עומרי כספי פרש: "כל מה שהמשחק נתן לי, רציתי להחזיר פי אלף"

עומרי כספי
עומרי כספי | קובי אליהו

בגיל 33, אחד מגדולי כדורסלני ישראל סגר קריירה מפוארת שכללה עשור ב-NBA: "המצב הפיזי והנפשי והאחריות שלי כלפי מכבי ת"א הביאו להחלטה. השבועות האחרונים היו לא פשוטים. היה לי כבוד לייצג את המדינה"

(גודל טקסט)

רבים יגידו שהיו בישראל כדורסלנים מוכשרים יותר, אבל אפשר לומר בוודאות שלא צמח בארצנו שחקן שהגיע רחוק יותר בענף הכדור הכתום מאשר עומרי כספי. הערב (ראשון) הישראלי הראשון ב-NBA ואחד הספורטאים הדגולים שצמחו בארצנו הודיע על פרישה מכדורסל בגיל 33, והשאיר לנו טעם של עוד. רק בחודש שעבר חגג כספי זכייה בדאבל במדי מכבי תל אביב, הקבוצה שבה החל את הקריירה המפוארת שלו, ועד לפני ימים ספורים עוד היה סיכוי ריאלי שנראה אותו על הפרקט גם בעונה הקרובה, אך הפציעות הרבות במהלך השנים האחרונות הכריעו וכספי חתם הערב פרק בן 16 שנים כשחקן פעיל, שממנו נזכור אינספור לילות לבנים של צפייה בו מייצג את מדינתנו בכבוד בליגה הטובה בעולם – וגם לא מעט רגעי קסם במדים הכחולים-לבנים של הנבחרת ובמגרשים המקומיים והאירופיים.

צפו בסרטון הפרידה של מכבי ת"א מכספי

על מנת למסור את הבשורה כינס הערב כספי מסיבת עיתונאים מיוחדת במוזאון היכל המכבים. "משחק הכדורסל נתן לי המון לאורך שנים", פתח כספי את דבריו. "הגעתי לפסגות בכדורסל האירופי והכלל העולמי שלא חלמתי עליהן. ברמה של להתחרות מול אגדות כדורסל, עם לברון ג'יימס וקובי בראיינט וכן הלאה, עד לבית הלבן. כילד צעיר מיבנה שהתחיל לשחק עם חברים ואחי הגדול ולשמור על החבר'ה הגדולים ועד לנער בטיול בר מצווה במדיסון סקוור גארדן, שלא ממש ידע מה הוא אומר ויצא עם החולצה מספר 18 על החולצה והיום ב-18.7 אני פורש. במכבי תל אביב קיבלו אותי כמו למשפחה, זו קבוצה שלימדה אותי הרבה על מקצוענות, על עבודה קשה, על ניצחון בכל מחיר. זה נפל על אוזניים צנועות מאוד ואני מעריך את הערכים האלה שלמדתי".

"השבועות האחרונים היו מאוד לא פשוטים", הודה כספי. " מצד אחד, אני מרגיש שהיכולת ובתפקוד מקצועי על המגרש שאני יכול לתת ברמה כזו או אחרת, אבל מצד שני, ההיבטים המנטליים והאחריות שלי כלפי המועדון שאני אוהב, הביאו אותי להחלטה לפרוש מכדורסל פעיל ולהתחיל את השלב הבא בחיים. זה משהו שאותי מאוד מרגש לומר. בתחילת הנאום אמרתי שהכדורסל נתן לי המון. עבדתי מאוד קשה, אני יוצא באנחת רווחה וסיפוק מאוד גדולים. מרגיש שכל מה שהמשחק נתן לי, תמיד הייתה לי המחשבה להחזיר למשחק פי אלף כי הוא פיתח אצלי כל כך הרבה דברים טובים בחיים. תחושת הסיפוק על ההחלטה גדולה ועמוקה ואני שלם איתה היכן שאני נמצא היום, יחד עם משפחתי".

כספי ביקש להודות לכל מי שליווה אותו בקריירה: "בראש ובראשונה, אשתי היקרה. חיינו ביחד בארה"ב לאורך הרבה שנים ועברנו חוויות מדהימות, וגם פציעות כמו זו שבגולדן סטייט – הזכורה מכולן. לימדת אותי לא להיכנס למרה שחורה הרבה פעמים. אני מודה לך ולמשפחה המדהימה שלך מאוד. תודה גם למכבי, לדייויד, לשמעון, אליקו (נתנאל) שהלוואי שהיה פה ואני אוהב אותו מאוד. לכל החבר'ה שיצא לי לשחק איתם ברמה הכי גבוהה בכדורסל האירופי. למי שאפשר לי להביע את דעתי לפעמים, גם אם לא תמיד מתקבלת – אבל תמיד כיבדו אותה. גם בתהליך קבלת ההחלטה הזאת הרגשתי שאני חלק ממערכת תומכת. אני מאוד מעריך את זה, זה לא מובן מאליו מבחינתי".

עומרי ושני כספי
עומרי ושני כספי | קובי אליהו

השחקן המשיך בתודות למשפחתו: "אחי ואחותי. הקרבתם הרבה בשבילי. תמיד היינו קרובים ועזרנו אחד לשני. אני יודע שהחלטות לא פשוטות לאורך השנים קיבלתם בעיקר בגלל הקריירה ואני מודה לכם. אחרונים, אבא ואמא – כולם יודעים את המשמעות שלכם בקריירה שלי. לא רק שתמיד היה חשוב לכם, תמיד שאפתם לעבודה קשה, מצוינות, אמונה בדרך. עד היום המשפט שמלווה אותי הוא ש'המעז מצליח'. כל מה שאני היום זה בעיקר בזכותכם. על האמונה שהנחלתם בי לאורך כל הדרך, הכבוד למשחק והאהבה אליו, הצניעות והאמונה שהכל אפשרי. אני מאוד אוהב אתכם, תודה על הכל".

בהמשך התפנה כספי לשאלות העיתונאים. הפורוורד נשאל במה יעסוק כעת:"תמיד הכדורסל והמשפחה היו בראש מעייניי. בשלב הראשון אקח את המשפחה לחופשה קצרה, במסגרת המגבלות. לנקות את הראש מהכל. הכדורסל תמיד יהיה מקום שאשמח להיות סביבו, לדעתי זה הדבר שאני עושה הכי טוב ויודע עליו הכי טוב. יצא לי לחוות תרבויות וארגוני כדורסל מהגדולים בעולם. אשמח להיות קרוב לזה. עולם ההשקעות מעניין אותי, יש לנו פיתוחים מדהימים במדינה ואשתדל לחשוב על זה בחיוב. אמשיך גם עם הפודקאסט".

כמה הוא גאה בהיותו פורץ דרך: "שחקנים היו מגיעים ויגיעו בלי קשר אליי. בסוף היה שינוי בתבניות החשיבה שאני הכרתי שנים. זה נכון לא רק לכדורסל. כשנשבר משהו, זה כבר הופך להיות נחלת הכלל, שמאמינים ודוחפים. אם יש לי חלק קטן בתהליך הזה, אני מאוד שמח וגאה על כך".

מה ההישג הכי גדול שלו: "מבחינת הקריירה והשיא שלה, התחריתי בליגה מטורפת. היה לי שיגעון כזה לשחק ולהתחרות עם הטובים ביותר. מצד שני, הקרבתי לזכות בתארים ולהיות שחקן מוביל במקומות אחרים. אני גאה שבנבחרת ישראל הגענו לאליפות אירופה ועלינו שלב, שזה מאוד קשה. הגעתי עם מכבי ת"א לגמר אליפות אירופה, לקחתי כאן אליפויות. אלה הדברים שעולים לראש. האליפות בגולדן סטייט מאוד מרגשת, ומצד שני גם תחושה של פספוס בגלל הפציעה, אבל להיות חלק מקבוצה אולי הכי גדולה בהיסטוריה זה משהו שאזכור לנצח".

עומרי כספי לצד הוריו
עומרי כספי לצד הוריו | קובי אליהו

מה היה משנה בקריירה: "כלום. אני מאוד שלם עם ההחלטות לאורך הקריירה. לא חשבתי על זה יותר מדי, אבל תמיד הרגשתי שאני רוצה להתחרות ברמה הכי גבוהה בעולם. כל עוד הייתה לי האפשרות שם, רציתי את זה. זה התאפשר במשך 10 שנים ואחר כך זכיתי לחזור לכאן".

הרגע שהוא הכי גאה בו: "המון רגעים עוברים בראש. מהבחירה בדראפט, המשחק הראשון באוקלהומה סיטי נגד קווין דוראנט, הראשון נגד קובי והלייקרס בסטייפלס סנטר. להגיע למשחק הרוקיז באולסטאר בשנה הראשונה. המשחק מול גולדן סטייט והדו קרב מול סטף קרי, שאני לא יודע מאיפה הגיע אבל אנצור אותו לכל החיים. זכייה בטבעת אליפות ה-NBA עם אשתי בבית, זה ילווה אותי לכל החיים. וגם החזרה למכבי, מועדון שאני מאוד אוהב, ולזכות באליפות ובגביע – זה מאוד מרגש".

האם הוא מעוניין בתפקיד ניהולי בענף: "יכול להיות. הכל קרה כל כך מהר, אז לא הספקתי לקחת את הזמן לחשוב. תמיד אשקול בכובד ראש להיות חלק מארגון מכובד כמו מכבי תל אביב, או לקחת תפקיד שבו אוכל לקדם את הכדורסל הישראלי. נפלה הזכות בחלקי להיות בארגונים מאוד מכובדים המון שנים. זה חלק חשוב מהרבה ספורטאים שעוזבים את המשחק, להישאר בתוך המסגרת. בכל זאת יש פה עניין של ציונות, הספורט הישראלי מאוד חשוב לנו. פוליטיקה? זו שאלה אחרת".

לסיום, כספי דיבר על הזכות לשחק מול קהל במשחק האחרון: "זה מאוד מיוחד. היו שנתיים לא פשוטות ברמה הנפשית והפיזית. גם האוהדים. העבודה הטובה של הממשלה והמועדון לאפשר לאוהדים לחזור למגרש, החזירה המון אנרגיה שהייתה חסרה למכבי. זה יכול היה גם להתבטא בעוד כמה ניצחונות ביורוליג, ההיכל פה תומך בצורה יוצאת דופן. גם לסיים את העונה עם אליפות בתנאים שלי, זו זכות שאני מכבד מאוד. לא לכל שחקן יש אותה והחלטתי לממש אותה כי אני חושב שזה מה שנכון לי, למשפחה לקבוצה – לסיים את זה באליפות מול הקהל שלנו ולגזור את הרשת, זה משהו שאני שמח עליו".

דני אבדיה, עומרי כספי | קובי אליהו

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי