ניימאר החדש? הכירו את אברטון, היהלום של נבחרת ברזיל

אברטון סוארס
אברטון סוארס | NELSON ALMEIDA / Contributor

המו"מ עם מילאן, הנסיקה בגרמיו, הדמיון לרובן, הדעיכה של כוכב פ.ס.ז' שסללה את דרכו להרכב, המסר ששלח לראשי יונייטד וההתאמה לליברפול. יוכין עם סיפורו של הבצל הקטן - שהפך לאחד השמות החמים בשוק

קבוצות: אברטון
(גודל טקסט)

לפני כחודשיים, קיבלו אוהדי מילאן בשורה משמחת. המועדון האדום-שחור הגיע לסיכום עם גרמיו לגבי רכישת הכוכב העולה אברטון, והמנהל הספורטיבי לאונדרו דחק לבצע את העסקה במהירות האפשרית. הוא הצליח להוריד מחצית מסעיף השחרור של המטאור הברזילאי ולהחתים אותו תמורת 40 מיליון יורו בלבד – מחיר מציאה בתנאי השוק הנוכחיים. הוא גם ידע שהמומנטום עלול להשתנות באופן קיצוני אחרי הקופה אמריקה, והדחיפות הייתה גדולה. אברטון נשמע נלהב לשתף פעולה בסן סירו עם חברו הטוב לוקאס פאקטה, והכל היה מוכן. ואולם, בעיות תזרים המזומנים שנבעו ממגבלות תקנות הפייר פליי עיכבו את העסקה, ובסוף הכל התפוצץ. כיום, לאונרדו כבר עובד בפריס סן ז'רמן, והסיכוי של מילאן לראות את אברטון במדיה קלוש למדי. הוא זינק לעמדה אחרת לגמרי.

בעידן המודרני, כמעט בלתי אפשרי להפוך לתגלית אמיתית בטורניר גדול. הסקאוטים חורשים את העולם ומגלים כישרונות בגיל צעיר, והמועדונים מקבלים דיווחים שוטפים על בסיס יומיומי. לכן, מבחינה טכנית, קצת קשה להדביק לאברטון תווית של "תגלית" בקופה אמריקה הנוכחי – שמו הוזכר כמועמד למנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי גם קודם לכן. ובכל זאת, מבחינת האוהד הממוצע שלא עוקב אחרי הליגה הברזילאית, שמו היה אלמוני לחלוטין. רבים מחובבי הכדורגל האירופי כלל לא שמעו עליו לפני שנכלל בסגל של המאמן צ'יצ'י לאליפות, וביצועיו הפכו אותו תוך ימים ספורים ללהיט אמיתי בשמי הכדורגל העולמי. לפתע, אברטון הוא אחד השמות החמים ביותר בשוק ההעברות.

הנסיקה של אברטון הייתה מהירה גם במונחי ברזיל. ב-2017, כאשר גרמיו זכתה בגביע ליברטדורס, הוא עדיין היה שחקן ספסל ששולב כדי להוסיף זריזות ופעלתנות בדקות האחרונות. רק בשנה שעברה הוא קיבל מקום קבוע בהרכב של המאמן ראנטו, אך מאז פשוט אי אפשר לעצור אותו. הבצל הקטן, כפי שהוא מכונה בגלל הדמיון לגיבור סרט מצויר פופולרי במדינה, הוא פצצת אנרגיה עם שליטה נהדרת בכדור ומחויבות לנוע לאורך האגף השמאלי ללא הפסקה. הוא משגע את המגנים, והיכולת שלו לחתוך למרכז כדי לבעוט ברגלו הימנית החזקה מזכירה במידה מסוימת את אריאן רובן. בברזיל לא הולכים רחוק עד ההולנדי – הם הכתירו את אברטון לכוכב שעשוי להפוך לניימאר החדש.


זינק לעמדה אחרת לגמרי. אברטון (Gettyimages)

והרי הדעיכה של ניימאר באה בעיתוי מושלם מבחינת היהלום בן ה-23. היא גרמה תחילה למאמן ברזיל צ'יצ'י לזמן אותו, ואז נפצע כוכב פריז סן ז'רמן ואיפשר לבחור הצעיר לפרוח בהיעדרו. צ'יצי' אמנם שמרן, ולא חשב לסמוך על אברטון מהתחלה, אך הנסיבות אילצו אותו לפעול כך. במשחק הפתיחה מול בוליביה, דקות ספורות על הדשא הספיקו לבצל הקטן כדי למצוא את הרשת. הפרשנים דרשו להציב אותו בהרכב מול ונצואלה, צ'יצ'י סירב – וקיבל תיקו 0:0 מאכזב. למעשה, את הדקות הטובות ביותר של סלסאו ראינו אחרי כניסתו של אברטון לקראת הסיום, וכוכב גרמיו אף בישל שער שנפסל בהחלטת VAR גבולית. אז מול פרו כבר לא נותרה לפרופסור ברירה, והוא שלח את אברטון למערכה למשך כל 90 הדקות. הוא קיבל שער, בישול ומופע ראוותני באופן כללי – עד כדי כך שאוהדים החלו לדבר עליו במונחים של מנהיג הנבחרת החדש.

אז עכשיו עשויה גרמיו להרוויח מהבעיות הכלכליות של מילאן, כי מחירו של אברטון זינק, ועשוי להיות גבוה משמעותית מ-40 מיליון יורו. השחקן עצמו התגבר מזמן על האכזבה מכך שלא ישתף פעולה עם פאקטה באיטליה, ושולח מסרים ברורים לקראת המעבר הקרוב. "אני תמיד משתדל להטריד את ההגנות ולא לתת ליריב לנשום. למועדונים באירופה יש סגנון כזה, ואולי אוכל להתאים למנצ'סטר יונייטד או לקבוצה אחרת", הוא אמר. עיתונאים באנגליה הבינו מיד את הרמז – אם הבצל הקטן הזכיר אך ורק את השדים האדומים, הרי שהוא מעוניין להגיע לשורותיהם.

העסקה הזו עשויה להיות הגיונית, כי מנצ'סטר יונייטד מתכננת ככל הנראה בניה סביב שחקנים צעירים, והביטחון העצמי הגבוה של אברטון אכן עשוי להתאים. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי לאורך ההיסטוריה כשלו רוב הברזילאים (ולמעשה רוב השחקנים מדרום אמריקה) באולד טראפורד, בעוד היו"ר אד וודוורד עלול להיות זהיר יחסית בתשלום סכומים גבוהים על שחקן לא מוכח.


הבצל הקטן שלח מסר לראשי מנצ'סטר יונייטד (Gettyimages)

מועדון פאר אנגלי נוסף שהוזכר בימים האחרונים בקשר לבצל הקטן הוא ליברפול, וכאן ההתאמה עשויה להיות טובה אפילו יותר. ראשית, לאדומים ממרסיסייד יש אמצעים כלכליים להחתים שחקן צעיר ומבטיח מסוגו. שנית, הציפיות מאברטון באנפילד יהיו נמוכות יותר, והוא ייכנס לרוטציה כגיבוי לסאדיו מאנה. יכולתו לשחק כחלוץ מרכזי מדומה ולהחליף בעת הצורך גם את רוברטו פירמינו לא תזיק אף היא. בנוסף, שמו בהחלט יוסיף צבע ופלפל לדרבי העירוני. רק תחשבו על הכותרת: "אברטון פירק את אברטון". מבחינת אוהדי ליברפול, קשה לחשוב על דרך טובה יותר לצחוק על היריבה בכחול. זה מרגיש כמו השידוך המושלם, ותכונותיו של אברטון מתאימות להשקפת העולם של יורגן קלופ.

זה יהיה, אם כך, מהלך מרתק בשוק ההעברות, אבל לפי שזה יקרה יש לאברטון משימה חשובה. האם הוא מסוגל להמשיך להיות הגיבור של סלסאו בדרך לזכיה בקופה אמריקה? פרגוואי, היריבה ברבע הגמר, קשה מבחינה מסורתית עבור הברזילאים, והמהירות של אברטון תהיה חיונית על מנת להתגבר על המכשול הגבוה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי