דורבן כף הרגל? יש פתרון

דורבן ברגל
דורבן ברגל | ויקיפדיה

למה זה נקרא דורבן, האם יש לנו חיה בכף הרגל, מה התסמינים ואיך זה עובר? כל מה שחשוב לדעת על הבעיה הטורדנית שמפריעה לרבים מאתנו

(גודל טקסט)

מאין בא השם

כ-10% מהאוכלוסייה יסבלו מכאב בכף הרגל בתקופה כזו או אחרת בחייהם. מדובר בכאב המורגש בחלק האחורי-תחתון של כף הרגל, והתחושה היא של כאב מפלח, כאילו נכנס לנו קוץ ענק בעקב, ובכל דריכה שלנו ההרגשה היא שהוא ננעץ שוב ושוב. 

בצילום או בבדיקת אולטרה סאונד ניתן יהיה לראות בליטה בעצם העקב שלא אמורה להיות שם, ונראית כמו קוץ גדול. עם זאת, לא כל כאב יהיה מלווה בהוכחה בצילום. למעשה, לעתים יש כאב ובהדמיה לא נראה דבר.

מהם הסימפטומים

1. הכאב יופיע בעיקר בבוקר עם הקימה מהמיטה לאחר שנת לילה, לאחר ישיבה ממושכת במשרד או בנהיגה ממושכת, ואף לעיתים לאחר מנוחה בשכיבה או בישיבה. 

2. כאב בזמן מאמץ כמו ריצה או קפיצה עשוי להחמיר או לפחות תוך כדי הפעילות, אך יחזור ביתר שאת כאשר הגוף "יתקרר". 

3. מנעד הגילאים הרחב רומז לכך שאין כאן בעיה מבנית שמחמירה עם השנים, אלא שינוי כלשהו במערכת התנועה כתוצאה ממגוון סיבות. 

4. בעוד שבעבר סברו שמקור הבעיה הוא בכף הרגל, היום יודעים שאין זה כך. הבליטה בכף הרגל לא גדלה ביום אחד ובוודאי לא ביום תחילת הכאב. הבליטה נמצאת שם כבר זמן רב. 

 

למה זה לא עובר

הטיפול שהיה מקובל בעבר ובמקומות מסוימים גם היום הוא טיפול מקומי, שנעשה באמצעות עיסוי עמוק, גלגול כף הרגל על מכשירים נוקשים כגון בקבוק קולה קפוא וכדורים קטנים, אולטרה סאונד ותרגילי מתיחה כאלה ואחרים.

הטיפול התרופתי כלל שימוש בתרופות אנטי דלקתיות, ובמקרים חריגים גם הזרקות של קורטיזון. כמו כן, הנטייה היא להוסיף מדרסים להקלה מקומית עם או בלי תמיכה מוגדלת לקשת כף הרגל. עם ריכוך של החלק האחורי הכאוב אחוז ההצלחה של טיפולים אלה היה כ-30%, מה שלמעשה משתווה לטיפולי פלסבו.

ערן מנגל בתמונה: ערן מנגל 

ככה זה כן עובר

אז בואו נקרא לילד בשמו האמיתי, שאמנם נשמע קצת יותר מסובך, אבל בעצם מדויק יותר. מדובר ב"פלאנטר פאסיופאתי", שמשמעותו בעברית היא פגיעה ברקמת חיבור בכף הרגל. 

יש להדגיש שלא בכל מקרה נראה בליטה בעצם בצילום, ולא תמיד התסמינים יהיו דומים. למעשה, אצל חלקנו יורגש כאב רק בשעות הבוקר, בעוד שאצל אחרים רק בזמן ריצה. עם זאת, עצמת הכאב תהיה שווה. כמו כן, במרבית המקרים הסיבה לכאב נעוצה באזור אחר בגוף, אך באה לידי ביטוי בכף הרגל, וזו הסיבה שלטיפול כפי שניתן עד לאחרונה הייתה הצלחה מוגבלת מאוד.

יש פתרון 

הטיפול החדשני יחסית מורכב משילוב של טיפול מקומי על ידי גלי הלם (מבוצע על ידי מכשיר ייחודי ועוצמתי). ההצלחה עומדת על כ-80% והיא מהירה, ואף יעילה יותר. 

תדירות הטיפול היא פעם בשבוע, כך שבתוך שישה שבועות הכאב נעלם. אנו משלבים טיפול יותר גלובלי, המאתר את מקור הבעיה במקום אחר בגוף ומטפל בו, ונקרא "פאשיאל מניפוליישן". טיפול זה מבוצע באופן ידני על ידי פיזיותרפיסט המומחה בשיטה זו, וכך ההתייחסות לבעיה הופכת לכוללנית, ועל כן יעילה יותר לטווח ארוך.

מניסיוני כפיזיותרפיסט, כמובן שיש שונות בין בני אדם וקצב ההחלמה יהיה בהתאם. יש כאלה שמרגישים את השיפור מיד לאחר טיפול או שניים, ויש כאלה שהשיפור יגיע רק בתום הסדרה כולה. בגישה זו אין תרגילים ולמעשה אסורה המתיחה, מאחר שבמקרים רבים היא תגדיל את הנזק.

הכותב הינו מנהל תחום הפיזיותרפיה ומבעלי מדיקס, מרכז רפואת הספורט המוביל והגדול בישראל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי