גם זו אפשרות: בנזמה יוותר על אזרחותו כדי לייצג את ספרד?

קארים בנזמה
קארים בנזמה | VALERY HACHE/AFP via Getty Images

החלוץ מיואש מהמצב אליו נקלע מול דשאן וההתאחדות הצרפתית וצפוי לפנות בבקשה מיוחדת לפיפ"א כדי שיתאפשר לו לשחק בנבחרת אחרת, גם האופציה לייצג מדינה שאינה חברה בפיפ"א על הפרק: "זו אופרת סבון אינסופית"

(גודל טקסט)
צרפת תתארח הערב באלבניה במשחק הנעילה של מוקדמות יורו 2020, אבל הסכסוך המתמשך בין קארים בנזמה ליו"ר ההתאחדות נואל לה גרה, הוא זה שמושך את הכותרות. עד עכשיו חלוץ ריאל מדריד, שלא שיחק בנבחרת כבר ארבע שנים בשל פרשת הסחיטה של מתיאו ולבואנה, שמר על שתיקה, אך דבריו של לה גרה אתמול, לפיו הפרק של החלוץ בנבחרת הסתיים – הוציאו אותו מדעתו.


בנזמה המאוכזב הגיב בתקיפות ואף הצהיר שישמח לשחק במדי נבחרת אחרת. בכל כלי התקשורת הגדולים בצרפת התייחסו לעניין באריכות. "בנזמה ונואל לה גרה – מערכת יחסים מורכבת שלא אחת התחממה באמצעות התקשורת", נכתב ב"לאקיפ". "בנזמה ונבחרת צרפת – אופרת סבון אינסופית. קריירה שהכל היה בה חוץ משקט", נכתב ב"פראנס פוטבול" ו-"מחלוקת שלא נגמרת", הגדירו זאת ב"לה פריזיאן".


ב"לאקיפ" הציגו בין היתר את השתלשלות האירועים. ב-6 בנובמבר 2015 עוד הגן נואל על בנזמה: "אנחנו מגנים אותו מהר מדי לדעתי", אמר. כעבור שבוע אמר שבנבחרת בוטחים בחלוץ מכבוד החזקת החפות. ב-10 בדצמבר הושעה החלוץ באופן זמני וכעבור חמישה חודשים ההשעיה אושרה. ב-12 ביולי אמר היו"ר כי "השחקן לא מושעה לכל החיים" וכעבור שבעה שבועות חיזק את דבריו וביקש לבחון את הסוגיה בבית המשפט.



"קריירה שהיה בה הכל חוץ משקט" (VALERY HACHE/AFP via Getty Images)


בפברואר 2017, כך נראה, חלה תפנית חיובית כשלה גרה אמר "אם ימשיך לשחק טוב – הוא יחזור. בנזמה יכול לקבל זימון לסגל, הוא לא מושעה, זה תלוי במאמן דידייה דשאן". ב-17 במאי, רגע לפני גמר ליגת אלופות במדי ריאל, בנזמה שבר שתיקה: "אני לא מחכה לשום דבר, יש מאמן והוא עושה את בחירותיו. תמיד אגיע לנבחרת באותה המוטיבציה אם יקראו לי, ביקשתי מהמאמן הסבר ולא קיבלתי".


ב-30 במאי 2018, נשיא ההתאחדות כבר דיבר אחרת: "בנזמה הוא היסטוריה ישנה, יש לנבחרת סגנון משלה ואנחנו לא יכולים לחזור לאחור. בנזמה הגיב: "עם כל הכבוד, הראתה את הפרצוף האמיתי שלך, הבטחת שלא תתערב בחירות המאמן". לפני כחודש, לה גרה אמר שוב: "עברו ארבע שנים מאז הפרשה, הסאגה הייתה חייבת להסתיים מהר יותר. אין לי דבר נגדו, אבל הוא עשוי להיות בכושר פחות טוב". בנזמה הגיב שוב: "הנבחרת אלופת העולם, תעזוב אותי לנפשי".





בצרפת ובספרד בחנו את האפשרויות של בנזמה כעת. כידוע, התקנות של פיפ"א בעניין ברורות: כל שחקן שכבר לקח חלק בנבחרת במשחק בינלאומי באופן מוחלט או חלקי, בתחרות רשמית מכל קטגוריה שהיא – לא יכול לשחק בנבחרת אחרת, למעט מקרים חריגים". אחד מהם הוא מקרה של "לאום משותף" – אולם כדי שבנזמה יוכל לייצג נבחרת אחרת, הוא יצטרך לצאת לתהליך שפיפ"א תאשר בסופו שינוי מדינה. ע


ם זאת, מכיוון שבנזמה הינו צרפתי וזו מדינה שלה טריטוריות גם ביבשות אחרות, הוא יוכל לשחק ללא אישור מפיפ"א בנבחרות קלדוניה החדשה, גוואדלופ, גינאה הצרפתית, מרטיניק, סנט-מרטין וראוניון, מדינות שאינן חברות בפיפ"א ומכאן שגם לא יכולות להשתתף במונדיאל, אבל כן חברות בהתאחדות הכדורגל של צפון אמריקה, מרכז אמריקה ומדינות האיים הקריביים ויכולות לשחק במפעליהן.


המשמעות היא שבנזמה, שידוע כי הוא ממוצא אלג'יראי, יוכל לייצג את "שועלי המדבר" רק אם יקבל את האישור המיוחל מפיפ"א לאחר פרוצדורה ארוכה, תוך שהוא יוותר על אזרחותו הצרפתית. המקרה השני שיוצא מן הכלל הוא מקרה בו בנזמה מאבד את האזרחות הצרפתית שלו ללא הסכמתו או בעל כורחו בשל החלטה שלטונית. במקרה כזה, בנזמה, אם יבחר בכך, יוכל להגיש בקשה מיוחדת לקבלת אזרחות אלג'יראית במקום צרפתית או אפילו אזרחות ספרדית (זכאי להגיש בקשה משום שהוא כבר עשור במדינה).



בספרד הבינו לליבו של בנזמה. בטור דעה ב"מארקה" נכתב: "הוא לא '9' על אף שהוא לובש את החולצה. הוא הפיצ'יצ'י אך לא משחק בנבחרת. הוא שחקן עם כדורגל מפואר אבל לא מעט פעמים החמיץ והמשחק הסתיים ב-0:0. הוא עשה היסטוריה בנבחרת אבל דווקא מסיבות שלא קשורות לכדורגל. בסקרים האוהדים רוצים אותו אבל אין לו מה לעשות נגד הזיכרון של הגביע העולמי שהושג בלעדיו. הוא סובל מסופי השבוע האלה בכדורגל נבחרות ונותר ריק. בהמשך, כשהכעס יחלוף, ריאל מדריד מקווה שההשראה לא תיעלם".



מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי