רשם העמותות בדו"ח חריף על הפועל חולון: "לשקול הליך פירוק"

מכירת מוצרים רשמיים על ידי בנותיו של חבר ועד וללא פיקוח, העברות כספים בצורה לא תקנית, תשלום על טיסות של חברי ועד וקבלות פיקטיביות. רשם העמותות פרסם דו"ח חמור על התנהלות האלופה שלא קיבלה אישור ניהול תקין: "בטוחים שהנושא ייפתר בהקדם"

קבוצות: הפועל חולון
(גודל טקסט)

דו"ח חריף של רשם העמותות שהוגש בתחילת החודש לעמותת "סלעים איתנים" המנהלת את הפועל חולון דורש לשקול הליך פירוק של העמותה, ובמקביל לא נתן לה אישור ניהול תקין לשנה הקרובה. ללא אישור כזה, לא תוכל האלופה לקבל כספים ממנהלת הליגה, מהעירייה ומהספונסרים.

הדו"ח הוא תוצאה של בדיקה שנערכה על פני ארבע שנים, כולל דו"ח ביניים שלאחריו נערכו תיקונים, ופגישות עם אנשי הקבוצה, האחרונה באוקטובר אשתקד. "הליך הפיקוח שבוצע על ידי הרשם מעלה כי נפלו פגמים חמורים בהתנהלות העמותה, לרבות: חלוקת רווחים אסורה, שימוש פרטי בנכסי העמותה, התקשרויות עם חבר ועד בניגוד עניינים, העברות כספים "צינוריות" באמצעות חשבונות העמותה, הנפקת קבלות כוזבות לצורכי חבר הועד, ועוד", נכתב בדו"ח.

"עמדתנו היא כי התנהלות לקויה וחריגה בחומרתה זו, מהווה הפרה של חוק העמותות והנחיות להתנהלות תקינה של עמותות, ומבססת עילות פירוק בעניינה של העמותה וכן אי מתן אישור ניהול תקין", נכתב בהודעת הפתיחה, "נדגיש כי החלטתנו להעביר את הטיפול בתיק העמותה אל יחידת אכיפה ובקרה, לשם שקילת נקיטה בהליכי פירוק, התקבלה לאחר שקילת כלל טענות העמותה, באריכות ובכובד ראש".

שחקני הפועל חולון
מרחק נגיעה מחצי הגמר. שחקני הפועל חולון | מאור אלקסלסי

עיקרי הליקויים הנוגעים לדו"ח נוגעים למעורבותו של שלמה אייזיק בעמותה, כשבחולון נטען כי הוא לא חלק מוועד העמותה עוד מאוקטובר 2020, אלא שאז נכנס לעמותה אחיינו עו"ד חגי אייזיק.

הממצאים החריגים בדו"ח מדברים על חלוקת רווחים אסורה כשבנותיו של אייזיק, שהיה חלק מבעלי הקבוצה וספונסר ראשי, מכרו את המוצרים הרשמיים של הקבוצה, כשבעמותה לא עוקבים אחרי הזמנות ומכירות כלל, ולא נעשה רישום. רק לאחר שתי הערות, הוחלט לשנות את הנהלים בנוגע לדבר זה.

נושא נוסף הוא התקשרות עם עמותות שונות, שבבעלות מלאה או חלקית של חברי הוועד, רובם בבעלותו של אייזיק. בחלק מההתקשרויות נעשו הלוואות אל הקבוצה, בריבית, דבר שמהווה חלוקת רווחים אסורה, כשבעמותה מגיבים על חלק מאותן התקשרויות. התקשרויות נוספות, בנוגע לפרסום, גם נעשו בניגוד לחוק רשם העמותות. בהתקשרויות נוספות, בהן נכנס לכסף לעמותה, מעמותות הקשורות לחברי וועד, לא פורט הסיבה להכנסת הכסף.

נושא חמור נוסף הוא תשלומים לנושאי משרה וקרוביהם עבור החזרי הוצאות טיסות לינה ושהייה. על פי בדיקת מסמכים העמותה שילמה עבור טיסה ושהייה של קרובי משפחה של אייזיק, ובמקרים נוספים הוצאו קבלות פיקטיביות עבור הוצאות טיסה של חברי הוועד שלמה אייזיק ואיתן לנציאנו.

כמו כן צוין בדו"ח שחלק מהדוחות הכספיים של העמותה הוגשו בניגוד להוראות סעיף 36 לחוק העמותות, לפיהן הדוחות הכספיים ייערכו על פי כללי חשבונאות ודיווח מקובלים המתאימים למצבה ולנסיבותיה של העמותה, וייתן ביטוי נאות לנתונים הכלולים בפנקסי החשבונות של העמותה.

ספונסר הפועל חולון שלמה אייזיק
עומד במוקד הדו"ח. שלמה אייזיק | דני מרון

מהפועל חולון נמסר בתגובה: "הנושא מוכר לנו ומלווה את פעילות המועדון בארבע השנים האחרונות. אנו מברכים על קבלת התגובה מרשם העמותות, זאת לאחר שהמתנו שנה לתוצאות הליך הפיקוח. הטיעונים שעולים בדו"ח מוכרים וידועים לנו והגבנו עליהם במרוצת השנים. לאור ממצאי הדו"ח מלפני שנה, הגדלנו לעשות וביצענו פעולות יזומות לחיזוק הממשל התאגידי בעמותה. אנו עומדים בקשר ישיר ורציף עם נציגי הרשם ואנו בטוחים שהנושא ייפתר בהקדם ונוכל להאיץ את ההכנות לעונה הבאה".