ממשיך לצלול: הקריירה של ניימאר מאבדת כיוון במהירות מסחררת

ניימאר
ניימאר | Buda Mendes/Getty Images

השחקן היקר בהיסטוריה והמוכשר ביותר של הסלסאו בדור האחרון הפך למושג ללעג לאחר שנה נוראית. עם אינסוף פציעות ושערוריות, מיכאל יוכין חושב שאם ברזיל תזכה בקופה אמריקה בלעדיו - לא בטוח שיהיה לו לאן לחזור

(גודל טקסט)

בתחילת יוני 2018 היה ניימאר במצב לא רע. הוא נחשב לכוכב המוביל בנבחרת ברזיל שנתפסה כפייבוריטית לזכיה בגביע העולם ברוסיה. הוא היה השחקן היקר ביותר בעולם, אחרי שפריז סן ז'רמן שילמה תמורתו 222 מיליון יורו לברצלונה שנה קודם לכן. ואולי לא הכל הלך חלק בעיר האורות, והוויכוחים הילדותיים עם אדינסון קבאני על הזכות לבצע פנדלים לא בדיוק תרמו לתדמיתו, אך הוא היה ללא עוררין אחד הכוכבים הבולטים בתבל.

כאשר הבקיע לרשת קוסטה ריקה בשלב הבתים במונדיאל את שערו ה-56 במדים הלאומיים, הוא חלף על פני רומאריו ברשימת הכובשים בכל הזמנים, וניצב בגאווה במקום השלישי בתולדות סלסאו. רק פלה ורונאלדו היו לפניו. בקצב שצבר, הפנומן היה אמור להישאר מאחור תוך זמן קצר, ובסביבות 2020 או 2021 גם מלך הכדורגל היה צפוי לפנות את הפסגה. לפלה 77 שערים, ניימאר עומד כיום על 60. למעשה, גם שיא ההופעות בהישג ידו. נכון לעכשיו, הוא עומד על 97 הופעות בגיל 27. קאפו ראשון עם 142. אם לא יקרה שום דבר חריג, כך סברו הברזילאים, ניימאר יחלוף גם על פני המגן הימני המיתולוגי.

ובכן, יכול להיות שמשהו חריג קרה. השנה האחרונה הייתה בעייתית מאוד עבור ניימאר בכל היבט אפשרי, והאירועים בשבוע האחרון מעמידים בספק רציני את מעמדו ואת מקומו בהיסטוריה. הסכנה ברורה ומוחשית. השחקן הברזילאי המוכשר ביותר בדורו הפך עבור רבים לסוג של בדיחה, וכעת הוא גם עלול להתברר כפושע אלים. הנפילה מהפסגה החלה בהדרגה, אך כעת היא צוברת תאוצה, וניימאר מתגלגל למטה במהירות מסחררת. ציניקנים יגידו שהוא רגיל לכך – הוא עשה קריירה מלהתגלגל על הדשא.


ניימאר במהלך המונדיאל (AFP)

כי הרי כך זוכרים את ההופעה שלו ברוסיה. הוא סיים את הטורניר עם שני שערים, והשער מול מקסיקו בשמינית הגמר היה חשוב מאוד, אבל ההתחזויות התכופות תפסו את תשומת הלב. הם הפכו לממים ברשתות החברתיות, ולשיחת היום במחנה הברזילאי. הרבה יותר קשה להתרכז באתגר העצום כשהמאמן צ'יצ'ה נדרש להגן בתדירות גבוהה על ההצגות האומללות של הכוכב הגדול. האווירה פגמה גם באהדת הקהל הנייטרלי לסלסאו, ורבים שמחו כאשר בלגיה הדיחה את ברזיל ברבע הגמר בקאזאן. היה קל הרבה יותר להזדהות עם קווין דה בריינה ואדן הזאר. ניימאר, ברגע החשוב באמת, נעלם ולא הצליח להנהיג.

ניימאר חזר לפריז, והעונה הביאה בעיקר שערוריות. כבר מחודשי הסתיו, רוב הכותרות אודותיו התרכזו במעבר אפשרי ולא בשערים שהבקיע. האם יחצה את הקווים לריאל מדריד? אולי יחזור לברצלונה? הקבוצה שמשלמת לו שכר מעולם לא הייתה בראש סדר העדיפויות מבחינתו, והעובדה כי קיליאן אמבפה הפך במהרה לכוכב הבולט ביותר של סן ז'רמן חיזקה את המחשבות על עזיבה. ניימאר בחר להצטרף לפרוייקט הקטארי על מנת לצאת מצילו של ליאו מסי בקאמפ נואו, ולפתע התברר כי הוא בצל של שחקן אחר, צעיר ממנו בהרבה. אצל ניימאר, המצב לא העלה את המוטיבציה אלא הוריד אותה, ובהמשך הפציעה פגשה בו בעיתוי קריטי.

החלוץ תמיד היה שחקן שברירי למדי, ונטייתו להיות פצוע ביום הולדת של אחותו האהובה ידועה לכל – הוא חייב להשתתף במסיבה במולדתו. ואולם, פגיעה בקרסול שהשביתה אותו דווקא לפני שמינית גמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד באה "מוקדם" מהתחזיות. בלעדיו, הודחו הקטארים בידי הרכב טלאים של השדים האדומים בגומלין, והכוכב הברזילאי הזועם האשים את השופטים בפיאסקו. התוצאה – השעיה משלושה משחקי ליגת האלופות בתחילת העונה הבאה, אבל זה לא היה הסיפור העסיסי אחרי ההפסד. התקשורת הצרפתית אהבה במיוחד את התגרה בין אביו של ניימאר לאריק קאנטונה.


ניימאר ואמבפה. הברזילאי חוסה בצילו (AFP)

אבא מתקוטט ביציע? קטן על הבן. מיד אחרי שהחלים מפציעה באפריל, היה ניימאר שותף להפסד המביך לראן בגמר הגביע הצרפתי. בדרך ללחוץ את ידי הנשיא ביציע הכבוד, הוקנט הברזילאי על ידי אוהד פשוט – ובתגובה חבט בו. האירוע חשף את המשבר הנפשי העמוק בו נתון ניימאר. התסכול שלו כה עצום שהוא לא מסוגל להתאפק כאשר אדם אלמוני מקלל אותו. כך מתנהג פרחח – וחברות מסחריות לא אוהבות כאשר אליל לכאורה שחתום על חוזי פרסום שמנים מאוד מתנהל כפרחח.

כל זה מתגמד, כמובן, אל מול פרשת האונס. זה לא המקום להסיק מיידית מסקנות מרחיקות לכת ולשפוט את ניימאר. הוא נהנה באופן טבעי מחזקת החפות, וכותב שורות אלה מתמחה בכדורגל ולא בפלילים. ואולם, הדרך בה הגיב ניימאר להאשמות, כולל פרסום תמונות עירום של המתלוננת ברשתות החברתיות ללא אישורה, בזויה באופן קיצוני. אם הוא אשם, מקומו בכלא – אבל תדמיתו ספגה מהלומה אנושה גם אם יוכח כי לא מדובר באונס מבחינה משפטית. גם אם העם הברזילאי מגלה לא פעם סלחנות כלפי פושעים, וגם אם נשיא ברזיל השערורייתי, ז'איר בולסונארו שלא מסתיר את זלזולו הבוטה בנשים, מיהר להתייצב לצידו ולהצטלם איתו – זה לא משנה. ניימאר חדל להיות האיש שמסוגל להיות הפנים של ברזיל מבחינה מוסרית.

במקביל, הוא הפך לנטל מבחינת הנבחרת. כפי שהצהיר בצדק סגן נשיא ההתאחדות הברזילאית פרנסיסקו נובלטו, "אם ניימאר ישחק בקופה אמריקה, אנחנו עלולים להפסיד. התקשורת תעסוק רק בו, והחשיפות לא ייפסקו. הוא לא במצב הנפשי הנכון להשתתף בטורניר".


סיפור השנה האחרונה של ניימאר: פציעות ושערוריות (AFP)

צ'יצ'ה נדרש, אם כך, להחלטה קשה מאוד, אבל הגורל פתר לו את הבעיה. במשחק הידידות מול קטאר (ויש אירוניה לא מבוטלת בכך שמדובר בקטאר, כמובן), נפצע ניימאר שוב בקרסולו. כעת הוא יחמיץ את האליפות הביתית מסיבות רפואיות, והצוות המקצועי לא צריך לחשוש מעיסוק תקשורתי בלתי פוסק על שיתופו או ניפויו. חלומו של ניימאר כבר לא יתממש. ואולם, משמעות היעדרותו עשויה להיות גדולה אפילו יותר.

אם ברזיל תזכה בלעדיו, יכולה האומה כולה להבין כי הרבה יותר טוב ונוח לנבחרת ללא ניימאר. הוא אולי היה הכוכב, אבל לאור מצבו הפלילי, המנטלי והבריאותי בשנה האחרונה, הרלוונטיות שלו פחתה משמעותית. שיאו מאחוריו מכל הבחינות, וברזיל תהיה בריאה יותר – בעיקר תדמיתית – כאשר הוא לא נמצא בסגל. ואולי זו תחזית יומרנית למדי, אבל המשחק האומלל מול קטאר עלול להיות האחרון של ניימאר במדי הסלסאו. יכול להיות שלא יהיה לו לאן לחזור.


ניימאר וצ'יצ'ה. פציעתו של הכוכב חסכה למאמן דילמה (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי