הרגע המרגש ביותר בטור השנה התרחש כבר בקטע השני. מת'יו ואן דר פול ההולנדי הוא אחד הכוכבים הגדולים ביותר בענף, בעיקר במירוצים חד יומיים. השנה סיפק בטור חוויה יוצאת דופן, לאחר שזכה בקטע השני ולבש את החולצה הצהובה במשך שישה ימים. הוא הקדיש את החולצה לסבו, ריימונד פולידור המנוח, מהרוכבים האהובים בצרפת, שסיים שמונה פעמים על הפודיום בטור, אולם מעולם לא לבש את חולצת המוביל הנכספת.

המאכזבים: בניגוד לפוגאצ'אר, הסלובני המבוגר (31), פרימוז' רוגליץ', נראה כמי שאיבד את חלון ההזדמנויות שלו לזכות בחולצה שעברה. לאחר האכזבה הקשה שבאובדן ההובלה בקטע הלפני אחרון שנה שעברה, רוגליץ' קיווה השנה לגאולה. נפילה קשה בקטע השלישי הובילה למעשה לסיום סיכויו. הוא פרש לפני תחילת הקטע התשיעי, כשהוא כבר בפיגור עצום. גם גראנט תומאס הוולשי נפצע מוקדם אבל סחב עד הסוף, מבלי להיות פקטור בתחרות. הקבוצות של השניים יצטרכו לחשב מסלול מחדש בשנה הבאה.

פרימוז' רוגליץ' | DAVID STOCKMAN/BELGA MAG/AFP via Getty Images

החממה ההולנדית: קבוצת יומבו ויסמה ההולנדית אמנם קיוותה לראות את רוגליץ' על ראש הפודיום, אולם ודאי שמחה לגלות את יונס וינגור. הדני בן ה-24, שהגיע לסייע לרוגליץ', סיים שני בטור הבכורה שלו מסתמן כפוטנציאל גדול. ווט ואן ארט, הכוכב הבלגי בן ה-26 של הקבוצה שוב הציג את הוורסטיליות המדהימה שלו, כשניצח בשלושה קטעים – קטע הררי, קטע נגד השעון ובספרינט לשאנז אליזה.  לשני אלה נוסף גם ספ קוס האמריקאי (26) שניצח בקטע אחד.

האכזבה הבריטית: קבוצת איניוס הבריטית, ששלחה לטור את הסגל החזק ביותר על הנייר, כנראה פחות מרוצה. נכון, ריצ'ארד קאראפץ סיים שלישי – והפך לאקוודורי הראשון שעומד על הפודיום בפריז, תוצאה שמתווספת לזכייה בג'ירו ולמקום שני בוולטה – אבל הציפיות היו גבוהות בהרבה. תומאס לא היה פקטור במירוץ, וכך גם אלוף הג'ירו בשנה שעברה תיאו גוגן הארט וריצ'י פורט האוסטרלי. הקבוצה לא זכתה באף קטע, לא הכתיבה קצב ולא הצליחה להפעיל לחץ על פוגאצ'אר. "חיקוי דהוי של הסגלים של סקיי שהובילו את כריס פרום לארבעה זכיות בטור", נכתב בביקורת על הקבוצה ב"גרדיאן".

ועוד קצת סלובניה: מאטיי מוחוריץ' זכה בשני קטעים, ועכשיו מתהדר בזכייה בקטע בעל אחד משלושת הגאנד טורים.

כחול לבן ונקודות אדומות: לסטארט אפ ניישן הישראלית היה טור לא קל. הקבוצה התרסקה ביום הראשון, ולא הצליחה להמשיך עם ההצלחות בגרנד טורים האחרונים ולזכות בקטע. אולם, הקבוצה יכולה להתגאות בכך שמייקל וודס לבש את החולצה המנוקדת של המוביל בקטגוריית המטפסים ליום אחד. עומר גולדשטיין סיפק לקבוצה זמן מסך כשרכב במשך למעלה מ-100 ק"מ בקבוצת הבריחה בקטע ה-13, וגם יכול להתגאות בכך שדורג בסוף המירוץ גבוה יותר מכריס פרום. הבריטי, שסיים את התחרות במקום ה-133 מתוך 141 רוכבים שהגיעו לקו הסיום, ציין לטובה דווקא את היחס שזכה לו מהקהל הצרפתי, שבעבר נהג לצעוק בוז לעברו. "הקהל היה פנטסטי, התמיכה הייתה מדהימה אני מרגיש שקיבלתי יותר תמיכה מהקהל מאשר בתקופה שבה זכיתי בטור". 

עומר גולדשטיין | בטיני פוטו

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי