אופס, עשינו זאת שוב: מכבי תל אביב תתחרט על השחרור של קינן אוואנס?

מכריס ג'ונס מיהרו להיפטר, על טייריס רייס וקית' לנגפורד ויתרו בגלל פערים כספיים. לאורך השנים מכבי תל אביב נפרדה לא פעם מזרים מבטיחים אחרי עונה אחת בלבד. אל תתפלאו אם גם את קינן אוואנס שעזב השבוע היא תנסה להחזיר בעתיד בסכום גבוה

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב נפרדה הקיץ משני העוגנים המרכזיים שלה בעונה החולפת – סקוטי ווילבקין ואנטה ז'יז'יץ' – אבל ייתכן שעל שחקן אחר עליו ויתרה היא תתחרט יותר מכל. קינן אוואנס שחתם אתמול (שלישי) בז'לגיריס קובנה, יכול היה ללבוש צהוב-כחול בעונה שבפתח, אבל הקבוצה בחרה שלא לממש את האופציה להשאירו דווקא אחרי שהיה אחד מנקודות האור של העונה.

אוואנס העמיד ממוצעים של 8.2 נקודות, 3.5 אסיסטים ו-1.2 חטיפות ביורוליג והציג רק ניצוצות מהפוטנציאל המרשים שלו, אבל בעיקר שילם את שכר הלימוד שרוב שחקני השנה הראשונה ביורוליג – בייחוד רכזים – משלמים כשהם מנסים לתקוע יתד בליגה פיזית, טקטית וקשוחה יותר משהכירו בעבר.

מעטים יופתעו אם בעונה הבאה ז'לגיריס תרוויח מן ההפקר ותקבל אותו בגרסה טובה יותר ושלמה יותר. מעטים יופתעו אם מכבי תל אביב תיווכח בטעותה ותנסה להחזיר את הגלגל לאחור בקיץ הבא – אבל ייתכן שעד אז מחירו של אוואנס יאמיר והוא יהיה על הכוונת של מועדונים עשירים והישגיים יותר.

כך או כך, החשש של מכבי תל אביב הוא שתקדימי העבר השליליים יחזרו על עצמם. הרי זו לא הפעם הראשונה שהצהובים מוותרים על זר מבטיח אחרי עונה אחת בלבד, רואים אותו פורח בקבוצה אחרת ומנסים להחזירו להיכל. הנה כמה דוגמאות מהעבר.

שחקן מכבי תל אביב קינן אוואנס
ההיסטוריה תחזור על עצמה? אוואנס | קובי אליהו

כריס ג'ונס

ממוצעי יורוליג במכבי תל אביב (עונת 2020/21): 17.4 דקות, 7 נקודות, 2.8 אסיסטים.

ממוצעי יורוליג אחרי מכבי תל אביב: 27.5 דקות, 13.1 נקודות, 3.6 אסיסטים, 1.5 חטיפות

הוויתור על רקע: מקצועי

כשמכבי תל אביב שמה את ידה על ג'ונס בקיץ 2020, זה נראה כמו הימור גדול. ג'ונס הסתובב עד אז בקבוצות מהדרג השלישי-רביעי באירופה, ובעונה שלפני כן בלט במדי בורסאספור הטורקית. ואכן, במהלך העונה בישראל היו לו מספר הבלחות, הן ביורוליג והן בליגת העל שם הצטיין בחצי גמר וגמר הפלייאוף, אבל זה לא הספיק כדי לשכנע את הצהובים לממש את האופציה להשאיר אותו לעונה נוספת. יאניס ספרופולוס התקשה להתחבר לסגנון מרובה הכדרורים של ג'ונס, והצהובים ויתרו עליו לטובת הימור על פוטנציאל אחר – אותו קינן אוואנס שגם עליו ויתרו כעבור שנה.

אחרי פלירטוט קצר עם ברצלונה, ג'ונס נחת בוילרבאן והפך לאחד השחקנים המשתפרים של העונה ביורוליג. כעבור שנה אותה מכבי תל אביב סימנה אותו כמועמד לאיוש עמדת הרכז הבכיר – והמחיר היה כפול. ג'ונס אמנם לא היה גבוה ברשימה ובמשבצת שלו הונחת זר בכיר ומוכח יותר בדמותו של לורנזו בראון, אבל בעונה הקרובה במדי ולנסיה הוא ינסה לעשות עוד קפיצת מדרגה, ולהפתיע שוב את מכבי תל אביב.

שחקן מכבי תל אביב כריס ג'ונס
לא היה רחוק מלחזור עם ריבית גבוהה. כריס ג'ונס | אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

טייריס רייס

ממוצעים במכבי תל אביב (עונת 2013/14): 20.6 דקות, 9.5 נקודות, 3.2 אסיסטים, 2.1 ריבאונדים.

ממוצעים אחרי מכבי תל אביב: 29.2 דקות, 12.4 נקודות, 6.1 אסיסטים, 2.1 ריבאונדים.

הוויתור על רקע: כספי

גיבור הזכייה הסנסציונית ביורוליג יכול היה להפוך לסמל מכביסטי אלמלא היה עוזב את הקבוצה אחרי עונה אחת בלבד, שגם במהלכה – נוטים לשכוח – התקשה מאוד עד ההתפוצצות במאני טיים. גם אם אוהדי מכבי תל אביב לא ישכחו אותו לעולם, לסיפור שלו במדים הצהובים-כחולים היה צריך להיות סוף אחר. לצערם ולצערו, עשרות אלפי דולרים בודדים מנעו ממנו להמשיך בקבוצה לעונה שנייה.

"רציתי להכפיל את החוזה שלי מהעונה הראשונה, ולהרוויח מיליון דולר. היו בינינו פערים קטנים של כמה עשרות אלפי דולרים, אבל בסוף מכבי תל אביב היא זו שסירבה", סיפר רייס לימים. "הציעו לי שדרוג כספי מסוים, אבל לא מה שחשבתי שמגיע לי. ואחרי שהבנתי שהם לא יזוזו מהעמדה שלהם, הוריתי לסוכן שלי להתקדם עם האופציות האחרות, בהן הוצע לי הרבה יותר כסף".

רייס נענה ל"הצעת כספית משנת חיים", לדבריו, מחימקי מוסקבה, אצלה הרוויח שני מיליון דולר לעונה. אבל מאז ועד היום, הוא טוען שהיה נשאר בישראל אם היה מקבל ממכבי תל אביב מחצית מהסכום. רייס המשיך מחימקי לברצלונה, הסתכסך עם המועדון הקטלאני וכמעט חזר למכבי תל אביב ב-2017 (בסכום דומה או גבוה יותר לזה שדרש בקיץ בו עזב, יש להניח), אבל לפני שהספיק לקבל את השחרור מבארסה, הצהובים כבר החתימו את פייר ג'קסון. בשלבים נוספים בקריירה נרשמו אי אלו גישושים בין הצדדים, אבל השידוך המחודש לא התממש מעולם. כמה עשרות אלפי דולרים היו יכולים לחסוך את עוגמת הנפש של שני הצדדים.

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב מניף את תואר ה-MVP
זה היה צריך להסתיים אחרת. רייס | מגד גוזני

קית' לנגפורד

ממוצעי יורוליג במכבי תל אביב (עונת 2011/12): 23.9 דקות, 10.8 נקודות, שני אסיסטים, 2.5 ריבאונדים.

ממוצעי יורוליג אחרי מכבי תל אביב: 31.3 דקות, 17 נקודות, 2.9 אסיסטים, 2.9 ריבאונדים.

הוויתור על רקע: כספי

שנה לפני סאגת הקיץ של טייריס רייס, ניצבה מכבי תל אביב בדילמה דומה מול קית' לנגפורד. הסקורר המגוון התגלגל לישראל כמעט במקרה, אחרי שהתאושש מפציעה שהורידה את מחירו ואיפשרה לצהובים להנחית אותו – ומלכתחילה היה ברור שלא יהיה קל להשאירו לעונה שנייה.

לנגפורד פתח את הקדנציה בהיכל עצלתיים, אבל לאט לאט הסיר את החלודה והיה מהגורמים הבולטים להישגים המרשימים של אותה עונה, בה זכתה מכבי תל אביב בדאבל הישראלי ובאליפות הליגה האדריאטית, והייתה מרחק נגיעה מהעפלה לפיינל פור ביורוליג. המחיר של לנגפורד קפץ בחזרה, ומכבי תל אביב אמנם הסכימה להעלות את השכר ל-1.1 מיליון דולר בהתאם לאופציה בחוזהו, אבל סירבה לשפר את התנאים כשזרמו הצעות טובות יותר.

לנגפורד שילם פיצוי בגובה 100 אלף דולר כדי להשתחרר וחתם על חוזה גבוה מאוד במילאנו. מכבי תל אביב אמנם זכתה בלעדיו בגביע אירופה, אבל המשיכה לחזר אחריו. בקיץ 2015 היה על סף חתימה, אבל רגע לפני ההכרזה נוצרה הזדמנות להחתים את סוני ווימס והצהובים נסוגו מההסכם.

במבט לאחור, גם לנגפורד מתחרט שלא נשאר במכבי תל אביב בזמנו. "אני בהחלט חושב שמכבי תל אביב הייתה יכולה להיות הקבוצה שלי למשך הרבה שנים. לעזוב את מכבי הייתה ההחלטה הכי קשה שקיבלתי בקריירה", סיפר לנגפורד בריאיון בעונה שעברה.

שחקן מכבי תל אביב קית' לנגפורד
הפלירטוט נמשך שנים אחרי. לנגפורד | קובי אליהו

קינן אוואנס

ממוצעי יורוליג במכבי תל אביב: 25.2 דקות, 8.2 נקודות, 3.5 אסיסטים, 2.5 ריבאונדים.

הוויתור על רקע: מקצועי

ימים יגידו האם אוואנס יימנה על רשימת הפספוסים של מכבי תל אביב או שמא ההחלטה לשחררו הייתה מוצדקת. בינתיים ז'לגיריס, שנאבקה עם הצהובים על שירותיו גם בקיץ שעבר, בונה עליו הרים וגבעות וגם הפרשנים מאמינים שהרווח כולו של סגנית אלופת ליטא.

"לכל אורך התקופה של סקוטי ווילבקין במכבי תל אביב, הקבוצה חיפשה את השותף האידיאלי שלו. לכולם זה היה קשה, וגם לקינן אוואנס", ניתח את הסיטואציה לפני מספר שבועות העיתונאי הליטאי דונאטס אורבונאס. "נראה לי שהשנה אוואנס יעשה את הצעד הענק הזה, כמו שכריס ג'ונס עשה בוילרבאן. אוואנס נמצא בסיטואציה נכונה יותר, הוא מנוסה יותר. יש סיכוי גבוה שיעשה קפיצת מדרגה".

נחכה ונראה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי