ניקולה וויצ'יץ': "תמיד האשימו אותי בכל החרא. תהיו יותר עדינים עם אבי"

play
ריאיון פרידה. וויצ'יץ' | ברני ארדוב
מכבי תל אביב חוגגת את הזכייה באליפות 02:18

"לא רואה את עצמי חוזר בקרוב לעבודה כזאת משוגעת. ישראל מעצמה טכנולוגית, אבל בכדורסל היא צריכה לייבא ידע מבחוץ. המון כישרונות מתבזבזים פה". הקרואטי נפרד ממכבי כאלוף, ויורה: "הפועל לא זכתה בתואר 60 שנה, מזל שלא עשתה זאת במשחק האחרון שלי"

(גודל טקסט)

לניקולה וויצ'יץ' יש את הפינה הקבועה שלו במסעדת 206 בחגיגות של מכבי תל אביב. הוא נכנס, אומר שלום לבעלים ולעובדים, לוחץ ידיים ומתיישב בחדר הצדדי שבחוץ עם סיגר. כך מעביר האיש שמזוהה יותר מכל עם מכבי תל אביב בעשור וחצי האחרונים את רגעי האושר של העונה, ואתמול (שלישי) הייתה לו סיבה כפולה למסיבה, כשאחרי המשחק חגג את יום הולדתו ה-45. זה היה אקורד הסיום שלו במועדון, אחרי שסיים את תפקידו כמנהל המקצועי של הצהובים.

"סיימתי. יש רגשות מעורבים אבל אנחנו חוגגים את האליפות, זה גם היום הולדת שלי. אל תשאלו אותי בן כמה אני אחרי שפרשתי", אומר הקרואטי שהודיע בתחילת העונה כי יעזוב בסיומה את תפקידו ויעביר את השרביט לאבי אבן. "זה היה חשוב מאוד לזכות באליפות, להישאר עם תחושה טובה, במיוחד שזה התואר ה-30 שלי עם מכבי, זה מספר עגול. זה היה גם נגד הפועל תל אביב, הם לא זכו באליפות במשך 60 שנה, אז לא רציתי לסיים כאן עם תואר שלהם".

פספסתם העונה כבר שתי הזדמנויות במאני טיים, עד כמה זה היה מלחיץ?

"אמרתי לשחקנים – הקבוצה זכתה ב-108 תארים, ואם אתה לא זוכה אפילו באחד, מה אתה עושה במכבי? לא תמיד זוכים בשלושה תארים, אבל לפחות באחד. ככה זה במכבי".

עוד על האליפות הצהובה

בתום סדרת גמר סוערת: מכבי תל אביב שוב אלופת המדינה
מכבי ת"א הקדישה את האליפות לפנאן, בולדווין: "התחלה של שושלת"
קטש: "במהלך העונה הרגשתי שאני לא מספק את הסחורה. האמנתי בעצמי"
דני פרנקו: "הרגשתי יהירות מצד השופטים". תומר גינת מירר בבכי
5 שחקנים חתומים, אנגולה סיכם, מרטין יישאר? תמונת מצב במכבי תל אביב
בהפועל תל אביב רוצים המשכיות: רוב השחקנים יקבלו הצעות להארכת חוזה
גמר נדיר כמו גשם באמצע יוני: מספרי האליפות של מכבי תל אביב

עם ההכרזה על עזיבת מכבי תל אביב, החלו שמועות לגבי עתידו של וויצ'יץ', החל ממעבר לקבוצת היורוליג שעתידה לקום בדובאי, דרך קבוצות שונות ועד לניהול הקריירה של בנו הצעיר שנחשב לפוטנציאל גדול מאוד בקרואטיה.

"אחרי עשר שנים בתפקיד, יש דברים שונים שאני רוצה לעשות בחיים שלי ובאקדמיה שלי. אני רוצה לעבוד עם ילדים, אני רוצה לדוג קצת. לא ביקרתי באף מדינה שלא שיחקתי בה כדורסל, אני רוצה לראות מקומות, רוצה לבוא לראות את מכבי וליהנות בלי לחץ, לשאול את אבי והמאמן מה לעזאזל אתם עושים, לדבר שטויות כמוכם".

אתה לא רואה את עצמך חוזר לתפקיד כזה?

"כרגע המטרה שלי היא רק האקדמיה. אני צריך לנוח. יש לי קשרים מדהימים בעולם, יש לנו רשת מדהימה דרך מכבי, אנשים שולחים לי הודעות מכל העולם עם ברכות, כולל מה-NBA. אני לא רואה אותי חוזר בקרוב לעבודה משוגעת כזאת".

איך אתה רואה את אבי אבן בנעליים שלך?

"תמיד האשימו אותי בכל החרא, אבל את כל העבודה עשיתי ביחד עם אבי. יש דברים שהוא עושה הרבה יותר טוב ממני. עשינו את זה כצוות, הבעלים אהבו את זה, ובגלל זה הוא קיבל את העבודה. יש לו ביטחון במה שהוא עושה, אני מקווה שתהיו איתו הרבה יותר עדינים איתו מאשר איתי, תתנו לו קצת זמן".

ניקולה וויצ'יץ', המנהל המקצועי של מכבי תל אביב
"תתנו לאבי יותר זמן מלי". וויצ'יץ' | דני מרון

לאורך השנים וויצ'יץ' לא חסך ביקורת מהכדורסל הישראלי. הוא ביקר את חוקי הליגה, את ההתנהלות בפיתוח שחקנים וגם את לוח המשחקים. גם רגע לפני שהוא עוזב, הוא לא שוכח לבקר ולתת את דעתו.

"ביקרתי את הכדורסל הישראלי במשך שנים רבות. אני חושב שיש דברים שעושים פה ממש לא טוב, אבל יש גם הרבה דברים שעושים טוב. צריך לתת כבוד לאנשים בישראל, ביקרתי כי רציתי שישפרו דברים, בעיקר עם השחקנים הצעירים. ישראל נודעת בטכנולוגיה ובידע, אבל בכדורסל היא צריכים לייבא ידע על איך מפתחים שחקנים מקומיים. ראיתי בעשר שנים איך מבזבזים כישרונות כאן, ראיתי שחקנים שלא התפתחו מספיק. זה לא רק עניין של דקות משחק. השחקנים האלה לא עובדים מספיק, הם לא מגיעים מוכנים לגילאי 18 ו-20, אין מערכת לימודים של כדורסל, אתה לא יכול ללכת לבית ספר של כדורסל, אבל כן לבית ספר של קצבים. אני מבקר רק כדי שישפרו דברים. יש הרבה דברים טובים כאן, הכדורסל פה יציב. אבל זה יהיה לא נכון לחשוב שהכל טוב".

"אני תמיד דחפתי דברים. רציתי לקדם את האקדמיה של מכבי, לקדם את השחקנים הישראלים – זלמנסון, דני (אבדיה), זוסמן, נמרוד (לוי)", אמר הקרואטי, "תמיד דחפתי אותם להתקדם. השחקנים הישראלים לא משחקים מספיק ולא מתאמנים מספיק. מדר ובלאט התאמנו בטירוף והפכו לשחקנים, זוסמן ודני גם, אבל הם יצאו מהשיטה הישראלית שחייבת להעביד קשה את השחקנים. יש לי מאמנים שגילו שחקנים, שאומרים שבגילאי 15 ו-16 רואים כישרונות NBA כאן אבל הם נעלמים עד גיל 18. פשוט לא עובדים מספיק".

דני אבדיה, שחקן וושינגטון וויזארדס
דני אבדיה, שחקן וושינגטון וויזארדס | GettyImages, Patrick Smith

וויצ'יץ' מצביע על נקודה נוספת. "בישראל אין מתקן של כדורסל בלבד שאתה יכול לעבוד בו", הוא מסביר. "אני מתכוון לאולם שהוא רק של כדורסל. בכל המדינה, אין מתקן אחד לאימונים רק לכדורסל. בארצות הברית יש כל כך הרבה. איך אתה רוצה לפתח שחקנים ככה? מתקדמים כל כך מהר, אבל אתה חייב להביא 10 זרים לכאן, אתה לא יכול להכריח מועדונים לקחת שחקנים לא מוכנים. אם השחקנים יעבדו קשה בגילאי 14 עד 18, הם יהיו מוכנים לשחק. חסרות 3,000 שעות עבודה כדי שהשחקנים האלה יהיו מוכנים בגילאים הללו. בגלל זה סורקין פרץ רק בגיל 24. בסרביה הוא היה פורץ בגיל 21. על ידי דיבורים לא הופכים לשחקנים".