עשי ואל תעשי – על המותר והאסור בפעילות ספורטיבית בהריון

ספורט בזמן הריון- מה אסור ומה מותר
ספורט בזמן הריון- מה אסור ומה מותר | pixabay

ישנו שלב בחיים של רובנו, בו אנחנו מחליטות להביא לעולם ילד, ועם הכניסה להיריון ישנן לא מעט שאלות הנוגעות לפעילות ספורטיבית בהיריון. מה בדיוק מומלץ, מה מותר לעשות ומה אסור? על הכל ננסה לענות בכתבה הבאה

(גודל טקסט)

האם בכלל מותר לבצע ספורט בהריון?

אם לענות על השאלה הזו במילה אחת – התשובה היא כן. בהחלט מותר לבצע פעילות ספורטיבית בהיריון. אם עושים זאת בצורה נכונה ובריאה זה אפילו מומלץ ונכון מבחינה רפואית, הן עבור האם והן עבור העובר. אם את אישה שרגילה לבצע ספורט באופן קבוע, ושחשוב לך לשמור על שגרת הפעילות הגופנית שלך ועל התחושה הטובה והבריאה שמגיעה איתה – את בהחלט יכולה לשמור על שגרה כזאת. עם זאת, ישנם שינויים שבהחלט יתכן שתצטרכי לבצע, גם בסוג הפעילות הגופנית וגם בכמות הפעילות שתבצעי. הפעילות הגופנית צריכה להתאים לשלב ההיריון בו את נמצאת, ולמרבה ההקלה ישנן תוכנית אימונים הצמודות ללוח הזמנים של שבועות הריון מהתחלה ועד הסוף.

איזו פעילות ספורטיבית מותר לבצע בהיריון?

ניתן לבצע סוגים מגוונים מאוד של פעילות גופנית במהלך היריון, והדבר תלוי כמובן גם בשגרה שלך וברצונות שלך. מבחינת פעילות אירובית, במהלך ההיריון לאורך רוב שלביו ניתן לבצע הליכה, גם בחוץ וגם על הליכון. כמובן שככל ששבוע ההיריון הוא מתקדם יותר, כך גם ההליכה הזו צריכה להיות זהירה ומדודה יותר. מלבד זאת, בהחלט ניתן גם לעבוד על אופני כושר, סטפרים ומכשירי קרוס-סקי. מבחינת פעילות שאינה בהכרח אירובית אלא היא מעצבת ומחזקת במהותה, כמו יוגה או פילטיס – בהחלט ניתן לבצע את הפעילות לאורך רוב שלבי ההיריון ובקרב רופאים מסוימים הדבר אפילו מומלץ.

ממה צריך להימנע או להיזהר?

הפעילות הספורטיבית ממנה כדאי להימנע במהלך ההיריון היא פעילות שיכולה לגרום לזעזוע שעלול להזיק לעובר. פעילות גופנית שכוללת ריצה (בוודאי ריצה מהירה) או קפיצות רבות – היא כזו שכדאי להימנע ממנה או לכל הפחות להפחית בה באופן משמעותי מאוד במהלך ההיריון. מלבד זאת, כמובן שיש לחדול באופן מלא מכל פעילות שיכולה לגרום לזעזועים באזור הבטן שלך, כמו טיפוס או קיקבוקסינג. עוד דבר שצריך להיזהר ממנו מאוד הוא תרגילים המיועדים לחיזוק שרירי הבטן. באופן כללי, מומלץ שלא ליצור עומס וקושי רב יותר על שרירי הבטן בתקופה זו, שכן הם גם כך עומדים בעומס רב יותר מההיריון עצמו.

הריון הוא ממש לא סיבה להפסיק לבצע ספורט

על אף שהפעילות הספורטיבית שמותר לבצע בהיריון היא מוגבלת, הדבר ממש לא אומר שצריך לחדול מכל פעילות שכזו במהלך ההיריון. למען האמת – ההיפך הוא נכון. פעילות ספורטיבית בריאה ומאוזנת היא דרך מצוינת להבטיח לחץ דם מאוזן ובריא, והדבר חשוב מאוד למניעת עליית לחץ דם שיכולה לגרום לרעלת היריון. פעילויות ספורטיביות כמו פילטיס ויוגה הן לא רק אפשריות בהיריון, ישנם אנשי מקצוע רבים שסבורים שהן אף מומלצות, ושהן מסייעות לגוף האישה להתמודד עם הטראומה שעוברת עליו בהיריון.

למרות שהגוף שלך משתנה ואת בוודאי חוששת לפגוע בעובר, חשוב לזכור שפעילות ספורטיבית נכונה ובריאה היא טובה גם עבורך וגם עבור הילד או הילדה שלך. כל מה שצריך לעשות הוא לפנות לגורם מקצועי שידע להתאים לך תכנית אימונים שמתאימה לך ושמתחשבת גם בשבועות ההיריון השונים ובשינויים שהם מביאים איתם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי