בתפקיד אלישע לוי: ונטורה חוטף מכל כיוון באיטליה

ג'אמפיירו ונטורה
ג'אמפיירו ונטורה | אודי ציטיאט

מיושן, חסר כריזמה, רעיונות לא טובים. אחרי התבוסה בספרד וערב המשחק מול ישראל, באיטליה מזלזלים בנו, אבל מודאגים מיכולת ומעתיד הנבחרת תחת המאמן הוותיק. יעקב זיו מנתח

(גודל טקסט)

"גאזטה דלו ספורט" פתח את הכתבה שלו לקראת המשחק היום בין איטליה וישראל בתיאור ציורי. לטענת העיתון, מעל הספסל של מאמן איטליה, ג'אמפיירו ונטורה, ירחף היום הליקופטר כמו בסרט "אפוקליפסה עכשיו" וההשוואה ברורה. אם איטליה לא תנצח היום את ישראל, זה יהיה כמו סוף העולם מבחינה ספורטיבית. הרבה מאוד ביקורות, ניתוחים ופרשנויות פורסמו באיטליה אחרי ההפסד לספרד 3:0. הנה כמה מהם.

המאמן מיושן וחסר כריזמה: האיטלקים בטוחים שהם ינצחו את ישראל שבאה להם בזמן, אבל לא יכולים לברוח מהעובדה שבהשוואה לנבחרת כמו ספרד, הם מפגרים כמעט בכל המדדים. המאמן שלהם ונטורה בן ה-69 נחשב מיושן וחסר כריזמה או אנרגיה. "להשוות אותו לאנטוניו קונטה זה כמו להשוות טיראמיסו טוב לביסקוויט מיובש", כתב לפני כמה חודשים ה"קוריירה דלו ספורט" בטור פרשנות, "את האנרגיה שהיה מוציא קונטה במחצית אחת, ונטורה עוד לא הוציא במשך כל המוקדמות".

הדור הצעיר של ספרד טוב יותר: ב"גאזטה דלו ספורט" השוו בין איטליה וספרד, שתי אימפריות שעוברות שלב של הצערת הנבחרות. הצעירים של ספרד יותר מרשימים – מרקו אסנסיו, איסקו, דני סבאיוס (לא זומן לסגל הנוכחי, אבל בתוכניות), סאול, סוסו וכמובן אלברו מוראטה. באיטליה לא חסרים כוכבים צעירים כמו ג'אנלואיג'י דונארומה, אנדראה בלוטי, פדריקו ברנרדסקי, דניאלה רוגאני ואנדראה קונטי. לפי סקר באיטליה הצעירים של ספרד מקבלים במה מרכזית יותר מאשר אלה באיטליה ודקות משחק רבות יותר בליגה.

ג'אמפיירו ונטורה. מיושן וחסר כריזמה
ג'אמפיירו ונטורה. מיושן וחסר כריזמה (אודי ציטיאט)

הוותיקים של איטליה נגד הנבחרת והכוכבים: המדיה האיטלקית "שלפה מהבוידם" כמה מכוכבי הענק של איטליה שזכו במונדיאל 1982. פאולו רוסי הגיבור הגדול של המונדיאל ההוא אמר: "אפשר לחתוך את איטליה, אבל אולי ננסה ללמוד מאחרים ולהעתיק מהם. זו לא בושה. בהגנה אנחנו הכי טובים באירופה, אבל מההגנה ומעלה יש מקום לשיפור. שחקנים כמו מרקו וראטי צריכים להוביל אותנו. היום ספרד מעלינו כשהיא מחזיקה בכדור".

אלסנדרו אלטובלי ששיחק באותה נבחרת אמר: "ספרד נתנה לנו שיעור בכדורגל. הרעיון של ארבעה חלוצים לא טוב. ונטורה שגה בהכל. אי אפשר להפעיל את אינסיניה ואת אנטוניו קנדרבה במסירות לאורך 70 מטר. קשר צריך לעזור להם ולכן חייבים שלושה בקישור".

ההשקעה בספרד בצעירים גדולה יותר: ההכנסות של הכדורגל הספרדי מגיעות ל-600 מיליון יורו בשנה ולכדורגל האיטלקי נכנסים רק 200 מיליון יורו. הכסף שנכנס לריאל וברצלונה הוא פי שניים ממה שנכנס לאלופה יובנטוס. זה בא לידי ביטוי בעיקר בהשקעה של הכדורגל הספרדי במחלקות הצעירות. הנתונים מראים שהספרדים משקיעים 10% מההכנסות של המועדון בטיפוח הצעירים, בעוד שבאיטליה משקיעים רק 5% בממוצע ומהכנסות נמוכות יותר, כך שההפרש גבוה מאוד לטובת הכדורגל הספרדי.

הכנה פיזית טובה יותר של ספרד לעונה החדשה: מסורתית האיטלקים מתניעים את העונה מאוחר יותר. לכן ברוב המקרים גם הקבוצות שלהם נכשלות במוקדמות ליגת האלופות. הקבוצות הספרדיות מכינות את השחקנים שלהם טוב יותר פיזית לעונה החדשה, ואלה המשחקים בפרמיירליג זוכים להכנה מצוינת. מאמן הנבחרת ונטורה אמר: "אני לא מאשים את הקבוצות שלא הכינו את השחקנים, אבל ראו במשחק שהם נפלו מהרגליים במחצית השנייה והספרדים המשיכו לרוץ כמו דורסל".

אימון נבחרת איטליה. הטראומה מגמר האלופות השפיעה?
אימון נבחרת איטליה. הטראומה מגמר האלופות השפיעה? (אודי ציטיאט)

הוויכוח על שיטת המשחק של ונטורה: האיטלקי הוותיק החליט לחדש ולשחק עם קו של ארבעה שחקנים בהתקפה, כשמאחוריהם מגבים אותם שני קשרים בלבד. כך הוא אמור לשחק גם היום נגד ישראל. הדבר יצר ביקורת קשה עליו, אבל הוא סירב לשנות וטען: "צריך סבלנות לכל שיטה". אריגו סאקי בעבר מאמן איטליה שהמציא את שיטת הלחץ הידועה דווקא תומך בו. במאמר ל"גאזטה" כתב: "אנחנו מדינה שמרנית ובכדורגל אנחנו עוד יותר שמרנים. צריך לתת צ'אנס לשינויים ולא לקפוא על המקום. עד לפני 10-15 שנה לא היה הבדל טקטי בין הנבחרות, אבל היום מהנבחרת עד גיל 15 ספרד משחקת באותו סטייל, כשהשחקנים שלה מתרוצצים על המגרש ולא נותנים לאף אחד לזוז. אל תאשימו את ונטורה שהוא רוצה לשנות".


בעיית ההתקפה:
באיטליה מלגלגים על ונטורה שעם כל הכבוד לעובדה שהוא משחק עם ארבעה חלוצים, אין לאיטלקים היום חלוץ משכמו ומעלה. על גרציאנו פלה שעבר לשחק בליגה הסינית נכתב: "חוץ מזה שהוסיף עוד ל' לשם הוא לא שווה הרבה". אנדראה בלוטי נחשב לכישרון, לורנצו אינסיניה וצ'ירו אימובילה גם, אבל הם עדיין לא ברמה הכי גבוהה של אירופה".

וגם, טענה ביזארית. היו פרשנים באיטליה שטענו, כי ההגנה של איטליה כשלה וגם ג'יג'י בופון כבר לא במיטבו בגלל שהגנת יובנטוס (בונוצ'י לצורך הענין קשור עדיין ליובה) לא התגברה על טראומת ההפסד לריאל מדריד בגמר האלופות, והמשחק על אדמת ספרד בסנטיאגו ברנבאו הביא לכך שהם היו בהלם. האומנם?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי