למה ספורטאים זקוקים למדרסים?

מדרסים לנעליים
מדרסים לנעליים | freepik

הידעתם? כמעט כל הספורטאים המקצועיים משתמשים במדרסים – אותם אלמנטים שנמצאים על גבי סוליית הנעליים הפנימית ובלתי אפשרי להבחין בהם חיצונית

(גודל טקסט)

ספורטאים מקצועיים ואפילו מתאמנים חובבים ברמה גבוהה, משקיעים מאמצים רבים בהתאמת המדרס הנכון ביותר לכף רגלם במטרה לקבל את ההגנה המקסימלית לכפות הרגליים.

מהם בדיוק מדרסים?

אם גופנו הוא מכונה, הרי שישנם כמה וכמה עזרים שאמורים לתמוך בה. בסיס הגוף הוא כמובן כפות הרגליים – הן אלו שמעניקות לגוף איזון, תמיכה ויציבות ומאפשרות תנועות מגוונות כמו ריצה, הליכה, קפיצה, עלייה במדרגות וגם עמידה רגילה. כמובן שכפות הרגליים חיוניות לכל פעולה גופנית ומכאן שבלתי ניתן לתפקד בלעדי האיזון והתמיכה שהן מספקות גם בפעילות ספורטיבית.

אלא שפציעות מתרחשות כחלק בלתי נפרד מתנועתיות הגוף והן עשויות להתרחש בכל שלב חיים ובעקבות כל תנועה לא נכונה שביצענו. הדרך לכאבים שונים שמקורם באזורי הרגליים קצרה, אך גם אזורים אחרים כמו הראש, הצוואר והכתפיים עלולים לסבול משיבושים שנגרמו בעקבות דריכה בלתי נכונה.

כאן נכנסים לתמונה מדרסים אורטופדיים, שכיום כל רופא מומחה, אורטופד ופיזיותרפיסט ממליצים עליהם במטרה לרכך פציעות ולהפחית בבעיות וכאבים. המדרסים מסייעים במניעת כאבים ומחלות שונות וגם ממזערים ככל האפשר את הסיכון לבעיות שמקורן ביציבה או תנועה לקויה.

המדרסים משנים את מנח כף הרגל באופן שמאפשר פיזור עומסים מוצלח וכך כפות הרגליים (או כף אחת, בהתאם למצב האנטומי של כפות הרגליים האישיות) שומרות על מנח תקין בכל פעולה ומאפשרות לגוף להשיג יציבות תקינה ומאוזנת.

מדרסים בהתאמה אישית

מכיוון שלכל אחד מאיתנו מבנה שונה לחלוטין בכפות הרגליים, כך גובר הצורך במדרסים בהתאמה אישית. מדרסים שהותאמו לספורטאי באופן אישי מביאים בחשבון את התנועה האקטיבית שהוא מבצע, תוך התחשבות במבנה כפות רגליו וביכולת למנוע מצב של קיבעון, כך שהרגל תישאר גמישה באופן רצוף. ככל שכף הרגל יציבה ומכילה פיזור עומסים טוב לאורך האימון, יעילות האימון גוברת ומאפשרת להגיע להישגים מוצלחים יותר, מבלי לסבול מפציעות וכאבים שונים.

כיום המדרסים מכילים טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת לערוך בהם התאמות ושינויים במידת הצורך ולהקל ככל האפשר על העומסים העוצמתיים במהלך האימון.

כוח ויתרון: הפלוסים האדירים של מדרסים בספורט המקצועי

חלק גדול מהספורטאים והמתאמנים החובבים בתחילת דרכם תוהים האם הם מחויבים להשתמש במדרסים, שכן מדובר בהוצאה כספית שייתכן ולא נמצאת בראש סדר העדיפויות. אלא שכאשר חלה פציעה שמגבילה לא רק את האימונים האישיים אלא גם את היכולת להשתכר כראוי, לעבוד או לבצע פעולות יומיומיות כחלק מהשגרה – המחיר יקר שבעתיים. ולכן איך שלא הופכים את זה, המדרסים הופכים לצורך שכיום כמעט ובלתי אפשרי להסתדר בלעדיו, לפחות לא לאורך זמן ובטח ובטח שלא כאשר מתאמנים בעצימות גבוהה תוך כדי רוטינה שגרתית. באמצעות המדרסים, כל ספורטאי וספורטאית יוכלו להימנע ממצב של השבתה מוחלטת, מה שבדרך כלל גורע לאורך תקופה מהתפקוד האישי שלהם וגם מאלץ אותם לשוב בעבודה קשה מאוד לרמה שהגיעו אליה עד כה.

כיצד ספורטאים בוחרים מדרסים?

מכיוון שישנם המון סוגי מדרסים בשוק שמותאמים לספורטאים מכל הסוגים, המטרה היא לבחור במדרס שמתאים גם למבנה האישי של כפות הרגליים (וכל כף באופן אישי) וגם בזה שמתאים מבחינה הנדסית וטכנולוגית לסוג האימון המתבצע: כדורגל (ריצה ממושכת), כדורסל (קפיצות מרובות, תנועות ציר), טניס (תנועה בעצימות גבוהה וריצה ממושכת), קיקבוקס (יציבות משמעותית) ועוד המון.

שיפור ביצועים

כיום נהוג לדבר על עזרים תומכים כמו המדרסים כאלמנטים שיכולים לשנות את כל כללי המשחק. הם מעניקים יתרון של ממש לשחקנים ולמתאמנים השונים, מעצימים את הביצועים שלהם ומאפשרים לגוף להפיק את המקסימום האפשרי מבלי לסבול מהשלכות עתידיות. כמובן שהספורטאים רוכשים כלים ומידע רב לגבי הימנעות מפציעות באופן כללי על ידי הגמשת גוף, חימום, תנועתיות נכונה, עיסויים, שמירה על הרגלים בריאים וכו', אך המדרסים מסייעים להפחית את כל הסכנות שכרוכות ביציבה, בעומסים לא תקינים, בתנועות שגויות או מנחים קשים, כמו קפיצה ונחיתה.

האם מדרסים מונעים פציעות ב-100%?

כמובן שאף מדרס לא מבטיח הימנעות מוחלטת מפציעות, משום שכפי שאתם מבינים, פציעות עלולות להתרחש גם ללא שום קשר למדרסים עצמם, אך הסטטיסטיקה מראה כי לא רק שהמדרסים מפחיתים בפציעות אקראיות עקב תזוזות מסוימות, אלא שהם גם מפיגים חלק גדול מהחשש של הספורטאים במהלך הביצוע, מה שמאפשר להם להישאר פחות מחושבים ולהפגין ביטחון רב יותר בתנועותיהם. כדברי המשפט המפורסם: "אם תחשוב שתיפול, הרי כבר נפלת".

היכן רוכשים מדרסים אורטופדיים איכותיים?

אם אתם ספורטאים מתחום מסוים, מאמני כושר או אפילו מתאמנים חובבים, מומלץ שלא תתפשרו על המקום שבו תרכשו את המדרסים שלכם. חשוב שהמקום המוכר יציע מגוון אפשרויות, שכולן עשויות בטכנולוגיה מתקדמת ורק מהחומרים הטובים ביותר. זוהי הדרך היחידה לסמוך עד הקצה על המדרס שלכם ולדעת שהוא ישרת אתכם לאורך זמן. קבלו המלצות מחנויות רלוונטיות ששמעתן עליהן מהמאמן, מחברים לספסל האימונים, מהמתאמנים בקבוצה וגשו לבדוק מספר אפשרויות באותה החנות, עד שיתאימו לכם במדויק את המדרס הנכון.

השקיעו במדרסים. הם ישקיעו בכם חזרה

מדרסים אורטופדיים טובים וברמה גבוהה עולים לא מעט וזוהי אחת הסיבות שמתחילים נרתעים מלרכוש אותם. ועם זאת, כפי שכבר קראתם, החיסרון של המדרסים מורגש כבר בצעדים הראשונים בעולם הספורט המקצועי והמתקדם ועלול לגרוע מהתפקוד או מההישגים שלכם לאורך תקופה. אם אתם ספורטאים מקצועיים – אל תקלו ראש במדרסים שלכם. קחו אותם ברצינות והם בתמורה יבטיחו לכם הגעה להישגים מצוינים ומינימום פציעות ונזקים לסבול מהם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי